علت گرایش مرد به مرد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
نیاز جنسی مانند نیاز به آب و غذا و خواب یک نیاز اساسی بشر محسوب می شود. نیاز جنسی از طریق برقراری روابط جنسی و رسیدن به ارگاسم برطرف می گردد. اما رابطه جنسی بر اساس جنسیت افراد که شامل زن یا مرد می شود و همچنین گرایش جنسی ای که دارند به اشکال متفاوتی بر قرار می گردد.

حالت عادی رابطه جنسی زمانی است که یک مرد با دستگاه تناسلی و جنسیت کاملا مردانه، به یک زن با تمام خصوصیات جنس ماده، گرایش جنسی داشته باشد. زن نیز متقابلا به چنین مردی تمایل جنسی داشته باشد و با او رابطه برقرار کرده و هر دو لذت ارگاسم را تجربه کنند.

اما نوع نابهنجار شامل وجود نداشتن جنسیت زنانه یا مردانه در هر یک از طرفین و یا وجود گرایشات جنسی غیر متعارف به همجنس است. زمانی که مردی با وجود دارا بودن تمام ارگان های جنسیت مردانه اش به همجنس خود یعنی به مرد دیگر گرایش پیدا می کند، نوعی نابهنجاری جنسی بروز داده است.

اما علت گرایش مرد به مرد چیست؟ در این مقاله به توضیح این نوع گرایش جنسی در میان مردان پرداخته و درباره علت های بروز این مشکل صحبت می کنیم و در پایان نیز راه حل هایی برای درمان گرایش جنسی مرد به مرد بیان کرده ایم.



گرایش مرد به مرد چیست
اگر چه گرایش مرد به مرد می تواند به صورت عاطفی و احساسی نیز اتفاق بیفتد اما در اغلب اوقات منظور از گرایش مرد به مرد، نوع جنسی آن است که دو مورد احساس و عاطفه را نیز در بر می گیرد. افرادی که با عنوان همجنس باز یا گی شناخته می شوند، در واقع گرایش جنسی مرد به مرد را به وضوح نشان می دهند. به طور خلاصه می توان گفت مردانی که جذب همجنس خود شده و برای انجام هر نوع رابطه جنسی توسط همجنس خود یعنی مرد دیگری، برانگیخته می شوند؛ گرایش جنسی مرد به مرد دارند. 

اما این تعریف تا حدودی ساده انگارانه است زیرا مسائل مرتبط با تمایلات جنسی بسیار پیچیده است. در واقع تمایلات جنسی افراد در یک طیف قرار می گیرد که یک سر آن کاملا غیر هم جنس گرا و طرف دیگر کاملا همجنس گرا می باشد و فاصله میان این دو سر طیف، درجات مختلفی از دو جنس گرایی را نشان می دهند.



بنابراین زمانی که از اصطلاح گرایش جنسی استفاده می کنیم منظورمان گرایش جنسی غالب است. به این معنی که مردی که به مرد دیگر گرایش جنسی دارد، ممکن است تا حدودی تمایلات دگر جنس خواهانه هم داشته باشد اما گرایش جنسی مرد به مرد در او غالب تر باشد.

حتما بخوانید: نشانه های شوهر همجنس باز


علت گرایش مرد به مرد
در رابطه با علت گرایش مرد به مرد که نوعی ناهنجاری و انحراف محسوب می شود، نمی توان به طور قطع صحبت کرد. روانشناسان در علت یابی اغلب مشکلات و اختلالات دو دستگی دارند و در این مورد نیز همچنان جنگ بر سر طبیعیت یا تربیت وجود دارد. 

گروهی از روانشناسان علت همجنسبازی در مردان و گرایش مرد به مرد را در ذات و طبیعت او جستجو می کنند و ژنتیک و هورمون ها را مسئول می دانند و گروهی دیگر بر عوامل محیطی و یادگیری تاکید می کنند. به راستی آیا مردانی که گرایش به همجنس خود دارند، با این مشکل متولد می شوند یا این گرایش و تمایلات را در جریان زندگی و در محیط فرا می گیرند.

به نظر می رسد که ایده آل ترین حالت این باشد که علت گرایش مرد به مرد را ترکیبی از عوامل ذاتی و محیطی در نظر بگیریم. در این بخش از مقاله تمامی علت های احتمالی بروز این مشکل بیان شده اند که احتمالا دست به دست هم می دهند و انحرافات گرایش جنسی را در مردان پدید می آورند.

مکانیسم های هورمونی

گروهی از دانشمندان معتقدند که مردانی که گرایش به همجنس خود دارند از نظر هورمونی متفاوت از افراد عادی هستند. هورمون ها در رشد مغز قبل از تولد نقش دارند، بنابراین می توانند در گرایش جنسی نیز نقش داشته باشند.

اختلال در سطح هورمونی به نام آندروژن می توانند باعث انحراف در گرایشات جنسی شوند. اگرچه در این خصوص همچنان تحقیقات ضد و نقیضی وجود دارد اما می توان هورمون ها را یک علت احتمالی به حساب آورد.

