منبع انبساط پکیج

منبع انبساط پکیج
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
tehranservic

 
 

 
 

آشنایی با قطعات هر دستگاه و نحوه عملکرد آنها یکی از عوامل تاثیر گذار در جلوگیری از خرابی و هزینه تعمیرات آن دستگاه خواهد بود.
در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با منبع انبساط پکیج و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا کنیم تا بتوانیم تا حد ممکن از خرابی این قطعه که جزو قطعات اصلی و تقریبا گران قیمت پکیج است جلوگیری کنیم.

 
 

منبع انبساط پکیج چیست؟

منبع انبساط قطعه‌ای است که در تمامی پکیج‌ها تعبیه شده که به شکل گرد و گاهی به شکل مکعب مستطیل یا استوانه هم می‌باشد. و وظیفه آن در پکیج ثابت نگه داشتن فشار آب داخل سیستم گرمایش پکیج است.
وقتی که دما بالا می‌رود حجم آب افزایش پیدا می‌کند. و همان‌طور که می‌دانید فضای درون پکیج و لوله‌کشی ثابت می‌باشد و به این دلیل بالا رفتن دما باعث بالا رفتن فشار در پکیج می‌گردد.و اگر منبع انبساط در پکیج وجود نداشته باشد افزایش دما سبب بالا رفتن فشار بیش از حد پکیج می‌شود و بعد از آن شیر اطمینان فعال می‌شود. در این هنگام منبع انبساط که دارای بالشتک هوایی می‌باشد افزایش فشار پکیج را به سرعت جبران می‌کند.

انواع منبع انبساط

۱ _ منبع انبساط باز
۲ _ منبع انبساط بسته

تنظیم منبع انبساط پکیج

تنظیم منبع انبساط پکیج، معمولا به معنی تنظیم باد است. پیش از باد زدن منبع انبساط، باید بدانید که علت خالی شدن باد این بخش دقیقا چیست. برای تنظیم باد منبع انبساط پکیج، معمولا از تلمبه استفاده می شود. روند کار به این ترتیب است که اول پکیج خاموش شده و تکنسین مطمئن می شود که مدار گرمایش خالی است. آب مدار باید خالی شود و ضمن باز کردن شیر پرکن، آب دستگاه به طور کامل تخلیه گردد. بعد از اینکه فشار بار روی دستگاه روی عدد صفر آمد، باید والف منبع باز شود. تیم تعمیرات پکیج برای تست سلامت منبع انبساط، با یک پیچ گوشتی سوزن والف را فشار می دهند.

اگر آب به مقدار زیاد خارج شد، یعنی تنظیم منبع انبساط پکیج بی فایده است و باید این قطعه را تعویض کرد. اما اگر آب وجود نداشت، می توان با یک تلمبه، منبع انبساط و باد آن را تنظیم کرد. فراموش نکنید که پس از پایان کار، باید شیر زیر پکیج را باز کرده و فشار پکیج را روی عدد 1.5 تنظیم تنظیم کنید.

تست منبع‌انبساط پکیج چگونه است؟

برای مطمئن شدن از این که خرابی پکیج از منبع‌انبساط می باشد روش ساده‌ای وجود دارد.که می‌توانید بوسیله آن مطمئن شوید که منبع مشکل دارد.بعد از تست و بررسی باز بودن شیلنگ و یا لوله رابط منبع انبساط با مدار گرمایش باید سوزن والو منبع انبساط را با سر پیچ گوشتی کمی فشار دهید.اگر هوا از آن خارج شد به احتمال زیاد منبع‌انبساط سالم است.اما اگر آب از آن خارج شود قطعا منبع‌انبساط خراب شده و باید تعویض شود.اما اگر آب و هوا هیچ کدام خارج نشد احتمال دارد که هوای منبع انبساط تخلیه شده است.به دلایل زیادی می‌تواند باد مخزن تخلیه شود .تست و بررسی منبع‌انبساط را خود شما هم به‌راحتی می‌توانید انجام دهید.

اما دقت کنید که تعویض و تعمیر منبع‌انبساط پکیج کار دشواریست و اگر درست به این امر آشنایی نداشته باشید نمی‌توانید آن را به درستی انجام دهید. ( رسوب زدایی پکیج دیواری )از این رو پیشنهاد می‌کنیم برای تعمیر پکیج دیواری همواره به دلیل حساسیت قطعات پکیج تعمیر منبع‌انبساط پکیج خود را به متخصصین بسپارید.

منبع انبساط پکیج

علائم خرابی منبع انبساط در سیستم پکیج

موارد مختلفی می تواند نمایانگر خرابی منبع انبساط پکیج باشند، اما به طور کلی بالا رفتن بیش از اندازه فشار، افت فشار و نوسان آن سه عامل کلیدی نشان دهنده ی خرابی منبع انبساط در سیستم پکیج می باشند. معمولا این نوسان فشار در صفحه مانومتری پنل پکیج قابل رویت است.

