افسردگی اساسی چیست

افسردگی اساسی چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
تجربه غم و ناراحتی جزو احساسات طبیعی در هر انسانی است که در همه زندگی وی در بازه های زمانی مختلف رخ می دهد، اما برخی آن را بیشتر و دائمی تر تجربه می کنند که به آن افسردگی می گویند. یکی از انواع افسردگی، اختلال افسردگی اساسی یا ماژور (MDD)  major depressive disorder است.

افسردگی اساسی بسیاری از جنبه های زندگی را مختل کرده و فراتر از خلق پایین و ناراحتی است. این نوع افسردگی بر خلق و جسم فرد مانند خواب و اشتها تاثیر منفی گذاشته و نیاز به درمان جدی دارد. افسردگی ماژور رایج ترین نوع افسردگی بوده که در این مقاله قصد بررسی کامل آن به همراه ذکر علائم، علت و درمان افسردگی اساسی را داریم.



علائم افسردگی اساسی
درمانگر متخصص می تواند علائم افسردگی اساسی را با توجه به رفتار، احساسات و نشانه های ظاهری تشخیص دهد، در این جا نشانه و علائم افسردگی اساسی و ماژور (MDD) به همراه ملاک های تشخیص بر اساسDSM 5  ذکر شده است.

شما باید تغییری در عملکرد قبلی خود تجربه کنید.

علائم باید برای مدت 2 هفته یا بیشتر وجود داشته باشد.

حداقل یکی از علائم شامل خلق افسرده یا از دست دادن علاقه و لذت باشد.

شما باید حداقل دو هفته، دست کم 5 تا از علائم زیر را داشته باشید:

تقریباً هر روز غمگین یا تحریک پذیر هستید.

کمتر به اکثر فعالیت هایی که قبلاً لذت می بردید علاقه مند می شوید.

شما به طور ناگهانی لاغر یا چاق می شوید یا تغییر اشتها پیدا می کنید.

شما دچار بی خوابی و یا پرخوابی می شوید.

شما احساس بی قراری می کنید.

احساس خستگی غیر معمول کرده و کمبود انرژی دارید.

احساس بی ارزشی یا احساس گناه که به طور معمول تجربه نمی کنید، دارید.

در تمرکز، فکر و تصمیم گیری مشکل دارید.

شما به آسیب رساندن به خود یا خودکشی فکر می کنید.

این علائم در افسردگی زنان، مردان و کودکان گاهی متفاوت تر از هم رخ می دهد، اما به طور کلی یکی می باشد.

حتما بخوانید: افسردگی در مردان


علت افسردگی اساسی چیست
به طور دقیق علت افسردگی ماژور مشخص نبوده اما تعداد عوامل و فاکتور های زیادی در این افسردگی دخیل هستند، ترکیبی از ژن و ارث به همراه اثرات محیط در این موضوع دخیل هستند. برای مثال فردی که سابقه خانوادگی افسردگی دارد، به احتمال بیشتری درگیر افسردگی اساسی می شود. همچنین تغییرات شیمیایی مغز مانند تغییرات هورمونی نیز می تواند منجر به بروز این اختلال شود.

محیط فرد مانند تجربه یک حادثه یا از دست دادن فرد منجر به بروز استرس، اضطراب و افسردگی اساسی می شود. از دیگر علت های افسردگی ماژور شامل موارد زیر است.

مصرف مواد و الکل

برخی مشکلات پزشکی مانند بیماری سرطان

تجربه تجاوز جنسی در گذشته

انواع خاصی از داروها از جمله استروئیدها

یائسگی زنان

این عوامل در بروز سایر انواع افسردگی مانند افسردگی فصلی یا افسردگی پس از زایمان دخیل است.





راه های درمان افسردگی اساسی
به دلیل شیوع بالای افسردگی اساسی در سراسر جهان، راه های درمان بسیاری زیادی برای آن ارائه شده است اصلی ترین درمان برای آن دارو درمانی و روان درمانگری است. در این جا برخی از راه های درمان افسردگی ماژور را مشاهده می کنید.

دارو درمانی افسردگی اساسی

رواندرمانگر و یا روانپزشک متخصص اغلب با تجویز داروهای ضد افسردگی درمان MDD را شروع می کند، این دارو های شامل موارد زیر است.

مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI): این نوع دارو ها انتقال دهنده عصبی سروتونین را در مغز زیاد می کنند که منجر به افزایش خلق می شود. این دارو ها شامل فلوکستین (Prozac) و سیتالوپرام (Celexa) است. این دارو ها عوارض کمی به همراه دارند.

دارو های سه حلقه ای افسردگی: این دارو ها میزان انتقال دهنده عصبی نور اپی نفرین را بیشتر کرده و شامل دارو هایی مانند ایمی‌پرامین (imipramine) است. دارو های سه حلقه ای نیز عوارضی مانند مشکلات جنسی، تهوع و ... دارند.

بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI): این قرص ها معمولا زمانی که باقی دارو ها تاثیر نداشته باشند، تجویز می شوند. زیرا نیاز به رژیم غذایی خاص داشته در غیر این صورت عوارض بسیار به همراه دارد.

روان درمانگری برای افسردگی ماژور

این نوع درمان به صحبت درمانی نیز معروف است که فرد با افسردگی اساسی به یک متخصص رواندرمانگر مراجعه کرده و در آن جا از احساسات، افکار و رفتار خود صحبت می کند، این درمان در جایگزینی افکار منفی با مثبت، بهبود روابط بین فردی، سازگار شدن با بحران استرس زا، حل مسئله در مورد مشکلات و افزایش عزت نفس کمک کننده است.

درمان های خانگی برای افسردگی اساسی

افراد می توانند در کنار درمان دارویی و رواندرمانگری، در سبک زندگی خود نیز تغییر ایجاد کرده و درمان های خانگی را نیز در پیش بگیرند. در این جا برخی از آن ها ذکر شده است.

رژیم غذایی مناسب: رژیم غذایی سالم در جلوگیری و درمان افسردگی اساسی بسیار تاثیرگذار است، مصرف ویتامین B، امگا 3 و منیزیم در از این عوامل هستند. عدم مصرف الکل و مواد مخدر نیز به درمان افسردگی ماژور کمک می کند.

خواب کافی: داشتن خواب کافی در هر شب بسیار مهم است، که ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد اما معمولاً بین 7 تا 9 ساعت است.

ورزش: اگرچه افسردگی ماژور می تواند احساس خستگی زیادی در شما ایجاد کند ، اما داشتن فعالیت بدنی مهم است. ورزش به ویژه در فضای باز و در معرض نور آفتاب می تواند روحیه شما را تقویت کرده و احساس بهتری به شما انتقال دهد.

مدیتیشن و مراقبه: انجام انواع تمرینات مراقبه و مدیتیشن مانند یوگا و تنفس عمیق می تواند در درمان افسردگی اساسی و بسیاری اختلالات دیگر مثل اضطراب تاثیر گذار باشد.

در ادامه بخوانید: تست رواننشاسی افسردگی


کلام آخر

علائم افسردگی اساسی در سنین مختلف کمی متفاوت است، برای مثال کودکان در سنین 6 تا 17 سالگی علائمی مثل درد های بدنی، حساسیت نسبت به رفتار بقیه، احساس ترس و یا شنیدن صداهایی که دیگران نمی شنوند را گاهی تجربه می کنند. بنابراین تشخیص افسردگی بسیار حساس بوده و حتما نیاز به نظر یک متخصص درمانگر است.




سوالات متداول


1- علائم افسردگی اساسی چیست؟
درمانگر متخصص می تواند علائم افسردگی اساسی را با توجه به رفتار، احساسات و نشانه های ظاهری تشخیص دهد که در متن مقاله هست.




2- علت افسردگی اساسی چیست؟
به طور دقیق علت افسردگی ماژور مشخص نبوده اما تعداد عوامل و فاکتور های زیادی در این افسردگی دخیل هستند که در متن مقاله مطرح شده است.




3- راه های درمان افسردگی اساسی چیست؟
به دلیل شیوع بالای افسردگی اساسی در سراسر جهان، راه های درمان بسیاری زیادی برای آن ارائه شده که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : افسردگی اساسی چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/J0x2
نظرتان را بنویسید