خشونت و کودک آزاری پایانی بر آینده کودک

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
از مسائل مهم اجتماعی می توانیم به کودک آزاری اشاره کنیم که عوامل مختلفی همچون فرهنگ خانواده ، اعضای خانواده ، اجتماع و ویژگی های کودکان روی آن اثر دارند . بررسی عوامل کودک آزاری و جلوگیری از آن ، می تواند از بروز کودک آزاری جلوگیری کند .

کودک آزاری ، خشونت ، بی اهمیتی و بد رفتاری با کودکان در خانواده هایی که از لحاظ فرهنگ ، اقتصاد و اجتماعی بودن در سطح پایینی هستند یا مادر و پدر کودک یا یکی از آن ها معتاد هستند ، بیشتر اتفاق می افتد . متاسفانه کودکان قدرت دفاع از خود در برابر این خشونت ها ندارند و قربانی می شوند . در بعضی موارد که کودک آزاری توسط پدران و مادران انجام شود کودک در خانه نیز احساس امنیت نمی کند و از والدین خود می ترسد .

سهم داشتن آرامش ، امنیت ، محبت و زندگی بدون خشونت سهم هر کودک است که این نیازها باید توسط والدین برطرف شود و با این وجود میلیون ها کودک هر ساله در سراسر جهان مورد کودک آزاری قرار می گیرند .



تعریف کودک آزاری
در بحث تعریف کودک آزاری مفاهیم بسیاری بیان شده است که حتی ممکن است این نظرات باعث اختلاف بین صاحب نظران شده باشد اما در واقع تمامی تعریف ها با توجه به آزارهای کودک آزاری بیان شده است . در ادامه چند تعریف کاربردی از کودک آزاری را بیان خواهیم کرد .


تعریف سازمان بهداشت جهانی

آسیب یا تهدید سلامت جسمانی ، روانی ، رفاه و آسایش و بهزیستی کودک به دست والدین یا افراد دیگر که نسبت به او مسئول هستند ، کودک آزاری است . می توان گفت هر گونه خشونت از طرف والدین یا هر کسی که سرپرستی کودک را به عهده دارد یا با کودک در ارتباط است ، چنانچه منجر به صدمه رساندن ، آسیب های روحی ، آزارهای جنسی ، سلطه گری و مرگ شود کودک آزاری نام دارد .

تعریف متخصصین

، هر گونه آسیب روانی ، جسمی ، سوء استفاده و آزارهای جنسی ، بهره بردن از کودک و بی توجهی به نیازهای اساسی افراد زیر 18 سال توسط افراد دیگر ، کودک آزاری نام دارد .


انجمن روانپزشکی آمریکا

آزار جسمی ، جنسی ، بی توجهی به کودک و آزار عاطفی را کودک آزاری توسط خانواده یا افرادی که با کودک در ارتباط هستند  را کودک آزاری می نامند .






حتما بخوانید:از اثرات کودک آزاری چه می دانید



روند افزایش کودک آزاری در سالیان اخیر
کودک آزاری و بدرفتاری با کودکان یک مشکل جهانی است که هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای توسعه نیافته دیده می شود . وزارت بهداشت آمریکا اعلام کرد در سال 2009 میلادی 2.5 میلیون آزار گزارش شده که شامل 3.700.000 کودک بوده است .

در ایران اطلاعات دقیقی از کودک آزاری به دست نیامده است اما در برخی شهر ها تحقیقاتی در این باره گزارش شده است که طبق این تحقیقات که بر روی انواع کودک آزاری در سال 1387 در تهران انجام شد میزان شیوع کودک آزاری عاطفی 62.5 درصد ، بی توجهی 20.5 درصد ، کودک آزاری جسمی شدید 35 درصد و کودک آزارجسمی خفیف 38 درصد در دانش آموزان مقطع راهنمایی گزارش شده است .

خانواده ها به دلایلی از قبیل آشکار شدن راز آن ها ، ترس از قانون ، برخورد مردم و جامعه ، اعتقادات متفاوت ، طبیعی دانستن آزار توسط والدین و کودکان به دلایلی همچون ترس از والدین ، سن کم و حس علاقه و وفاداری به والدین کودک آزاری را پنهان می کنند .



انواع کودک آزاری
سازمان جهانی بهداشت کودک آزاری را در چهار نوع رفتار خشونت آمیز علیه کودکان دسته بندی کرده است که در ادامه مقاله آن ها را توضیح خواهیم داد .

