غبطه خوردن چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
تا به حال از خود پرسیده اید که غبطه خوردن چیست و چه فرقی با حسادت و حسرت دارد؟ برای روشن شدن موضوع با یک مثال شروع می کنیم. فرض کنید که یک روز سرد زمستانی در حالی که خسته از سر کارتان به خانه بر می گردید، در ایستگاه اتوبوس به انتظار نشسته اید و لحظه شماری می کنید که با آمدن اتوبوس خود را به منزل برسانید.

ناگهان یک ماشین مدل بالا جلوی پایتان ترمز می کند و در کمال ناباوری دوستتان را که مدتی از او بی خبر بودید، پشت رل ماشین می بینید که به شما تعارف می کند تا منزل همراهیتان کند. سوار ماشین او می شوید و بعد از حال و احوال پرسی، اکنون متوجه لباس ها، ساعت و گوشی گران قیمت او می شوید.

شما هر دو با هم از یک دانشگاه فارغ التحصیل شده اید، حتی به یاد می آورید که شما درستان بهتر هم بوده اما چه اتفاقی افتاده است؟ در این لحظه فکر های زیادی به مغزتان هجوم می آورند که در ادامه مقاله درباره آن ها صحبت می کنیم.

در این مقاله به شما می گوییم که کدام فکر حسادت و گناه محسوب می شود و کدام یک غبطه نامیده می شود. همچنین توضیح خواهیم داد که به طور کلی غبطه یعنی چه و چگونه می تواند به رشد و کمالتان کمک کند و به طور کلی غبطه و حسادت چه تفاوتی با حسرت دارند.



غبطه خوردن چیست
مثال ذکر شده را به خاطر بیاورید، ممکن است در این لحظه احساس کنید که شما لایق تمام چیزهایی هستید که اکنون در اختیار دوستتان است، شغل خوب، درآمد بالا، زندگی لوکس و غیره. حتی اگر بخواهید با خودتان صادق باشید، احتمالا خوشحال می شوید که دوستتان به خاک سیاه بنشیند.

این احساس حسادت است که شما با آن دست و پنجه نرم می کنید. یک احساس منفی که می تواند به شما آسیب بزند. اما بیایید به یکی دیگر از فکر هایی که ممکن است به ذهنتان خطور کند، بپردازیم تا بدانیم که غبطه یعنی چه؟ فرض کنید شما با خود فکر می کنید که دوست من چقدر پیشرفت داشته، خوش به حالش اما من نیز می خواهم آنچه او به دست آورده را داشته باشم، بنابراین در این مسیر تلاش خواهم کرد.

به این نوع احساس غبطه خوردن می گویند. غبطه در لغت به معنای شادمانی و خوشحال شدن بوده و یک احساس مثبت است که می تواند مانند یک سکوی پرتاب عمل کرده و به رشد و کمالتان کمک کند. این احساس کاملا برخلاف احساس حسادت عمل می کند و سازنده است.

حتما بخوانيد: عوامل حسادت











تفاوت غبطه خوردن و حسودی کردن
بیایید باز هم به مثال دوست ثروتمند و موفق، برگردیم. در این داستان دو نوع احساس را برایتان شرح دادیم که یکی حسادت به موفقیت دیگران بود و دیگری غبطه نامیده می شد. اگر چه در هر دو صورت قرار گرفتن در جایگاه دوستتان لذت بخش است اما این دو حس با یکدیگر فرق دارند.

حسادت نوعی خود کم بینی است که باعث می شود فرد حسود آرزوی محروم شدن از نعمت را برای دیگران داشته باشد. اما احساس غبطه به این شکل است که فرد با مشاهده موفقیت و کمال دیگران، آن موفقیت را از خدا برای خودش هم طلب می کند و برای رسیدن به آن تلاش می کند، بدون این که آرزوی نابودی آن را برای دیگران داشته باشد.







بنابراین از تعریف های ارائه شده به وضوح می توان فرق این دو احساس را متوجه شد. غبطه عامل حرکت به سوی کمال و پویایی است در حالی که حسادت عاملی برای درجازدن، حسادت از رذایل اخلاقی است و گناه محسوب می شود اما غبطه خوردن یک فضیلت اخلاقی بوده و بسیار پسندیده است.

در روایات نیز به تفاوت این دو واژه اشاره شده است. بنابر روایات، مومنان غبطه می خورند اما نسبت به دیگران حسادت نمی ورزند اما انسان های منافق برعکس هستند، آن ها حسودی می کنند ولی غبطه نمی خورند. 

حتما بخوانيد: روانشناسی حسادت


تفاوت غبطه خوردن و حسرت کشیدن
در مثال ذکر شده، فرض کنید که هنگام رویارویی با دوست قدیمی خود، احساس می کنید که اگر شما هم فرصت های زندگیتان را از دست نمی دادید احتمالا در موقعیت او بودید. به این حس حسرت می گویند و با حسادت و غبطه متفاوت است.

حسرت به معنای غم و اندوه بابت چیزی است که از دست رفته و نوعی احساس پشیمانی است. این پشیمانی اگر چه سودی به حال شخص ندارد اما نمی توان آن را گناه به حساب آورد. به طور کلی کلمه غبطه در مقابل حسادت به کار می رود نه حسرت.

کلام آخر

معمولا کلمات غبطه و حسادت به اشتباه به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند اما این دو، دو مفهوم کاملا متفاوت دارند. غبطه به معنای آرزوی کردن چیزی است که دیگری در اختیار دارد بدون این که بخواهید دیگری از آن نعمت محروم شود.

اما حسودی یک حس کاملا منفی است، به این معنی که آرزو کنید موفقیتی که نصیب شما نشده، به دیگری نیز تعلق نگیرد. غبطه گناه محسوب نمی شود زیرا باعث پویای و رشد فرد می شود اما حسد گناه کبیره است.

در ادامه بخوانيد: درمان حسادت












سوالات متداول


1- غبطه چیست؟
غبطه در لغت به معنای خوشحالی کردن بوده و احساس مثبتی است که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.




2- تفاوت غبطه با حسادت چیست؟
غبطه خوردن به معنای آرزوی داشتن چیزی است که دیگران دارند بدون این که بخواهیم آن ها از نعمت محروم شوند اما حسادت برعکس، امری منفی است و گناه محسوب می شود و توضیحات تکمیلی در این خصوص در مقاله بیان شده است.




3- حسرت چیست و چه تفاوتی با غبطه دارد؟
حسرت به معنای از دست دادن فرصت و پشیمانی است و تفاوت آن با غبطه در متن مقاله بیان شده است.

منبع : غبطه خوردن چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/pyrr
نظرتان را بنویسید