درخواست ارز دانشجویی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
ارز دانشجویی به میزان حداکثر 15000 دلار توسط وزارت علوم و بانک مرکزی به دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور اختصاص یافته که متقاضیان واجد شرایط جهت ثبت درخواست ارز دانشجویی می بایست مدارک لازم را فراهم کرده و در سامانه سجاد بارگذاری نمایند.




تامین هزینه های تحصیل و زندگی یکی از دغدغه های دانشجویانی است که قصد گرفتن پذیرش و تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را دارند. وزارت علوم برای این دسته از دانشجویان تسهیلاتی را فراهم کرده تا بتوانند ارز مورد نیاز برای تحصیل در  خارج از کشور را با نرخ کمتر از ارز آزاد تهیه نمایند.

کلیه دانشجویان متقاضی ارز دانشجویی می بایست در مرحله اول در سامانه امور دانشجویان وزارت علوم یعنی سامانه سجاد ثبت نام کرده و در آن درخواست ارز دانشجویی را ثبت نمایند. البته سازمان امور دانشجویان تنها وظیفه تایید وضعیت تحصیلی دانشجویان را بر عهده دارد و نوع، میزان و نرخ ارز بر اساس دستورالعمل های بانک مرکزی تعیین شده مراحل پرداخت آن بر عهده بانک های عامل است.

با توجه به افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر هزینه های تحصیل در خارج از کشور، درخواست ارز دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه های خارج از کشور اهمیت ویژه ای یافته است. از این رو در این مطلب توضیحات کاملی در زمینه شرایط، مدارک و نحوه درخواست ارز دانشجویی در سامانه سجاد ارائه شده است.



شرایط درخواست ارز دانشجویی
طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز دانشجویی تنها به دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه های خارج از کشور تعلق می گیرد و در مقطع کارشناسی، تنها دانشجویانی که شروع به تحصیل آنها قبل از 97/2/31 بوده، می توانند درخواست ارز دانشجویی کنند.

داشتن مدرک زبان معتبر نظیر تافل، آیلتس، TOLIMO، MSRT برای دریافت ارز ضروری بوده و داوطلبان باید مدرک زبان خود را در زمان ثبت نام در سامانه سجاد بارگذاری کنند.

مهلت استفاده از ارز دانشجویی برای دانشجویان کارشناسی ارشد 36 ماه و برای دانشجویان دکترا 60 ماه از زمان شروع به تحصیل بوده و در هر ترم 6 ماهه دانشجو می ‌تواند حداکثر 45 روز در ایران اقامت داشته باشد.

شرط دیگر برای دریافت ارز دانشجویی این است که دانشگاه محل تحصیل متقاضیان باید در فهرست دانشگاه های ارزشیابی شده و مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت قرار داشته باشد. فهرست دانشگاه های مورد تایید این وزارت خانه ها هر سال به تفکیک کشور ها اعلام می شود.

بیشتر بخوانید: لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم وزارت علوم





نحوه درخواست ارز دانشجویی در سامانه سجاد
جهت درخواست ارز دانشجویی می بایست با مراجعه به سایت سازمان امور دانشجویان (سامانه سجاد)، فرم ‌های لازم را تکمیل کرده و به همراه مدارک مورد نیاز بارگذاری کنید. ارز دانشجویی با مبلغ حداکثر 15 هزار دلار بعد از تایید کارشناسان سازمان امور دانشجویان، توسط بانک مرکزی به دانشجویان تعلق می‌گیرد که متقاضیان می توانند با مراجعه به بانک‌های عامل سامان و تجارت ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.



 راهنمای تصویری درخواست ارز دانشجویی در سامانه سجاد



 جهت ثبت درخواست ارز دانشجویی، ابتدا به حساب کاربری خود در سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir وارد شوید.







در صورت عدم داشتن حساب کاربری در سامانه سجاد می بایست ابتدا در این سایت ثبت نام نمایید که جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

حتما بخوانید: ثبت نام در سامانه سجاد



 پس از ورود به سیستم، از منو خدمات بخش امور بورس و امور دانشجویان خارج را انتخاب و سپس در این قسمت بر روی درخواست ارز دانشجویی کلیک نمایید.







