هزینه انصراف از دانشگاه آزاد

هزینه انصراف از دانشگاه آزاد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد در کلیه مقاطع ( کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ) می توانند از ادامه تحصیل در این دانشگاه انصراف دهند . سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد برای انصراف دانشجویان مقاطع مختلف مبلغی تحت عنوان جریمه در نظر گرفته است .




همواره یکی از اصلی ترین دغدغه دانشجویان دانشگاه آزاد برای انصراف از تحصیل پرداخت هزینه هایی بوده است که باید به عنوان جریمه یا خسارت به دانشگاه بپردازند . تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد مقاطع مختلف اعم از کاردانی ، کارشناسی پیوسته ، کارشناسی ناپیوسته ، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند به دلایلی همچون  پذیرفته شدن در یک دانشگاه دیگر ، عدم توانایی در پرداخت شهریه و ... با رعایت تمامی شرایط و ضوابط و با پرداخت هزینه از ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد انصراف دهند .

 تا قبل از سال 96 برای انصراف از دانشگاه آزاد کافی بود دانشجویان 1.5 برابر شهریه ثابت یک ترم را به عنوان هزینه انصراف پرداخت نمایند تا با درخواست آنان موافقت شود ولی در حال حاضر هزینه انصراف تابعی از ترم های باقیمانده تا سنوات مجاز تحصیل دانشجویان شده است . در ادامه این مقاله هزینه انصراف از دانشگاه آزاد در تمامی مقاطع ذکر شده است .





هزینه انصراف از دانشگاه آزاد
هزینه انصراف از تحصیل دانشجویان ، متناسب با مقطع تحصیلی و زمان انصراف از تحصیل دانشجویان ، بر اساس جدول ذیل محاسبه گردیده است :



مصوبه نحوه محاسبه هزینه انصراف از تحصیل در دانشگاه آزاد 
مقطع تحصیلی  طریقه محاسبه هزینه انصراف
کاردانی       (تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 4 ) . ( نصف شهریه پایه )
کارشناسی ناپیوسته      (تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 4 ) . ( نصف شهریه پایه )
کارشناسی ارشد ناپیوسته      (تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 4 ) . ( نصف شهریه پایه )
کارشناسی پیوسته       (تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 8 ) . ( نصف شهریه پایه )
دکترای حرفه ای ( دامپزشکی )      (تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 12 ) . ( نصف شهریه پایه )
دکترای حرفه ای ( گروه پزشکی ) کل شهریه پایه نیم سال های تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره
دکترای تخصصی      (تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 7 )  . ( نصف شهریه پایه )
دکترای تخصصی ورودی های 94 به بعد       (تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 6 )  . ( نصف شهریه پایه )
دستیاری تخصصی کل شهریه تحصیلی باقیمانده تا اتمام دوره


 تبصره : توجه داشته باشید اگر تفاضل اعداد جدول فوق صفر یا منفی گردد  دانشجو مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی شود .

بیشتر بخوانید: هزینه انصراف از دانشگاه شبانه

 دانشجویانی که به دلایل آموزشی و یا انضباطی از دانشگاه اخراج می شوند مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی شوند . در نظر داشته باشید شهریه پایه و متغیر نیم سالی که در آن اخراج شده اند به دانشجو برگردانده نمی شود .

 در صورتی که دانشجو ( به غیر از دانشجویان دکتری حرفه‌ای گروه پزشکی ) در بدو ورود و پس از ثبت‌ نام تا قبل از 30 مهر برای ورودی‌ های نمیسال اول و 30 بهمن برای ورودی‌های نیمسال دوم درخواست انصراف خود را در واحد ثبت کنند ، مشمول هزینه انصراف نمی‌ شوند .

چنانچه تا قبل از 30 آذر برای ورودی‌ های نیمسال اول و 31 اردیبهشت برای ورودی‌های نیمسال دوم درخواست انصراف دهند ، 50 درصد کل شهریه پرداختی ( پایه و متغیر ) وصول و مابقی استرداد می‌ شود .

 : اگر دانشجویی با مجوز سازمان مرکزی تغییر رشته یا گرایش دهد مشمول هزینه انصراف نمی شود .

