تپش قلب در بارداری

تپش قلب در بارداری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
یکی از چیزهایی که مادران باردار را به شدت می ترساند، تپش قلب در بارداری است. ابتدا بایستی تپش قلب را توضیح دهیم، که این پدیده چیست؟ به تعداد ضربان قلب بالاتر از 60 الی 100 مرتبه در دقیقه تپش قلب می گویند. در دوران حاملگی بنا به فعل و انفعالات مختلفی که در بدن ایجاد می شود، ضربان قلب از میزان نرمال خود تجاوز می کند و یکسری علائم ناخوشایندی در مادر ایجاد می کند. البته که تپش قلب در بارداری عارضه ی ترسناکی نیست و اغلب گذراست، اما اگر این عارضه به صورت مداوم در شخص حاکم بود، بایستی حتما درمان های پزشکی را استارت زد.



علت تپش قلب در بارداری
در مجموع زمانی که باردار می شوید، بسیاری از فعالیت ها و مکانیسم های بدنتان دستخوش تغییراتی می شود. البته که این امر کاملا طبیعی است، زیرا در این دوران قرار است که مراحل جنینی انجام شده و نطفه ای تبدیل به انسان شود. یکی از این تغییرات، تغییر ضربان قلب است که این موضوع می تواند دلایلی مختلفی داشته باشد.

یکی از علل تپش قلب در بارداری، این است که بدن افزایش وزن پیدا کرده است؛ در همین راستا قلب با ضربان بیشتر به دنبال خون رسانی و اکسیژن رسانی بیشتر به بافت ها و اندام ها می باشد تا نیاز بدن را مرتفع کند.

یکی از تغییراتی عمده ای که در دوران حاملگی در بدن شخص حامله ایجاد می شود، افزایش حجم خون بدن است. زمانی که خون بدن افزایش می یابد، طبیعتا قلب بایستی تلاش بیشتری کند تا این حجم از خون را به گردش درآورد؛ در نتیجه تپش قلب در بارداری پدید می آید.

از طرفی دیگر پس از رشد رویان و تبدیل شدن آن به جنین، در ناحیه ی شکم برآمدگی بزرگی به وجود می آید که هر چه به دوران زایمان نزدیک تر می شود، ناحیه ی شکم بزرگ تر می شود. در هنگام حرکت و راه رفتن کنترل شکم و تحمل آن توسط ستون فقرات انرژی زیادی را می طلبد که در این راستا با افزایش خون رسانی بایستی آستانه تحمل این اندام ها افزایش یابد.

ورم کردن بدن و افزایش وزن از جمله تغییرات بدیهی دوران بارداری است. افزایش وزن نسبتا ناگهانی سبب می شود تا واحدهای تامین انرژی تلاش بیشتری کنند که یکی از آن ها قلب است. قلب با افزایش ضربان خود اقدام به خون رسانی بیشتر می کند که در نتیجه تپش قلب در حاملگی به وجود می آید.

حتما بخوانید: بی خوابی در بارداری


علائم تپش قلب در بارداری
علائم تپش قلب در زنان باردار معمولا یکسان است و با دانستن آن تا حدی نگرانی زنان برطرف می شود، در این جا علائم تپش قلب در بارداری را مشاهده می کنید.

از ابتدایی ترین این علائم می توان به لرزش و درد در سینه اشاره کرد. در چنین مواقعی شخص احساس می کند که قلب او در حال لرزیدن است و پس از مدتی تبدیل به درد موضعی می شود.

عرق کردن و حس آشفتگی از دیگر علائم به شما می آید. در موقع تپش قلب شخص احساس پریشانی می کند و انگار که در حالت هیجان است.

یکی از دیگر از علائم تپش قلب اضطراب و استرس در بارداری است. خارج از مبحث بارداری و به صورت عمومی تپش قلب موجب استرس و اضطراب می شود که در دوران حاملگی شدت آن بیشتر است.



در موارد حادتر شخص احساس گیج بودن خواهد داشت به گونه ای که احساس خواهد گیرایی او کاهش یافته و حالت منگ بودن دارد.

از همه ی این موارد که بگذریم،تپش قلب عصبی در بارداری هم به میزان زیادی بین مادران باردار دیده می شود که ریشه در عصبانیت در بارداری دارد.

