کارنامه آزمون وکالت

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
زمان دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99، اواخر فروردین ماه سال 1400 بوده و نحوه دریافت، از طریق سایت سازمان سنجش می باشد. مهم ترین توضیحات کارنامه آزمون وکالت کانون وکلا سال 99، نمره خام (درصد)، تراز نهایی (درصد با اعمال ضریب) و رتبه داوطلب می باشد و اعتراض به این کارنامه، از طریق سیستم پاسخ گویی سایت سازمان سنجش، قابل انجام و پیگیری است.





هر سال، حدود یک ماه پس از برگزاری آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری، کارنامه آزمون وکالت از طریق سایت سازمان سنجش منتشر گردیده و به این ترتیب، شرکت کنندگان در آزمون وکالت در جریان نتایج کسب شده در این آزمون قرار می گیرند.

نکته ای که در رابطه با کارنامه آزمون وکالت کانون وکلا که از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می گردد، باید مورد توجه قرار گیرد آن است که در این کارنامه، صرفا نمره خام، تراز و رتبه داوطلب مشخص گردیده و قبولی یا عدم قبولی داوطلبین اعلام نمی گردد. به همین دلیل ضروری است که داوطلبان با آگاهی از نکات مربوطه و با تحلیل تراز نهایی و رتبه کسب شده در مقایسه با ظرفیت کانون وکلای مربوطه، احتمال قبولی خود را پیش بینی نمایند.

با توجه آنچه گفته شد، در این مقاله، به تحلیل قسمت های مختلف کارنامه آزمون وکالت 99 می پردازیم. اما پیش از آن، در مورد زمان و نحوه دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99 توضیح داده و در پایان، نحوه اعتراض به این کارنامه را بررسی خواهیم کرد.




زمان دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99
هر ساله پس از برگزاری آزمون وکالت، نتایج آزمون وکالت در بازه زمانی حدودا یک ماه پس از برگزاری آزمون اعلام شده و بنابراین، فاصله زمانی برگزاری آزمون وکالت تا زمان دریافت کارنامه آزمون وکالت، حدود یک ماه می باشد. 

آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری، در سال 1398 به رسم هر ساله، در تاریخ 8 آذر 98 برگزار گردید و کارنامه آزمون وکالت 98 نیز در تاریخ 14 دی ماه منتشر و در دسترس شرکت کنندگان قرار گرفت. 

در رابطه با زمان دریافت کارنامه آزمون وکالت 99، لازم به ذکر است که از آنجا که با توجه به اطلاعیه سازمان سنجش که در آذر ماه 99 منتشر گردید، برگزاری آزمون وکالت سال 1399 تا 22 اسفند ماه به تعویق افتاده، بنابراین تعیین زمان دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99 به طور دقیق امکان پذیر نمی باشد.

اما از آنجا که طبق مطالب بالا، فاصله زمانی میان زمان برگزرای آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری و زمان دریافت کارنامه آزمون وکالت، حدودا یک ماه می باشد، با فرض برگزاری آزمون وکالت 99 در تاریخ 22 اسفند ماه، می توان چنین پیش بینی نمود که زمان دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99، در اواخر فروردین ماه سال 1400 خواهد بود.

به محض برگزاری آزمون وکالت سال 99 و اعلام رسمی زمان دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99، زمان دقیق دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99 اعلام گردیده و مقاله حاضر، به روز رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: زمان اعلام نتایج آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری





نحوه دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99
نحوه دریافت کارنامه آزمون وکالت هر ساله به این صورت می باشد که داوطلبان با مراجعه به سایت سازمان سنجش کشور به نشانی sanjesh.org و وارد کردن اطلاعات لازم، کارنامه آزمون وکالت را ملاحظه نموده ودر صورت تمایل، اقدام به چاپ آن می نمایند.

در مورد نحوه دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99، نیز می توان گفت که با توجه به رویه ثابت صدور کارنامه آزمون وکالت از طریق سایت سازمان سنجش، امسال نیز شرکت کنندگان آزمون وکالت، با مراجعه به سایت سازمان سنجش، کارنامه آزمون وکالت را دریافت خواهند نمود. 

نحوه دریافت کارنامه آزمون وکالت در راهنمای تصویری زیر، قابل مشاهده می باشد:

1- آدرس سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org را در مرورگر دستگاه خود تایپ کرده تا وارد صفحه اصلی سایت، مطابق تصویر زیر شوید. از منوی سمت چپ، در این صفحه، گزینه سایر آزمون های استخدامی را انتخاب نمایید.







2- در صفحه باز شده، بر روی لینک اعلام نتایج آزمون ورودی کارآموزی وکالت (کانون وکلا دادگستری) کلیک نمایید.







3- اکنون، صفحه جدیدی مطابق تصویر زیر را ملاحظه می فرمایید؛ برای دریافت کارنامه آزمون وکالت می توانید از یکی از دو روش زیر استفاده نمایید:

روش اول- شماره داوطلبی و شماره شناسنامه را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از درج عبارت امنیتی در کادر تعییین شده، دکمه مشاهده نتیجه را بزنید.

