شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی پایه نهم

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در رشته ریاضی دهم متوسطه دوم را دارند باید در زمان تعیین شده و با در نظرگرفتن شرایط کافی و داشتن حداقل معدل 14 در پایه تحصیلی نهم اقدام به انتخاب رشته نمایند.




بسیاری از دانش آموزانی که در پایه نهم متوسطه تحصیل می کنند علاقه دارند که در شاخه های مختلف ریاضی و مهندسی ادامه تحصیل دهند و شغل آینده خود را بر اساس همین رشته پایه ریزی نمایند.

بسیاری از افراد معتقد هستند که تحصیل در رشته ریاضی فیزیک بسیار دشوار بوده و یادگیری دروس و مطالب این رشته تحصیلی تمرکز و هوش بالایی لازم دارد. دانش آموزانی که حداقل شرایط لازم را داشته باشند می توانند وارد رشته ریاضی دبیرستان شده و در موارد بسیاری موفق هم باشند.

یادگیری مفاهیم ریاضی و دروس آن علاوه بر داشتن علاقه و استعداد نیازمند داشتن پشتکار زیادی نیز می باشد. در بسیاری از مواقع که دانش آموزان قادر به یادگیری یا حل مطالب و مسائل ریاضی نیستند از ادامه این رشته ناامید شده و یا اعتماد به نفس خود را از دست می دهند، در صورتی که با در نظر گرفتن اهداف و شرایطی که برای آینده خود برنامه ریزی کرده و اند و بکارگیری پشتکار لازم می توانند به موفقیت های بسیاری در این رشته دست پیدا کنند.

افرادی که رشته ریاضی فیزیک را به عنوان رشته تحصیلی دوره دبیرستان خود انتخاب می کنند می توانند به شاخه و رشته های دیگر نیز ورود کرده و تحصیلات خود را در رشته های دانشگاهی دیگر ادامه دهند، چرا که این رشته تحصیلی تمامی مباحث مربوط به دروس پایه را شامل می شود.

با توجه به این که دانش آموزان و والدین بسیاری علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر برای ورود به رشته ریاضی فیزیک و شرایط لازم برای انجام آن هستند، لذا در ادامه این مقاله به موارد مرتبط با ثبت نام در رشته ریاضی و شرایط آن خواهیم پرداخت.



شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی و فیزیک پایه نهم
علاقه مندان به تحصیل در رشته ریاضی باید از استعداد، علاقه و پشتکار خود جهت ورود به این رشته تحصیلی اطمینان حاصل کرده و سپس برای ورود به این رشته اقدام نمایند. با وجود این که یادگیری دروس رشته ریاضی شیرین و لذت بخش بوده و پاسخگویی به سوالات آن احساس خوبی را در دانش آموزان ایجاد می کند اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت که داشتن شرایط و توانایی اولیه برای ورود به این رشته لازم و ضروری است.

موفقیت در رشته ریاضی فیزیک برای دانش آموزانی که استعداد چندانی در انجام محاسبات و یادگیری فرمول های مختلف ندارند تا حد بسیار زیادی دشوار و تقریبا غیر ممکن خواهد بود، لذا بهتر است توانایی و استعداد خود را نیز برای ورود به این رشته تحصیلی بسنجید تا در طول تحصیل خود دچار مشکل نشوید.

برای راهنمایی بیشتر و بهتر دانش آموزان برای ورود به رشته ریاضی فیزیک در انتخاب رشته پایه نهم در این قسمت به بررسی شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی در ابعاد فردی و تحصیلی دانش آموزان پرداخته و جزئیات لازم را شرح می دهیم.



شرایط فردی لازم برای انتخاب رشته پایه نهم



داشتن نمرات خوب در درس های ریاضی و علوم و علاقه به آن ها

داشتن استعداد بالا در مهارت های هندسی، تجسمی و محاسباتی

علاقه به مشاغل عملی و فنی ( به این دلیل که رشته ریاضی تشکیل دهنده مجموعه بزرگی از رشته های مهندسی می باشد)



لازم به ذکر است که دانش آموزان برای اطمینان از میزان علاقه و استعداد خود در رشته ریاضی فیزیک می توانند در فرآیند هدایت تحصیلی پایه نهم شرکت کرده و با توجه به نتایج آن تصمیم نهایی خود را بگیرند.

