شرایط شهادت شاهد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی شرایط شهادت و رجوع از آن در قانون مجازات اسلامی می پردازیم . 





از جمله ادله اثبات دعوی در امور حقوقی و کیفری ، شهادت شهود است ، شهادت شهود نقش بسزایی در اثبات دعوا دارد و هم اکنون نیز برای اثبات ادعای طرفین در مراجع قضایی به کار برده می شود . برای اینکه فردی بتواند با شهادت ادعای خود را ثابت نماید باید شاهدانی داشته باشد که هریک شرایط مقرر در قانون را دارا باشند . قانونگذار در ماده 174 قانون مجازات اسلامی شهادت را اخبار شخصی غیر از طرفین دعوی به وقوع یا عدم وقوع جرم توسط متهم یا هر امر دیگری نزد مقام قضایی بیان کرده است و همچنین شهادت دروغ و مجازات آن نیز تعیین شده است . در این مقاله به بررسی شرایط شاهد و رجوع از شهادت در قانون مجازات اسلامی می پردازیم .  




شرایط شاهد
طبق قانون شاهد باید در زمان شهادت دارای شرایط ذیل باشد : 


بلوغ ( بلوغ در زمان شهادت دادن ملاک است )
عقل ( شهادت فردی که مجنون ادواری است در زمانی که سلامت عقل دارد پذیرفته می شود )
ایمان 
عدالت ( عادل کسی است که در نظر قاضی یا شخصی که بر عدالت وی گواهی می دهد ، اهل معصیت نباشد ) 
طهارت مولد
ذی نفع نبودن در موضوع 
نداشتن خصومت با طرفین یا یکی از آنها 
عدم اشتغال به تکدی 
ولگرد نبودن 
لازم به ذکر است که شرایط شاهد که در بالا نام بردیم باید توسط قاضی احراز شود . 



رجوع از شهادت در قانون مجازات اسلامی
رجوع از شهادت طبق قانون مجازات قبل از اجرای مجازات موجب سلب اعتبار شهادت می شود ، به عبارت دیگر اگر فرد شاهد قبل از آنکه مجازات متهم یا مرتکب اجرا شود از شهادت خود رجوع کند دیگر شهادت او اعتباری نخواهد داشت ولی بازگشت به شهادت پس از آنکه فرد از شهادت خود رجوع کرد ، مسموع نیست . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط شهادت و رجوع از آن در قانون مجازات اسلامی ، در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط شهادت و رجوع از آن در قانون مجازات اسلامی  پاسخ دهند .

منبع : شرایط شهادت شاهد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/QD49
نظرتان را بنویسید