ساختار مغز

برخی مطالعات ارتباط بین هسته هیپوتالاموس و گرایشات جنسی را نشان داده اند. به نظر می رسد که هسته هیپوتالاموس در مردانی که به مردان دیگر گرایش دارند نسبت به افراد دگر جنس گرا، کوچکتر است. تفاوت های دیگری نیز در جسم پینه ای و بخش های قدامی مغز افرادی که گرایش به همجنس دارند، مشاهده شده است.

ژنتیک

اگرچه تا کنون ژن خاصی که مسئول گرایش به همجنس باشد معرفی نشده اما این موضوع کاملا غیر قابل انکار است که ژنتیک می تواند بسیاری از رفتار های جنسی ما را تحت تاثیر قرار داده و به آن ها جهت دهد.

تحقیقات اخیر در این زمینه چندین ژن مرتبط با حس بویایی را شناسایی کرده اند که می توانند بر تمایلات جنسی تاثیر بگذارند اما هنوز از هیچ یک از آن ها نمی توان به عنوان پیش بینی کننده تمایلات همجنس گرایانه یا غیر همجنس گرایانه استفاده کرد.

گروه همسالان

شکل گیری هویت همجنس گرایانه امری زمان بر است و از آنجایی که بخش عظیمی از هویت افراد در دوره بلوغ و در گروه دوستان و همسالان شکل می گیرد؛ شاید بهتر باشد ریشه گرایش جنسی در مردانی که به همجنس خود جذب می شوند را در همین گروه ها جستجو کرد.

برخی از مردان تحت فشار گروهی، همجنس گرا می شوند. اگر در نوجوانی در گروهی که همجنس گرا هستند، قرار بگیرند؛ ناخواسته تمایلات همجنس گرایانه را انتخاب می کنند تا از گروه طرد نشوند.

حتما بخوانید: آموزش مسائل جنسی به کودکان
محیط فرهنگی

دیدگاه فرهنگی این است که با وجود این که جنسیت بیولوژیکی از بدو تولد تعیین می شود، اما رفتار های جنسی توسط جامعه تعیین می گردند. سنت، اعتقادات مذهبی و عوامل سیاسی چارچوبی برای رفتار های قابل قبول ایجاد می کنند که در نهایت از نظر جامعه طبیعی به نظر می رسد.

با این تفاسیر در جوامعی که تمایلات به همجنس یک امر معمول و عرف باشد، جای تعجبی ندارد اگر تعداد زیادی از مردان جامعه به همجنس خود گرایش داشته باشند.







محیط خانواده

بیشتر نظریاتی که به تاثیر خانواده بر جهت گیری جنسی مردان و زنان تاکید می کنند، بر رابطه والدین و کودک متمرکز هستند. طبق این دیدگاه همجنس گرایان مرد یا به عبارتی مردانی که به مرد دیگر گرایش دارند، اغلب مادری مسلط و پدری، ضعیف، خارج از دسترس و خصمانه داند.

چنین به نظر می رسد که عدم ارتباط صحیح کودکان پسر با پدر خود، در بزرگسالی آن ها را به سمت هر فردی که مصداقی از پدرشان باشد، سوق می دهد. آن ها در بزرگسالی خود مهر پدری را در همجنسان خود جستجو می کنند و به آن ها عشق می ورزند. 

در محیط خانواده اتفاقات دیگری نیز ممکن است جریان داشته باشد که منجر به جهت گیری جنسی ناهنجار جنسی در کودکان گردد. از جمله تجربه تجاوز، طلاق والدین، از دست دادن پدر و مادر در سانحه، تاثیرات برادر بزرگتر همجنس باز و غیره.

بیشتر بخوانید: خطرات طلاق برای آینده فرزندان


درمان گرایش مرد به مرد
برای این که بتوان یک مشکل و بیماری را درمان کرد، ابتدا باید علت آن را جستجو کرد و از آنجا که گرایش مرد به مرد علت های متفاوتی اعم از ژنتیک یا محیطی دارد؛ نمی توان به طور مشخص یک درمان خاص را برای بهبودی مردانی که به همجنس خود تمایل دارند، بیان کرد.

با این وجود دسته ای از درمان های اصلی در این بخش از مقاله بیان شده اند که با استفاده از آن ها می توانید در جهت درمان و بهبودی خود گام بردارید. درمان های گرایش مرد به مرد به طور کلی در دو دسته دارویی و روانشناختی قرار می گیرند که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهید شد.

1درمان های دارویی

گاهی علت گرایش مرد به مرد، یک مشکل هورمونی یا کارکرد بد مغز است. در این مواقع بهترین درمان ها شامل درمان های پزشکی می شوند؛ به این صورت که پزشک پس از انجام معاینات لازم و یافتن علت گرایش نامتعارف مردان، برایشان دارو های مناسبی تجویز می کند. این دارو ها ترشح غدد درون ریز را تنظیم می کنند و گرایشات همجنس خواهانه را از بین می برند.

