بی خوابی در بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
زمانی که از مشکلات حاملگی صحبت می کنیم ، ناراحتی هایی مانند سر گیجه ، تهوع ، دردهای شکمی و غیره را تصور می کنیم . اما یکی از بزرگترین مشکلاتی که خانم های باردار خواهند داشت ، مشکلات خواب است . بی خوابی در دوره بارداری بسیار شایع است و بر سختی این دوران می افزاید .

اما نگران نباشید این نوع بی خوابی ها کاملا طبیعی هستند و شما اولین زن بارداری نیستید که این موضوع را تجربه می کنید . اما طبیعی بودن به این معنی نیست که راهی برای بهبودی این وضعیت ناگوار وجود ندارد . شما می توانید در این مقاله با بیخوابی خود و علت های آن به طور کامل آشنا شوید و در آخر هم توصیه هایی برای درمان این مشکل دریافت کنید .



همه چیز درباره بی خوابی بارداری
در دوران بارداری ، بسیاری از زنان باردار بیش از گذشته احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند ، اما آنها اغلب در خواب مشکل دارند . به طوری که بعضی از آنها در به خواب رفتن مشکل دارند ، برخی دیگر نیز در نیمه های شب بیدار می شوند و نمی توانند دوباره بخوابند و دچار بی قراری می شوند . این حالات در نهایت منجر به وضعیت ناخوشایندی می شود که به بی خوابی بارداری معروف است .

اینکه چه مقدار درگیر این نوع بیخوابی هستید ، بستگی کامل به ماه حاملگی تان دارد . به طور کلی اگر 9 ماه بارداری را به سه دسته سه ماهه تقسیم کنیم ، بیشترین میزان بیخوابی مربوط به سه ماهه اول و سوم خواهد بود . این مشکل در 75 درصد مادران باردار وجود دارد و خبر امیدوار کننده این است که این گونه بی خوابی ها ، به جنین آسیبی وارد نخواهد کرد .

حتما بخوانید : بی خوابی در شب


چرایی بی خوابی در بارداری
اگر نگران بی خوابی هایتان هستید و می خواهید به زندگی عادی خود برگردید ، باید به شما بگوییم که این بیخوابی ها ، دقیقا عادی ترین اتفاقات زندگیتان هستند . در ادامه دلیل این مشکل و خاصیتی که برایتان دارند را به طور کامل شرح می دهم تا بدانید که بیخوابی های بارداری گاهی خیلی هم بد نیستند .

 دلایل بی خوابی در سه ماهه اول بارداری

اگر به تازگی باردار شده اید ، کوفتگی و خستگی بدن از علائم اولیه تان است که بی وقفه ادامه داشته و علتشان تغییرات هورمونی است . اما در حالی که در طول روز بارها احساس خواب آلودگی و خستگی می کنید ، در شب دچار اختلال خواب خواهید شد ، به طوری که زمان خوابتان به 4 یا 5 ساعت کاهش پیدا می کند .

علت این بی خوابی ها این است که کلیه هایتان باید خون بیشتری برای جنین بفرستند ، بنابراین با آخرین توان خود ، کار می کنند . از طرف دیگر جنین در رحم در حال رشد است و به مثانه فشار می آورد ، بنابراین ، مجبورید که در طول شب بارها به دستشویی بروید و خوابتان متقاطع و بی کیفیت می شود .

اما یک خبر خوب این است که از هفته بیستم بارداری ، رحم کمی به سمت بالا حرکت می کند . بنابراین میل به دفع ادرار دوباره کاهش می یابد . در این زمان عواملی که ممکن است خوابتان را مختل کنند ، گرفتگی عضله ساق پاهایتان و سندرم پای بی قرار است که هر دو می توانند به دلیل کمبود مواد معدنی در بدن مانند منیزیم باشند .