روش دوم- شماره پرونده و شماره شناسنامه را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از درج عبارت امنیتی در کادر سوم، دکمه مشاهده نتیجه را بزنید.







به محض برگزاری آزمون وکالت سال 99 و اعلام رسمی نحوه دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99، نحوه دقیق دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99 اعلام گردیده و مقاله حاضر، به روز رسانی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سوالات و پاسخ نامه آزمون وکالت


توضیحات کارنامه آزمون وکالت سال 99
کارنامه ای که داوطلبان آزمون وکالت، پس از اعلام نتیجه از سایت سازمان سنجش دریافت می کنند، مطابق تصویر زیر، از چند قسمت تشکیل شده است که در ادامه به توضیح بخش های این نمونه کارنامه آزمون وکالت می پردازیم:







1- توضیح اول کارنامه آزمون وکالت سال 99: مشخصات فردی 

در جدول سمت راست و در قسمت بالای کارنامه آزمون وکالت، مشخصات فردی شرکت کننده از جمله نام، نام خانوادگی، شماره داوطلبی و شماره پرونده دیده می شود. نکته ای که باید در رابطه با این بخش باید مورد توجه قرار گیرد آن است که چنانچه مشخصات درج شده در این قسمت از کارنامه آزمون وکالت با اطلاعات شخصی شرکت کننده مغایرتی داشت، لازم است تا در اسرع وقت به سازمان سنجش اطلاع داده شود.

2- توضیح دوم کارنامه آزمون وکالت سال 99: سهمیه

از نظر سهمیه های آزمون وکالت، شرکت کنندگان در آزمون وکالت، به دو گروه تقسیم می شوند: گروه اول، دارندگان سهمیه ایثارگران بوده که با انتخاب این گزینه در هنگام ثبت نام و بارگذاری مدارک لازم، از مزایای آن برخوردار می گردند؛ گروه دوم، دارندگان سهمیه آزاد، که سایر شرکت کنندگان در آزمون که دارای سهمیه ایثارگران نمی باشند، در این گروه قرار می گیرند.

3- توضیح سوم کارنامه آزمون وکالت سال 99 : کانون

اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) در حال حاضر، متشکل از 25 کانون وکلای مستقل می باشد. داوطلبین در هنگام ثبت نام آزمون وکالت، موظف هستند تا کانون وکلایی را که قصد شرکت در آزمون آن رادارند، انتخاب نمایند. به این ترتیب، نمرات داوطلبانی که یک کانون وکلای خاص را جهت آزمون وکالت انتخاب نموده اند، نسبت به خود آن ها سنجیده شده و نمرات داوطلبان کانون های دیگر در نتایج آن ها تاثیری ندارد.

به عنوان مثال، همانگونه که در تصویر کارنامه آزمون وکالت ملاحظه می نمایید، این داوطلب در آزمون کانون وکلای دادگستری مرکز شرکت نموده و رتبه 7 را کسب کرده است. بنابراین، اولا نمرات وی در آزمون سایر کانون های وکلا تاثیری نداشته و ثانیا، نتایج شرکت کنندگان در آزمون سایر کانون های وکلا نیز، در نمره این داوطلب تاثیرگذار نبوده است.

4- توضیح چهارم کارنامه آزمون وکالت سال 99: نمره کل تراز نهایی

نمره کل تراز نهایی که در قسمت پایینی جدول سمت راست کارنامه آزمون وکالت دیده می شود، همان میانگین نمرات 6 درس امتحان داده شده است با اعمال ضرایب مربوط به آن ها.

5- توضیح پنجم کارنامه آزمون وکالت سال 99: رتبه در کانون و در سهمیه

در قسمت دوم توضیح دادیم که به طور کلی در آزمون وکالت، دو نوع سهمیه وجود دارد. حال چنانچه داوطلبی در سهمیه آزاد آزمون وکالت شرکت کرده باشد، در این قسمت صرفا یک عدد را مشاهده می نماید. اما داوطلبانی که در زیر مجموعه های سهمیه ایثارگران قرار می گیرند، دو رتبه را در این قسمت از کارنامه آزمون وکالت ملاحظه می کنند: رتبه ای که در رقابت با سایر داوطلبان دارای سهمیه ایثارگری کسب نموده اند و رتبه ای که در رقابت با تمام شرکنندگان آزمون وکالت کسب کرده اند.

6- توضیح ششم کارنامه آزمون وکالت سال 99: نمره خام

در جدول سمت چپ کارنامه آزمون وکالت که در تصویر ملاحظه می فرمایید، دروس شش گانه آزمون وکالت و نمره خام مربوط به هر یک از این دروس دیده می شود. منظور از نمره خام، همان درصد کسب شده در یک درس است که فرمول محاسبه آن به شرح ذیل می باشد:







ضروری است داوطلبان آزمون وکالت سال 99 به این نکته توجه نمایند که در کارنامه آزمون وکالت که از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می گردد، قبولی یا عدم قبولی داوطلب اعلام نشده و این امر، چند روز پس از انتشار کارنامه، توسط کانون وکلایی که داوطلب در آزمون آن شرکت نموده، به موجب لیست قبول شدگان، اعلام می گردد.

