احراز هویت در سامانه شاپرک

احراز هویت در سامانه شاپرک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

سامانه شاپرک، با هدف نظارت بر پرداخت ها و عملیات بانکی اینترنتی، راه اندازی شده است. معرفی شرکت ها و برنامک های مجاز، از جمله امکانات سامانه امنیت تراکنش شاپرک بوده که با ورود به سایت رسمی آن، قابل استفاده می باشد. کارت به کارت اینترنتی شاپرک، نیازمند داشتن رمز دوم بوده و پیگیری تراکنش آن، به صورت تلفنی و اینترنتی، امکان پذیر است. تقاضای کارتخوان این سامانه، با ارائه کد رهگیری اخذ شده، از سایت سازمان امور مالیاتی، امکان پذیر می باشد.

 

 

با گسترش استفاده از اینترنت و ارائه خدمات اینترنتی، استفاده از پول نقد، بسیار کاهش یافته و بسیاری از پرداخت ها، جهت خرید یا استفاده از خدمات، صرفا از طریق درگاه های پرداخت الکترونیکی یا دستگاه های پوز صورت می گیرد. با الکترونیکی شدن پرداخت هزینه خدمات، افراد بسیاری، در معرض کلاهبرداری های اینترنتی قرار می گیرند.

به همین علت، ضرورت نظارت بر سیستم های پرداخت و عملیات بانکی اینترنتی، بیش از پیش احساس می شود. از این رو، شرکت های مختلفی، با هدف بهبود نظام پرداخت های اینترنتی و ایجاد امنیت در این حوزه، شروع به فعالیت و راه اندازی سامانه های مختلف نموده اند. از جمله این شرکت ها، شرکت شاپرک است که سامانه مخصوص به خود را دارد. 

بنابراین، در این مقاله، قصد داریم به معرفی سامانه شاپرک shaparak.ir و امکانات آن بپردازیم؛ سپس، در خصوص شرکت ها و برنامک های مجاز این سامانه، پیگیری تراکنش، کارت به کارت اینترنتی و اخذ کد رهگیری مالیاتی جهت کارتخوان، توضیح دهیم. چنانچه پیرامون سامانه امنیت تراکنش شاپرک، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.

برای ورود به سامانه شاپرک کلیک کنید.

 

سامانه شاپرک  shaparak.ir

 

 

کاربران، جهت ورود به سامانه شاپرک، به آدرس shaparak.ir مراجعه کنند.



 

معرفی سامانه شاپرک shaparak.ir

شرکت شاپرک، در 1389/12/25، به منظور نظارت و کنترل گری بهینه در صنعت پرداخت کشور، با تصویب شورای پول و اعتبار، ایجاد گردید. ماموریت این شرکت، تنظیم مقررات و توسعه راهبردی زیر ساخت های فناورانه و امن، در زیست بوم های مبتنی بر پرداخت و خدمات مالی است. شرکت شاپرک، جهت تحقق اهداف و انجام هرچه بهتر ماموریت خود، همانند سایر شرکت ها و سازمان ها، اقدام به راه اندازی سامانه شاپرک shaparak.ir، نموده است.

سامانه امنیت تراکنش شاپرک، دارای امکانات متعددی، برای افراد فعال در حوزه های خدمات مالی اینترنت بوده که با ورود به سایت رسمی tsm.shaparak.ir ، می توان از خدمات و امکانات آن، بهره مند شد. از جمله خدمات سامانه شاپرک، معرفی درگاه های تایید شده، توسط شرکت شاپرک است که سبب کاهش کلاهبرداری های اینترنتی شده است. در ادامه، به معرفی امکانات سامانه شاپرک خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید: نحوه ثبت کارت در سامانه شاپرک

 

