احساس گناه در کودک

احساس گناه در کودک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
احساس گناه در کودکان از جمله عواملی است که شناخت و درمان آن بسیار دشوار و حساس است. زمانی که کودک دچار این مشکل می شود، تاثیرات بسیار زیادی در خلقیات و رفتارهای او بروز پیدا می کند. این حس به صورت ناخودآگاه و بدون دخالت کودک در او صورت می گیرد. از طرفی دیگر والدین کودک سهم بسیار مهم و به سزایی در پیدایش این معضل داشته و می توانند اصطلاحا با دوستی خاله خرسه، کودک خود را به مسلخ مشکلات روانی بکشانند.

بروز احساس گناه در کودک ابعاد مختلف و گوناگونی دارد، به گونه ای که بایستی کاملا محسوس رفتارها و تفکرات کودک را زیر نظر بگیرید تا متوجه این مسئله شوید. در این مقاله به بررسی احساس گناه در کودکان، چرایی آن و راه حل مناسب برای این احساس پرداخته شده است.



احساس گناه در کودک چگونه است
کودکان به علت اینکه بالفطره ذات پاکی دارند و روحیات آن ها از هرگونه حیله گری پاک و مبرا است نسبت به وقایعی که برای آن ها رخ می دهد حساسیت زیادی نشان می دهند. احساس گناه در کودکان به گونه ایست که که کودکان از عملی که انجام داده است احساس نارضایتی و ناخشنودی دارد. به عنوان مثال اگر کودک عملی را انجام داده باشد که در جهت نارضایتی والدین خود بوده باشد، پس از انجام آن عمل احساس گناه و نارضایتی خواهد داشت.

البته بروز این حس بیشتر مربوط به عکس العمل والدین و نوع فرزند پروری است که او را به این مرحله رسانده اند. زمانی که والدین عکس العمل منفی افراطی نسبت به اعمال کودک داشته باشند، کودک در خود احساس نارضایتی و گناه خواهد داشت.

امروزه با توجه به اینکه پدر و مادرها طریقه صحیح برخورد با کودک خود را نمی دانند، روز به روز بر تعداد کودکانی که دچار این مشکل شده اند، افزوده می شود. اینکه کودک در مورد مسائل زیادی آگاهی چندانی نداشته باشد، امر طبیعی و غیر قابل انکاری است اما بسیاری از والدین به گونه ای نسبت به این ناآگاهی های کودک واکنش نشان می دهند که گویا کودکشان پیر میدان دیده ایست!

پس می توان نتیجه گرفت که علت احساس گناه کودک به موجب ری اکشن های شدید و متعدد والدین او می باشد. احساس گناه در کودکان، آن ها را گوشه نشین، انزوا طلب و دچار افسردگی می کند که اگر روش های صحیح مرتفع کردن این مشکل را ندانیم، آسیب های اساسی به روح و روان کودک وارد می شود.

حتما بخوانید: انواع کودک آزاری


چرا کودک احساس گناه می کند
همه ی ما می دانیم که کودک از بد تولد تا زمانی که به بلوغ عقلانی و جسمانی قابل قبولی برسد، تا حدود زیادی از والدین خود پیروی می کند. این حالت در سنین کودک بیشتر بوده و هر چه به جلو می رود کاهش پیدا می کند. کودک بسیاری از رفتارها و اعمال خود را منطبق بر علایق پدر و مادر خود انتخاب می کند. اما در بعضی مواقع به اقتضای شرایط یا اینکه امیال درونی خود، تصمیم به عملی متفاوت با خواسته پدر و مادر خود می گیرد. در چنین مواقعی پدر و مادر پس از مشاهده اینگونه اعمال رفتار کودک اقدام به تنبیه و سرزنش می کنند.

پس از اینکه کودک مستمرا با چنین عکس العمل هایی مواجه شد، با خود فکر می کند که چقدر با والدین خود فاصله دارد و اینکه آن ها به خاطر کارهایی که او انجام می دهد، او را کنار گذاشته و دیگر دوست ندارند. در نتیجه کودک انزواطلب شده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. کودک در اکثر مواقع به لاک تنهایی خود به سر برده و در مورد تک تک رفتارهایش احساس گناه می کند.



احساس گناه در کودکان در شرایط حاد به صورت افسردگی در می آید. کودک پس از اینکه حس گناه بر او مستولی شد، دیگر انگیزه ای برای انجام هیچ فعالیتی نخواهد داشت؛ زیرا گمان خواهد کرد انجام هر عملی گناه داشته و آن عمل قبیحانه است.