 علت بی خوابی در سه ماهه دوم بارداری

اگر در سه ماهه دوم بارداری دچار اختلالات خواب هستید ، احتمالاً به دلیل حرکات کودک است . معمولاً هنگام استراحتتان ، جنین فعال می شود زیرا در طول روز ، وقتی که در حال حرکت هستید ، به جنین تکان های ریزی می دهید که باعث می شود بخوابند . در شب وقتی میخواهید بخوابید ، لگد های جنین شروع می شود که خوابیدن را برایتان دشوار می کند . 

باید به پوزیشن خوابیدنتان هم دقت کنید . اگر مدت طولانی به پشت دراز بکشید ، خطر ابتلا به سندرم ونا-کاوا ( Vena-Cava ) افزایش می یابد ، به این معنی که اکسیژن رسانی شما خراب می شود ، فشار خون به طور قابل توجهی کاهش می یابد ، سرگیجه می گیرید و کودکتان در وضعیت غیر ایمنی قرار می گیرد .

 علت بی خوابی در سه ماهه سوم بارداری

بیشتر زنان باردار در سه ماهه دوم نسبتاً خوب می خوابند ، اما مشکلات خواب در یک سوم آخر بارداری برمی گردد . شکمتان به دلیل رشد جنین روز به روز بزرگتر می شود و یافتن حالت خوابیدن راحت و مناسب را برایتان دشوار می کند . سوزش معده هم می تواند خوابیدن را دشوار کند زیرا کودک به معده شما فشار می آورد .

علت دیگر اختلالات خواب در سه ماهه آخر حاملگی ، هورمون پرولاکتین ( prolactin ) است . بیدار شدن های مکرر در طول شب ، بدون هیچ دلیل واضحی ، به خاطر ترشح هورمون پرولاکتین است . با نزدیک شدن به زایمان نوزادتان ، بدن شما برای شیردهی در شب آماده می شود  تا از بی کیفیت بودن شیر مادر بعد از زایمان جلوگیری شود .

بنابراین آنچه به عنوان یک اختلال خواب می شناسید ، در واقع فقط بدنتان را برای روزهای سخت بعد از تولد نوزاد آماده می کند . شما در حال تمرین برای هفته های سنگین پس از تولد هستید زیرا لازم است که شب ها با کوچکترین صدایی از نوزادتان بیدار شوید . بسیاری از زنان در هفته های آخر بارداری خواب های ناخوشایندی می بینند که باعث به هم ریختگی آرامش و خوابشان می شود . ترس از زایمان در اواخر حاملگی تولید استرس کند و این خواب ها نتیجه ترس هایتان است .

بیشتر بخوانید: علت بی خوابی های شبانه


بی خوابی های بارداریتان را درمان کنید
کاملا حق دارید که از این شرایط سخت خسته شده باشید ولی مطمئن باشید که به هر کدام از دلایل ذکر شده بی خواب شده باشید ، فقط با چند تغییر ساده در سبک زندگیتان ، می توانید برای درمان بی خوابی خود اقدام کنید . پس مواردی که در این قسمت مقاله بیان شده اند را با دقت بخوانید و سعی کنید به آن ها عمل کنید .

 وضعیت خواب مناسب

پیدا کردن وضعیت صحیح خوابیدن یکی از درمان های بی خوابی بارداری است که می تواند به کاهش مشکلات خواب کمک کند و 7 ساعت خواب منظم را برایتان فراهم کند . بهتر است در سه ماهه اول حاملگی به خوابیدن در سمت چپ عادت کنید ، زیرا این موقعیت خاص ، بدن را تسکین می دهد ، باعث می شود که رگ ونا-کانا ( به نام بزرگ سیاه رگ هم شناخته می شود و وظیفه اش این است که خون کم اکسیژن در بدن را به قلب بر می گرداند ) به خوبی خون را به گردش در بدن به گردش درآورد و همچنین مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به جنین می رسد . 