بیشتر بخوانید : اطلاعاتی بیشتر در مورد انواع کودک آزاری

سوء استفاده جسمی
کودک آزاری جسمی تعریف مشخصی ندارد ؛ کودک آزاری جسمی شامل آزارهای خفیف یا در بعضی موارد شدید جسمی است که از آن به عوان تنبیه بدنی نیز یاد می شود . کودک آزاری جسمی اغلب تحت تاثیر عواملی مانند فرهنگ خانواده ، آداب و رسوم و شرایط خانواده اتفاق می افتد .

می توان گفت آزار جسمی با علائمی مانند شکستگی های خفیف یا شدید ، زخم در اعضای مختلف بدن کودک  ، کبودی در اعضای بدن کودک و همچنین کبودی در اعضای پنهان بدن کودک ، خون مردگی ، در موارد شدید تر خون ریزی های داخلی ظاهر می شود .







سوء استفاده عاطفی 
کودک آزاری عاطفی گاهی کودک آزاری روانشناختی نیز نامیده می شود که در تمام انواع کودک آزاری وجود دارد به عبارت دیگر کودک آزاری و انواع مختلف آن با وجود مشکلاتی که برای کودک دارد از لحاظ عاطفی نیز باعث آزار و اذیت کودک نیز می شود . 

آزار عاطفی شامل ترساندن ، تحقیر کردن و انتقاد کودک ، تهدید کردن ، تمسخر کردن و ... که باعث می شود که کودک از لحاظ روانی و عاطفی دچار مشکل شود که اغلب تا بزرگسالی نیز ادامه دارد .


سوء استفاده جنسی
این کودک آزاری برخلاف میل و علاقه کودک و با زور و اجبار او انجام می شود . در سو استفاده جنسی از کودک به عنوان وسیله ای برای لذت جنسی توسط یک نوجوان یا یک فرد بزرگسال استفاده می شود که عواقب مخربی برای کودک به همراه دارد .

برخی از آثار این نوع کودک آزاری اختلالات رفتاری و روانی ، شب ادراری ، افت تحصیلی ، افسردگی و غم  ، اضطراب ، گوشه گیری ، خودکشی ، صدمه زدن به خود و ... هستند .



غفلت و بی توجهی
از معمول ترین نوع کودک آزاری می توان به بی توجهی و غفلت به کودکان اشاره کرد که به طور غیر عمد اتفاق می افتد اما باعث آزار و اذیت کودکان می شود . در غفلت جسمی نیازهای ضروری کودک مانند نیاز به غذا ، لباس و خانه و سر پناه امن رسیدگی نمی شود .

غفلت تحصیلی شامل عدم توجه به تحصیل کودکان است که اغلب از ثبت نام کودک در مدرسه سر باز می زنند و همچنین عدم توجه به نمرات درسی و تحصیل کودک و ... می شود . غفلت عاطفی که در این نوع غفلت توجهی به نیازهای عاطفی و احساسی کودک نمی شود و غفلت پزشکی عدم رسیدگی به نیازهای پزشکی ، درمانی و بهداشتی کودک است .



سوء استفاده پولی و مالی
​در این نوع کودک آزاری خانواده ، فرزندان را مجبور می کنند که در سن کم کار کنند و از آن ها به عنوان به وسیله ای برای درآمد زایی استفاده می کنند ، همچنین آن ها را مجبور به گدایی کردن ، کار اجباری ، کار کردن خارج از خانه می کنند .



در ادامه بخوانید : بازی کودکان قربانی کودک آزاری چگونه است




سوالات متداول


1- آیا کودک آزاری در آینده کودکان نیز تاثیرگذار می باشد ؟
در واقع لازم است بدانید که آزار و اذیت کودکان نه تنها در کودکی آن ها بلکه در آینده ، تحصیلات و همچنین زندگی آن ها می تواند تاثیرگذار باشد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




2- از مفهوم کودک آزاری چه می دانید ؟
کودک آزاری دو نمونه تعریف از طرف سازمان بهداشت جهانی ، انجمن پزشکی امریکا و متخصصین دارد که در واقع هر سه نشان دهنده آزار و اذیت کودکان می باشد که در متن مقاله بیشتر به آن پرداخته شده است .




3-  آیا کودک آزاری تنها آزار و اذیت کودک است ؟
در واقع می توان گفت کودک آزاری انواع مختلفی دارد که می توان به بی توجهی و غفلت به کودک ، سوء استفاده جنسی و غیره اشاره کرد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : خشونت و کودک آزاری پایانی بر آینده کودک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lwmj
نظرتان را بنویسید