علائم افسردگی چیست

علائم افسردگی چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
همه افراد در زمان های مختلف، سختی ها و مشکلات دچار غم و اندوه و بی حوصلگی می شوند اما در برخی مواقع این علائم و نشانه ها ادامه دار شده و مشکلات بعدی در عملکرد و زندگی فرد ایجاد می کند که به آن اختلال افسردگی می گویند.

یکی از شایع ترین اختلالات روانی که روز به روز آمار آن افزایش یافته و افراد بیشتری را درگیر خود می کند، افسردگی است که همراه با غم و اندوه زیاد و عدم لذت از کارهای قبلی است، افسردگی در زندگی، روابط اجتماعی و کار فرد اختلال ایجاد کرده و منجر به انزوا فرد می شود.

افراد افسرده بسیار تحریک پذیر بوده و استرس و اضطراب نیز تجربه می کنند، علائم افسردگی در این افراد حداقل باید طی دو هفته وجود داشته تا تشخیص بر روی وی گذاشته شود، در این مقاله علائم و نشانه های تشخیص اختلال افسردگی بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری و شاخصه های مختلف آن مطرح شده است تا در صورت مشاهده آن ها هر چه سریع تر در جهت رفع و مهار آن اقدام کنید.



علائم و نشانه های افسردگی اساسی یا شدید
همانطور که ذکر شد یکی از اختلالات خلقی، اختلال افسردگی تک قطبی است که در برخی مواقع با مانیا و شیدایی همراه بوده که به آن اختلال دوقطبی می گویند. افسردگی بسیار شایع بوده و معمولا افراد به احتمال 17 درصد یکبار آن را در طول عمر تجربه می کنند.

طبق راهنمای DSM5 در صورتی که 5 یا تعداد بیشتری از نشانه های زیر به مدت حداقل دو هفته در فرد وجود داشته و کم کم یکی از آن ها شامل خلق افسرده یا فقدان لذت و علاقه باشد به احتمال زیاد آدم افسرده از نوع اساسی یا شدید می باشد.

 خلق افسرده

خلق افسرده تقریبا هر روز و در بخش عمده روز وجود داشته که فرد احساس پوچی، غمگینی، گریه زیاد و نا امیدی را تجربه کرده و اطرافیان او نیز متوجه این مسئله می شوند، این علائم در کودک و نوجوان افسرده نیز بروز می یابد و در مواقعی با خلق تحریک پذیر همراه است.

 فقدان لذت و علاقه در افسردگی

افراد افسرده معمولا دچار کاهش علاقه و لذت از کارها و موضوعاتی شده که در گذشته از آن ها لذت می بردند، این کاهش لذت باید در بیشتر ساعات روز و تقریبا هر روز وجود داشته تا بتوان آن را از علائم افسردگی شمرد. برای مثال فردی که همیشه علاقه به نقاشی کشیدن داشته در دوره افسردگی از این کار لذت نمی برد.

 علائم تغییر وزن در افسردگی

برخی افراد در افسردگی دچار کاهش یا افزایش وزن شده در حالی که نه رژیمی گرفته و نه نسبت میزان غذای بیشتری مصرف می کند. همچنین افزایش و کاهش اشتها در بیشتر روز ها نیز در افسردگی دیده می شود که خود منجر به افزایش و کاهش وزن است و این موضوع در کودکان منجر به عدم دستیابی به وزن مناسب می شود.

 مشکلات خواب در افسردگی

از علائم دیگر افسردگی مشکلات خواب مانند بی خوابی و پرخوابی است که این مسئله تقریبا هر روز وجود داشته و منجر به مشکلات دیگری مثل خستگی، بی حوصلگی و اضطراب نیز می شود.

 کندی روانی-حرکتی یا سراسیمگی در افسردگی

از نشانه های فرد افسرده کندی روانی و حرکتی یا سراسیمگی در انجام کار ها است که تقریبا هر روز وجود داشته و توسط دیگران نیز تا حدی قابل تشخیص است.

 خستگی در افسردگی

افراد افسرده معمولا احساس خستگی زیاد و کمبود انرژی کرده حتی اگر کار خاصی انجام نداده باشند، این حس تقریبا هر روز وجود داشته و به همین دلیل افراد دچار افت در عملکرد روزانه خود می شوند.

