مزایا و معایب تفکیک جنسیتی کودکان

مزایا و معایب تفکیک جنسیتی کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

تفکیک جنسیتی به معنای جدا سازی جنس مونث و جنس مذکر بر مبنای جنسیت آنهاست ؛ مترو ، اتوبوس ، استخر ، سالن های ورزشی ، مدارس و... مواردی است که از نظر جنسیتی جدا شده است . امروزه یکی از دغدغه های اصلی والدین تفکیک جنسیتی فرزندانشان در محیط پیرامونشان الخصوص مهد کودک ها و مدارس می باشد والدین نگران از این موضوع که آیا تفکیک جنسیتی به سود کودکانشان می باشد و یا این که باعث آسیب های در سنین بزرگسالی می شود .

عده ای از والدین طرفدار تفکیک جنسیتی مدارس و عده ای دیگر از والدین مخالف این  مسئله هستند ؛ از آن جای که در علم روانشناسی به طور  صد در صد موضوعی وجود ندارد پس می توان گفت : موضوع تفکیک جنسی دارای مزایا و معایب بسیاری است . 

در این مقاله ، به  مزایا و معایب تفکیک جنسیتی کودکان خواهیم پرداخت و این موضوع را نیز مطرح خواهیم کرد که چگونه می توانید به فرزندتان در مورد این مسئله کمک کنید . به یاد داشته باشید که همیشه هر فایده‌ای ممکن است در دل خود آسیبی به همراه داشته باشد .



 

تفکیک جنسیتی چیست

اغلب مردم به غلط  جنس و جنسیت را با هم اشتباه می کنند اما اینطور نیست بلکه دو مفهوم متفاوت از یکدیگرند . جنس ویژگی ها و تمایزات فیزیکی و زیست شناسی است که قابل رویت و ظاهری می باشد ، مانند :  اندام های جنسی ( یعنی از لحاظ پیکرشناسی فرد زن  یا مرد است )  که در هر فرهنگ و جامعه‌ای ثابت است .

جنسیت ویژگی های شخصیتی و باطنی است که توسط جامعه ساخته و پرداخته می شود ، مانند : نقش های اجتماعی که نقش جنسیتی فرد را مشخص کرده و با توجه به هر فرهنگی در آن جامعه متفاوت است . پس با توجه به نکاتی که گفته شد بهتر است بگویم : تفکیک جنسی نه تفکیک جنسیتی .

 

 

 

 

 

مزایای تفکیک جنسی در مدارس

 جامعه ای که بستر مناسبی برای روابط دختر و پسر  فراهم نکرده است ؛ تفکیک جنسی می تواند تا حدودی از آزارجنسی وفساد ناشی از روابط ناسالم دو جنس مخالف جلوگیری نماید . همینطور روحیه تنوع پذیری جوانان را کم  کرده و باعث پایین آمدن سن ازدواج و تحکیم بنیان خانواده می شود .

 بنا بر آموزه های دینی جامعه ، تفکیک جنسی باعث می شود تا کودکان به خصوص دختران که در نه سالگی  به سن تکلیف می رسند  با آسودگی خیال پوششی را که دوست دارند کنار هم نوعان خود استفاده کرده و به راحتی بتوانند در مدرسه بازی کنند . 

 تفکیک جنسی دانش آموزان در مدارس موجب آسودگی خاطر بیشتر خانواده درخصوص فرزندانشان می شود ؛زیرا والدین مذهبی با آرامش روانی بیشتری نسبت به آموزش های تربیتی مدرسه که در تعارض با آموزه های  قرآن نمی باشد ، فرزندان خود را راهی مدارس می کنند . 

 تفکیک جنسی دانش آموزان در مدارس به شکلی خفیف تر در کشورهای دیگر وجود دارد که متناسب با همان فرهنگ است . جدا سازی جنسی تنها برای ایران و اسلام نمی باشد و در ایران نیز متناسب با فرهنگ جامعه مدارس جدا سازی جنسی می باشد . 

حتما بخوانید: اثرات روانی بلوغ بر در نوجوانان

 

معایب تفکیک جنسی

طبق  نظریه مارشال مک لوهان  نمی توان مانع ارتباط انسان ها با یکدیگر شد مسولان آموزشی هرچه تلاش برای تفکیک مدارسه دخترانه از پسرانه داشته باشند باز هم نمی شود جلوی ارتباط این دو جنس را از هم گرفت دانش آموزان از طریق اینترنت تلاش در کشف جنس مخالف خود و محیط پیرامون اطراف دارند رو معضلات اینترنتی گسترش پیدا کرده و دانش آموز به سمت فرد گرایی بیشتری کشیده می شود ، آموزش روابط با جنس مخالف در مدرسه و زیر نظر کادر آموزشی بسیار سالم تر از این است که دانش آموزان در فضاهای اینترنتی و بدون هیچ نظارتی جنس مخالف خود را شناخته و در بعضی موارد در بزرگسالی به ازدواج اینترنتی منجر شود .

