درمان بیماری جنسی سوزاک

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
یکی از انواع بیماری های جنسی سوزاک است . سوزاک عفونتی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود ( STI ) و به وسیله باکتری ایجاد می شود . این عفونت در زنان در دهانه رحم و لوله های فالوپ ایجاد می شود . بیماری جنسی سوزاک ممکن است در زنان و مردان در رکتوم (بخشی از روده که به مقعد ختم می شود ) ، گلو ، و مجرای ادرار ایجاد شود . اگر سوزاک به موقع درمان شود ، باعث مشکل خاصی نمی شود . اما اگر بدون درمان رها شود باعث مشکلات جدی می شود . سوزاک درمان نشده در زنان به سمت رحم ، لوله های تخمدان و تخمدان ها حرکت می کند و آن ها را نیز آلوده می کند .  که باعث زخم های دردناک می شود و باعث نازایی و بارداری خارج از رحم می شود .
در این مقاله به بررسی موضوع درمان بیماری جنسی سوزاک می پردازیم .






آزمایش های طبی برای تشخیص بیماری سوزاک
آزمایش های طبی برای تشخیص بیماری سوزاک شامل موارد زیر است :

معاینه ناحیه تناسلی که توسط پزشک انجام می گیرد

با استفاده از دستمال پنبه ای – پشمی یا اسفنجی که نمونه هایی از قسمت های که ممکن است آلوده باشد گرفته می شود .

در مورد خانم ها معاینات درون مهبل انجام می گیرد .

نمونه گیری از ادرار

هیچ یک از آزمایشات توام با درد نیست اما ممکن است راحت نباشد . چنانچه فعالیت جنسی از طریق مقعد داشته اید آن را با پزشک در جریان بگذارید تا نمونه های از روده بزرگ گرفته شود . همچنین اگر رابطه جنسی دهانی داشته اید آن را با پزشک در جریان بزارید . چنانچه حدس زدید که در معرض ابتلا به سوزاک هستید آزمایشات لازم را انجام دهید . 

تشخیص نمونه های گرفته شده هنگام معاینه ، برای بررسی وجود عفونت به صورت میکروسکوپی مشاهده می شوند . در برخی از مراکز درمانی به سرعت نتایج آزمایش مشخص می گردد . نمونه دوم هم به آزمایشگاه فرستاده شده و نتیجه معمولاً در مدت یک هفته مشخص می شود . درمان آن ساده ولی ضروری است . برای درمان بیماری جنسی سوزاک از آنتی بیوتیک به شکل قرص ، شریت و آمپول استفاده می شوند . چنانچه به آنتی بیوتیک ها حساسیت داشته یا احتمال می دهید که باردار باشید ، آن را حتما با پزشک در میان بگذارید . کامل کردن دوره درمان ضروری می باشد .

چنانچه ابتلا به سوزاک در شما تایید شد ، ممکن است از شما خواسته شود تا با یک مشاور درمانی ملاقات داشته باشید تا در باره این عفونت با شما صحبت کرده و به سوالات شما پاسخ دهد . احتمالا سوالاتی درباره همسرتان از شما پرسیده می شود تا در صورت لزوم وی نیز تحت درمان قرار گیرد. تا مراجعه مجدد به  مرکز درمانی و اطمینان از برطرف شدن کامل عفونت و تایید توسط پزشک معالج از نزدیکی جدا خودداری کنید . در این مدت پزشک یا مشاور به شما توضیح می دهند که شما چه فعالیت های جنسی را می توانید انجام دهید . برخی از افراد که در خارج از کشور به بیماری سوزاک مبتلا شده اند در برابر برخی از آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند . لذا برای اطمینان از برطرف شدن عفونت آزمایش های دیگری انجام می گیرد . اگر عفونت بر طرف نشده باشد آنتی بیوتیک های دیگری تجویز می شود .

