مسئولیت کیفری چیست

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی مسئولیت کیفری چیست ؟ می پردازیم .





با وقوع جرم فرد مرتکب مسئول اعمال خویش می گردد و و عدالت حکم می کند که فرد خاطی مجازات شود . در واقع زمانی که مسئولیت کیفری مطرح می گردد به معنای این است که فرد مرتکب عملی شده است که طبق قانون جرم شناخته شده است و مرتکب در برابر قانون و جامعه مسئول جبران عمل خویش است که قانونگذار در قوانین ، مجازات فرد مرتکب را تعیین کرده است و حتی برای برقراری عدالت میان طرفین شرایط مرتکب را در نظر گرفته شده که اگر فرد مرتکب دارای شرایطی باشد مانع مسئولیت کیفری او می شود . در این مقاله به بررسی این که مسئولیت کیفری چیست و شرایط تحقق مسئولیت کیفری می پردازیم .  




مسئولیت کیفری چیست ؟
در پاسخ به این سوال که مسئولیت کیفری چیست باید گفت مسئولیت کیفری شخصی است و تنها زمانی که به علت رفتار دیگری می تواند باشد که شخص به طور قانونی مسئول اعمال دیگری باشد و یا در رابطه با نتیجه رفتار ارتکابی دیگری مرتکب تقصیر شود . 
لازم به ذکر است که در مسئولیت کیفری اصل بر مسئولیت شخص حقیقی است و شخص حقوقی تنها زمانی مسئولیت کیفری دارد که نماینده قانونی آن با نام آن و یا در راستای منافع آن مرتکب جرمی شده باشد . 
مسئولیت کیفری شخص حقوقی مانع مسئولیت شخص حقیقی مرتکب جرم نیست . 



شرایط تحقق مسئولیت کیفری
در مورد شرایط تحقق مسئولیت کیفری باید گفت هر فرد علی الاصول مسئول اعمال مجرمانه خود و مستحق مجازات است مگر در مواردی که به موجب قانون از موانع مسئولیت کیفری است . به طور مثال افراد نابالغ و مست و مجنون و اکراه و غیره تحت شرایطی که قانون تعیین کرده است فاقد مسئولیت کیفری می باشد . 
در تحقق جرائم عمدی علاوه بر علم مرتکب به موضوع جرم ، باید قصد او در ارتکاب رفتار مجرمانه احراز گردد . درجرائمی که وقوع آنها براساس قانون منوط به تحقق نتیجه است ، قصد نتیجه یا علم به وقوع آن نیز باید محرز شود . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئولیت کیفری چیست ؟ ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئولیت کیفری چیست ؟ پاسخ دهند .

منبع : مسئولیت کیفری چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/PB44
نظرتان را بنویسید