چرا غذا خوردن با اعضای خانواده مفید است؟

چرا غذا خوردن با اعضای خانواده مفید است؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
آقای روانشناس

هنگامی که مشغول غذا خوردن خانوادگی هستید چه احساسی دارید؟ بیش‌تر مردم از خوردن وعدهٔ غذایی در کنار اعضای خانواده یا دوستانشان لذت می‌برند. اما برخی افراد نیز تمایل دارند که در تنهایی ناهارشان را میل کنند. شاید برایتان عجیب باشد اگر به شما بگویم غذا خوردن خانوادگی نه تنها روی سلامت جسمانی بلکه روی سلامت روان نیز موثر است. اثرات مثبت وعدهٔ غذای خانوادگی در پژوهش‌های علمی به اثبات رسیده است. یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد کسانی که وعده‌های غذایی خانوادگی دارند بیش از دیگران به دنبال داشتن رژیم غذایی سالم هستند. من در این نوشته به شما خواهم گفت که چرا غذا خوردن کنار خانواده برای جسم و روان شما سودمند است.

مزایای غذا خوردن خانوادگی

1. تغذیهٔ سالم و جلوگیری از چاقی

هنگامی که اعضای خانواده برای یک شام خانوادگی دور هم جمع می‌شوند الگوی تغذیهٔ سالم‌تری دارند. پدران و مادران معمولاً برای درست کردن یک وعده غذا برای خانواده بیش‌تر به سراغ مواد غذایی سالم و خانگی می‌روند.[1]  این مواد غذایی شامل گوشت، سبزیجات، حبوبات و دیگر مواد مغذی هستند. این رفتار والدین می‌تواند روی الگوی تغذیهٔ کودکان و خودشان اثرگذار باشد و اعضای خانه را به عادت‌های غذایی سالم تشویق نماید. یکی از مشکلات افراد به ویژه نوجوانان این است که ساعت مشخصی برای غذا خوردن ندارند و ممکن است وعده‌های غذایی را فراموش کنند یا با تأخیر غذا بخورند.

بدن ما در ساعت‌های گوناگون شبانه‌روز به طور متفاوتی غذا را هضم می‌کند. داشتن برنامهٔ غذایی ثابت باعث افزایش انرژی، کاهش وزن و کاهش خطر بیماری‌های متابولیکی می‌گردد.[2]  هنگامی که در کنار اعضای خانواده غذا می‌خوریم ساعت و برنامهٔ مشخصی برای این کار داریم. بر پایهٔ آن‌چه گفتم اگر تناسب اندام، سلامت جسمانی و داشتن سبک زندگی سالم برای شما اهمیت دارد بهتر است کنار اعضای خانواده وعده‌های غذایی را میل کنید.

2. افزایش آرامش و حفظ سلامت روان

غذا خوردن در کنار خانواده احساس آرامش و شادمانی را برای اعضای خانواده به ویژه پدران و مادران به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین اثرات این مورد، کاهش میزان افسردگی و اضطراب در بزرگسالان است. می‌دانیم که بزرگسالان در طول روز با چالش‌هایی پیچیده‌تر از کودکان روبرو هستند. این چالش‌ها می‌تواند سلامت روان افراد را به خطر بیاندازد. شام خوردن در کنار خانواده به والدین کمک می‌کند تا از فشارهای روزمره و استرس شغلی رهایی یابند. هم‌چنین می‌تواند روابط میان همسران را صمیمانه‌تر کند.

3. بهبود روابط میان‌فردی

اگر به خانواده‌هایی که روابط میان‌فردی اعضای خانواده‌شان محدود و آسیب‌زاست، نگاهی بیاندازیم درمی‌یابیم که این افراد ارتباطات محدود و غیر صمیمانه دارند. هر اندازه تعامل اعضای خانواده با هم کم‌تر باشد به مشکلات روحی بیش‌تری دچار می‌شوند. غذا خوردن در کنار خانواده این فرصت را فراهم می‌کند که با یک‌دیگر وقت بگذرانید و روابط میان‌فردی را حفظ و بهبود بخشید. هنگام غذا خوردن به جای تماشای تلویزیون یا کار با موبایل، بهتر است که با اعضای خانواده در تعامل باشید. از آن‌ها بپرسید که روزشان را چگونه سپری کردند. چه احساسی دارند. هم‌چنین اگر نیاز به کمک دارید می‌توانید در این باره با آن‌ها گفت‌وگو کنید. پس اگر به دلیل شرایط زندگی زمان کمی را با اعضای خانواده سپری می‌کنید، زمان غذا خوردن را غنیمت شمارید.

4. مهارت‌آموزی و فرزندپروری

ما از همان لحظه‌ای که می‌خواهیم برای خوردن و آشامیدن پشت میز بنشینیم از رفتارهای خاصی به عنوان آداب غذا خوردن پیروی می‌کنیم. این آداب‌ها مواردی مانند شیوهٔ نشستن، درخواست غذا، نحوهٔ خوردن و آشامیدن، گفت‌وگو، کمک برای چیدن میز و … هستند. کودکان می‌توانند آداب خوردن و آشامیدن را با مشاهدهٔ رفتار پدر و مادر بیاموزند. در دوران نوجوانی نیز می‌توانند از پدر و مادر شیوهٔ آشپزی را یاد بگیرند تا در زندگی مستقلشان بتوانند از این مهارت استفاده نمایند. 

5. یادگیری در خردسالان

گفت‌وگوی میان اعضای خانواده هنگام غذا خوردن به غنی شدن خزانهٔ لغات خردسالان کمک می‌کند.[3]  کودک خردسالی را در نظر بگیرید که در حال یادگیری واژگان است. او این واژه‌ها را بیش از هر کسی از مادر و پدرش می‌آموزد. پژوهش‌ها نشان داد که کودکان خردسال می‌توانند حدود ۱۰۰۰ واژهٔ خاص را سر میز غذای خانوادگی یاد بگیرند؛ در حالی که می‌توانند حدود ۱‍۴۳ واژه را با شنیدن داستانی که والدینشان از روی کتاب کودک می‌خوانند بیاموزند.

برای خواندن دنبالهٔ نوشته روی لینک مرجع کلیک کنید….

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8k6W
نظرتان را بنویسید