حکم ازدواج سفیه چیست

حکم ازدواج سفیه چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

سفیه، کسی است که عقل معاش نداشته و تصمیمات مالی او می تواند، منجر به ضرر خود یا افراد دیگر شود. از همین رو، عقود و امور مالی سفیه، با اذن قیم یا ولی او، قابل انجام می باشد. حکم ازدواج سفیه و نکاح بدون اذن ولی یا قیم، این گونه است که او خود، می تواند اقدام به ازدواج کند، ولی در خصوص امور مالی نکاح، نیاز به اذن قیم یا ولی خود دارد.

 

 

در قانون مدنی، به تبعیت از فقه اسلامی، سه گروه از اشخاصی که محجور شمرده می شوند، عبارت اند از: اشخاص صغیر یا غیر بالغ، اشخاص مجنون یا دیوانه و همچنین، اشخاص غیر رشید یا سفیه که به تبع محجور بودن، قادر به انجام برخی از اعمال حقوقی، اعم از انعقاد عقود و قراردادهای مالی و غیر مالی نیستند و باید با رضایت ولی، یعنی پدر یا جد پدری و یا قیم خود، اقدام به انجام امور مذکور نمایند.

 از مهم ترین عقودی که اشخاص محجور، نیازمند آن هستند، عقد نکاح یا ازدواج بوده که تاثیر بسیار مهمی بر شخصیت آن ها خواهد داشت و وضعیت روحی آنان را دگرگون خواهد کرد. چرا که، داشتن یک شریک زندگی غیر محجور، می تواند نقش عمده ای در تصمیمات مالی فرد سفیه بگذارد. اما، نکاح غیر رشید یا سفیه، دارای شرایط مخصوص به خود است و صرفا، با رعایت این تشریفات امکان پذیر می باشد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم توضیح دهیم که سفیه کیست؛ سپس، بگوییم که حکم ازدواج سفیه چیست و نکاح بدون اذن قیم و ولی قهری سفیه، در قانون، چگونه ممکن است. چنانچه، پیرامون این موضوع سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

سفیه کیست

قبل از پاسخ به این پرسش که حکم ازدواج سفیه چیست و نکاح بدون اذن قیم و ولی قهری سفیه چگونه ممکن است؟ ابتدا، باید توضیح دهیم که محجور کیست و به چه کسانی، سفیه می گویند. بر اساس قانون، محجور، به شخصی گفته می شود، که از تصرف در اموال و حقوق مالی و غیر مالی خود، منع شده و برای این امور، نیازمند اجازه ولی قهری یا قیم خود می باشد.

یکی از انواع محجور، بر اساس قانون، اشخاص سفیه هستند. سفیه یا غیر رشید، به اشخاصی اطلاق می گردد که قوه تعقل و درک کافی، در خصوص امور مادی و مالی مربوط به خود را ندارند؛ به عبارتی، می توان گفت، از عقل معاش، برخوردار نبوده و تصمیمات مالی آن ها، به ضرر خود و یا دیگر افراد خواهد بود. به همین دلیل، قانونگذار، برای حمایت از این اشخاص، آنان را محجور به حساب آورده و اجازه انجام دادن اعمال مالی و انعقاد عقود در این زمینه را به آن ها نداده است.

لذا، زمانی که شخص سفیه می خواهد، عقود یا قرادادهایی که جنبه مالی دارند را منعقد کند، حتما باید با اجازه و رضایت ولی قهری خود، همچون پدر یا جد پدری و یا قیم خود اقدام نماید؛ در غیر این صورت، عقد یا قرارداد وی، غیر نافذ خواهد بود. البته، بر اساس قانون مدنی، حجر سفیه، محدود به امور مالی است و در انجام امور غیر مالی خود، آزادی کامل خواهد داشت و نیازمند رضایت شخص دیگری نیست. 

پس از توضیح در خصوص این موضوع که سفیه کیست، در ادامه، قصد داریم، درباره این مساله صحبت کنیم که حکم ازدواج سفیه چیست و  نکاح بدون اذن قیم و ولی قهری سفیه، چگونه ممکن است.

حتما بخوانید: سفیه در حقوق به چه معناست

 

حکم ازدواج سفیه

در قسمت قبل، برای پاسخ به این پرسش که حکم ازدواج سفیه چیست و  نکاح بدون اذن قیم و ولی قهری سفیه، چگونه ممکن است، به توضیح و بررسی اینکه سفیه در حقوق به چه معناست و چه اشخاصی سفیه هستند، پرداخته شد. در این قسمت، قصد داریم، بگوییم که حکم ازدواج سفیه چیست و  نکاح بدون اذن قیم و ولی قهری سفیه، چگونه ممکن خواهد بود.

در پاسخ به این سوال، یعنی حکم ازدواج سفیه، باید گفت: از آن جهت که عقد نکاح، نوعی عقد غیر مالی است، سفیه می تواند برای خودش، عقد ازدواج منعقد نماید و نیاز به اجازه یا رضایت شخص دیگری نخواهد داشت. با این حال، در نکاح بدون اذن قیم و ولی قهری سفیه، در خصوص امور مالی عقد نکاح، نظیر مهریه، سفیه نمی تواند، مستقلا اقدام کند و نیاز به اجازه یا رضایت ولی یا قیم خواهد داشت.

در ادامه بخوانید: مهریه محجورین

 

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حکم ازدواج سفیه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم ازدواج سفیه پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- بر اساس قانون به چه اشخاصی سفیه گفته می شود ؟

بر اساس قانون سفیه به اشخاصی که درک صحیحی از اهمیت و انجام امور و معاملات مالی خود را ندارند و به عبارتی از عقل معاش برخوردار نمی باشند گفته می شود که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- آیا اشخاص سفیه می توانند عقد نکاح منعقد نمایند ؟

بر اساس قانون سفیه قادر بوده عقود غیر مالی را منعقد کرده و عقود غیر مالی منعقد شده توسط او از جمله عقد نکاح صحیح می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- در نکاح با سفیه حکم موارد مالی نظیر مهریه چگونه است؟

در خصوص موارد مالی نکاح غیر رشید ولی یا قیم او تصمیم می گیرند که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : حکم ازدواج سفیه چیست

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/7oDj
نظرتان را بنویسید