 کودکانی که در کلاس های درس با هم جنسان خود قرار دارند ، تنها با افرادی که مثل آنها فکر کرده و از یک جهان بینی پشتیبانی می نمایند ، همکلاس می باشند و تا اتمام دوران مدرسه و ورودشان به دانشگاه شاید نتوانند از دنیای پر رمز و راز جنس مخالفشان آگاهی پیدا کنند .

دسترسی دانش آموزان با جنس مخالف خود در محیط های آموزشی باعث می شود ، کودکان  برای جلب توجه و رقابت با گروه همسالان ترغیب به خواندن بیشتر دروس گردند . از این رو در مدارسی که جدا سازی جنسی انجام  نشده معمولاً پیشرفت در نمرات دانش آموزان را به دنبال دارد .

پسران و دخترانی که در سنین پایین در یک محیط امن مانند : مدرسه به تفاوت های فکری یکدیگر برسند ، در دوران بزرگسالی راحت تر با شرایط متغییر سازگار می شوند و درک بهتری از جنس مخالف خود پیدا می کنند  که برای یک عمر می تواند دوام داشته باشد .

 محدودیت های ارتباطی در محیط مدرسه باعث می شود تا افراد ارتباط با غیر همجنس را یاد نگرفته و این عدم آشنایی باعث افزایش مزاحمت‌های خیابانی و زمینه ساز اختلالاتی در سنین بزرگسالی مانند : فسادهای جنسی ، آزارهای جنسی و انحرافات جنسی شود .

 تفکیک جنسی در مدارس تنها به دانش آموزان محدود نشده ، بلکه به معلمان اجازه تدریس در مدارس جنس مخالف داده نمی شود . از این رو بسیاری از دانش آموزان با تبعیض آموزشی مواجه می شوند .

در مدارسی که دختران و پسران از یکدیگر تفکیک شده اند ، امکان آموزش و نحوه ارتباط صحیح با جنس مخالف وجود ندارد ؛ از این رو والدین می توانند با آموزش مسائل جنسی و نحوه ارتباط صحیح با جنس مخالف از همان دوران کودکی به فرزند خود آموزش داده تا در دوران بزرگسالی شاهد رفتار نادرست و پرخاشگرانه بین دو جنس مخالف نباشند 

بیشتر بخوانید : مهارت های زندگی برای کودکان

 کلام آخر

امروزه به دلیل گسترش دانش فنی و فعالیت زنان در اجتماع ، نمی توان مانع آشنایی و روابط دختر و پسر شد ، از این رو تفکیک جنسی پاک کردن صورت مساله است . اگرچه در مدارس تفکیک جنسیتی وجود دارد اما  والدین باید در سنین هفت تا چهارده سالگی به کودکان دختر و پسر خود اجازه داده تا فرزندشان با خصوصیات جسمانی جنس مخالف آشنا شده و آموزش مسائل جنسی به کودکان را یاد داده ؛ تا در بزرگسالی از اختلالاتی چون انحراف جنسی و آزار جنسی جلوگیری به عمل آید .

 

 

 

 

اگر پس از مطالعه این مقاله ، باز هم سوالاتی در مورد تفکیک جنسیتی دانش آموزان در مدارس  داشتید می توانید با کارشناسان سامانه مشاوره فیلیا تماس بگیرید و یا برای مطالعه مطالب بیشتر ، کانال تلگرامی روانشناسی کودک و نوجوان را دنبال کنید .



 

سوالات متداول

 

1- ✔️تفکیک جنسی مدارس تاثیری در پیشرفت تحصیلی یا افت تحصیلی دانش آموزان دارد؟

✔️تفکیک جنسی مدارس را نمی توان علت صد در صدی پیشرفت و یا افت دانش آموزان دانست،در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است.



 

2- ✔️آیا تفکیک جنسی ، فساد ناشی از روابط ناسالم دو جنس مخالف را جلوگیری می کند؟

✔️در جامعه ای که بستر مناسبی برای روابط دختر و پسر فراهم نکرده است تفکیک جنسی تا حدودی می تواند از فساد جنسی جلوگیری نماید؛در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است.



 

3- ✔️آیا تفکیک جنسی تنها در ایران است؟

✔️خیر،در کشورهای دیگر هم وجود دارد؛در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است.

منبع : مزایا و معایب تفکیک جنسیتی کودکان

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/o3nL
نظرتان را بنویسید