نظریه شخصیت یونگ

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
یونگ نظریه شخصیت مجزایی را به نام روان شناسی تحلیلی به وجود آورد که بر این فرضیه استوار است که پدیده های اسرار آمیز می توانند بر زندگی همه افراد تاثیر بگذارند . یونگ معتقد بود که هر فردی نه تنها توسط تجربیات سرکوب شده ، بلکه به وسیله تجربیات هیجاتی خاصی که از نیاکان او به ارث رسیده است ، برانگیخته می شود . این تصورات ارثی ، آنچه را که یونگ ناهشیار جمعی نامید  تشکیل می دهند . ناهشیار جمعی شامل عنصری است که افراد هیج گاه به صورت فردی آن را  تجربه نکرده اند ، بلکه از نیاکان آنها منتقل شده است . 
تعداد از عناصر ناهشیار جمعی بسیار رشد یافته اند و کهن الگو نامیده ی شوند . کلی ترین کهن الگو ، مفهوم خود پرورانی است که فقط در صورت دستیابی به تعادل بین نیروهای تضاد مختلف حاصل می شود . بنابراین نظریه یونگ خلاصه ای از اضداد است . افراد هم درون گرا و هم برون گرا ، منطقی و غیر منطقی ، هم زن و هم مرد ، هم هشیار و هم ناهشیار هستند و رویدادهای گذشته به آن ها فشار می آورد و در عین حال آینده آن ها را به سمت خود می کشاند . از نظر یونگ همه افراد نگرش درون گرا و برون گرا دارند . اگر کسی عمدتاً به درون گرایی هشیار متکی باشد ، برون گرایی عمدتاً در او به صورت ناهشیار می ماند . اگر نگرش برون گرا در سطح هشیار رشد زیادی کرده باشد ، در این صورت ، نگرش درون گرا ناهشیار می ماند .
در این مقاله به بررسی نظریه شخصیت یونگ می پردازیم .





” از دید یونگ افراد هم درون گرا و هم برون گرا هستند . “



سطوح روان
یونگ  مانند فروید ، نظریه شخصیت خود را بر این فرض استوار کرد که ذهن یا روان هم سطح هشیار هم ناهشیار دارد . اما یونگ برخلاف نظر فروید معتقد بود که مهم ترین قسمت ناهشیار از تجربیات شخصی حاصل نمی شود ، بلکه از گذشته دور وجود انسان شکل می گیرد که آن را ناهشیار جمعی نامید . به عبارت دیگر سطح های روان در نظریه یونگ شامل هشیار ، ناهشیار شخصی ، و ناهشیار جمعی است .

برای متن کامل مقاله روی سطوح روان در نظریه یونگ کلیک کنید .



کهن الگو
کهن الگوها مبنای زیستی دارند ، اما از طریق تجربیات مکرر نیاکان پیشین انسان ها بوجود می آیند . در هر کسی پتانسیل تعداد بی شماری کهن الگو وجود دارد . کهن الگو ها به خودی خود نمی توانند به طور مستقیم نمایان شوند ، بلکه وقتی فعال شده باشد ، خود را به صورت های مختلف ، عمدتاً از طریق رویاها ، خیال پردازی ها ، و هذیان ها نمایان می شود . کهن الگوهای یونگ شامل پرسونا ، آنیما ، آنیموس ، سایه ، پیر فرزانه ، مادر ، قهرمان و خود است .

برای متن کامل مقاله روی انواع کهن الگوها کلیک کنید .

حتما بخوانید: اختلالات شخصیت


” از دید یونگ افراد هم ویژگی های زنانه و هم ویژگی های مردانه دارند . “



تیپ های روانشناختی
یونگ علاوه بر سطوح روان و پویش های شخصیت ، چند تیپ روانشناختی را مشخص کرد که از وحدت دو نگرش اساسی درون گرایی و برون گرایی و چهار کارکرد مجزای تفکر ، احساس ، حس کردن  و شهود حاصل می شود . درون گرایی و برون گرایی می توانند با یک یا تعداد بیشتری از چهار کارکرد ترکیب شوند و هشت گرایش یا تیپ را به وجود آورند . هشت گرایش شامل درون گرای متفکر ، برون گرای متفکر ، درون گرای حسی ، برون گرای حسی ، درون گرای احساسی ، برون گرای احساسی ، شهودی درون گرا ، شهودی برون گرا .

برای متن کامل مقاله روی تیپ های شخصیتی یونگ کلیک کنید .

در ادامه بخوانید: فرد موفق و ویژگی های شخصیتی وی



سوالات متداول


1- سطوح روان در نظریه یونگ چیست؟
یونگ مانند فروید نظریه شخصیت خود را بر این فرض استوار کرد که ذهن یا روان هم سطح هشیار هم ناهشیار دارد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




2- کهن الگو در نظریه یونگ چیست؟
کهن الگوها مبنای زیستی دارند اما از طریق تجربیات مکرر نیاکان پیشین انسان ها بوجود می آیند که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




3- تیپ های روانشناختی در نظریه یونگ چیست؟
یونگ علاوه بر سطوح روان و پویش های شخصیت ، چند تیپ روانشناختی را مشخص کرد که در متن مقاله مدل های آن مطرح شده است.

منبع : نظریه شخصیت یونگ
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/1KrG
نظرتان را بنویسید