سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
هر ساله سازمان سنجش تسهیلاتی را در اختیار مشمولان سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد قرار می دهد که تاثیر بسزایی در رتبه اکتسابی داوطلب دارد . سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1400 شامل سهمیه رزمندگان ، ایثارگران 5 درصدی و 25 درصدی می باشد که داوطلبان واجد شرایط برای استفاده از آن می بایست حد نصاب علمی لازم را به دست آورند . 




یکی از تسهیلاتی که هر ساله سازمان سنجش برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در نظر گرفته و شرایط استفاده از آن را در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد ذکر می کند ، سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد می باشد . با توجه به این که این سهمیه ها تاثیر مثبتی در کسب رتبه قبولی و انتخاب رشته کارشناسی ارشد دارند ، مورد توجه داوطلبان مشمول این سهمیه ها قرار می گیرند . هر داوطلب در گروه مربوط به سهمیه خود قرار گرفته و نسبت به افراد آن گروه سنجیده می شود . کلیه متقاضیان مشمول سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1400 که سهمیه آن ها توسط ارگان مربوطه تایید شده ، می توانند طبق ضوابط از تسهیلات مربوط به آن استفاده نمایند .

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1400 شامل سهمیه رزمندگان ، سهمیه ایثارگران و سهمیه آزاد می باشد . اگر داوطلبی مشمول هیچ یک از سهمیه های ایثارگران و رزمندگان نشود مشمول سهمیه آزاد خواهد بود . در ادامه به توضیح سهمیه های ایثارگران 25 و 5 درصدی و سهمیه رزمندگان می پردازیم . به دلیل تغییرات احتمالی در جزئیات سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1400 پس از انتشار دفترچه ثبت نام ، مقاله را بروزرسانی خواهیم کرد .







سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد 1400
داوطلبانی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند ، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان در کنکور کارشناسی ارشد 1400  می شوند .

رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور 59 لغایت 31 شهریور 67 حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند .

آن دسته از پرسنل کادر ثابت ، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که علاوه بر میزان موظفی ، از تاریخ 31 شهریور 59 لغایت 31 شهریور 67 حداقل 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند .



متقاضیانی که واجد شرایط مذکور بوده و در زمان ثبت نام کد رهگیری 12 رقمی را از ارگان مربوطه دریافت کرده و در فرم ثبت نام درج نموده اند ، در صورت تایید نهایی ارگان ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می شوند .

نکته قابل توجه این است که مشمولین سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد 1400 می بایست حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر رشته محل را کسب نمایند در غیر این صورت جزو مشمولین سهمیه آزاد قرار گرفته و گزینش خواهند شد . همچنین اگر سهمیه رزمندگان در کارت ورود به جلسه ارشد قید نشده در زمان دریافت کارت کارشناسی ارشد 1400 می توانید اطلاعات را ویرایش کنید .



راهنمای مراحل تایید سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد



بیشتر بخوانید: زمان دریافت کارت ورود به جلسه ارشد





سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد 1400
با توجه به تغییراتی که سال گذشته در سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد 1400 ایجاد شد ، علاوه بر 25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل که به " همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر " ، " آزادگان و همسر و فرزندان آنان " ، " جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان " اختصاص دارد و  با عنوان سهمیه 25 درصدی در بین داوطلبان مطرح می شود ، 5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل نیز به " جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان " و " همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه " اختصاص می یابد .

با توجه به افزایش مشمولین سهمیه ایثارگران ، نحوه تخصیص سهمیه 5 درصدی ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد 1400 بدین شکل است : در صورتی که سهمیه 25 درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول این سهمیه تکمیل نشود ، باقی مانده آن ابتدا به مشمولین سهمیه 5 درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم را داشته باشند تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند ، به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می یابد .   

بر اساس قوانین و ضوابط موجود ، حد نصاب نمره متقاضیان مشمول سهمیه ایثارگران می بایست 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کد رشته محل باشد . داوطلبان برای آگاهی از سایر شرایط شرکت در آزمون ارشد 1400 می توانند به مقالهزیر مراجعه کنند .

بیشتر بخوانید: شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد









تاثیر سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1400
طبق آن چه در مطالب بالا عنوان شد کلیه داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در آزمونی جامع و یکپارچه شرکت کرده و به رقابت می پردازند . تراز هر داوطلب بر اساس درصد دروس رشته امتحانی مورد نظر محاسبه شده و رتبه او نسبت به سایر داوطلبان مشخص می گردد .

در این مرحله ، مشمولین سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 1400 در صورت کسب حد نصاب لازم با استفاده از تسهیلاتی که سازمان سنجش در اختیار آن ها قرار می دهد ، این فرصت را خواهند یافت تا انتخاب رشته کارشناسی ارشد را با دست بازتری انجام دهند .

لازم به ذکر است که داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد می توانند از سهمیه استعداد درخشان مانند سهمیه شاگرد اولی نیز استفاده کنند . این سهمیه شانس قبولی آن ها را در پذیرش دانشگاه های سراسری و سطح اول افزایش می دهد .

درواقع رتبه این دسته از داوطلبان نسبت به رقبای خود که دارای سهمیه مشابه می باشند محاسبه شده و تحت عنوان رتبه در سهمیه در زمان اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد در کارنامه درج می شود و به دلیل این که این رتبه نسبت به جامعه آماری کوچک تری مورد محاسبه قرار می گیرد تاثیر مثبتی برای داوطلب خواهد داشت .

پس از انتشار دفترچه سوالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد ، متقاضیان می توانند با محاسبه درصد دروس ، رتبه خود را با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه کارشناسی ارشد هیوا تخمین زده و شانس قبولی خود را مشاهده نمایند .

در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید با مشاوران سامانه هیوا تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا دریافت نمایید .

در ادامه بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کارشناسی ارشد









سوالات متداول


1- سربازان وظیفه ای که در جبهه حضور داشتند می توانند از سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد استفاده نمایند ؟
خیر ، مدت حضور یا خدمت در جبهه موظفی سربازان ، حضور داوطلبانه تلقی نمی شود .




2- مشمولین سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد برای دریافت کد رهگیری می بایست به چه سازمانی مراجعه کنند ؟
تنها مشمولین سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد ملزم به دریافت کد رهگیری می باشند .




3- آیا می توان از سهمیه ایثارگران هم برای کنکور سراسری و هم کنکور کارشناسی ارشد استفاده کرد ؟
بله ، داوطلبانی که از سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری استفاده کرده اند مجاز به استفاده مجدد از این سهمیه در آزمون ارشد می باشند .

منبع : سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gzQl
نظرتان را بنویسید