 احساس بی ارزشی در افراد افسرده

برخی افراد افسرده احساس بی ارزشی و یا گناه بیش از حد داشته در حالی که معمولا درگیر گناه خاصی نشده اند و این مسئله در برخی مواقع حالت هذیانی پیدا کرده و تقریبا هر روز به سراغ فرد می آید.

 اختلال در فکر فرد افسرده

از نشانه دیگر افسردگی کاهش توانایی در فکر کردن، تمرکز و شک و تردید است که تقریبا هر روز وجود داشته و در مواقعی توسط دیگران نیز قابل تشخیص است.

 افکار مرگ در افسردگی

افراد افسرده در برخی مواقع مدام فکر مرگ بوده و افکار خودکشی را در سر خود پرورش می دهند حتی اگر برنامه ای برای انجام آن نداشته و اقدام نکنند.

حتما بخوانید: نشانه های خودکشی در افراد


نشانه های دیگر افسردگی
افسردگی علاوه بر نشانه های بالا نشانه های دیگری نیز به همراه داشته که برای تشخیص مناسب هستند و در این جا آن ها را مشاهده می کنید.

 اضطراب

برخی افراد افسرده علائم اضطراب نیز از خود نشان داده که شامل مواردی مثل تپش قلب، افزایش تعداد تنفس، احساس خطر و احساس تنش زیاد می شود.

 نشخوار فکری

افراد افسرده درگیر نشخوار فکری شده و مدام در ذهن خود افکار مختلف را پرورش می دهند که عمل خاصی را در پی نداشته بلکه انرژی زیادی را از فرد می گیرد به همین دلیل افراد با نشخوار فکری دوره افسردگی بیشتری را تجربه می کنند و نشخوار فکری معمولا در زنان بیشتر از مردان است.



 کاهش میل جنسی

از علائم دیگر افسردگی می توان به کاهش میل جنسی اشاره کرد که گاهی به ناتوانی جنسی مثل اختلال نعوظ، اختلال ارگاسم در زنان و دیر انزالی ختم می شود.

 عزت نفس پایین

فرد افسرده معمولا اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی داشته و خود و توانایی هایش را باور ندارد که این مسئله منجر به احساس بی ارزشی در او می شود.

 افزایش خشم

افراد افسرده معمولا تحریک پذیر بوده و به همین دلیلی سریع دچار خشم شده و پرخاشگری می کنند این نشانه و علامت در مردان بیشتر از زنان دیده می شود.

حتما بخوانید: راه های کنترل خشم


علائم انواع دیگر افسردگی در افراد
افسردگی انواع مختلفی داشته که در همه آن ها تقریبا نشانه های بالا وجود داشته اما مدت زمان و دلیل رخداد آن متفاوت است، در این جا برخی نشانه های انواع دیگر افسردگی مطرح شده است.

 افسردگی پس از زایمان

یکی از انواع افسردگی که در زنان وجود داشته افسردگی پس از زایمان است که در آن زنان علائم و نشانه هایی مثل خلق تحریک پذیر، گریه کردن، غمگینی و تحریک پذیری داشته که در برخی مواقع با احساس شادی آمیخته می شود. این مسئله طبیعی بوده و معمولا خود به خود برطرف می شود اما در صورت شدید بودن علائم امکان ابتلا به افسردگی اساسی و شدید امکان پذیر است.

 اختلال افسردگی مداوم  (افسرده خویی)

این نوع افسردگی به صورت مزمن و مداوم بوده و باید حداقل دو سال نشانه ها تقریبا هر روز وجود داشته باشند، در افسرده خویی فرد حداقل 2 نشانه از شش نشانه را داشته و مدت زمان کوتاهی حدود چند روز تا چند هفته خلق عادی را تجربه می کند. در کودکان برای تشخیص باید حداقل 1 سال دو نشانه از 6 نشانه زیر وجود داشته باشد.

اشتها کم یا زیاد

بی خوابی یا پرخوابی

خستگی و کمبود انرژی

عزت نفس پایین

کاهش تمرکز و مشکل در تصمیم گیری

حس نا امیدی زیاد

 افسردگی بر اثر اندوه از دست دادن

افرادی که فردی را از دست داده یا از او جدا می شوند معمولا در دوره خاصی نشانه های افسردگی داشته که این علام ناشی از فرایند سوگواری در آن ها است و معمولا پس از دو ماه از بین می رود، بنابراین نباید تشخیص افسردگی روی فرد گذاشته شود. اما در صورت ادامه دار بودن این علائم نیاز به مراقبت و بهبودی است.

 اختلال ملال پیش از قاعدگی

یکی از اختلالات مخصوص در زنان اختلال پی ام دی دی بوده که قبل دوره قاعدگی آن ها رخ داده و همراه با علائم افسردگی و اضطراب است، این دوره به دلیل کمبود برخی هورمون ها به وجود آمده و منجر به بروز نشانه هایی می شود که معمولا تا روز اول پریود ادامه دار است.

حتما بخوانید: سندروم پی ام اس
شاخص های دیگر افسردگی شدید یا اساسی
برخی افراد که از افسردگی اساسی یا شدید رنج برده، نشانه های دیگری نیز به همراه دارند که توجه به آن ها برای تشخیص حائز اهمیت است، در این جا علائم شاخص های دیگر افسردگی شدید مطرح شده است.

 علائم افسردگی با ویژگی های مالیخولیایی

علائم افسردگی مالیخولیایی شامل بیدار شدن صبح زود، افسردگی بیشتر در صبح، بی قراری و کندی روانی حرکتی محسوس، کاهش اشتها و کمبود وزن، احساس گناه زیاد و خلق افسرده است که معمولا ارثی بوده و اختلال شناختی آن بیشتر از باقی افراد افسرده است.

 علائم افسردگی با ویژگی های روان پریشی

این نوع افسردگی علائم افسردگی شدید همراه با هذیان یا توهم بوده که در برخی مواقع ارتباط فرد با واقعیت قطع می شود و این توهم و هذیان با خلق فرد هماهنگی دارد و دارای محتوای منفی هستند. همچنینی این نوع افسردگی اساسی با احساس گناه و بی ارزشی زیاد در فرد همراه است.

 علائم افسردگی با ویژگی های نا متعارف

این افراد دو نشانه از 4 نشانه مقابل را دارند: افزایش اشتها و وزن، فلج به صورتی که دست و پا سنگین احساس شود، حساسیت به طرد شدن توسط دیگران و پرخوابی، این نوع افسردگی در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

 علائم افسردگی همراه با ویژگی های کاتاتونیک

این افراد نشانه های روانی و حرکتی داشته که شامل بی جنبشی حرکتی یا فعالیت بیش از حد است، همچنین خشکی و انعطاف ناپذیری در این افراد نیز دیده می شود.

 علائم افسردگی با الگوی فصلی

این نوع افسردگی اساسی در زنان بیشتر دیده شده و معمولا در فصل زمستان و پاییز رخ می دهد و در همان فصل نیز نشانه ها از بین می روند.



 نکته آخر

علائم و نشانه های افسردگی در زنان و مردان و کودکان متفاوت بوده و برای تشخیص آن حتما باید به روان درمانگر متخصص مراجعه کرده تا در صورت وجود علائم افسردگی و تشخیص آن درمان مخصوص ارائه شده و فرد بهبود یابد.

افسردگی در سنین نوجوانی نیز علائم تقریبا یکسانی داشته و به علت وجود بحران بلوغ و نیاز به استقلال و هویت، فرد اضطراب و خلق افسرده زیادی را تجربه می کند بنابراین حمایت والدین و در صورت بروز علائم مراجعه به رواندرمانگر نوجوانان واجب است.

در ادامه بخوانید: بلوغ جسمی و جنسی



سوالات متداول


1- علائم و نشانه های افسردگی اساسی چیست؟
علائم و نشانه های افسردگی شامل 9 مورد بوده که از آن باید حداقل 5 مورد برای تشخیص افسردگی وجود داشته باشد که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- علائم انواع دیگر افسردگی در افراد چیست؟
علائم دیگری در انواع افسردگی مثل افسردگی پس از زایمان یا پس از اندوه وجود داشته که در متن مقاله توضیح آن شرح داده شده است.




3- شاخص های دیگر افسردگی اساسی چیست؟
افسردگی اساسی شاخص هایی داشته که با ویژگی های خاص و علائم متفاوت بروز می یابند که در متن مقاله توضیح آن ها ارائه شده است.

منبع : علائم افسردگی چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vEqg
نظرتان را بنویسید