2درمان های روانشناختی

در صورتی که گرایش مرد به مرد ریشه محیطی داشته و یک امر ذهنی باشد؛ بخش اعظم درمان را درمان های روانشناختی تشکیل می دهند. تکنیک هایی که معمولا در این زمینه مفید واقع می شوند، عبارتند از:

 پرهیز از محیط های تحریک آمیز و آلوده

گاهی گرایش به همجنس به دلیل همنشینی با افرادی اتفاق می افتد که همجنس گرا هستند. برای اولین قدم سعی کنید ارتباطتان را با این افراد به طور کامل قطع کنید. از قرار گرفتن در محیط هایی که فکرتان را به سمت تمایلات همجنس خواهانه سوق می دهد، دوری کنید.

تقویت مهارت کنترل ذهن

اگر بتوانید به فکر هایی که به سرتان خطور می کند، کنترل بیشتری داشته باشید بهتر می توانید تمایل به همجنس خود را از بین ببرید. برای تقویت این نوع مهارت می توانید از مراقبه، یوگا یا مانترا استفاده کنید. انجام این فعالیت ها باعث می شود که خودتان به افکارتان جهت دهید و به میزانی قدرت ذهن داشته باشید که به افکار همجنسگرایانه اجازه ورود ندهید.

برنامه ریزی دقیق و مناسب

بیکاری، زمینه ای برای افکار نامناسب و منحرف فراهم می کند. بنابراین، اگر می خواهید که از شر افکار منحرف خلاص شوید؛ بهترین راه این است که اوقات بیکاری تان را با برنامه های تفریحی، آموزشی، ورزشی و غیره پر کنید.

ایجاد تصویر سازی های ذهنی

در تصورات خودتان، صحنه ای را مجسم کنید که به یک زن گرایش پیدا کرده اید، با او وقت می گذرانید و از کنار او بودن لذت می برید. تا جایی که می توانید به این تصورات خود بال و پر بدهید. کافه، رستوران، مکان های جذاب و هیجان انگیز، همه این موارد را می توانید به تصوراتتان اضافه کنید.

حتما بخوانید: رابطه زناشویی مناسب
نادیده گرفتن گرایش مرد به مرد

بسیاری از گرایشات جنسی با تلقین به وجود می آیند. اگر بار ها با خود تکرار کنید که به زن ها علاقه ای ندارید و نمی توانید در کنار آن ها به آرامش برسید؛ حتما گرایش مرد به مرد پیدا خواهید کرد.

دیدگاهتان را عوض کنید، گرایش به همجنس خود را نادیده بگیرید و این فکر را از خود دور کنید که تمایلات همجنس گرایانه تان تا ابد همراهتان خواهد بود. به جای آن بیشتر بر این موضوع تمرکز کنید که جنس مخالف چگونه می تواند شما را عاشق و کامل کند.

گسترش ارتباطات اجتماعی مناسب

همچنان که روابطتان را با افراد نامناسب قطع می کنید، دوستان سالم پیدا کنید و وقت خود را در جمع آن ها بگذرانید. ورزش و فعالیت های تفریحی در کنار این دوستان می تواند شما را از انزوا و گوشه نشینی دور کند.

هیپنوتیزم درمانی

در آخر نیز اثربخش ترین و کارآمد ترین روش درمانی؛ هیپنوتراپی است. روانکاو های متخصص با استفاده از هیپنوتیزم می توانند مراجعین خود را درمان کنند، گرایش مرد به مرد را در آن ها از بین ببرند و به جای آن تمایل به زنان را در وجودشان زنده کنند.



کلام آخر

گرایش و تمایلات جنسی، چیزی متفاوت از جنسیت و هویت جنسی افراد است. به این معنی که ممکن است زن یا مردی تمامی ارگان های جنسی مرتبط با جنسیت خود را بدون هیچ نقصی داشته باشند؛ اما گرایشات جنسیشان دچار انحراف باشد. گرایش مرد به مرد یکی از این تمایلات ناهنجار است که در برخی مردان به وجود می آید. 

علت های زیربنایی این مشکل می توانند ژنتیکی، محیطی یا ترکیبی از هر دو باشند. اما نباید چنین تصور شود که مردی که به همجنس خود گرایش دارد؛ هرگز درمان نمی شود. بلکه درمان های دارویی و روانشناختی مناسبی برای بهبود مردانی که به مرد دیگر گرایش دارند؛ وجود دارد که بسیار موثر و کارآمد هستند.

در ادامه بخوانید: لز و همجنس بازی در زنان





سوالات متداول


1- علت گرایش مرد به مرد چیست؟
علت گرایش مرد به مرد شامل علل هورمونی، ژنتیکی، محیطی و دیگر مواردی می شود که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند.




2- چه عواملی در محیط خانوادگی می توانند زمینه ساز تمایلات همجنس خواهانه در مردان شوند؟
تجاوز، طلاق والدین، پدر خصمانه و غیر قابل دسترس و غیره که در مقاله عنوان شده اند؛ از مواردی هستند که باعث می شوند که مردان به مرد دیگر گرایش پیدا کنند.




3- در مان گرایش مرد به مرد چیست؟
درمان های این گونه مشکلات شامل درمان های دارویی و روانشناختی می شود که در مقاله با جزئیات بیان شده اند.

منبع : علت گرایش مرد به مرد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/QDwG
نظرتان را بنویسید