عصبانیت در بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
آیا شما در دوران بارداری مدام با همسر خود بحث می کنید ؟ آیا تحمل و صبر شما در این دوران کم شده است ؟ آیا نگران تاثیر این عصبانیت بر روی جنین خود هستید ؟

دوران بارداری دوره ای بسیار خاص و حساس ، همراه با احساسات و هیجان های زیادی برای زنان می باشد و مراقبت و همکاری زوجین را می طلبد . در این دوران زنان احساس های فراوانی مثل خشم ، اضطراب ، افسردگی را تجربه می کنند که هر کدام از این احساسات بر یکدیگر تاثیر می گذارند و مرتبطند .

عصبانیت در بارداری زنان امری طبیعی است گرچه عواقبی هم همراه خود دارد ، برخی زنان هنگام حاملگی مدام با همسر خود بحث کرده و رابطه زوجین خود را به خطر می اندازند ، گاهی احساس عدم درک شدن از سمت همسر را دارند که منجر به پرخاشگری او شده و یا صبر و تحمل او به شدت پایین است .

همه این عوامل می تواند دوران بارداری را برای زوجین سخت و طاقت فرسا کند ، بنابراین به کارگیری مهارت های کنترل خشم می تواند بسیار مفید باشد . در این مقاله چرایی عصبانیت در دوران بارداری ، تاثیر آن بر جنین و راه حل های موجود برای کنترل عصبانیت را ارائه کرده ایم .



چرا زنان در دوران بارداری عصبانی می شوند ؟
عصبانیت در بارداری بسیار طبیعی می باشد ، اما گاهی این عصبانیت منجر به آسیب هایی در خانواده شده و جو موجود را متشنج می کند و قطعا تحمل همچین جوی برای هیچکس خوشایند نیست و نیاز به درک و صبر زوجین دارد . این عصبانیت و تغییر خلق در سه ماه اول و آخر زیاد می باشد ، اما در سه ماه دوم میزان آن کمتر شده و خلق مادر بالاتر است ، در این جا برخی از دلایل پرخاشگری دوران حاملگی ارائه شده است .

 تغییرات هورمونی

مهم ترین علت تغییرات خلق و خو در دوران بارداری تغییرات هورمونی می باشد ، همان طور که دختران هنگام عادت ماهانه خود به دلیل تغییرات هورمونی خلق و خو پایینی دارند و سریع تر عصبی می شوند . ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون ، به خصوص استروژن موجب عصبانیت دوران بارداری می شود .

 استرس

وجود استرس به دلیل کمبود خواب ، ناراحتی های فیزیکی عدم وجود حمایت همسر در دوران بارداری و یا به دلیل عوامل نامربوط دیگر مثل هزینه های زندگی و یا شاغل بودن موجب پرخاشگری در بارداری می شود .

 ترس

در دوران بارداری به دلیل ترس از اتفاقات ناشناخته ، آینده ، مسئولیت سنگین فرزندآوری ، اتفاقاتی که ممکن است برای جنین بیفتد و سلامتی او را به خطر بیندازد و درد های دوران حاملگی برای مادر ترس زیادی را به همراه دارد و این ترس گاهی غیر قابل تحمل شده و به خشم تبدیل می شود .

 درد و ناراحتی

مقدار قابل توجهی از درد و ناراحتی بدن در طول این دوران به دلیل تغییرات فیزیکی غیر قابل جبران است ، زنان باردار در این دوران حالت تهوع ، مریضی و خستگی را تجربه می کنند و این حالات منجر به عصبانیت در بارداری می شوند .



حتما بخوانید: غریزه خشم چیست


آیا عصبانیت بر جنین تاثیر می گذارد
عصبانیت در بارداری باعث افزایش فشار خون ، ضربان قلب ، آدرنالین ( Adrenaline ) و اپی نفرین ( Epinephrine ) شده و روند رسیدن خون و اکسیژن به جنین را تحت تاثیر قرار می دهد و این موضوع می تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد . در این دوران جنین احساسات و حس های مادر را از طریق مواد شیمیایی در خون دریافت می کند و چون مغز جنین در حال رشد می باشد استرس ، پرخاشگری و عصبانیت بر رشد مغز جنین تاثیر می گذارد . عصبانیت در اوایل بارداری که هنوز سد محافظ بین جنین و مادر شکل نگرفته است تاثیر بیشتری بر سلامت جنین می گذارد ، بنابراین در صورتی که این عصبانیت ادامه دار باشد می تواند عوارض زیر را برای جنین در پی داشته باشد .