امکانات سامانه شاپرک shaparak.ir

در قسمت قبل، در خصوص سامانه شاپرک، توضیح دادیم و گفتیم که این سامانه، توسط شرکت شاپرک، با هدف نظارت بر پرداخت ها و عملیات بانکی، راه اندازی شده است. همانگونه که گفتیم، سامانه شاپرک، دارای امکانات متعددی است که با ورود به سایت رسمی shaparak.ir، در دسترس متقاضیان می باشد. در این قسمت، قصد داریم به معرفی امکانات سامانه امنیت تراکنش شاپرک بپردازیم که عبارتند از:

معرفی شرکت ها و برنامک های مجاز: در این قسمت از امکانات سامانه شاپرک، شرکت های psp، شرکت های پرداخت یار، بانک های فعال، برنامک های طرح چک و شرکت های پرداخت ساز، معرفی شده اند که اطلاع از لیست آن ها، با ورود به سایت رسمی shaparak.ir، امکان پذیر است.

معرفی شبکه پرداخت و مستندات: این قسمت، شامل مستندات، نظیر کد صنف، کد شهر و تعریف واژگان، مانند پذیرنده، فروشگاه و سایر کلمات می باشد که دسترسی به آن ها، با ورود به سایت رسمی  tsm.shaparak.ir ، امکان پذیر است.

گزارش اقتصادی شاپرک: این قسمت، شامل گزارش عملکرد شرکت شاپرک می باشد که علاقمندان، می توانند با ورود به سایت رسمی shaparak.ir، از آن مطلع شوند.

ابزارهای پذیرش مجاز: این قسمت از امکانات سامانه شاپرک، شامل آخرین لیست وضعیت ارائه تاییدیه به موبایل پوزهای شبکه پرداخت کشور می باشد که دانلود فایل پیوست آن، با ورود به سایت رسمی shaparak.ir، امکان پذیر است. 

پرسش های متداول: این قسمت، شامل پرسش ها و پاسخ های دارندگان کارت، پذیرندگان اینترنتی و پذیرندگان فروشگاهی می باشد که دسترسی به آن، با ورود به سایت رسمی shaparak.ir، امکان پذیر است.

مقالات و پژوهش ها: این قسمت از امکانات سامانه امنیت تراکنش شاپرک، شامل مقالات و پژوهش ها، در زمینه هایی نظیر تحلیل نقش پرداخت‌ های الکترونیکی کارتی در رشد اقتصادی و سایر موارد می باشد که با ورود به سایت رسمی tsm.shaparak.ir ، در دسترس علاقمندان، خواهد بود.

برنامک های طرح چک: در این قسمت، برنامه های ثبت چک در سامانه صیاد، نظیر اپلیکیشن آپ، ایوا، سکه و سایر موارد، معرفی شده اند. 

راهنمای کد رهگیری مالیاتی: این قسمت، در بردارنده راهنمای ثبت نام در سایت مالیات و نحوه اخذ کد رهگیری، جهت دریافت دستگاه کارتخوان شاپرک، می باشد که دسترسی به آن، با ورود به سایت رسمی shaparak.ir، امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

 

 

 

شرکت ها و برنامک های مجاز در سامانه شاپرک

در قسمت قبل، به معرفی امکانات سامانه شاپرک پرداختیم و گفتیم که متقاضیان این امکانات، می توانند با ورود به سایت رسمی shaparak.ir، از امکانات این سامانه بهره مند شوند. از جمله این امکانات، معرفی شرکت ها و برنامک های مجاز، در سامانه امنیت تراکنش شاپرک می باشد که در ادامه، به معرفی آن ها، خواهیم پرداخت.

شرکت های psp: که شامل شرکت آسان پرداخت پرشین، شرکت الکترونیک کارت دماوند، شرکت به پرداخت ملت، شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، شرکت پرداخت الکترونیک سامان، شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان و سایر شرکت های معرفی شده در سامانه شاپرک می باشد.

شرکت های پرداخت یار: که شامل شرکت ایوان رایان پیام، شرکت پردازش ابری مریان، شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان، شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا و سایر شرکت های معرفی شده در سامانه شاپرک می باشد.

