مجازات تهمت زدن به همسر

مجازات تهمت زدن به همسر
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

جرم تهمت زدن به همسر ، ممکن است به صورت جرم قذف و یا به صورت افترا ، باشد که مجازات جرم تهمت زدن به همسر ، بسته به مورد ، حبس ، شلاق حدی یا تعزیری است . نحوه شکایت از جرم تهمت زدن به همسر ، از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و طرح شکواییه قابل انجام بوده و نحوه رسیدگی به این جرم ، طبق تشریفات آیین دادرسی کیفری ، در دادسرا و دادگاه های کیفری است .

 

 

زمانی که شخصی ، به دیگری ، عملی قبیح را نسبت می دهد که در واقع ، آن را انجام نداده است ، تهمت زدن یا اتهام وارد نمودن ، محقق می شود که در دین مبین اسلام ، بسیار ناپسند است . به ویژه ، در صورتی که تهمت زدن به دیگران ، به خاطر انجام دادن اعمال و افعال نامشروعی مانند زنا ، لواط یا رابطه نامشروع باشد . به همین دلیل ، علاوه بر اینکه در دین مبین اسلام ، افراد از تهمت زدن به دیگران ، به شدت منع شده اند ، مجازات هایی نیز برای این عمل ، پیش بینی شده است .

در برخی موارد ، تهمت زدن به همسر ، در پی بروز برخی اختلافات میان زوجین و یا ایجاد شدن گمان های منفی در فرد ، اتفاق می افتد ؛ همانطور که اشاره شد ، تهمت زدن به همسر نیز ، در قانون ، جرم انگاری شده و برای آن ، مجازات هایی مقرر گردیده است . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که مجازات تهمت زدن به همسر چیست و نحوه شکایت و رسیدگی به این جرم چگونه است .

برای پاسخ دادن به این سوالات ، ابتدا جرم تهمت زدن به همسر و مجازات جرم تهمت زدن به همسر را مورد بررسی قرار داده و سپس ، نحوه شکایت از جرم تهمت زنا یا رابطه نامشروع به همسر و نحوه رسیدگی به آن را توضیح خواهیم داد .



 

جرم تهمت زدن به همسر

تهمت زدن به همسر و اتهام وارد نمودن به وی ، بدون اینکه شخص ، بتواند صحت یا درست بودن اتهام وارده را اثبات نماید ، نوعی جرم تلقی می شود که قابل شکایت و رسیدگی در دادگاه می باشد . اما ممکن است این سوال مطرح شود که جرم تهمت زدن به همسر چیست و در چه شرایطی محقق می شود؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که به طور کلی ، جرم تهمت زدن به همسر ، می تواند به صورت های مختلفی شکل گیرد که در نوع مجازات تهمت به همسر ، تاثیرگذار خواهد بود .

اول از همه ، زمانی است که مردی ، به همسر خود ، تهمت می زند که با فرد دیگری ، رابطه نامشروع برقرار نموده است . برقراری رابطه نامشروع ، به این معنا است که زن ، با مردی غیر از همسر خود ، اعمالی از قبیل بوسیدن ، گرفتن دست ، هم آغوشی ، ارتباطات کلامی و رفتاری عاشقانه و مواردی از این قبیل را انجام داده است که بسته به مورد ، موارد مختلفی ممکن است ، مصداق جرم رابطه نامشروع محسوب شوند . در این حالت ، مطابق ماده 697 قانون مجازات اسلامی ، جرم افترا صورت گرفته است .

دوم ، زمانی است که مرد ، به همسر خود ، اتهام یا تهمت برقرار نمودن زنا را وارد نموده یا زن ، به شوهر خود ، نسبت لواط داده است . به عبارت دیگر ، به همسر خود ، تهمت زناکار بودن وارد نموده است . جرم زنا ، با جرم رابطه نامشروع متفاوت است . تفاوت جرم رابطه نامشروع و زنا ، آن است که در جرم زنا ، عمل جنسی دخول آلت تناسلی مرد ، در اندام جلو یا پشت زن ، محقق می شود که این تهمت زدن ، به موجب ماده 245 قانون مجازات اسلامی ، جرم قذف می باشد . مجازات تهمت زدن به همسر به دلیل رابطه نامشروع و زنا نیز ، متفاوت خواهد بود که در ادامه ، به توضیح آن می پردازیم .

