سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400

سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
سهمیه مناطق یکی از پر جمعیت ترین سهمیه های دانشگاه آزاد می باشد که به سه دسته سهمیه منطقه  1 ، 2 و 3 تقسیم می گردد . سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400 کاربرد داشته و بر اساس سه سال آخر تحصیل دوره دبیرستان هر داوطلب مشخص می شود و داوطلبان هر منطقه با هم به رقابت بپردازند .




سهمیه مناطق ، به دلیل تفاوت در امکانات آموزشی سراسر کشور و نحوه دسترسی متقاضیان کنکور سراسری به این امکانات از سال 98 برای ایجاد برابری و عدالت جهت پذیرش داوطلبانی که به امکانات آموزشی دسترسی چندانی ندارند ، به سهمیه های دانشگاه آزاد اضافه و اعمال شد . در حال حاضر این سهمیه ، یکی از سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400 می باشد .

سهمیه مناطق دانشگاه آزاد همانند سهمیه های کنکور سراسری در سه گروه منطقه 1, 2 و 3 دسته بندی می شود و تنها به داوطلبانی اختصاص دارد که سهمیه جانبازان , ایثارگران ندارند . متقاضیان رشته های با آزمون دانشگاه آزاد بر مبنای محل تحصیل سه سال پایانی دوره متوسطه خود , مشمول یکی از این مناطق می شوند .

حال سوالی که برای بسیاری از داوطلبان علاقمند به تحصیل در یکی از رشته محل های دانشگاه آزاد پیش می آید ، میزان و نحوه تاثیر این سهمیه برای قبولی نهاییشان است . از این رو در این مقاله به بررسی میزان تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400 پرداخته شده است . با ما همراه باشید !





نحوه تقسیم بندی سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400
همانطور که پیش تر اشاره شد یکی از سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400 ، سهمیه مناطق می باشد ، این سهمیه به منظور برقراری عدالت آموزشی میان تمامی داوطلبان شرکت کننده در این ماراتن بزرگ که از مناطق مختلف با امکانات آموزشی متفاوت شرکت کرده اند ، در نظر گرفته شده است .

بر اساس دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400 ، این دسته از داوطلبان دانشگاه آزاد مطابق منطقه محل تحصیل خود در سه سال آخر دوره متوسطه ، مشمول سهمیه مناطق در یکی از منطقه های 1، 2 ، 3 می شوند .

در تقسیم بندی شهرها و روستاهای سراسر کشور

 منطقه یک : شهرها و استان هایی که از نظر امکانات آموزشی و کیفیت تحصیل در بالاترین سطح قرار دارند . به این سهمیه معمولا ظرفیت کمتری نسبت به منطقه ( 2 و 3 ) در پذیرش دانشگاه ‌ها اختصاص می یابد .

کلانشهرهییا مانند استان تهران بخش‌های مرکزی ، کن، تجریش ، لواسانات ، استان خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی ، اصفهان و فارس شهر های مشهد ، تبریز ، اصفهان و شیراز جزو منطقه یک محسوب می شوند .







 منطقه دو : شهر ها و شهرستان هایی که از لحاظ امکانات آموزشی در سطح متوسطی قرار دارند ، شامل منطقه دو  می شوند که بیشترین تعداد داوطلب را به خود اختصاص می دهد و به همین علت بیشترین ظرفیت هر رشته محل به سهمیه منطقه دو تخصیص داده میشود .

شهرهای بابل ، فسا ، قزوین ، خمین ، قم ، لامرد ، فیروز آباد ، دلیجان ، ممسنی ( نورآباد ) ، بابلسر ، خرم آباد ، جهرم ، تنکابن ، تفرش ، مرودشت ، آباده ، کازرون ، بهشهر ، بروجرد ، قائم شهر ، ساوه ، جویبار ، زرندیه جزو منطقه دو محسوب شده و متقاضیان این سهمیه صرفا با داوطلبان دارای سهمیه منطقه دو سنجیده می شوند .







 منطقه سه : این منطقه شامل مناطق محروم ، روستاهای دور افتاده و شهر های کوچک که دارای امکانات آموزشی کمتری هستند می شود .

مناطقی مانند عباس آباد ، بوانات ، آبیک ،  گلوگاه ، خنداب ، فریدونکنار ، کمیجان ، فراشبند ، تاکستان ، الیگودرز ، ازنا ، قائمیه ، کوار ، دورود ، دلفان ( نورآباد ) ، سوادکوه ، تنکابن جزو منطقه سه محسوب می گردند .

حتما بخوانید: تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400






بررسی نوع سهمیه مناطق در حالات مختلف
امری کاملا بدیهی است که برخی از داوطلبان ، دوره متوسطه خود را در مناطق مختلف گذرانده و یا در شرایط ویژه جسمی قرار داشته باشند . با توجه به پذیرش دانشگاه ازاد بر اساس سهمیه مناطق ، ایثارگری و ...  احتمال دارد تشخیص نوع سهمیه ، برای برخی از متقاضیان دانشگاه آزاد مشکل بوده و یا آنان را با ابهاماتی مواجه کند .

در این بخش با توجه به دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد به بررسی حالات مختلف پرداخته تا ابهامات این دسته از داوطلبان درباره وضعیت و نو ع سهمیه خود برطرف گردد .