 

شرایط تحصیلی لازم برای انتخاب رشته ریاضی



 مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه متوسطه اول کمتر از ضریب 42 نباشد.

 نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال اول متوسطه با ضریب 3 محاسبه می شود.

شرط معدل مورد نیاز برای تحصیل در رشته ریاضی فیزیک نمره بالای 14 می باشد.



بیشتر بخوانید: شرایط انتخاب رشته انواع رشته های نظری





دروس تخصصی در طول تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک دبیرستان
دانش آموزانی که رشته ریاضی را در انتخاب رشته دبیرستان خود انتخاب می نمایند علاوه بر یادگیری دروس عمومی و پایه رشته های نظری باید درس ها و مطالب تخصصی مربوط به رشته تحصیلی خود را نیز آموزش ببیند.

یادگیری دروس رشته ریاضی در طول سه سال تحصیلی متوسطه دوم نیاز به داشتن علاقه، تلاش و توجه بسیاری است. تکرار و تمرین مطالب و داشتن تمرکز و دقت در طول آموزش دروس باعث می شود که نه تنها یادگیری مطالب ریاضی برای دانش آموزان سخت و دشوار نباشد، بلکه می تواند آن ها را به یادگیری بیشتر مباحث ترغیب کرده و برایشان لذت بخش باشد.

به منظور آشنایی بهتر و بیشتر دانش آموزان با دروسی که در طول سال های تحصیل در رشته ریاضی به آن ها آموخته می شود، در ادامه این بخش این درس ها را به تفکیک پایه تحصیلی در جدول زیر به دانش آموزان معرفی می نماییم.



دروس تخصصی رشته ریاضی دوره متوسطه دوم
پایه تحصیلی دروس تخصصی
دهم ریاضیات 
هندسه 1
فیزیک 1
شیمی 1
آزمایشگاه علوم تجربی 1
یازدهم   هندسه 2
حسابان 1
آمار و احتمال
فیزیک 2
شیمی 2
زمین شناسی
آزمایشگاه علوم تجربی 2
دوازدهم  هندسه 3
حسابان 2
ریاضیات گسسته
فیزیک 3
شیمی 3


برای انتخاب رشته صحیح مناسب راه حل های بسیاری همچون دریافت اطلاعات درباره شرایط دروس و استعداد های لازم برای موفقیت در رشته های مختلف وجود دارد و راه حل مناسب دیگری که بسیاری از مشاوران تحصیلی آن را توصیه می کنند شرکت در آزمون های مشاوره ای هدایت تحصیلی می باشد.در این آزمون ها دانش آموزان با میزان استعداد و علاقه خود نسبت به هریک از رشته ها آشنا شده و رشته مناسب خود در پایه دهم را انتخاب نمایند.



بیشتر بخوانید: شرایط انتخاب رشته انواع رشته های نظری









مشاغل مرتبط با رشته ریاضی و فیزیک دبیرستان
انتخاب رشته ریاضی از میان رشته های تحصیلی دبیرستان دانش آموزان را ملزم به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی و آموزش دروس دانشگاهی این رشته تحصیلی می نماید. رشته ریاضی فیزیک بر خلاف رشته های هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش که آموزش های عملی و تخصصی در طول دوره دبیرستان به دانش آموزان آموزش داده می شود، نیازمند تحصیل در شاخه های مختلف رشته ریاضی در دوره دانشگاه می باشد.

دانش آموزانی که شغل آینده خود را بر اساس رشته انتخابی خود در دوره متوسطه دوم انتخاب کرده و برنامه ریزی می نمایند، باید شرایط و میزان تحصیلات لازم برای دستیابی به شغل منتخب خود را نیز در نظر بگیرند.

برای ارائه اطلاعات بیشتر و کمک به تصمیم گیری بهتر دانش آموزان در خصوص مشاغل مرتبط با رشته ریاضی در این قسمت جدولی از مشاغل رشته ریاضی را برای دانش آموزان ارائه می نماییم.