در صورت خرابی منبع انبساط عقربه و نشانگر فشار بسیار بالا می رود و در هنگام سرد شدن عقربه پایین تر از حد نرمال قرار می گیرد، گاهی آنقدر فشار مدار بالا می رود که شیر اطمینان پکیج وارد عمل می شود و سبب نشتی مقداری از آب داخل مدار می شود و به همین دلیل با سرد شدن مدار گرمایشی دما به شدت پایین آمده و باعث خاموشی کامل پکیج می شود، این بالا و پایین شدن شدید فشار نشان دهنده ی عدم کارکرد صحیح منبع انبساط پکیج است و نیاز به دانش تعمیرکار مجرب دارد.

تست منبع انبساط پکیج:
 

برای این کار پس از تست و بررسی باز بودن شیلنگ و یا لوله رابط منبع انبساط با مدار گرمایش باید سوزن والو منبع انبساط را با سر پیچ گوشتی کمی فشار دهید.

  • اگر هوا از آن خارج شد به احتمال زیاد منبع انبساط سالم است.
  • اما اگر آب از آن خارج شود قطعا منبع انبساط خراب شده و باید تعویض شود

نکته مهم :

گاهی اوقات با علائم خرابی انبساط در سیستم برخورد میکنیم ولی با تست منبع متوجه سالم بودن منبع انبساط میشویم در اینجا سریع به سراغ شیلنگ و رابط متصل به منبع میرویم که به احتمال زیاد از رسوب آب پر باشد
در پکیج ایران رادیاتور بهتر هست به جای شیلنگ با قطر پایین از لوله رابط مسی که قطر بزرگتری دارد استفاده کنیم.

کدام مشکلات منبع انبساط پکیج قابل تعمیر است؟

اگر مشکلات منبع انبساط پکیج را عوامل بیرونی تشکیل دهند قابل تعمیر است.عواملی مانند گرفتگی مسیر منبع و یا آب دادن زیر منبع انبساط و…
ولی زمانی که عیب تشخیص داده شده به علت عوامل داخلی منبع انبساط باشد.دقت داشته باشید که تعمیر منبع انبساط پکیج اصلا مقرون به صرفه نمی باشد.

عواملی مانند:

  • باد دادن سوزن هوای مخزن
  • خرابی پرده دیافراگم
  • بالن درون مخزن یا منبع انبساط
  • سوراخ شدن و دفرمه شدن منبع انبساط

و … قابل تعمیر نیست و بهتر است که به تعویض منبع انبساط پکیج اقدام کنید.

تعویض منبع انبساط پکیج:

برای تعویض منبع انبساط بسته پکیج ابتدا باید سیستم گرمایشی را خاموش کنید و اجازه دهید آب مدار سرد شود.وقتی آب سرد شد باید آب مدار بسته گرمایشی را کامل تخلیه کنید.برای این کار باید ابتدا آب سرد ورودی دستگاه را کاملا ببندید.

سپس آخرین شیر و یا پایین ترین شیر موجود در سیستم گرمایش بسته را باز کنید و اجازه دهید آب کاملا خالی شود.حالا باید شیر پر کن دستگاه را باز کنید تا آب موجود در مدار بسته گرمایش تخلیه شود.برای اطمینان بهتر است پس از تخلیه شدن آب از یک سمت در مدار فوت کنید و یا با سری هوا کمی در آن با هوا فشار وارد کنید تا همه آب خالی شود.پکیج را باز کنید و به آرامی از پشت روی زمین بخوابانید.

منبع انبساط بسته بوسیله یک لوله و یا رابط شیلنگی بر روی مدار گرمایشی بسته شده است که این لوله و یا شیلنگ در منتهی علیه خود منبع مشخص است.قبل از باز کردن آن اگر منبع انبساط به صفحه محافظ بسته شده پیچ های منبع را باز کنید.

سپس با استفاده از یک آچار فرانسه به آرامی و کمی فشار شیلنگ رابط و یا لوله رابط مخزن و یا منبع انبساط بسته را از روی مدار گرمایش باز کنید.بهتر است قبل از اینکه منبع جدید را بر روی مدار ببندید ابتدا بررسی کنید که گرفتگی و یا انسدادی در مسیر منبع انبساط بسته در مدار نباشد.برای تعویض منبع انبساط بسته پکیج حتما باید نمونه مشابه برای آن را تهیه کرده باشید.

چرا تعمیرکار پکیح خود را باید از تهران سرویس سفارش دهید:

۱ – دارای تکنسین های با سابقه کاری حداقل ۷ سال و مختص تعمیر پکیج
۲ – تکنسین های دوره دیده و آشنا به زبان
۳ – سعی در تعمیر قطعات و اجتناب از تعویض آن
۴ – حداقل زمان برای حاضر شدن در منزل و شرکت شما منطبق بر وقت تعیین شده شما
۵ – تعمیر با نرخ مصوب اتحادیه و نهادهای نظارتی
۶ – ضمانت نامه و گارانتی قطعات از شش تا ۳۶ ماه
۷ – استفاده از قطعات درجه یک و قطعات فابریکی و اورجینال
۸ – سرویس دهی به طور شبانه روزی، حتی در تعطیلات رسمی و جمعه ها
9-دارای نماد اطمینان از وزارت صنعت معدن و تجارت
10-بالاترین رضایت مردمی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/oM0A
مطلب قبلی
ntc پکیج چیست؟
نظرتان را بنویسید