با این وجود، از آنجا که هر کانون وکلا برای پذیرش کاراموزان وکالت دارای ظرفیت خاصی بوده و این ظرفیت، هر ساله از سوی کانون های وکلا اعلام می گردد، داوطلبان می توانند با مقایسه رتبه اکتسابی و ظرفیت پذیرش کانون وکلای مربوطه، امکان قبولی خود را پیش بینی نمایند.

به عنوان مثال، چنانچه ظرفیت کانون وکلای خاصی ، 5010 نفر بوده، داوطلبی که رتبه 400 را در آزمون آن کانون کسب نموده، می تواند پیش بینی نماید که در آزمون وکالت پذیرفته خواهد شد.

در جدول زیر می توانید ظرفیت 25 کانون وکلای عضو اسکودا را برای آزمون وکالت سال 99 ملاحظه نمایید:



ردیف نام کانون ظرفیت آزمون وکالت 98 ظرفیت آزمون وکالت 99
1 استان‌های تهران، سمنان، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان (مرکز) 1500 1800
2 آذربایجان شرقی 150 100
3 فارس و کهگیلویه و بویراحمد 125 125
4 اصفهان 200 190
5 آذربایجان غربی 82 90
6 مازندران 100 106
7 خراسان (جنوبی، رضوی، شمالی) 150 160
8 گیلان 90 90
9 قزوین 90 100
10 خوزستان 102 130
11 کرمانشاه 66 100
12 همدان 50 50
13 قم 26 26
14 کردستان 36 50
15 گلستان 40 50
16 اردبیل 45 40
17 مرکزی (اراک) 30 50
18 بوشهر 70 70
19 زنجان 60 78
20 لرستان 60 50
21 کرمان 90 100
22 البرز 130 104
23 چهار محال و بختیاری 14 20
24 یزد 130 110
25 ایلام 40 55


به محض برگزاری آزمون وکالت سال 99 و صدور رسمی کارنامه آزمون وکالت سال 99، توضیحات دقیق کارنامه آزمون وکالت سال 99 اعلام گردیده و مقاله حاضر، به روز رسانی خواهد شد.

حتما بخوانید: منابع آزمون وکالت
اعتراض به کارنامه آزمون وکالت سال 99
برخلاف اعتراض به نتایج آزمون وکالت قوه قضایه که ازطریق سایت قوه قضاییه انجام می شود، اعتراض به کارنامه آزمون وکالت سال 98 از طریق سایت سازمان سنجش و با مراجعه به قسمت سامانه پاسخ گویی در سایت این سازمان قابل انجام می باشد.

بنابراین هر چند آزمون وکالت کانون وکلا سال 99 هنوز برگزار نگردیده و در نتیجه، روش اعتراض به کارنامه آزمون وکالت سال 99 نیز هنوز اعلام نگردیده است، اما با توجه به رویه آزمون وکالت در سال های قبل، می توان پیش بینی نمود که اعتراض به کارنامه آزمون وکالت سال 99 نیز از طریق سایت سازمان سنجش انجام گیرد.

بدین منظور لازم است که شرکت کنندگان در آزمون وکالت 99 مراحل تصویری زیر را جهت اعتراض به کارنامه آزمون وکالت سال 99 دنبال نمایند:

1- در قسمت بالای صفحه اعلام نتایج آزمون، لینکی با عنوان " سیستم پاسخ گویی " وجود دارد( که در تصویر با فلش قرمز مشخص گردیده ) بر روی این لینک کلیک نمایید.







2- در صفحه سامانه پاسخ گویی، بر روی دکمه عضویت در سایت کلیک کرده تا با وارد کردن مشخصات خواسته شده، در این سامانه عضو شوید. پس از عضویت، می توانید با ورود به سامانه، اعتراض خود را ثبت کرده و با دریافت کد رهگیری، آن را پیگیری نمایید.







به محض برگزاری آزمون وکالت سال 99 و اعلام رسمی نحوه اعتراض به کارنامه آزمون وکالت سال 99، نحوه دقیق اعتراض به کارنامه آزمون وکالت سال 99 اعلام گردیده و مقاله حاضر، به روز رسانی خواهد شد.

در ادامه بخوانید: زمان اعلام نتایج آزمون وکالت قوه قضاییه




سوالات متداول


1- زمان دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99 چه زمانی است؟
زمان دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99 اواخر فروردین سال 1400 است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


2- نحوه دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99 به چه صورت است؟
نحوه دریافت کارنامه آزمون وکالت سال 99 از طریق سایت سازمان سنجش است که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


3- آیا در کارنامه آزمون وکالت سال 99 قبولی داوطلبین اعلام می شود؟
خیر در کارنامه آزمون وکالت سال 99 قبولی یا عدم قبولی داوطلبین اعلام نشده و برای اطلاع از جزئیات این موضوع متن کامل مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : کارنامه آزمون وکالت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yKoR
نظرتان را بنویسید