سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد سوالاتی پیرامون زمینه تحصیلی مورد علاقه ، سطح دانش زبان انگلیسی ، موضوع پایان نامه و ... پرسیده می شود که داوطلبانی که دعوت به مصاحبه شدند ، می توانند با رعایت برخی نکات با آمادگی بیشتری سر جلسه حاضر شوند .




قبل از ادغام ثبت نام دکتری دانشگاه آزاد با دکتری سراسری ، مصاحبه دکتری در دانشگاه آزاد اهمیت کمتری نسبت به نمره کتبی آزمون و همچنین نسبت به مصاحبه دانشگاه های سراسری داشت اما پس از ادغام آزمون این دو دانشگاه از سال 96 به بعد دانشگاه آزاد از قوانین سازمان سنجش پیروی کرد و در حال حاضر سهم مصاحبه دکتری در دانشگاه آزاد در آزمون دکتری 99 به 50 درصد رسیده است .

بنابراین کسب نمره مناسب در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 99 مستلزم آن است که داوطلب در جلسه مصاحبه قوی ظاهر شود تا بتواند حداکثر امتیاز را کسب نماید . با توجه به اهمیت مصاحبه دکتری آزاد ، در این مقاله به شرایط لازم برای دعوت به مصاحبه ، سوالات متداول و نکات طلائی موفقیت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 99 پرداخته شده است .






شرایط لازم برای دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 99
متقاضیان وارد شدن به مقطع دکتری دانشگاه آزاد باید برای راه یافتن به جلسه مصاحبه این دانشگاه واجد برخی شرایط باشند که از شرایط لازم برای دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 99 می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1. ثبت نام آزمون دکتری 99
2. دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری و شرکت در جلسه آزمون
3. داشتن شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد در کارنامه آزمون دکتری و تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 99
4. کسب حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد
داوطلبانی که دارای 4 شرط ذکر شده در بالا باشند ، به مصاحبه یکی از واحد های دانشگاه آزاد دعوت خواهند شد و باید در زمان مقرر شده سر جلسه حاضر شوند .

حتما بخوانید: شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد









سوالات متداول مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 99
هر داوطلبی که در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد شرکت کرده باشد معتقد است که سوالات قابل پیش بینی نیست و سوالاتی یکسان از همه داوطلبان پرسیده نمی شود ، با این وجود اطلاع از کلیت سوالات احتمالی می تواند در سپری کردن یک جلسه مصاحبه خوب داوطلبان را یاری دهد .
سوالاتی که احتمال دارد در جلسه آزمون پرسیده شود به شرح زیر است :
1. در ابتدا از دانشجو خواسته می شود که خود را معرفی کرده و به طور مختصر در مورد گذشته تحصیلی خود توضیح دهد ، به عنوان مثال نام دانشگاه محل تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو پرسیده می شود و در مورد پایین بودن بعضی نمرات توضیح خواسته می شود که پاسخ صادقانه در مورد علت این امر می تواند سبب جلب اعتماد اساتید حاضر در جلسه مصاحبه شود . امکان دارد که درخواست معرفی به زبان انگلیسی باشد . اگر مدرک زبان انگلیسی خاصی دارید ارائه دهید ، مدرک آزمون EPT که توسط دانشگاه آزاد برگزار می شود نزد مصاحبه کنندگان دارای اعتبار است .