حتما بخوانید: انواع بیماری جنسی


چگونه می توانم احتمال ابتلا به بیماری جنسی سوزاک کاهش دهیم
آمیزش جنسی سالم را با استفاده از کاندوم رعایت کنید .

کاندوم های مردانه و زنانه اگر طبق دستور استفاده شوند ، از گسترش بسیاری از بیماری های آمیزشی در هنگام آمیزش جنسی واژنی ، مقعدی یا دهانی پیشگیری می کنند . کاندوم برای جلوگیری از آن دسته بیماری های آمیزشی که از راه تماس پوستی منتقل می شوند ، از قبیل تبخال ، زگیل تناسلی و سیفیلیس کارایی کمتری دارد .

حتما بخوانید: درمان بیماری جنسی کلامیدیا


نکات مهمی که هنگام استفاده از کاندوم باید به خاطر داشته باشید :

بسته کاندوم را بررسی کنید که آسیبی ندیده باشد . از کاندوم آسیب دیده استفاده نکنید .

تاریخ مصرف را بررسی کنید . از کاندومی که تاریخ مصرف آن سپری شده استفاد ه نکنید .

بسته را با دقت باز کنید به طوری که کاندوم پاره نشود . از کاندوم پاره شده استفاده نکنید 

کاندوم را از اشیاء تیز ، مانند گوشواره و انگشتری ، یا جواهر آلات نوک تیز دور نگاه دارید .

کاندوم ها را در دمای معمولی اتاق نگهدارید .

در هر آمیزش جنسی از یک کاندوم جدید استفاده کنید . کاندوم ها را دو بار استفاده نکنید .

دو کاندوم را با هم مصرف نکنید .

همراه با کاندوم لاستیکی مردانه ، تنها از روان کننده های آب-پایه استفاده کنید . روان کننده های روغنی مانند ژله ای مشتقات نفتی ، لوسیون ، یا روغن بچه باعث کاندوم الستیکی را ضعیف یا خراب کنند . 

خود را واکسینه کنید .

برخی از بیماری های آمیزشی مسری ، مانند هپاتیت آ، هپاتیت ب و ویروس پاپیلوم انسانی (HPV ) با واکسن قابل پیشگیری هستند .

از وضعیت سلامت جنسی خود آگاه باشید .

اگر به تازگی شریک جنسی خود را تغییر داده اید ، یا اگر چندین شریک جنسی دارید ، با انجام منظم آزمایش های تشخیص بیماری های آمیزشی مسری دریابید که به این گونه عفونت ها مبتلا هستید یا نه . برخی افراد ممکن است مبتلا به یک بیماری آمیزشی مسری باشند اما نشانه های آن را نداشته باشند . تشخیص و درمان بیماری های آمیزشی احتمال انتقال عفونت به شریک های جنسی تان را کاهش می دهد . هر چه تعداد شریک های جنسی فرد بیشتر باشد ، احتمال قرار گرفتن فرد در معرض بیماری آمیزشی مسری نیز بالاتر خواهد بود . 

در ادامه بخوانید: درمان بیماری ایدز


سوالات متداول


1- آزمایش های طبی برای تشخیص بیماری سوزاک چگونه است؟
آزمایش های طبی برای تشخیص بیماری سوزاک روی فرد انجام می شود که خیلی سخت نیست و در متن مقاله شرح داده شده است.




2- چگونه می توانم احتمال ابتلا به بیماری جنسی سوزاک کاهش دهیم؟
برای کاهش ابتلا به بیماری جنسی سوزاک مواردی از جمله نحوه صحیح برخورد با کاندوم های جنسی وجود دارد که در متن مقاله شرح داده شده است.




3- راه های درمان بیماری سوازک چیست؟
اگر سوزاک به موقع درمان شود، باعث مشکل خاصی نمی شود اما اگر بدون درمان رها شود باعث مشکلات جدی می شود که در متن مقاله شرح داده شده است.

منبع : درمان بیماری جنسی سوزاک
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/zWP8
نظرتان را بنویسید