صرافی های ارز دیجیتال

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
با توجه به اینکه که بازار ارز های دیجیتال به ویژه در سال های اخیر و جهش ناگهانی که در آن به وجود آمد به یکی از بازار های مالی محبوب در بین سرمایه گذاران تبدیل گشته و بسیاری از افراد ترغیب به شروع فعالیت و تلاش برای کسب سود در این بازار شده اند .

تمامی این افراد لازم است تا پس از انتخاب یک کیف پول مناسب برای نگهداری رمز ارز های خود به دنبال پیدا کردن یک صرافی یا همان ایکسچنج معتبر و ثبت نام در آن به منظور انجام معاملات سرمایه گذاری و خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود به واسطه این صرافی ها در بازار دیجیتال باشند .

نحوه ثبت نام در صرافی و خرید ارز دیجیتال در آن به عوامل مختلفی مانند نوع صرافی انتخابی بسته به خارجی یا داخلی بودن آن ، نوع ارز دیجیتال مورد نظر برای خرید و سایر عوامل این چنینی وابسته است .  از این رو و با توجه به درجه اهمیت ایکسچنج ها در بازار دیجیتال در این مقاله به ارائه مطالبی در رابطه با صرافی های ارز دیجیتال و نحوه خرید از آن ها پرداخته شده است .




صرافی های ارز دیجیتال به چه منظور استفاده می شوند
همانطور که گفته شد از آنجایی که بازار ارز دیجیتال به صورت آنلاین فعالیت کرده و دارای مکان فیزیکی مشخصی نیست در نتیجه برای انجام معاملات در آن و برقراری ارتباط بین طرفین معامله در این بازار نیازمند واسطه هایی هستیم که این واسطه ها همان صرافی های ارز دیجیتال می باشند .

در واقع صرافی های ارز دیجیتال که اصطلاحا به آن ها ایکسچنج نیز گفته می شود سایت ها و پلتفرم های آنلاینی هستند که مانند یک پل ارتباطی در بازار دیجیتال به منظور انجام معاملات مختلف در این بازار عمل می کنند . این صرافی ها برای انجام این کار از دو روش استفاده می کنند که به ترتیب عبارتند از  :

 در حالت اول به عنوان واسطه در بین طرفین معامله عمل کرده و تنها به برقراری ارتباط بین این دو شخص کمک می کنند و در ازای این کار مبلغی را به عنوان دستمزد یا حق کمیسیون دریافت می کنند . لازم به ذکر است که مقدار کمیسیون معاملات با توجه به ایکسچنج انتخابی برای افراد متفاوت می باشد .

 اما در حالت دوم این صرافی ها به عنوان طرف دوم معاملات نقش آفرینی کرده و مستقیما به خرید یا فروش انواع ارز دیجیتال مانند بیت کوین ، اتریوم و ... با دیگر افراد فعال در بازار ارز دیجیتال  می پردازند و از این راه به کسب سود می پردازند .

تمامی افرادی که قصد فعالیت در بازار دیجیتال را دارند ملزم به استفاده از این صرافی ها و ثبت نام در آن ها هستند . اما صرافی های مختلف با توجه به دلایل متفاوت مانند داخلی یا خارجی بودن ، میزان خدمات ارائه شده توسط آن ها ، نوع ارز هایی که پوشش می دهند و ... شرایط متفاوتی برای ثبت نام دارند که سرمایه گذراران برای ثبت نام در هر یک از آن ها موظف به رعایت کردن تمامی این شرایط می باشند .



بیشتر بخوانید: امنیت ارز دیجیتال




ویژگی های مورد نظر در هنگام انتخاب صرافی ارز دیجیتال
از آنجایی که صرافی های ارز دیجیتال یکی از مهمترین بخش های بازار ارز دیجیتال را تشکیل می دهند و عدم مراجعه به آن ها برای سرمایه گذاران به منظور فعالیت در این بازار غیر ممکن بوده . همچنین به این دلیل که انتخاب درست صرافی در نحوه انجام معاملات فعالین بازار بسیار موثر می باشد لازم است تا در ادامه به ارائه ویژگی های مهم یک صرافی که افراد در هنگام انتخاب خود باید مد نظر قرار دهند اشاره شود  :

 امنیت و اعتبار : میزان امنیت و اعتبار یک صرافی ویژگی های بسیار مهم در انتخاب آن ها می باشد ، زیرا در صورتی که یک صرافی از امنیت یا اعتبار پایینی برخوردار باشد امکان از دست دادن دارایی ارز دیجیتال و کیف پول فرد سرمایه گذار بالا می رود .





صرافی های معتبر ایرانی معمولا دارای قوانین احراز هویت ( KYC ) و مبارزه با پولشویی ( AML ) می باشند .

 ارائه خدمات بیمه ای : ارائه خدمات بیمه ای مناسب و جبران خسارات احتمالی وارده به سرمایه گذاران بازار دیجیتال یکی دیگر از ویژگی های مهمی است که کاربران در هنگام انتخاب صرافی های خارجی و ایرانی خود باید مورد توجه قرار دهند .

 میران کارمزد دریافتی : میزان کارمزد و یا حق کمیسیونی که صرافی ها برای ارائه خدمات خود دریافت می کنند بر اساس کیفیت خدمات ارائه شده توسط آن ها متفاوت بوده که کاربران با توجه به نوع فعالیت و میزان خدمات درخواستی خود به انتخاب آن ها می پردازند .