 در صفحه بعد قوانین درخواست ارز دانشجویی نمایش داده می شود که در صورت موافقت با آن گزینه "با قوانین گفته شده موافق هستم" را علامت بزنید.







 فیلدهای ستاره دار در فرم درخواست ارز دانشجویی که شامل اطلاعات شخصی، تحصیلی و بانک مورد نظر برای دریافت ارز بوده را تکمیل کنید.







 فرم های تعهدنامه شماره یک، شماره دو و شماره سه را با کلیک بر روی لینک های مربوطه دریافت کرده و  پس از تکمیل و اسکن در قسمت های موردنظر بارگذاری نمایید.







 پس از تکمیل اطلاعات فرم، به سوال امنیتی پاسخ داده و بر روی دکمه ارسال کلیک کنید.



 برای ورود به سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان وزارت علوم کلیک کنید .



ثبت نام تسهیلات رفاهی و انواع وام های دانشجویی از طریق سامانه صندوق رفاه دانشجویان که سازمانی متفاوت با سازمان امور دانشجویان می باشد، انجام می گیرد و دانشجویان می توانند با ثبت نام در این سامانه از انواع وام های تحصیلی، شهریه، ضروری، مسکن و وام ویژه دکتری بهده مند شوند.

بیشتر بخوانید: صندوق رفاه دانشجویی









مدارک درخواست ارز دانشجویی
متقاضیان واجد شرایط دریافت ارز دانشجویی می بایست مدارک مورد نیاز را فراهم کرده و در زمان ثبت درخواست در سامانه سجاد و هنگام مراجعه به بانک عامل ارائه دهند. این مدرک عبارتند از:

 مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم

​ مدرک نشان دهنده داشتن حد نصاب نمره یکی از آزمون‌های زبان خارجی TOLIMO، IELTS، TOEFL IBT و MSRT یا سایر آزمون های زبان مورد تایید وزارت علوم

​ مدرک اصل پذیرش قطعی و غیرمشروط از دانشگاه‌های خارج مورد تایید وزارت علوم

​ ویزای دانشجویی و تصویر مهر خروج از کشور در پاسپورت

​ برگه معافیت تحصیلی با کارت پایان خدمت برای دانشجویان پسر

​ تکمیل فرم تعهد در سامانه سجاد

​ همچنین متقاضیان ادامه تحصیل در آمریکا باید فرم I-20 یا F 1 را ارائه کنند.



در صورت داشتن هر گونه سوال در خصوص نحوه درخواست ارز دانشجویی و شرایط و مدارک مورد نیاز برای انجام آن می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس تلفنی گرفته تا کارشناسان مجرب این سامانه اطلاعات کامل را در اختیار شما قرار دهند.

در ادامه بخوانید: نحوه آزاد کردن و لغو تعهد مدرک روزانه









سوالات متداول


1- جهت دریافت ارز دانشجویی از چه طریقی می توان اقدام کرد؟
متقاضیان ارز دانشجویی می بایست ابتدا در سایت سجاد ثبت نام کرده و مدارک لازم را بارگذاری کنند که راهنمای گام به گام درخواست ارز دانشجویی در این سامانه، در این مطلب ارائه شده است.




2- متقاضیان برای درخواست ارز دانشجویی باید چه شرایطی را دارا باشند؟
شرایط درخواست ارز دانشجویی به طور کامل در این مقاله توضیح داده شده است.




3- جهت درخواست ارز دانشجویی داشتن چه مدارکی لازم است؟
مدارک لازم جهت درخواست ارز دانشجویی شامل مدرک تحصیلی، مدرک زبان، فرم های تعهدنامه و... بوده که فهرست کامل این مدارک را می توانید در متن مقاله مطالعه کنید.

منبع : درخواست ارز دانشجویی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/L3Rj
نظرتان را بنویسید