مضرات دوستی دختر و پسر

مضرات دوستی دختر و پسر
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

دوستی دختر و پسر چند دهه است که افزایش چشمگیری داشته است و به طور کلی امروزه سبک روابط دختران و پسران عوض شده و بازتر شده است ، برخی خانواده ها از این روابط حمایت کرده و برخی نیز این روابطه را به شدت منسوخ می کنند ، در جامعه ما هنوز نظرات ضد و نقیض زیادی در این مورد وجود دارد . از نطر روانشناسی میل به برقراری ارتباط با جنس مخالف یک نیاز طبیعی و فطری است و در همه جای دنیا در سن بلوغ بین دختران و پسران این روابط به وجود می آید ولی در هر فرهنگ و جامعه ای مرزی برای این نوع روابط و رفتارها تعیین شده است و بین دیدگاهی که در جامعه ما وجود دارد و جوامع غربی فاصله بسیار زیادی وجود دارد و به همین دلیل پیامدهای رابطه دختر و پسر در ایران با جوامع غربی بسیار متفاوت است و ضررات آن بیشتر از منافع آن است و دارای ویژگی هایی است که نیاز به بررسی بیشتری دارد . در ادامه این مقاله به بیان مضرات دوستی دختر و پسر اشاره می کنیم . 



 

فقدان شناخت درست و واقع بینانه

معمولا ادعا می شود این گونه روابط با هدف ازدواج صورت می گیرد در حال که با کمی دقت و تعقل در این روابط می توان فهمید که بسیاری از انها راه به جایی نمی برد . فضای این نوع دوستی ها سرشار از احساسات است و قطعا انتخاب درستی در آنها صورت نمی گیرد و به دلیل نبود شناخت درست و واقع بینانه در آنها زندگی مشترک آینده تلخ می شود و یا اصلا به زندگی مشترک نمی رسد .  

 

 

 

 

 

ایجاد جو بدبینی

یکی دیگر از مضرات دوستی دختر و پسر به وجود آمدن بدبینی در بین آنهاست . این گونه دوستی ها در اغلب موارد نه تنها مشکلی را برای دختران و پسران حل نمی کند بلکه به مشکلات آنان می افزاید این گونه دوستی ها و روابط اگر به ازدواج بیانجامد پس از مدتی از شکل گیری زندگی جو بدبینی و سوء ظن را به دنبال خواهد داشت . پسر به خود می گوید این دختر وقتی به راحتی با من پیوند و رابطه نامشروع برقرار نمود بنابراین از کجا معلوم پیش از ارتباط با من با فرد دیگری طرح دوستی نریخته است. از کجا معلوم که در آینده با این که همسر من است با دیگری ارتباط برقرار نکند ؟ دختر نیز همین تصور را نسبت به پسر دارد .

 

افت تحصیلی یا رکود علمی

این گونه روابط دوستی دختر و پسر باعث می شود دو طرف تمام فکر و توجه خود را به رابطه شان و تماس ها و قرارهایشان معطوف کنند و این بزرگ ترین مانع در رشد و ترقی است زیرا تحصیل نیازمند تمرکز و توجه همه جانبه است . دل مشغولی و اضطرابی که در اثر این روابط پدید می آید بزرگ ترین مانع پیشرفت علمی است . 

 

عدم استقبال از تشکیل خانواده

این گونه روابط و دوستی ها معمولا به انگیزه تفنن و سرگرمی شکل می گیرد و در خلال آن از زودباوری دختران سوء استفاده می شود ، متأسفانه در بسیاری مواقع بین عشق و هوس تمیز داده نمی شود . عشق حقیقی و پاک با هوس های آلوده و زودگذر تفاوت زیادی دارد . برخی از این روابط که مبتنی بر هوسرانی و سرگرمی است پس از مدتی سرد می شود . جاذبه مربوط به روزها و ماه های اول دوستی است ولی طولی نمی کشد که از بین می رود و رابطه تمام می شود . حس تنوع طلبی انسان از یک طرف و نبود عامل بازدارنده از طرف دیگر باعث می شود برخی سراغ ازدواج و تشکیل خانواده نروند .

آسیب های روحی و روانی

دخترها چون در روابط عاطفی‌تر و احساسی‌ترند ، وقتی با شکست مواجه می‌شوند ، بیشتر صدمه می‌بینند . آنها گاهی وقت‌ها در شرایط بسیار منفی قرار می‌گیرند و امکان ازدواج‌ بعدی‌شان به شدت کاهش می‌یابد. پسرها هم دنیای شکننده‌ای دارند و خیلی سخت خودشان را بازسازی می‌کنند . دختر و پسر احساس می‌کنند که روح لطیفشان را در یک سری روابط تیره کرده‌اند. با چه امید و آرزویی به هم دل می‌بندند ، اما وقتی این روابط آن‌طور که تصور می‌کردند پیش نمی‌رود ، دچار سرخوردگی‌های فردی و اجتماعی می‌شوند.

اضطراب و نگرانی

در دوستی های دختران و پسران ، از آنجا که مقاومتی بسیار قوی از طرف پدر یا مادر یا جامعه برای جلوگیری از برقراری این دوستی ها وجود دارد این روابط با مخاطرات روانی گوناگونی از جمله اضطراب و تشویش همراه است . وجود افکار دیگری چون احساس گناه ، نگرانی از تهدیداتی که توسط پسر برای فاش کردن روابطش با دختر صورت می گیرد ، یک تعارض درونی و اضطراب مستمر را به دنبال خود دارد . بنابراین وجود این دلهره ها و اضطراب ها که گاهی لطمه های جبران ناپذیری بر جسم و روان انسان دارد ، از جمله مضرات رابطه دختر و پسر است . 

منابع : روان شناسی خانواده ، عشق و ازدواج ؛ دکتر رمضان حسن زاده 
مجله سپیده دانایی

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ مضرات دوستی دختر و پسر چیست؟

✔️ دوستی دختر و پسر چند دهه است که افزایش چشمگیری داشته است و مضراتی دارد که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

2- ✔️ فقدان شناخت درست در رابطه به چه معنا است؟

✔️ فضای این نوع دوستی ها سرشار از احساسات است و شناخت کمتری رخ می دهد که در متن مقاله مضرات آن توضیح داده شده است.



 

3- ✔️ اضطراب و نگرانی در رابطه دوستی دختر و پسر چگونه است؟

✔️ در دوستی های دختران و پسران از آنجا که مقاومتی بسیار قوی از طرف اطرافیان رخ می دهد اضطراب زیاد بوده که در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : مضرات دوستی دختر و پسر

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/n2mp
نظرتان را بنویسید