بیشتر بخوانید: آزمون زبان انگلیسی دانشگاه آزاد (  EPT )
2. در مرحله دوم از شما خواسته می شود که در مورد پایان نامه خود توضیح دهید . در این مرحله لازم است موضوع پایان نامه خود را به صورت واضح و در یک یا چند جمله با بیانی روشن معرفی کنید. لازم نیست شما در مورد جزئیات کار خود توضیحی ارائه کنید ولی باید به کل پایان نامه خود مسلط باشید .
3. در جلسه مصاحبه به ندرت پیش می آید که از شما سوال درسی پرسیده شود اما کمی درس های دانشگاهی خود را مطالعه کنید تا در صورتی که از شما سوالی پرسیده شد آمادگی لازم را داشته باشید .
4. با توجه به اینکه بسیاری از مقالات و کتاب های مرجع ، به زبان انگلیسی نوشته می شوند و شما برای تکمیل پایان نامه خود باید از آنها استفاده کنید ، تسلط به زبان انگلیسی بسیار با اهمیت خواهد بود .
5. هر یک از داوطلبانی که در روز مصاحبه حاضر شده اند ، احتمالا در دانشگاه های دیگر نیز برای انجام مصاحبه دعوت شده اند و ممکن است از شما پرسیده شود که بین دانشگاه x و دانشگاه y کدامیک را ترجیح می دهید و دلیل آن چیست ؟ ، اینجاست که باید جوابی قانع کننده بدهید و اساتید حاضر را متقاعد کنید .
6. یکی از سوالاتی که حتما مطرح می شود ، تامین هزینه تحصیل شما خواهد بود . شاغل بودن داوطلب تاثیر مثبتی در روند مصاحبه نخواهد داشت چون اساتید معمولا داوطلبانی را پذیرش می کنند که بتوانند تمام وقت روی پایان نامه خود کار کنند و نگران تامین هزینه خود نباشند .
7. سوال دیگری که روز مصاحبه از شما پرسیده می شود ، زمینه کاری مورد علاقه شماست . در پاسخ به این سوال هرگز نباید روی موضوع به خصوصی اصرار ورزید ، همچنین طوری پاسخ ندهید که گویی برایتان مهم نیست روی چه موضوعی کار کنید . بهتر است با پاسخ خود نشان دهید که هر چند روی چند زمینه کاری مسلط هستید ولی توانایی کار کردن روی موضوعات دیگر را هم دارید ( یعنی انعطاف پذیر هستید ) .
لازم به ذکر است که در تمام طول مصاحبه دکتری آزاد تنها یک هدف داشته باشید ، باید ثابت کنید که گزینه با ارزشی برای دوره دکتری هستید . سعی کنید در هر پاسخی حداقل یک دلیل به مصاحبه گر بدهید که شما را به عنوان دانشجوی دکتری در آن دانشگاه انتخاب کند . در هر پاسخی یک امتیاز کسب کنید . خود پاسخ ها مهم نیستند ، تاثیر پاسخ ها مهم است . پس در طی مصاحبه تمام تلاش خود را کنید .



نکات طلائی موفقیت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 99
نمی توان فرمولی برای موفقیت قطعی و کسب نمره بالا در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد اما می توان کارهایی انجام داد و خود را به گونه ای آماده کرد که این جلسه بسیار آسان تر برگزار شود .
نکات مهم به شرح زیر است :
1. قدر یکبار فرصت مصاحبه خود را بدانید و تا پایان زمان مصاحبه خود را نبازید .
2. اگر با سوالات زبان انگلیسی مواجه شدید استرس پیدا نکنید سوالات بعدی به زبان فارسی پرسیده می شوند .
3. سعی کنید لباس مناسب بپوشید و از به همراه داشتن وسایل اضافی خودداری کنید .
4. محکم و با اعتماد به نفس با اساتید مواجه شوید .
5. در طی مصاحبه دکتری به ساعت خود نگاه نکنید .
6. قبل از جواب دادن به سوالات فکر کنید و سپس به سوالات پاسخ دهید .
7. کاری کنید که استادان احساس نمایند شما رشته و دانشگاه را با علاقه انتخاب کرده اید .
8. در جلسه بیشتر بر روی توانمندی های خود مانور دهید و سعی نکنید که نقاط ضعف خود را توجیه کنید .
9. اگر تجارب عملی ارزشمندی دارید بیان نمایید .
10. حداقل 30 دقیقه قبل از ساعت شروع مصاحبه در محل حضور داشته باشید .
در نهایت آرامش خود را حفظ کنید و با توکل به خدا روز مصاحبه حاضر شوید .

در ادامه بخوانید: نحوه معرفی خود در مصاحبه دکتری به زبان انگلیسی







مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند که شما را در انجام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 99 به بهترین شکل ممکن یاری دهند . برای ارتباط با مشاوران هیوا می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی استفاده کنید . همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام دکتری تخصصی هیوا ، از اخبار لحظه ای این آزمون مطلع شوید .




سوالات متداول


1-  در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چه پرسش هایی مطرح می شود ؟
 در مصاحبه دکتری آزاد سوالاتی در مورد سوابق پژوهشی ، زمینه تخصصی مورد علاقه ، دانش زبان انگلیسی و ... پرسیده می شود که توضیحات کاملتر در رابطه با سوالات احتمالی در متن مقاله ارائه شده است .




2-  آیا داشتن مدرک زبان برای شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد الزامی است ؟
 خیر . داشتن مدرک زبان اجباری نیست ولی ارائه آن در زمان مصاحبه  مجموع امتیازات کسب شده داوطلب را افزایش می دهد که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید .




3-  شرکت در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چه شرایطی دارد ؟
 طبق متن مقاله ، داوطلبان برای شرکت در جلسه مصاحبه دکتری آزاد می بایست حد نصاب نمره قبولی حداقل یکی از رشته محل های انتخابی خود را کسب کرده باشند .

منبع : سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/p1L6
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر