راه های کاهش استرس

راه های کاهش استرس
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
استرس یکی از حالت های طبیعی بوده که در همه انسان ها به وجود آمده و در بسیاری مواقع مفید است اما در برخی موارد این استرس تبدیل به اختلال شده و در عملکرد فرد و سلامت روان او تاثیر منفی می گذارد.

استرس پاسخ بدن به یک محرک یا اتفاق بیرونی و استرس زا مثل طلاق، امتحان یا مهاجرت می باشد که افراد در سراسر جهان با علائم مختلفی آن را تجربه کرده اما در برخی موارد شدت آن زیاد است و منجر به پاسخ نادرست به مسئله و مشکل می شود.

استرس علائم فیزیکی مثل تپش قلب و افزایش فشار خون داشته که در صورت رخداد زیاد آسیب های فیزیکی به همراه دارد. برای کاهش استرس و آسیب های ناشی از آن راه های مفید و زیادی وجود داشته که معمولا کارساز است. اما در صورت افزایش آن باید به روانشناس متخصص مراجعه کرده، در این مقاله راه های کاهش استرس در افراد مطرح شده است.



راه های کاهش استرس
همانطور که ذکر شد استرس یکی از پاسخ های افراد به هر موقعیت دلهره آوری است که روزانه برای افراد در سنین مختلف پیش آمده و ناشی از یک رویداد بیرونی است، استرس و اضطراب با هم تفاوت داشته و مهمترین تفاوت آن ها در محرک به وجود آورنده استرس است، افراد در اضطراب دلیل بیرونی مشخصی نداشته و معمولا علت آن را نمی دانند.

بنابراین برای جلوگیری از آسیب استرس به زندگی روزمره فرد باید راه های مفید و سالم برای کاهش آن را به کار گرفت که در این جا برخی از بهترین راه های کاهش استرس را مشاهده می کنید.



 ورزش منظم

یکی از بهترین روش های کاهش استرس ورزش بوده، ورزش های هوازی غیر رقابتی مانند ایروبیک، تای چی، تمرین با وزنه، دویدن، قدم زدن و دوچرخه سواری علاوه بر حفظ سلامت جسمی منجر به کاهش و کنترل استرس از طریق کاهش هورمون کورتیزول در بدن، خواب بهتر و اعتماد به نفس بیشتر می شود.

ورزش ایروبیک به دلیل ترشح هورمون اندورفین (Endorphins) به نگرش مثبت و احساس بهتر کمک کرده بنابراین برای استرس و کاهش آن نیز مفید است.

 رژیم غذایی مناسب

برخی افراد با مصرف الکل و پرخوری قصد کاهش استرس داشته اما این عوامل در کوتاه مدت استرس را کم کرده و در دراز مدت منجر به استرس بیشتر می شود، همچنین مصرف کافئین نیز منجر به افزایش استرس در فرد می شود، بنابراین رژیم غذایی مناسب در کاهش استرس تاثیر فراوان دارد.برخی مواد غذایی مثل چای سبز، مصرف امگا 3 و سنبل الطیب منجر به کاهش استرس می شود.

 تمرین آرمیدگی و مراقبه

انجام تمرین های مراقبه، یوگا و ریلکسیسن منجر به کاهش استرس و افزایش سلامتی جسمی و روانی فرد می شود این تمرینات روش های مختلفی مثل تنفس عمیق، آرام کردن عضلات و آرام کردن ذهن دارد.

 عدم مصرف نیکوتین و تنباکو

افراد سیگار و نیکوتین یا تنباکو را برای کاهش استرس مصرف می کنند این در حالی است که افزایش مصرف آن منجر به کاهش جریان خون و تنفس شده و به بدن فشار وارد می کند بنابراین استرس فرد نیز افزایش می یابد.

حتما بخوانید: ترک سیگار


دیگر راهکارهای کاهش استرس
علاوه بر راه ای نام برده راهکار و روش های دیگری نیز وجود داشته که به طور غیر مستقیم بر کاهش استرس تاثیر دارند که در این جا چند مورد را مشاهده می کنید.

 مدیریت زمان

بیشتر انسان ها خواسته های زیاد و وقت کم داشته که معمولا این خواسته ها انتخاب آن ها بوده و حاضر به کنار گذاشتنشان نیستند، بنابراین مدیریت زمان و برنامه ریزی هفتگی راه مفیدی برای کاهش استرس ناشی از کمبود وقت یا وجود کار های زیاد است.

 تمرین نه گفتن

یکی از عواملی که منجر به استرس در افراد شده قرار گیری در موقعیتی است که علاقه به آن ندارند و از سر رودربایستی یا خجالت قبول کرده اند، بنابراین کسب و تمرین مهارت نه گفتن به دیگران منجر به افزایش عزت نفس و کاهش استرس در افراد می شود.

 خواب کافی برای کاهش استرس

افرادی که استراحت و خواب کافی 6 ساعت در شب را ندارند استرس زیادی را تجربه می کنند، بنابراین برای کاهش استرس و انرژی کافی خواب و استراحت به اندازه را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا دچار عوارض بی خوابی نشوید.

 گوش دادن به موسیقی مناسب

امروزه با گسترش و پیشرفت تکنولوژی انواع موسیقی با سبک و سبیقه مختلف ساخته شده که یکی از انواع آن موسیقی آرام بخش و مخصوص بوده که منجر به کاهش استرس نیز می شود.

 توپ ضد استرس

یکی از راه های کاهش استرس استفاده از توپ های مخصوص ضد استرس است که در رنگ ها و شکل های مختلف وجود داشته و با فشار آن استرس فرد کاهش می یابد.

 زمان برای وقت گذارنی

افرادی که در کار و مشکلات روزمره خود غرق می شوند دچار استرس زیادی شده و خلق پایین و افسردگی را تجربه می کنند این افراد برای رفع و کاهش استرس باید با خانواده و دوستان زمانی را صرف کرده و از کار و مشغله های خود دور بمانند. وقت گذرانی و حتی صحبت در مورد مسائل و مشکلات منجر به کاهش استرس می شود.

بیشتر بخوانید: کنترل استرس


برای کاهش استرس شدید چه کنیم
راه های نام برده برای کاهش استرس روزانه و غیر مفید مناسب بوده و کارساز است اما در صورت ابتلا به استرس شدید و اختلالات استرس مثل استرس پس از سانحه برای درمان باید به روانشناس مراجعه کرده و راه های درمانی مناسب را پیش بگیرند.

برخی از دارو های مصرفی برای درمان استرس شدید شامل زاناکس (Xanax)، دیازپام (Diazepam) و دیگر دارو هایی بوده که حتما باید تحت نظر روانپزشک مصرف شده و بدون تجویز عوارض بسیار به همراه دارد.

درمان دیگری که برای استرس شدید کارساز بوده رفتاردرمانی شناختی است که در آن رواندرمانگر با راهکار های لازم و تمرین و آگاهی بخشی استرس فرد را کاهش داده و درمان می کند.

 کلام آخر

در صورتی که استرس شما با انجام کارهای نام برده کاهش نیافت باید برای درمان آن به روانشناس یا روانپزشک متخصص مراجعه کرده تا با کشف علت، راه های مناسب یا دارو درمانی به رفع استرس خود بپردازید. استفاده خودسر از دارو های ضد استرس عوارضی به همراه داشته که گاهی جبران ناپذیر است بنابراین صبر پیشه کرده و بدون تجویز قرص مصرف نکنید.

در ادامه بخوانید: اختلال دو قطبی چیست



سوالات متداول


1- راه های کاهش استرس چیست؟
برای جلوگیری از آسیب استرس به زندگی روزمره فرد باید راه های مفید و سالم برای کاهش آن را به کار گرفت که در متن مقاله راه های مفید و بی خطر آن ارائه شده است.




2- توپ ضد استرس چیست؟
توپ ضد استرس وسیله ای است توپ مانند که در رنگ و شکل های مختلف وجود داشته که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




3- رژیم غذایی چه تاثیری در کاهش استرس دارد؟
رژیم غذایی مناسب مثل مواد غذایی مثل چای سبز در کاهش استرس تاثیر فراوان دارد که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : راه های کاهش استرس
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wG9m
نظرتان را بنویسید