 دانشجویانی که در نیم سال اول تحصیلی ، مرخصی تحصیلی از دانشگاه گرفته اند اگر قبل از ثبت نام در نیم سال دوم انصراف خود را به دانشگاه اعلام کنند مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی شوند . در نظر داشته باشید شهریه پرداختی دانشجویان در زمان انصراف بازگردانده نمی شود .

 اگر شما دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته باشید و به هر دلیلی قصد انصراف از دانشگاه و درخواست دریافت مدرک کاردانی را داشته باشید می بایست مطابق با ردیف 2 جدول هزینه انصراف را پرداخت کنید .

 اگر شما دانشجو در واحدی  از واحدهای دانشگاه  آزاد با آزمون یا بدون آزمون ( به غیر از واحد های بین الملل ، برون مرزی ، ظرفیت مازاد خودگردان و الکترونیکی ) باشید و دوباره در دانشگاه آزاد همان واحد یا واحد دیگر ثبت نام کنید از پرداخت هزینه انصراف معاف هستید به شرطی که گواهی ثبت نام  در واحد دوم  را ارائه فرمایید .

حتما بخوانید: شرایط و هزینه انصراف از دانشگاه غیر انتفاعی










مشاوره انصراف از دانشگاه آزاد
دانشجوی انصرافی می تواند به فاصله سه ماه انصراف خود را پس بگیرد در غیر اینصورت واحد دانشگاهی باید حکم انصراف را صادر و به دانشجو ابلاغ نماید . ( صدور حکم انصراف قبل از گذشت سه ماه با درخواست کتبی دانشجو و ولی او بلامانع است . )
در نظر داشته باشید پس از صدور حکم انصراف ، تقاضای بازگشت به تحصیل دانشجو پذیرفته نیست و رابطه چنین دانشجویی با دانشگاه قطع می گردد . در صورت مشمول بودن دانشجو ، واحد دانشگاهی مکلف است یک ماه پس از صدور حکم بلافاصله مراتب را به اداره وظیفه عمومی اطلاع دهد .
 ترک تحصیل یا  عدم مراجعه دانشجو به واحد دانشگاهی ( بدون اخذ مرخصی ) در یک نیمسال ، انصراف از تحصیل محسوب می شود و دانشجوی منصرف حق ادامه تحصیل را نخواهد داشت .
 تبصره : در موارد استثنایی که ترک تحصیل دانشجو موجه باشد باید حداقل یک ماه قبل از پایان همان نیمسال دلایل آن را به واحد دانشگاهی اعلام نماید . در صورت تایید موجه بودن ترک تحصیل توسط واحد دانشگاهی ، آن نیمسال جزو مرخصی تحصیلی دانشجو محسوب می شود .

 برای اطلاع از شرایط انصراف از تحصیل دانشجویان دانشگاه های روزانه و شرکت مجدد در کنکور می توانید کلیک کنید . 

در ادامه بخوانید: شرایط انصراف ار تحصیل دانشجویان دوره روزانه و شرکت مجدد در کنکور



همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا مشورت کنید . برای این کار می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده کنید .










سوالات متداول


1- هزینه انصراف در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد به چه نحوی محاسبه می شود ؟
مطابق متن مقاله  دانشجویان می بایست بر اساس فرمول ( تعداد نیم سال های ثبت نام شده - 8 ) . ( نصف شهریه پایه ) جریمه انصراف خود را بپردازند ، برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مراجعه کنید .




2- هزینه انصراف از رشته پزشکی دانشگاه آزاد به چه نحوی محاسبه می شود ؟
مطابق متن مقاله  دانشجویان می بایست کل شهریه پایه نیم سال های تحصیلی باقی مانده تا اتمام دوره را بپردازند ، برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مراجعه کنید .




3- اگر دانشجو دانشگاه آزاد با کسب مجوز از این سازمان تغییر رشته دهد مشمول پرداخت جریمه انصراف است ؟
مطابق متن مقاله ، اگر دانشجویی با مجوز سازمان مرکزی تغییر رشته یا گرایش دهد مشمول هزینه انصراف نمی شود .

منبع : هزینه انصراف از دانشگاه آزاد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/p1kp
نظرتان را بنویسید