حتما بخوانید: رابطه دهانی در بارداری


درمان تپش قلب در بارداری
ابتدا بایستی گوشزد کنیم که اگر پیش از بارداری بیماری قلبی دارید، یا اینکه بیماری زمینه ای در بدن شما وجود دارد، حتما تحت نظر پزشک معالج باشید. زیرا ممکن است اغفال در این امر هم به خودتان و هم به جنین تان آسیب بزند.

در آرامش کامل باشید!

سعی کنید از هرگونه فشار روحی و روانی دور باشید. رعایت این اصل مهمترین عامل در پیشگیری و درمان است. در مورد تغذیه، کاملا مصرف مواد کافئینی و الکل دار را متوقف کنید. مصرف مواد کافئین دار اشخاص عادی را هم به چالش تپش قلب می کشاند، افراد باردار که دیگر جای خود دارند!

تحرک مطلوب داشته باشید!

ورزش در حاملگی فراموش نشود، نه در راه رفتن و پیاده روی افراط کنید و نه اینکه کاملا در خانه بخوابید. اگر در هنگام راه رفتن لرزش شکم اذیتتان می کند، می توانید با پارچه ی مناسبی زیر شکمتان را ببندید تا آسیبی به جنین نرسد.

رژیم غذایی خون ساز داشته باشید!

از خوراکی هایی که موجب خون سازی می شود در رژیم غذایی دوران بارداری خود استفاده کنید. زیرا به علت کم خونی که در شخص به وجود می آید، قلب تلاش می کند تا با ضربان بیشتر کمبود حجم خون را جبران کند. به همین منظور پیشنهاد می شود که در مواجهه با تپش قلب در بارداری حتما با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش از وضعیت حجم خون خود مطلع شوید. اگر در آزمایشات کم خونی شما تثبیت شد، از مواد خون سازی مثل پسته، غلات، جگر و... استفاده کنید.

مدیتیشن و مراقبه فراموش نشود!

از طرفی دیگر ممکن است دلیل تپش قلب در بارداری واهمه و نگرانی از لحظه ی زایمان باشد. بسیاری از زنان باردار به شدن از درد لحظه زایمان ترس دارند و هرگاه که این موضوع در افکار آن ها نقش می بندد سبب می شود تا تپش قلب بگیرند. به همین منظور سعی کنید که از برنامه های آرام سازی و مدیتیشن استفاده کنید. استفاده از ترفندهای آرام سازی در درمان تپش قلب بارداری بسیار موثر است.

تنظیم تنفس داشته باشید!

تنفس منظم از دیگر مواردی است که به تپش قلب در حاملگی کمک می کند. برای اینکه تنفس خود را مدیریت کنید، می توانید به مدت یک دقیقه با استفاده از عقربه ثانیه شمار ساعت، دم و بازدم خود را مرتب کنید.

در دوران بارداری، نوشیدن مایعات را افزایش دهید!

بهتر است استفاده از آب میوه های طبیعی و دمنوش های گیاهی را در دستور کار خود قرار دهید. حالت تهوع از جمله موانع آب نوشیدن خانم های حامله محسوب می شود. در این راستا می توانید حجم آب را کاهش داده و در دفعات متعدد آب بنوشید. اگر تپش قلب در دوران بارداری مداوم بود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: دیابت در بارداری


نکته آخر

به طور خلاصه در دروان بارداری علائم مختلفی به دلایل متفاوت مثل جا به جایی هورمون ها و موارد دیگر رخ می دهد که تپش قلب در حاملگی یکی از آن ها است، بنابراین جای نگرانی و استرس نبوده و باید در صورت بروز هر یک از آن ها با دکتر خود مشورت کرده و بهترین راهکار را به کار گیرید.




سوالات متداول


1- علت تپش قلب در بارداری چیست؟
یکی از علل تپش قلب در بارداری، این است که بدن افزایش وزن پیدا کرده است که در متن مقاله باقی عوامل را مشاهده می کنید.




2- علائم تپش قلب در بارداری چیست؟
علائم تپش قلب در زنان باردار معمولا یکسان است و با دانستن آن تا حدی نگرانی زنان برطرف می شود که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- درمان تپش قلب در بارداری چیست؟
ابتدا بایستی گوشزد کنیم که اگر پیش از بارداری بیماری قلبی دارید، یا اینکه بیماری زمینه ای در بدن شما وجود دارد، حتما تحت نظر پزشک معالج باشید در غیر این صورت با مراجعه به متن مقاله از راه های درمان آگاه شوید.

منبع : تپش قلب در بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nv35
نظرتان را بنویسید