علاوه بر جرم تهمت زدن به همسر به لحاظ جنسی ، این امکان نیز وجود دارد که یکی از زوجین ، همسر خود را به انجام سایر جرایم متهم نماید . به عنوان نمونه ، تهمت زدن به همسر به خاطر انجام جرم سرقت یا دزدی نیز می تواند یکی دیگر از انواع تهمت زدن به همسر باشد که در صورت پیگیری نمودن ، این جرم نیز قابل مجازات بوده و می توان نسبت به آن ، اعاده حیثیت نمود .

حتما بخوانید: جرم چیست و عناصر تشکیل دهنده آن

 

مجازات تهمت زدن به همسر

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که جرم تهمت زدن به همسر چیست و در چه مواردی ، اتهام وارد نمودن به همسر ، جرم تلقی می شود . همانطور که بیان گردید ، بر اساس قانون مجازات اسلامی ، جرم تهمت زدن به همسر ، قابل مجازات می باشد . لذا این سوال مطرح می شود که مجازات تهمت زدن به همسر چیست ؟ پاسخ به این سوال ، با توجه به تقسیم بندی سه گانه ای که در قسمت قبل ، توضیح داده شد ، قابل بررسی می باشد .

بر اساس ماده 697 قانون مجازات اسلامی ، در صورتی که شخصی ، به همسر خود ، تهمت رابطه نامشروع وارد نماید ، به مجازات جرم افترا محکوم خواهد شد . افترا ، همان تهمت زدن به دیگری می باشد ، بدون آنکه بتواند صحت آن را اثبات نماید . به عبارت دیگر ، اگر مردی ، همسر خود را متهم به جرم رابطه نامشروع نموده و نتواند از طریق یکی از راه های اثبات رابطه نامشروع ، این امر را ثابت نماید ، به مجازات افترا محکوم می شود که عبارت است از حبس از یک ماه تا یک سال یا تا 74 ضربه شلاق تعزیری .

بر اساس قانون مجازات اسلامی ، در صورتی که یکی از زوجین ، به همسر خود ، تهمت برقراری رابطه جنسی ( زنا یا لواط ) را داده و نتواند اقدام به اثبات جرم زنا یا لواط نماید ، به استناد ماده 245 قانون مجازات اسلامی ، به مجازات جرم قذف محکوم خواهد شد . جرم قذف ، مجازات حدی دارد که این مجازات ، عبارت است از 80 ضربه شلاق حدی ؛ مگر اینکه زنا یا لواط با شهادت یا علم قاضی اثبات شده باشد و یا اینکه خود شخص ، تصدیق نماید که این چنین بوده است .

علاوه بر این موارد ، در صورتی که تهمت زدن به همسر ، بابت انجام سایر جرایمی باشد که در قانون مجازات اسلامی ذکر شده است ، باز هم شخص تهمت زننده ، پس از شکایت و پیگیری موضوع توسط همسر ، به مجازات تهمت زدن به همسر یا جرم افترا محکوم می شود که مجازات آن ، عبارت است از حبس از یک ماه تا یک سال و یا شلاق تا 74 ضربه .

بیشتر بخوانید: جرم قذف چیست و مجازات آن

 

 

 

نحوه شکایت از جرم تهمت زدن به همسر

در قسمت های قبل ، به بررسی مجازات جرم تهمت زدن به همسر پرداخته شد . متاسفانه ، در بسیاری از موارد ، اشخاصی که به آنها تهمت رابطه نامشروع یا زنا داده می شود ، اطلاع ندارند که چگونه می توانند نسبت به این موضوع ، شکایت نموده و جرم قذف یا افترا را پیگیری نمایند . به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که نحوه شکایت از جرم تهمت زدن به همسر ، چگونه است .

نحوه شکایت از این جرم و اعمال مجازات تهمت زدن به همسر ، مانند سایر جرایم است . به این منظور ، کافی است که شاکی ، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و نسبت به جرم افترا یا جرم قذف ، شکایت کند . شکایت کردن نسبت به این جرایم ، با ارائه یک نمونه شکواییه انجام می شود . معمولا ، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، می توانند در خصوص تهیه و تنظیم شکواییه ، با پرداخت هزینه های مربوطه ، کمک کنند .

البته ، لازم است که خود شاکی ، کلیه اسناد و مدارکی که دال بر ارتکاب این جرم است را نیز ، ضمیمه شکواییه خود نماید . به عنوان نمونه ، در صورتی که جرم قذف ( یعنی تهمت زنا به همسر ) صورت گرفته و افرادی ، آن را شنیده اند ، می توان به استناد شهادت آنها ، اقدام به شکایت از جرم تهمت به همسر نمود . پس از طرح شکایت از جرم تهمت زدن به همسر در دفتر خدمات قضایی ، شکواییه ، به مراجع صالح ، ارجاع می شود تا با رعایت تشریفات آیین دادرسی کیفری ، مورد رسیدگی قرار گیرد که در ادامه ، نحوه رسیدگی به این جرم را توضیح خواهیم داد .

