تغییر رشته با کارنامه سبز

تغییر رشته با کارنامه سبز
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
جواد قانع

امکان تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور برای داوطلبان فراهم شده است. همه داوطلبان می‌توانند در صورت تمایل و با داشتن شرایط انتقالی با کارنامه سبز اقدامات لازم را برای تغییر رشته انجام دهند. البته دقت داشته باشید که کسب اطلاعاتی در رابطه با نحوه تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور نیز برای هر یک از افراد و داوطلبان مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور الزامی و مهم به نظر می‌رسد. اما در این میان برخی از افراد هم در صورت نداشتن شرایط انتقالی با کارنامه سبز و تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور در جستجوی کسب اطلاعاتی در رابطه با نحوه و شرایط تغییر رشته بدون کارنامه سبز هستند.

زمان انجام تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور سراسری

به جز کسب اطلاعاتی در رابطه با شرایط انتقالی با کارنامه سبز و همین طور نحوه تغییر رشته، آشنایی با زمان انجام تغییر رشته نیز برای هر یک از افراد و داوطلبان کنکوری الزامی است. معمولا کارنامه سبز بعد از اعلام نتایج در سایت سنجش منتشر می‌شود. داوطلبان می‌توانند با مشاهده نمرات خود دلیل اینکه چرا در رشته‌های دیگر قبول نشده‌اند را بررسی کنند.

همچنین این شانس برای متقاضیانی که در آزمون سراسری شرکت کرده و از رشته قبول شده خود رضایتی ندارند، انتخاب مجدد دانشگاه و یا رشته‌ای دیگر وجود دارد. این کارنامه پس از اعلام نتایج داوطلبان بر روی سایت سنجش بارگذاری می‌شود. در حال حاضر خبری از تاریخ دقیق انتشار کارنامه سبز وجود ندارد، اما به احتمال زیاد همانند سال گذشته در اوایل مهر ماه بر روی سامانه سنجش کشور قرار بگیرد.

بنابراین متقاضیان می‌توانند با توجه به کارنامه سبز اقدامات لازم را برای تغییر رشته انجام دهند. اما در رابطه با زمان تغییر رشته با کارنامه سبز کنکور سراسری برای داوطلبان کنکور سراسری سال آینده هنوز اطلاعاتی در دست نیست و همچنان باید منتظر اعلام سایت سازمان سنجش در این رابطه بمانیم. البته لازم به ذکر است که رویه تغییر رشته فرق کرده و ممکن است از سال جاری به جای انتشار کارنامه سبز در سایت سنجش، دانشجویان از طریق خود دانشگاه برای جابه‌جایی اقدام کنند.

شرایط تغییر رشته با کارنامه سبز و دریافت انتقالی 

تغییر رشته با کارنامه سبز و دریافت انتقالی تحت شرایطی برای همه متقاضیان انجام می‌گیرد. اما شرایطی بسیار مهم و کلیدی که قبل از هر اقدامی برای تغییر رشته باید از آن آگاه باشید را ابتدا در نظر بگیرید و بعد برای انتقالی و تغییر رشته اقدام نمایید. در صورت عدم اطلاع از شرایط انتقالی با کارنامه سبز و تغییر رشته در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا شما را با شرایط انتقالی از طریق کارنامه سبز به خوبی آشنا کنیم.

موافقت دانشگاه مقصد، با انتقالی شما به دانشگاه و رشته‌ای دیگر (در واقع سازمان سنجش آموزش کشور هیچ نقشی در این رابطه ندارد و تنها موافقت دانشگاه مورد نظر شما شرط است) کسب رتبه‌ای برابر و یا مساوی با رتبه آخرین نفر قبول شده در کد رشته محل شما، مهم‌ترین شرط انتقالی است. بنابراین پس از بررسی کارنامه سبز، در صورتی که از دانشگاه مقصد خود به اندازه کافی رضایت ندارید و می‌خواهید در رشته‌ای بهتر تحصیل کنید؛ بایستی با آموزش دانشکده صحبت کنید.

همچنین اگر قصد دارید نمرات و تراز قبولی خود را مشاهده کنید و ببینید با آخرین رتبه قبولی چه تعداد فاصله داشتید، باید بعد از زمان اعلام نتایج کنکور سراسری به سامانه سنجش کشور مراجعه کنید. در کارنامه سبز، تراز قبولی داوطلب و آخرین رتبه در کد رشته‌هایی که هر فرد انتخاب کرده، ثبت شده است تا به راحتی افراد بتوانند حد نصاب قبولی را محاسبه کنند. به این ترتیب در ادامه به سایر شرایط برای دریافت کارنامه سبز و انتخاب رشته، اشاره می‌کنیم:

✅ کارنامه سبز برای متقاضیانی که قبول می‌شوند، منتشر می‌شود.

✅ کارنامه سبز فقط برای داوطلبانی که برای کنکور سراسری شرکت کردند، منتشر می‌شود.

✅ کارنامه سبز برای افرادی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، منتشر می‌شود.

✅ تغییر رشته با موافقت دانشگاه مقصد و مبدا، پس از بررسی کارنامه سبز امکان پذیر است.

✅ متقاضیانی که با تاخیر کارنامه سبز خود را مشاهده کرده و برای تغییر رشته اقدام می‌کنند، شانس خود را از دست می‌دهند.

منبع: https://irantahsil.org/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b3%d8%a8%d8%b2-%da%a9%d9%86%da%a9%d9%88%d8%b1/

نظرتان را بنویسید