تاثیر اینترنت بر روی شخصیت افراد

تاثیر اینترنت بر روی شخصیت افراد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
اینترنت فضای وسیعی است که اطلاعات زیادی را در اختیار افراد قرار می دهد ، مزایای اینترنت زیاداست و همینطور معایبی نیز دارد . امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و اینترنت نیز بسیار پر رونق شده و مخاطبان بسیاری در سنین مختلف دارد به طور کلی اینترنت تاثیر زیادی روی ارتباطات خانوادگی ، اجتماعی و شغلی ما گذاشته و زندگی ما تحت تاثیر همه جانبه آن قرار گرفته است و با توجه به این همه تاثیر قطعا به مرور روی شخصیت ما نیز تاثیراتی به جا می گذارد . در ادامه به بیان تاثیرات اینترنت و شبکه های اجتماعی روی شخصیت می پردازیم .  



تاثیرات اینترنت و شبکه های اجتماعی روی شخصیت
خیلی از ما ظاهر دیگری را از طریق اینترنت در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام نشان می دهیم ، در نتیجه تعریفی دیگر از شخصیت ما می تواند این باشد که دیگران ما را به صورت آنلاین چگونه در نظر می گیرند . اما آیا آنها ما را به صورتی که واقعا هستیم در نظر می گیرند یا اینکه ما از خودکان یک شخصیت آرمانی می سازیم که دوست داریم آن را آنلاین به دیگران نشان بدهیم . آیا وانمود می کنیم کسی هستیم که واقعا نیستیم ؟ تحقیقات نشان داده اند که اغلب افراد در مورد ظاهر آنلاین خود صادق هستند و شبکه های اجتماعی نیمرخ دقیقی از تصویری که ما از خودمان ارایه می دهیم را نشان می دهند . البته ما همیشه در نحوه ای که خودمان را توصیف می کنیم صادق نیستیم به خصوص زمانی که برای اولین بار است با کسی ملاقات می کنیم یا در زمان یک مصاحبه شغلی که می خواهیم روی طرف مقابل تاثیر بگذاریم . ما برای افرادی که مدتی است آنها را می شناسیم و از بودن با آنها احساس امنیت می کنیم و تهدیدی برای ما ندارند کمتر تظاهر می کنیم و تفاوت عمده ای که با شبکه های اجتماعی دارد این است که تعداد بینندگان بیشتر از زندگی روزمره ماست و در نتیجه پیامدهای بیشتری برای ما دارد و فضای مجازی فرصت های جدیدی را برای معرفی شخصیت در اختیار کاربران قرار می دهد ؛ در این فضا یک فرد خجالتی می تواند یک فرد معاشرتی باشد ، یک فرد متزلزل به یک فرد قدرتمند تبدیل شود و ... 
خلق یک نقاب شخصیتی از طریق لقب های ساختگی به فرد این امکان را می دهد تا خودش را به یک شخص جدید تغییر دهد . 
شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام می توانند شخصیت ما را شکل داده و آن را منعکس کنند . تحقیقات نشان داده اند کسانی که از این شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده می کنند برون گرا ترند ، نسبت به تجربیات جدید پذیراترند ، عزت نفس پایین تری دارند ، کمتر وظیفه شناس هستند ، خودشیفته تر هستند و میزان اضطراب و افسردگی شان بالاتر از دیگران است . تحقیقی نیز نشان داد که افرادی که خجالتی تر هستند بیشتر از دیگران پیام کوتاه می فرستند زیرا این کار احساس تنهایی آنها را کاهش می هد . 
افراد 18 تا 70 ساله اغلب به دلایل زیر در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند : 

خودنمایی 
روشی برای سازمان دادن به افکار و عقاید 
گرفتن بازخورد یا توصیه از دیگران
وقت گذرانی 
روشی برای کمک کردن به دیگران و آگاه کردن انها به وسیله در میان گذاشتن دانش . 
تاثیر اینترنت وشبکه های اجتماعی بر روی شخصیت ، یک تاثیر متقابل است ، همانگونه که اینترنت و شبکه های اجتماعی روی شخصیت ما تاثیر می گذارند ، ویژگی های شخصیتی افراد نیز در میزان و نوع استفاده از اینترنت تاثیر زیادی دارد و هم چنین استفاده نامحدود و نا سالم و بدون حد و مرز از فضای مجازی منجر به اختلالات شخصیتی مانند تعارض بین فردی ، حساسیت ، زودرنجی ، اضطراب ، بد خلقی ، افسردگی ، انکار مشکلات خود ، دروغ گویی ، احساس پوچی و نا امیدی ، احساس گناه ، لذت نبردن از سرگرمی های گروهی و غیبت از جمع خانواده و دوستان می گردد . با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی امروزه در حال ایفای یک نقش وسیع در زندگی ما می باشد آگاهی از تاثیرات آن بر زندگی روزمره و شخصیت ما ضروری می باشد . 


منابع : بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در تغییر ویژگی های شخصیتی جوانان ؛ الهه ودودی ، علی دلاور
نظریه های شخصیت ؛ ترجمعه یحیی سیدمحمدی

در ادامه بخوانید: انواع اعتیاد به اینترنت



سوالات متداول


1- تاثیرات اینترنت و شبکه های اجتماعی روی شخصیت چیست؟
شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام می توانند شخصیت ما را شکل داده که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.




2- افراد به چه دلایلی در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند؟
افراد 18 تا 70 ساله اغلب به دلایلی مثل خودنمایی در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- تاثیر ویژگی های شخصیتی در استفاده از اینترنت چیست؟
همانگونه که اینترنت و شبکه های اجتماعی روی شخصیت ما تاثیر می گذارند ، ویژگی های شخصیتی افراد نیز در میزان و نوع استفاده از اینترنت تاثیر زیادی دارد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است.

منبع : تاثیر اینترنت بر روی شخصیت افراد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/KwOJ
نظرتان را بنویسید