دلیل احساس گناه کودکان این است که او می پندارد مورد خشم والدین خود واقع شده است و اینکه با این دسته از رفتارها دیگر والدینش علاقه ای به او نداشته و به او توجهی نخواهند کرد. همین امر در مواقعی منجر به پرخاشگری کودکان می شود.

حتما بخوانید: پرخاشگری در کودکان


راه حل احساس گناه کودک چیست
احساس گناه در کودکان منجر به آسیب ها و اختلالات زیادی در بزرگسالی او شده و مسیر زندگی و تصمیمات او را عوض می کند بنابراین برای جلوگیری از این موضوع راه های زیر را پیش بگیرید.

اصلاح انتقاد خود از کودک برای کاهش احساس گناه

اساسی ترین راه حل حس گناه کودک این است که طریقه و شیوه انتقاد خود از کودک را اصلاح کنیم. امروزه با توجه به فشارهای اقتصادی و اجتماعی که بر خانواده ها وارد می شود، شیوه برخورد آن ها با کودکشان تند و گزنده می شود. برای اینکه از بروز احساس گناه در کودکان جلوگیری کنیم، بایستی شیوه ی نقدهای خودمان به کودکان را نرم و ملایم کنیم تا علاوه بر جلوگیری از این مشکل، اثربخشی نقد را هم افزایش دهیم.

عدم قانونمندی افراطی در خانه برای جلوگیری از حس گناه در کودکان

بسیاری از والدین برای اینکه قوانین و مقررات زندگی را در کودکان خود درونی کنند، به گونه ای عمل می کنند که خانه برای کودک یک پادگان نظامی محسوب می شود! کودکان با توجه به اینکه حال و هوای بازیگوشی و بازی کردن دارند، چندان تمایلی به قانونمند بودن ندارند. در نتیجه هر چه به آن ها سخت بگیرید، ممکن است که آن ها قانون گریز شده و تبعات گوناگونی از جمله احساس گناه در کودکان برای آن ها به وجود آید. از طرفی دیگر نباید با تفریط در قوانین و مقررات سبب شویم که آن ها با هنجارهای اجتماعی غریبه شده و در نتیجه هنگام ورود به اجتماع با مشکل مواجه شوند.

جبران رفتار نادرست خود برای کاهش حس گناه کودک

در مواقعی که رفتار تند و خشمگینانه ای با کودک داشتید، پس از کنترل خشم و به اشتباه خود پی بردید، با هدیه ای به سراغ کودک رفته و از رفتار تندی که با او داشته اید معذرت خواهی کنید. این کار سبب می شود که اگر کدورتی هم در ذهنیات کودک ایجاد شد، منجر به احساس گناه در کودکان نشود.

کاهش توقعات بیجا از کودک برای عدم حس گناه در او

هیچگاه توقع نداشته باشید که کودکتان دقیقا مثل شما باشد. او شبیه خودش است و قرار نیست که آینه ی تمام قد شما باشد. زمانی که این استدلال را پذیرفتید، قطعا فشارهایتان به کودک کاهش یافته و در نتیجه شاهد معضلی به نام احساس گناه در کودکان نخواهید بود.

در ادامه بخوانید: چرا کودکان باید بازی کنند
کلام آخر

اگر مشکل احساس گناه در کودکان را در میان فرزندان خود مشاهده کردید، بهتر است که در اسرع وقت به روانشناس متخصص مراجعه کرده و از او کمک بگیرید. همانگونه که پیشتر گفتیم احساس گناه در کودکان می تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.




سوالات متداول


1- احساس گناه در کودک چگونه است؟
کودکان به علت اینکه بالفطره ذات پاکی دارند در مواقع بسیاری دچار احساس گناه شده که در متن مقاله شرح آن به طور کامل ارائه شده است.




2- چرا کودک احساس گناه می کند؟
احساس گناه در کودک ناشی از عوامل بسیار مختلفی است که یکی از آن ها فرزندپروری بوده که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




3- راه حل احساس گناه کودک چیست؟
احساس گناه در کودکان منجر به آسیب ها و اختلالات زیادی می شود بنابراین نیاز به جلوگیری از آن است که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : احساس گناه در کودک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ow5Y
نظرتان را بنویسید