بررسی نوع سهمیه مناطق در حالات مختلف
در صورتی که دانش آموزی در مناطق مختلف تحصیل کرده باشد منطقه مورد اثر در کنکور سراسری برای آن دانش آموز منطقه مرفه تر خواهد بود
فارغ التحصيلان دوره های كاردانی ( فوق ديپلم ) پيوسته ، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصيلی سه سال آخر دوره دبيرستان و يا هنرستان ( سال اول ، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان ) جزء یکی از سهمیه های مناطق 1، 2  یا 3 محسوب می شوند .
داوطلبانی كه حداقل دو سال آخر تحصيل خود را در خارج از كشور گذرانده اند ( دوره پيش دانشگاهی و سال ماقبل آن ) ، جزو منطقه 3 محسوب می شوند .
كليه داوطلبان معلول ( نابينا ، ناشنوا ، نيمه بينا ، نيمه شنوا و معلولين جسمی حركتی كه بند معلوليت را در تقاضانامه ثبت نام علامتگذاری و مدارک مربوطه را نيز به سازمان ارسال نموده اند ) ، جزو سهميه منطقه 3 محسوب می شوند .
داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه بخش محـل
اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان آنان در نظر گرفته می شود .
برای داوطلبان نظام ترمی واحدی - سالی واحدی ، بخش محـل اخـذ مـدرک
تحصیلی دو سال آخر دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی آنان مورد سنجش می باشد .


 یکی از سهمیه های اختصاصی دانشگاه ازاد ، سهمیه بسیج فعال بوده است و بسیاری از داوطلبان علاقمند به استفاده از این سهمیه می باشند . برای اطلاع از جزئیات سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400 مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد .

بیشتر بخوانید: تاثیر سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400










نحوه تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400
 تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته و اعلام نتایج دانشگاه آزاد به این نحوه می باشد که متقاضیان ورود به رشته محل های با آزمون این دانشگاه ، به جای رقابت با کل داوطلبان متقاضی دانشگاه ازاد که براساس کنکور 1400 اقدام به پذیرش دانشجو می کنند ، تنها نسبت به داوطلبان سهمیه مربوط به خود مورد مقایسه قرار می گیرند .

یعنی : داوطلب سهمیه منطقه 1 با سایر داوطلبان منطقه یک ، داوطلب سهمیه منطقه 2 با سایر داوطلبان منطقه دو و داوطلب سهمیه منطقه 3 با سایر داوطلبان منطقه سه مقایسه می شوند نه با کل داوطلبان کشور .



   



تاثیر دیگر این سهمیه در ظرفیت پذیرش هر رشته در دانشگاه ها است به این شکل که ظرفیت پذیرش هر رشته در دانشگاه ها ، بین داوطلبان سهمیه مناطق 1، 2 ، 3 بر اساس تعداد داوطلبان هر سهمیه تقسیم می شود .

 به عنوان مثال اگر ظرفیت پذیرش یک کد رشته محل را 100 در نظر بگیریم و تعداد داوطلبان منطقه 1 ، 20 نفر و منطقه 2 ، 30 نفر و منطقه 3 ، 50 نفر باشد و ظرفیت پذیرش هر منطقه به نسبت 20 ، 30 و 50 به ترتیب برای سهمیه داوطلبان مناطق 1 ، 2 ، 3 مشخص می گردد .

از آنجا که تعداد داوطلبان مناطق 2 و 3 نسبت به منطقه 1 بیشتر است ، ظرفیت پذیرش در این دو منطقه نسبت به منطقه 1 بیشتر و شانس قبولی داوطلبان مناطق 2 و 3 نیز نسبت به داوطلبان منطقه 1 بیشتر می باشد .



 داوطلبانی که تصمیم به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد نیز دارند ، با استفاده از نرم افزار نجازی انتخاب رشته دانشگاه آزاد هیوا می توانند از شانس قبولی خود براساس تراز آزمونیشان مطلع گردند .

در ادامه بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته مجازی دانشگاه آزاد

 اگر پس از مطالعه این مقاله درباره تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400 دچار ابهام شدید ، می توانید با استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا بپرسید . همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام کنکور سراسری هیوا از تمامی رویدادهای مربوط به کنکور سراسری و دانشگاه آزاد مطلع شوید .












سوالات متداول


1- تاثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به چه صورت است ؟
سهمیه مناطق دانشگاه آزاد مانند سهمیه مناطق در کنکور سراسری است و بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان برای داوطلبان در نظر گرفته می شود که توضیحات تکمیلی در متن مقاله ارائه شده است .




2- سهمیه های موثر در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400 شامل چه نوع سهمیه هایی است ؟
سهمیه مناطق ، 25 درصدی ایثارگران ، سهمیه 5 درصدی ایثارگران ، خانواده شهدا ، سهمیه رزمندگان است که نحوه تاثیر هر یک از سهمیه ها در مقاله ارائه شده است .




3-  معیار سنجش و پذیرش در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400 چیست ؟
رتبه داوطلب در سهمیه معیار سنجش داوطلبان می باشد که برای اطلاع از توضیحات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

منبع : سهمیه مناطق در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rA5k
نظرتان را بنویسید