حضانت فرزند توسط پدر بزرگ

حضانت فرزند توسط پدر بزرگ
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی حضانت فرزند ، حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین و حضانت فرزند توسط پدر بزرگ خواهیم پرداخت .





بر اساس قانون مدنی ، حضانت فرزندان و مراقبت از آنان حق والدین است و نمی توان کسی را از این حق محروم نمود . علاوه بر این والدین مکلف اند که به نگهداری از کودک خود بپردازند . اما در مواردی همچون فوت والدین ، انجام این تکلیف از سوی آنان غیر ممکن خواهد شد . بنابراین ، باید شخص دیگری این تکلیف را به عهده گیرد . در این صورت، مسئله حضانت فرزند توسط پدر بزرگ یا جد پدری مطرح می شود . در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که حضانت فرزند توسط پدر بزرگ چگونه است ؟ بنابراین به بررسی حضانت فرزند ، حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین و حضانت فرزند توسط پدر بزرگ خواهیم پرداخت .




حضانت فرزند
بر اساس قانون مدنی ، نگهداری از کودک و مراقبت از او تحت عنوان " حضانت فرزندان " مورد توجه قرار گرفته است . مطابق ماده 1168 قانون مدنی « نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است » . بعلاوه اینکه مطابق ماده 1172 قانون مدنی هیچ یک از والدین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل بر عهده آنان است از نگاهداری او امتناع کنند » . با عنایت به موارد مذکور ، واضح است که حضانت فرزندان در حالت عادی به عهده پدر و مادر است . یعنی علاوه بر اینکه حضانت فرزندان حق والدین است ، تکلیف آنان نیز محسوب می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزندان کلیک کنید .





حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین
سوال مهمی که ممکن است در خصوص حضانت فرزندان مطرح شود آن است که تکلیف حضانت فرزندان بعد از فوت والدین چیست . در این رابطه ، ماده 1171 قانون مدنی چنین مقرر نموده است : " در صورت فوت یکی از ابوین ، حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود " . بنابراین ، در صورتی که یکی از والدین کودک چه مادر و چه پدر فوت شود ، حضانت فرزند با دیگری که زنده است خواهد بود . هر چند پدر کودک فوت کند و برای فرزندش قیم تعیین کرده باشد ، حضانت با مادر خواهد بود و هیچ کس دیگر حقی در این خصوص نخواهد داشت . برای آشنایی با حضانت فرزندان بعد از فوت والدین کلیک کنید .



حضانت فرزند توسط پدر بزرگ
تکلیف حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین مشخص شد . اما سوالی که باقی می ماند آن است که اگر هر دوی والدین فوت شوند ، حضانت به عهده چه کسی است ؟ بر اساس قانون ، در این مورد باید حضانت فرزند توسط پدر بزرگ انجام شود و این تکلیف پدر بزرگ است که از کودک مراقبت کند . منظور از پدر بزرگ ، جد پدری یا پدر بزرگ پدری است ؛ نه مادری .

علاوه بر مورد مذکور ، در یک صورت دیگر هم ممکن است که حضانت پدر بزرگ موضوعیت پیدا کند و آن حالتی است که پدر فوت کرده باشد و مادر کودک صلاحیت اخلاقی کافی جهت بر عهده گرفتن حضانت را نداشته باشد ( مانند اعتیاد مادر یا مسائلی از این قبیل ) . در این حالت ، پدر بزرگ می تواند برای سلب حضانت از مادر اقدام نماید . در این صورت ، دادگاه تصمیم مقتضی را طبق مصلحت کودک اتخاذ می کند و ممکن است که حضانت فرزند به عهده پدر بزرگ قرار گیرد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تقسیط و تعیین پیش قسط مهریه  در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط تقسیط و تعیین پیش قسط مهریه  پاسخ دهند .

منبع : حضانت فرزند توسط پدر بزرگ
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NMnD
نظرتان را بنویسید