تحصیل پزشکی در کشور ترکیه

تحصیل پزشکی در کشور ترکیه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
ترکیه به عنوان کشور اروپایی - آسیایی و همسایه ایران، مقصد پرطرفداری برای تحصیل پزشکی است که متقاضیان می بایست برای گرفتن پذیرش آن در آزمون های ورودی شرکت کنند، هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه بسته به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه می تواند سالانه کمتر از 1000 دلار تا بالای 25 هزار دلار متغیر باشد.




تحصیل پزشکی در ترکیه یکی از مناسب ترین گزینه ها برای متقاضیان ایرانی تحصیل پزشکی در خارج از کشور است. تحصیل بدون کنکور پزشکی در ترکیه مخصوصا از سال 2010 به بعد به دلیل استقبال ترکیه از دانشجویان خارجی راحت تر و با تسهیلات بیشتری نسبت به گذشته انجام می شود.

تحصیل پزشکی در ترکیه به نسبت تحصیل پزشکی در سایر کشورها ( مثل تحصیل پزشکی در فرانسه ، پزشکی در آلمان و تحصیل پزشکی در امریکا و کانادا ) برای آن دسته از هموطنانی که از تحصیل بدون کنکور پزشکی در ایران ناامید شده اند و برای تحصیل پزشکی قصد دارند کشوری نزدیک و مورد تایید وزارت بهداشت را انتخاب کنند انتخاب مطمئن و مناسبی است. در ادامه شرایط، هزینه و جزئیات بیشتری از تحصیل پزشکی در ترکیه را ارائه داده ایم.



مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه
تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه مزایای زیادی برای متقاضیان ایرانی تحصیل در خارج از کشور دارد که جهت راهنمایی و کمک به متقاضیان در انتخاب کشور مناسب برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور، به چند مورد از مزیت های تحصیل پزشکی در این کشور پرداخته شده است.



1-    هزینه پایین تحصیل پزشکی در ترکیه (کمتر از 2000 دلار در سال در دانشگاه های دولتی)
2-    نزدیکی به ایران و راحتی رفت و آمد دانشجویان ایرانی برای تحصیل پزشکی در ترکیه
3-    برای تحصیل در ترکیه نیازی به صدور ویزا برای ایرانیان وجود ندارد.
4-    تعداد زیادی از دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند
5-    تعداد فارغ التحصیلان و دانشجویان ایرانی رشته های دانشگاهی در ترکیه بالاست.
6-    هزینه زندگی در ترکیه به نسبت بسیاری از کشور های اروپایی پایین تر است (کمتر از 500 دلار در هر ماه)

بیشتر بخوانید: ثبت نام بورسیه دولتی ترکیه







شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه
دانش آموزان سال آخر دبیرستان و افرادی که دارای مدرک پیش دانشگاهی هستند می توانند برای اخذ پذیرش پزشکی از دانشگاه های ترکیه اقدام نمایند. داشتن معدل بالا در دوران دبیرستان و به خصوص کسب نمره خوب در درس های زیست شناسی و شیمی می تواند کمک زیادی به پذیرفته شدن در دانشگاه های پزشکی ترکیه نماید.

از شرایط پذیرفته شدن در رشته پزشکی ترکیه به دست آوردن نمره کافی در آزمون ورودی است. آزمون YOS و آزمون SAT دو آزمون استاندارد برای آغاز تحصیل پزشکی در ترکیه هستند. البته تعداد کمی از دانشگاه ها  آزمون SAT را معیار تحصیل در پزشکی می دانند و عمده دانشگاه ها برای تحصیل در پزشکی آزمون YOS را ملاک قرار می دهند.

به علاوه موفقیت و کسب نمره قابل قبول در آزمون YOS داوطلبان تحصیل پزشکی در ترکیه باید مدرک زبان انگلیسی و یا ترکی را نیز آماده کنند. تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی برای داوطلبانی مناسب است که همگام ثبت نام در دانشگاه زبان انگلیسی را برای تحصیل پزشکی در ترکیه انتخاب کند. که برای این منظور معمولا اکثر دانشگاه ها مدرک آیلتس با نمره بالای 6 یا مدرک تافل با نمره بالای 80 مدنظر دارند.

در نقطه مقابل اگر تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان ترکی مدنظر شماست باید دیپلم یا گواهینامه تومر داشته باشید و هنگام ثبت نام به دانشگاه ارائه دهید. طول دوره تحصیل پزشکی در ترکیه 6 سال می باشد و ترم های تحصیلی مانند ایران از مهر و بهمن آغاز می گردد.



مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ترکیه
در زمان ارسال درخواست پذیرش تحصیلی پزشکی در دانشگاه های ترکیه اسناد اثبات هویت و ملیت مانند گواهی تولد یا گذرنامه، مدارکی که سوابق تحصیلی شما را تایید می کنند مانند ریز نمرات و گواهی قبولی در مقطع پیش دانشگاهی و همچنین اسناد لازم برای اپلای مانند فرم های ثبت نام ، گواهی قبول شدن در امتحانات ورودی، ویزای دانشجویی و فیش واریز هزینه پذیرش باید آماده گردد.

بیشتر بخوانید: آزمون YOS (یوس) ترکیه


هزینه تحصیل پزشکی و شهریه دانشگاه ها در ترکیه
همانطور که در مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه اشاره کردیم هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورها مقرون به صرفه تر بوده و به عنوان مثال به نسبت هزینه تحصیل در کانادا پایین تر است. البته بهتر است ابتدا دانشگاه های ترکیه را به دو دسته دانشگاه های دولتی و دانشگاهی های خصوصی تقسیم کنیم و اشاره کنیم که در دانشگاه های خصوصی هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه از دانشگاه های دولتی بسیار بالاتر است و تا حدود 25,000 دلار در سال نیز فراتر می رود.





ولی اگر بخواهیم دانشگاه های خصوصی را کنار بگذاریم به دانشگاه های دولتی برای تحصیل پزشکی در ترکیه می رسیم که از 700 دلار تا 3000 دلار در سال متغیر است. چنین شهریه ای با توجه به استاندارد های اروپایی کشور ترکیه بسیار مناسب برای تحصیل پرشکی در خارج از کشور می باشد.

البته دانشگاه های ترکیه برای تحصیل پزشکی نخبگان و استعداد های درخشان امکانات و تسهیلات متنوعی فراهم می آورند و در صورت به دست آوردن بورسیه های دولتی و  دانشگاهی، هزینه تحصیل پزشکی در در ترکیه به طور محسوسی کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در خارج از کشور
هزینه زندگی در ترکیه
شاید فارغ از هزینه تحصیل ، هزینه زندگی در خارج از کشور دغدغه بزرگ بعدی داوطلبان تحصیل در خارج از کشور باشد. خوابگاه های دانشجویی برای تحصیل پزشکی در ترکیه پذیرای دانشجویان ایرانی هستند و این خوابگاه ها با هزینه ای تا حداکثر 200 دلار در ماه قابل استفاده می باشند.

همچنین برای تحصیل پزشکی در ترکیه ، هزینه خوراک و پوشاک بسیار معقول می باشد. تنها موردی که هزینه بیشتری نسبت به میانگین سایر کشورها را بر داوطلبان تحصیل پزشکی در ترکیه تحمیل می کند هزینه حمل و نقل است که برای دانشجویان تحصیل پزشکی در ترکیه گاها تا 50 درصد تخفیف نیز در نظر گرفته می شود. اگر بخواهیم مجموع هزینه های زندگی برای تحصیل پزشکی در ترکیه را برآورد کنیم نهایتا با صرف هزینه 500 دلار در ماه می توان یک زندگی دانشجویی راحت در ترکیه را فراهم کرد.

 در صورتی که بعد از خواندن این مقاله احتیاج به راهنمایی بیشتری دارید، می توانید با سامانه مشاوره تحصیلی هیوا تماس تلفنی برقرار کرده و پرسش های خود را مطرح کنید تا مشاوران این مرکز اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهند.

در ادامه بخوانید: انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در خارج از کشور





سوالات متداول


1- شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه چیست ؟
از شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه می توان به کسب نمره مناسب در آزمون ورودی اشاره کرد که توضیحات کاملتر در متن مقاله موجود است.




2- هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه چه میزان است ؟
هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی ترکیه کمتر از دانشگاه های خصوصی بوده که میانگین این هزینه ها در متن مقاله ذکر شده است.




3- متوسط هزینه زندگی در ترکیه برای یک دانشجو چقدر است ؟
متوسط هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه به طور متوسط 500 دلار است که جزئیات آن در متن مقاله بررسی شده است.

منبع : تحصیل پزشکی در کشور ترکیه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ow7B
نظرتان را بنویسید