بیشتر بخوانید: مجازات جرم افترا چیست

 

نحوه رسیدگی به جرم  تهمت زدن به همسر

در قسمت های قبل ، به توضیح جرم تهمت زدن به همسر و مجازات آن پرداخته و همچنین ، نحوه شکایت از این جرم ، بررسی شد . اما در این قسمت ، قصد داریم به توضیح پاسخ این سوال بپردازیم که نحوه رسیدگی به جرم تهمت زدن به همسر ، به چه صورت است ؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم ، باید به یک نکته مهم اشاره نماییم و آن هم این است که جرم تهمت زدن به همسر ، یعنی هم جرم قذف ( تهمت زدن بابت جرم زنا ) و هم جرم افترا ( تهمت زدن بابت سایر جرایم ، از جمله رابطه نامشروع ) ، از جمله جرایم قابل گذشت هستند .

زمانی که جرم ، از نوع قابل گذشت باشد ، با شکایت شاکی ، رسیدگی به این جرم ، آغاز شده و بدون شکایت او ، رسیدگی به جرم ، آغاز نمی شود . اما شاکی ، در هر مرحله از رسیدگی به جرم ، این اختیار را دارد که نسبت به رسیدگی به جرم ، گذشت نموده و از ادامه رسیدگی به آن ، صرف نظر کند . پس از صرف نظر کردن شاکی از رسیدگی به جرم و اعمال مجازات تهمت زدن به همسر ، پرونده مختومه و قرار موقوفی تعقیب صادر می شود .

اما در خصوص نحوه رسیدگی به جرم تهمت زدن به همسر ، باید گفت که پس از طرح شکایت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، این شکایت ، به دادسرا ارجاع می شود و برای رسیدگی مقدماتی توسط دادسرا ، تعیین وقت می گردد . مقامات دادسرا ، از جمله دادیار یا بازپرس ، تحقیقات و رسیدگی مقدماتی لازم در خصوص جرم افترا یا قذف را انجام داده و در صورتی که دلایل و مدارک ارائه شده ، برای اثبات جرم افترا یا قذف کافی باشد ، پرونده را برای صدور رای ، به دادگاه کیفری ارسال می نمایند .

در غیر این صورت ، اگر مدارک و شواهد ارائه شده ، ناقص و غیر کافی باشد ، دادسرا ، قرار منع تعقیب صادر می کند که البته ، این قرار ، قابل اعتراض در دادگاه می باشد . در هر حال ، در صورتی که پرونده به دادگاه ارسال شده و یا اینکه اعتراض به منع تعقیب ، مورد قبول دادگاه قرار گیرد ، این مرتبه، قاضی دادگاه کیفری ، به جرم افترا یا قدف رسیدگی مجدد نموده و اگر با توجه به دلایل و مدارک ارائه شده ، جرم را محقق بداند ، حکم بر محکومیت متهم ، صادر خواهد نمود .

در ادامه بخوانید: مجازات جرم تهمت رابطه نامشروع

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات تهمت زدن به همسر در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات تهمت زدن به همسر پاسخ دهند .

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- جرم تهمت زدن به همسر چیست ؟

جرم تهمت زدن به همسر می تواند به دو صورت باشد که یا به صورت جرم قذف یا تهمت زنا است و یا به صورت جرم افترا یعنی تهمت سایر جرایم همچون رابطه نامشروع که برای دریافت اطلاعات کامل می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

 

2- مجازات جرم تهمت زدن به همسر چیست ؟

مجازات جرم تهمت زدن به همسر یا به صورت مجازات جرم قذف یعنی 80 ضربه شلاق حدی است و یا به صورت حبس از یک ماه تا یک سال و یا شلاق تعزیری تا 74 ضربه که شرح بیشتر این موضوع در متن مقاله ارائه شده است .

 

3- نحوه شکایت و رسیدگی به جرم تهمت زدن به همسر چگونه است ؟

شکایت از جرم تهمت زدن به همسر از طریق ارائه شکواییه با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی است و نحوه رسیدگی به آن در دادسرا و دادگاه طبق تشریفات آیین دادرسی کیفری است که جزییات بیشتر در این خصوص ضمن مقاله ذکر شده است .

منبع : مجازات تهمت زدن به همسر

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gRO3
نظرتان را بنویسید