 کم وزنی کودک

 زایمان زودرس

 تاثیر نامطلوب بر خلق و خوی کودک

 بیش فعالی کودک

 اسکیزوفرنی در کودک



حتما بخوانید: بیش فعالی کودک


با عصبانیت دوران بارداری چه کنیم
عصبانیت در بارداری می تواند برای جنین و ارتباط زوجین بسیار مخرب باشد و دوران بارداری را تبدیل به یک دوره طاقت فرسا کند از طرفی اگر حمایت خانواده و افراد نزدیک نیز کم باشد مادر باردار دچار درماندگی می شود . بنابراین بیشتر از هر موقع به کارگیری راه های کنترل خشم در دوران بارداری برای شما لازم است ، در این جا پنج راهکار کارآمد ارائه شده است .

1. استراحت : این تقریبا سخت ترین کار برای مادرانی است که شاغل می باشند و یا دارای فرزندان دیگر هستند و وقت زیادی برای استراحت و رسیدگی به خود ندارند . استراحت در دوران بارداری بسیار مهم می باشد زیرا خستگی مادر به بدن او و جنین آسیب می رساند و دوران بارداری را سخت می کند .

بنابراین حتی اگر برنامه روزانه پرکاری دارید ، به ازای هر یک ساعت که روی پا ایستاده اید ده دقیقه استراحت کنید ، هر روز بیست تا سی دقیقه هر موقع که شرایطش بود چرت بزنید و هشت ساعت خواب شبانه فراموش نشود ، بی خوابی در دوران بارداری برای سلامتی ضرر دارد ، رعایت این موارد به سلامتی و خستگی شما کمک می کند و از درد هایی مثل سردرد و کمردرد جلوگیری می کند .

2. حفظ روابط زوجین : در این دوران پر فشار حفظ روابط دو طرفه زوجین مهم است ، بنابراین در حالی که توجه شما معطوف به جنین می باشد ، زمانی را برای وقت گذرانی با همسر خود اختصاص دهید و احساسات خود را با او در میان بگذارید ، حفظ این رابطه منجر به درک و همدلی دو طرفه و کاهش استرس و خشم می شود .

3. حفظ رابطه با خود : در این دوران وقتی را صرف خود کنید و به کارهایی که علاقه دارید بپردازید و کارهای غیر ضروری را از لیست برنامه هایتان خارج کنید ، این کار موجب افزایش خلق و روحیه شما می شود .

4. دوری از استرس و دردسر : تا جایی که می توانید از استرس دوری کنید در صورت به وجود آمدن آن کارهایی که به شما آرامش می دهند را انجام دهید ، برای مثال کتاب بخوانید ، پیاده روی کنید ، فیلم ببینید و تمرین تنفس عمیق را انجام دهید .

5. ذخیره انرژی : جنین درون رحم مادر انرژی و مواد غذایی زیادی را می طلبد بنابراین شارژ کردن بدنتان الزامی است ، رژیم غذایی مناسب می تواند به سلامتی شما و جنین و جمع آوری انرژی کمک کند ، انجام بیست تا سی دقیقه ورزش های مخصوص دوران  به کنترل استرس ، خشم و سلامتی شما کمک می کند . 

در ادامه بخوانید: رژیم غذایی بارداری

 کلام آخر

بارداری دوران بسیار حساس و در عین حال شیرینی است ، تغییرات هورمونی در این دوره موجب تجربه حس های متفاوت می شود ، عصبانیت در بارداری طبیعی است و نیاز به نگرانی ندارد اما برای جلوگیری از تاثیر این عصبانیت بر جنین نیاز است که راهکار های مناسب را به کار بگیرید و در صورت نیاز به پزشک خود و متخصص روانشناس مراجعه کنید .




سوالات متداول


1- دلایل عصبانیت در بارداری چیست ؟
عصبانیت در بارداری امری طبیعی است که بسیاری از زنان باردار آن را تجربه می کنند و عوامل زیادی موجب آن شده که در متن ارائه شده است .




2- عصبانیت در بارداری چه تاثیری بر جنین دارد ؟
گرچه عصبانیت در بارداری طبیعی است ولی می تواند روی جنین تاثیرات منفی بگذارد که تاثیرات در متن آورده شده است .




3- راه های کنترل عصبانیت در بارداری چیست ؟
برخی راهکار ها مانند ورزش ، استراحت و تغذیه مناسب می تواند عصبانیت را کاهش دهد ، در مقاله راهکار های دیگری ارائه شده است .

منبع : عصبانیت در بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0QDV
نظرتان را بنویسید