مشاغل مرتبط با رشته ریاضی - فیزیک
مهندسی مکانیک  مهندسی برق  مهندسی شهرسازی هوانوردی - مراقبت پرواز  مهندسی خودرو 
مهندسی پزشکی  مهندسی صنایع  مهندسی هوافضا  هوانوردی - ناوبری هوایی  مهندسی کشاورزی
مهندسی عمران  مهندسی کامپیوتر نوازندگی ساز جهانی مهندسی ماشین های ریلی   علوم مهندسی 
مهندسی فناوری اطلاعات  مهندسی معدن  مهندسی مواد مهندسی مکانیک نیروگاه  مهندسی مدیریت پروژه 
 مهندسی شیمی  مهندسی نفت   مهندسی نساجی  مهندسی سیستم های انرژی  مهندسی فرماندهی و کنترل هوایی 
مهندسی معماری  مهندسی رباتیک  آمار  مهندسی سیستم​ هوانوردی - خلبانی
 مهندسی دریا  فیزیک  ریاضی  علوم دریایی  فنی مواد - ریخته گری
مهندسی پلیمر خط و سازه های ریلی علوم کامپیوتر شیمی  دریانوردی  فنی معدن 
 مهندسی حمل و نقل ریلی   الکترونیک هواپیمایی
 تکنولوژی ماشین های کشاورزی   معماری سنتی  فنی مکانیک
مخابرات هواپیمایی   اویونیک هواپیما  تکنولوژی آبیاری  الکترونیک صدا و سیما  فنی کشتی 
مهندسی بازرسی فنی  ​ علوم و هوانوردی - خلبانی هلیکوپتری  امور گمرکی    فنی پتروشیمی فنی عمران
 آبادانی و توسعه روستاها  مهندسی اپتیک و لیزر  مهندسی مکاترونیک حسابداری  علوم اقتصادی 
تمامی رشته های مدیریت

تمامی رشته های معارف اسلامی مكانيزاسيون كشاورزی مهندسی مواد و
متالوژی ، مهندسی نقشه برداری
 مهندسي هوافضا هتلداری هنرهای چندرسانه ای اقتصاد كشاورزی آمار و سنجش آموزشی
آمار  آموزش ابتدايی  آموزش رياضی آموزش تربيت بدنی آموزش فيزيک
آموزش كودكان استثنايی اديان و
مذاهب اقتصاد علوم قضايی حسابداری


توجه داشته باشید که انتخاب رشته دهم متوسطه دوم باید با دقت و آگاهی زیادی انجام پذیرد، چرا که اگر دانش آموزان در مهلت انتخاب رشته نهم به دهم به شرایط و موارد لازم برای ورود به هریک از رشته های تحصیلی توجه نکرده و با بی توجهی رشته پایه دهم را انتخاب نمایند، علاوه بر مشکلاتی که در دوره تحصیل دبیرستان خود با آن ها مواجه می شوند، انگیزه و برنامه ریزی های خود در خصوص آینده و شغل انتخابیشان را نیز از دست خواهند داد



بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته نهم







دانش آموزان می توانند جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی، عضو کانال تلگرامی مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال نمایند . همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با رشته های تحصیلی دبیرستان می توانید با مشاوران مرکز خدمات مشاوره تحصیلی هیوا تماس بگیرید




سوالات متداول


1- حداقل معدل لازم برای ورود به ریاضی دبیرستان چه نمره ای است؟
طبق موارد عنوان شده در مقاله فوق حداقل معدل لازم جهت انتخاب رشته ریاضی نمره 14 می باشد.




2- شرایط تحصیلی مورد نیاز جهت ثبت نام در رشته ریاضی شامل چه مواردی می شود؟
داشتن نمرات خوب در دروس ریاضی و علوم و سایر موارد دیگر از جمله شرایط ورود به رشته ریاضی دبیرستان می باشد که در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. 




3- مشاغل مرتبط با رشته ریاضی چه شغل هایی هستند؟
تحصیل در رشته ریاضی مرتبط با مشاغلی است که در مجموعه گروه فنی و مهندسی قرار می گیرند و تمامی شغل های مربوط به رشته ریاضی در این مقاله به صورت دسته بندی شده برای دانش آموزان ارائه شده است. 

منبع : شرایط لازم برای انتخاب رشته ریاضی پایه نهم
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1K7P
نظرتان را بنویسید