  تنوع دارایی های ارائه شده : صرافی های مختلف دارایی ها و رمز ارز های متفاوتی را با توجه به نوع فعالیت و خدمات ارائه شده خود تحت پوشش قرار می دهند بنابر این لازم است تا کاربران در هنگام انتخاب صرافی به دارایی ها و ارز های دیجیتال تحت پوشش آن توجه کامل داشته باشد .

 قیمت : از آنجایی که قیمت ارز های دیجیتال در صرافی های مختلف به دلیل حجم معاملات انجام شده در آن ، موقعیت و ... متفاوت بوده و همچنین تاثیر بسیار مهم این تفاوت قیمت به ویژه در معاملات با حجم بالا سبب شده تا این عامل به یکی از ویژگی های مهم در انتخاب صرافی های ارز دیجیتال تبدیل شود .

بیشتر بخوانید: روش های استخراج ارز دیجیتال


نحوه خرید انواع ارز دیجیتال از صرافی ها
همانطور که قبلا نیز اشاره شد صرافی های مختلف با توجه به شرایطی که دارند ارز های دیجیتالی متفاوتی را پوشش می دهند . اما به طور کلی ارز های دیجیتالی که این ایکسچنج ها می توانند مورد معامله قرار دهند به دو دسته رمز ارز های اصلی که شامل بیت کویت و اتریوم است و آلت کوین ها که شامل سایر ارز های دیجیتال موجود می باشد تقسیم می شود . روش معامله و نحوه خرید هر یک از این ارز های دیجیتال به ترتیب عبارت است از :

 بیت کوین و اتریوم : 

از آنجایی که این دو ارز به عنوان اولین و اصلی ترین ارز های دیجیتال محسوب می شوند می توان گفت که تقریبا در تمامی صرافی های دیجیتال به ویژه صرافی های ایرانی قابل معامله می باشند . برای این منظور کافی است تا در یکی از این ایکسچنج های آنلاین ثبت نام به عمل آورده و پس از آن اقدام به انجام انواع معاملات بر روی این دو رمز ارز کرد .

لازم به ذکر است که از آنجایی که به علت وجود تحریم های گوناگون بر کشور ایران  بسیاری از صرافی های خارجی از ارائه خدمات به این کشور خود داری کرده ، از این رو بهتر است که برای خرید و فروش این رمز ارز ها از طریق ثبت نام در صراف های ایرانی اقدام شود .





برای ثبت نام در صرافی های ایرانی معتبر نیاز به ارائه مدارک هویتی و طی کردن مراحل احراز هویت می باشد .



 لایت کوین ها :

این نوع ارز های دیجیتال بر خلاف رمز ارز های اصلی که شامل بیت کوین و اتریوم هستند به راحتی قابل خرید و فروش نبوده و به استثنا تعداد محدودی از صرافی های ایرانی که برخی از این ارز ها را پوشش می دهند برای انجام معاملات بر روی آن ها نیاز به ثبت نام در ایکسچنج های آنلاین خارجی می باشد . لازم به ذکر است که برای ثبت نام در این صرافی ها نیازی به ارائه مدارک هویتی و انجام احراز هویت نمی باشد .

همچنین به دلیل تحریم های متعددی که برای کشور ایران وجود دارد بسیاری از صرافی های خارجی ارز دیجیتال حاضر به ارائه خدمات به ساکنین آن نمی باشند از این رو لازم است تا افرادی که قصد سرمایه گذاری بر روی این نوع رمز ارز ها را دارند ابتدا در یکی از صرافی های خارجی ثبت نام کنند .

لازم به ذکر است که برای ثبت نام در این صرافی ها و همچنین جلوگیری از بلوکه شدن دارایی خود در این ایکسچنج ها نیاز به رعایت نکاتی مانند داشتن یک فیلتر شکن قوی ، انتخاب گزینه عدم نمایش موقعیت مکانی ، تغییر منطقه زمانی ، برداشت سریع وجوه و ... در هنگام ثبت نام در آن ها می باشد .





خرید و فروش لایت کوین ها بر خلاف ارز های دیجیتال اصلی از طریق ارز های فیات و ریالی امکان پذیر نبوده و تنها از طریف خدمات جفت ارز صرافی های خارجی ممکن می باشد .



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد صرافی های ارز دیجیتال و نحوه خرید از آن ها در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون صرافی های ارز دیجیتال و نحوه خرید از آن ها پاسخ دهند .



در ادامه بخوانید: مشاوره سرمایه گذاری ارز دیجیتال


سوالات متداول


1- صرافی ارز دیجیتال چیست ؟
به سایت ها و پلتفرم های مجازی فعال در بازار ارز دیجیتال صرافی گفته می شود که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است 


2- وظیفه صرافی ارز دیجیتال چیست ؟
این سایت ها به عنوان واسطه در بازار ارز دیجیتال عمل کرده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است


3- انواع ارز های موجود در صرافی ارز دیجیتال به چند دسته تقسیم می شوند ؟
این ارز ها به دو دسته رمز ارز های اصلی شامل بیت کوین و اتریوم و همچنین لایت کوین ها تقسیم شده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است

منبع : صرافی های ارز دیجیتال
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/YgMp
نظرتان را بنویسید