انصراف از تحصیل در مقطع دکتری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
انصراف از تحصیل در مقطع دکتری برای افرادی که تمایل دارند مجددا در این آزمون شرکت کنند، دارای شرایط و قوانینی بوده که تنها افراد واجد شرایط مجاز به ثبت نام در آزمون دکتری هستند. همچنین جریمه انصراف از تحصیل در مقطع دکتری نیز از عوامل مهمی است که دانشجویانی که قصد انصراف دارند، باید آن را در نظر بگیرند.




دانشجویان دوره دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد ممکن است به دلایل گوناگون قصد انصراف از تحصیل در این مقطع را داشته باشند که برای این دسته از افراد سوالات زیادی در زمینه منع شرکت در آزمون دکتری سال بعد و شرایط و قوانین انصراف از تحصیل پیش می آید.

نکته بعدی که به دغدغه دانشجویان انصرافی تبدیل شده، مقدار جریمه انصراف از تحصیل بوده که مبلغ آن بسته به نوع دانشگاه متفاوت است. البته تمام دانشجویان انصرافی ملزم به پرداخت جریمه نیستند و در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند بدون پرداخت جریمه از تحصیل در مقطع دکتری انصراف دهند.

دانشجویان مقطع دکتری که قصد انصراف از تحصیل دارند می بایست پیش از هر اقدامی با چند و چون این فرآیند آشنا شوند؛ از این رو در ادامه به بررسی کامل شرایط انصراف از تحصیل در مقطع دکتری و میزان جریمه آن پرداخته ایم.



مهلت انصراف از تحصیل در مقطع دکتری
برای دانشجویان دکتری که بعد از انصراف از تحصیل قصد تحصیل مجدد ندارند، مهلت خاصی برای انصراف از دانشگاه در نظر گرفته نشده و این افراد می توانند در هر زمانی درخواست انصراف از تحصیل خود را به دانشگاه محل تحصیل اعلام نمایند.

از سوی دیگر دانشجویانی هستند که قصد دارند مجددا در آزمون دکتری شرکت کنند که در این خصوص دانشجویان دوره روزانه دکتری تخصصی ورودی سال 98 و قبل از آن تا زمانی که از دانشگاه انصراف قطعی ندهند حق ثبت نام آزمون دکتری را ندارند .



دانشجويان در حال تحصيل در دوره روزانه مقطع دکتری تا پایان مهلت ثبت نام آزمون دکتری 1400 فرصت دارند از دوره تحصیلی خود انصراف دهند.



دانشجویان مقطع دکتری دوره های غیر روزانه می توانند بدون انصراف از تحصيل، در آزمون دکتری ثبت نام و شرکت نمايند. این افراد در صورت قبول شدن باید پیش از ثبت نام در دانشگاه جدید، از دانشگاه قبلی خود انصراف داده باشند.

حتما بخوانید: شرایط انصراف از تحصیل دانشجویان دانشگاه های روزانه





شرایط انصراف از تحصیل در مقطع دکتری
 آن دسته از متقاضیانی که قصد ثبت نام مجدد در آزمون دکتری سال بعد آینده را دارند باید پیش از انصراف از ادامه تحصیل در دانشگاه فعلی خود، شرایط و قوانین تعیین شده توسط سازمان سنجش را در نظر بگیرند که در ادامه این شرایط مهم را شرح داده ایم .



پذيرفته شدگان دوره های روزانه آزمون دکتری سال قبل حق ثبت نام و شركت در آزمون سال بعد را ندارند حتی اگر در دانشگاه ثبت نام نکرده و یا انصراف داده باشند.



با توجه به رای هيئت ديوان عدالت اداری شماره 736 مورخ 99/05/28، دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره های غير روزانه دکتری در کلیه دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم از جمله دانشگاه های دولتی، دانشگاه آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس های خودگردان و ... (در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه برای داوطلبان مرد) می توانند بدون انصراف از دانشگاه در آزمون دکتری ثبت نام کنند به شرط آن که در صورت قبولی در زمان اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری انصراف خود را قطعی نمایند.



دانشجویان در حال تحصیل در مقطع روزانه دکتری (به جز پذیرفته شدگان دوره روزانه سال قبل) اجازه شرکت در آزمون دکتری را دارند به شرطی که تا پایان مهلت مقرر برای ثبت نام از دانشگاه محل تحصیل انصراف دهند. شایان ذکر است در صورت عدم انصراف، قبولی این افراد در آزمون دکتری لغو می شود.

بیشتر بخوانید: هزینه انصراف از دانشگاه شبانه









جریمه انصراف از تحصیل در مقطع دکتری
کلیه دانشجویان انصرافی چه در دانشگاه روزانه و غیر روزانه سراسری و چه در دانشگاه آزاد می بایست جریمه انصراف از دوره تحصیلی خود را پرداخت نمایند. تنها در دو صورت جریمه انصراف به دانشجویان انصرافی تعلق نمی گیرد: اول در صورتی که دانشجویان دوره روزانه دکتری پس از انصراف مجددا در دوره روزانه پذیرفته شوند و دوم دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد پس از انصراف مجددا در دانشگاه آزاد پذیرفته شوند. نحوه محاسبه جریمه انصراف مقطع دکتری در دانشگاه های مختلف به شرح زیر است.

میزان جریمه انصراف از دانشگاه های مقطع دکتری
 نوع دانشگاه نحوه محاسبه جریمه
روزانه
قبولی در دانشگاه آزاد : رایگان

قبولی در سایر دوره ها : با توجه به قوانین دانشگاه متفاوت بوده و معمولا معادل با هزینه تعهد خدمت رایگان که تقریبا برابر با شهریه شبانه یا 10 تا 15 درصد بیشتر از آن است  .

شبانه  تا 1/5 برابر شهریه ثابت
پیام نور تا 1/5 برابر شهریه ثابت
غیر انتفاعی شهریه ثابت 1 ترم با شهریه متغیر 7 واحد درسی
آزاد
قبولی در دانشگاه آزاد : رایگان

قبولی در سایر دوره ها : ( تعداد نیمسال های ثبت نام شده - 7 ) × ( نصف شهریه ثابت ) 










برای اطلاع از شرایط انصراف از تحصیل دانشجویان دکتری دانشگاه های روزانه و غیر روزانه و شرکت مجدد در کنکور دکتری می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا مشورت کنید . برای این کار می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده کنید .

در ادامه بخوانید: هزینه انصراف از دانشگاه آزاد



سوالات متداول


1- شرایط لازم برای انصراف از دوره دکتری و شرکت مجدد در آزمون دکتری چیست؟
شرایط انصراف از دوره دکتری و شرکت مجدد در آزمون به نوع دوره و زمان قبولی بستگی دارد که پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر متن مقاله را مطالعه کنید.




2- چه زمانی می توان برای انصراف از دوره دکتری اقدام کرد؟
 در صورت تمایل به شرکت مجدد در آزمون دکتری باید قوانین انصراف که در متن مقاله توضیح داده شده رعایت شود، در غیر این صورت دانشجویان می توانند هر زمان درخواست انصراف دهند.




3- جریمه انصراف از دوره دکتری چه میزان است؟
​جریمه انصراف از دوره دکتری با توجه به نوع دانشگاه و مدت تحصیل متفاوت بوده که نحوه محاسبه آن در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : انصراف از تحصیل در مقطع دکتری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/2LJN
نظرتان را بنویسید