 ورزش و آرامش 

ورزش منظم بدن را برای فشارهای زایمان تقویت می کند ، بسیاری از مشکلات بارداری را برطرف می کند ، ذهن را تقویت و آرام می کند و همچنین اغلب به درمان بیخوابی کمک می کند . این ورزش ها می توانند شامل شنا کردن و ورزش های سبک مانند مدیتیشن و یوگا باشتد .

حتما بخوانید : ورزش در دوران حاملگی


 حمام گرم

حمامهای گرم برای ده دقیقه و گرمتر از 38 درجه سانتیگراد می تواند در برابر بی خوابی بارداری معجزه کند . 

 خوردن و آشامیدن صحیح

با رعایت رژیم غذایی در دوره بارداری می توانید علاوه بر درمان مشکلات خواب ، بسیاری از ناراحتی ها و دردهای خود را نیز تسکین دهید و به رشد بهتر جنین کمک کنید . در ادامه نکاتی درباره خوردن و آشامیدن صحیح در این دوره بیان شده است .

برای کم کردن تعداد دفعات دستشویی رفتن در طول شب ، سعی کنید نوشیدن مایعات را بعد از ساعت 7 به حداقل برسانید .

اگر عضله های پایتان دچار گرفتگی می شود از متخصص زنان بخواهید که منیزیم برایتان تجویز کند .

شامتان را دیر وقت میل نکنید و وعده های غذایی سنگین نخورید تا سوزش معده آزارتان ندهد .

از مصرف کافئین خودداری کنید . کافئین نه تنها در قهوه و چای وجود دارد ، بلکه در کاکائو نیز یافت می شود .

 کاهش دادن استرس زایمان

اگر شب ها فکر و خیال سختی های زایمان به سراغتان می آید و مانع از خوابیدنتان می شود ، شاید به این دلیل است که این افکار را در طول روز ، پس می زنید . در مورد ترس هایتان از زایمان با پزشک زنان ، مشاور ، شریک زندگیتان ، مادر و یا دوستتان صحبت کنید . با زنان باردار دیگر یا افرادی که قبلا زایمان کردند صحبت کنید و سعی کنید از تجربیات آن ها استفاده کنید و مدام به خود یادآوری کنید که چندین زن قبل از شما این کار را انجام داده اند . و این که 97 درصد از کل نوزادان سالم به دنیا می آیند . انجام این نکات باعث می شود که از استرس زایمان کاسته شود .

 کلام آخر

بی خوابی بارداری یکی از مشکلاتی است که اغلب زنان باردار از آن شکایت می کنند که به صورت نا توانی در به خواب رفتن و یا بیدار شدن های مکرر در طول شب خود را نشان می دهد . این مشکل به علت تغییرات بدنی ، هورمونی و همچنین استرس زایمان اتفاق می افتند و با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و تفکر می توان آن ها را تا حدود زیادی درمان کرد .

در ادامه بخوانید : بی خوابی نوزاد



سوالات متداول


1- علت بی خوابی در سه ماهه اول بارداری چیست ؟
علت بی خوابی های مربوط به این دوره سه ماهه تغییرات هورمونی ، رشد جنین و فعالیت بیش از حد کلیه ها است که توضیحات تکمیلی در متن مقاله بیان شده است .




2- علت بی خوابی ها در سه ماهه آخر بارداری چیست ؟
علت بی خوابی های مربوط به سه ماهه آخر ، سوزش معده ، استرس زایمان و هورمون پرولاکتین است که اتفاقا همان طور که در متن مقاله بیان شده است می تواند مفید واقع شود .




3- برای درمان بی خوابی های بارداری چه اقداماتی می توان انجام داد ؟
برای درمان این بی خوابی ها می توانید تنها تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که شامل به سمت صحیح خوابیدن ، منع مصرف کافئین و بقیه مواردی است که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده اند .

منبع : بی خوابی در بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/K4zl
نظرتان را بنویسید