بانک های فعال در فرآیند پرداخت یاری: که شامل بانک آینده، ایران زمین، سامان، شهر و پارسیان می باشد.

برنامک های طرح چک: که شامل آپ، 724، تاپ، سکه و ایوا بوده و متقاضیان ثبت چک صیادی یا استعلام چک صیادی، می توانند، از طریق آن ها، اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه مالیات دستگاه کارت خوان

 

پیگیری تراکنش شاپرک

پس از معرفی سامانه امنیت تراکنش شاپرک، در این قسمت، قصد داریم در خصوص پیگیری تراکنش شاپرک، صحبت کنیم. هنگامی که افراد، اقدام به پرداخت های الکترونیکی، از طریق درگاه های پرداخت یا کارتخوان می نمایند، ممکن است، علی رغم کسر مبلغ از کارت بانکی شان، با پیغام خطا در پرداخت مواجه شوند. به طور معمول، در پرداخت های ناموفق الکترونیکی یا کارتخوان، مبلغ کسر شده، ظرف 72 ساعت، به حساب فرد باز خواهد گشت، اما گاهی این اتفاق نمی افتد. افراد استفاده کننده از درگاه های پرداخت سامانه شاپرک، می توانند به یکی از طرق زیر، به پیگیری تراکنش های شاپرک خود بپردازند. 

تماس با مرکز عملیات شاپرک: یکی از راه های پیگری پرداخت های ناموفق الکترونیکی، تماس با مرکز عملیات شاپرک می باشد. شایان ذکر است، این امکان، صرفا برای کارت های عضو شبکه شتاب و عضو شبکه شاپرک امکان پذیر است. شماره تماس مرکز عملیات شاپرک، 4-22926402 بوده و متقاضیان، پس از تماس با مرکز، با دادن کد رهگیری یا شماره کارت، قادر خواهند بود، تراکنش ناموفق خود را پیگیری کنند.

استفاده از سامانه اینترنتی: افراد دارای کارت های عضو شبکه شتاب یا شبکه شاپرک، این امکان را داشته تا جهت پیگیری تراکنش های ناموفق خود، به آدرس emdadshetab.cbi.ir، مراجعه کنند. متقاضیان، می توانند، پس از ورود به سامانه امنیت تراکنش شاپرک، با انتخاب گزینه ثبت مغایرت یا پیگیری مغایرت، از طریق کد رهگیری یا شماره کارت خود، اقدام به پیگیری پرداخت های شاپرک خود نمایند.

بیشتر بخوانید: پیگیری پول برگشت داده نشده به حساب در خرید اینترنتی

 

کارت به کارت اینترنتی شاپرک

در قسمت های قبل، سامانه امنیت تراکنش شاپرک را معرفی کردیم و گفتیم که این سامانه، شبکه ها و برنامک های مجاز را جهت پرداخت امن، معرفی کرده است. اطلاع از شبکه ها و برنامک های مجاز، با ورود به سایت رسمی shaparak.ir، امکان پذیر است. کارت به کارت اینترنتی، یکی از موارد رایج، در دنیای مدرن امروز می باشد که گاهی، هنگام انجام این عملیات، فرد، مورد فیشینگ نیز قرار می گیرد. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص کارت به کارت اینترنتی شاپرک توضیح دهیم.

کارت به کارت، یکی از راه های انتقال وجه، از کارت خودمان، به کارت دیگران یا سایر کارت های متعلق به خود ما بوده که انجام آن، به صورت الکترونیکی نیز ممکن است. انجام کارت به کارت اینترنتی از طریق سامانه شاپرک  tsm.shaparak.ir ، نیازمند دسترسی به درگاه های پرداخت الکترونیکی می باشد. جهت انجام کارت به کارت اینترنتی شاپرک، کارتی که فرد، قصد انتقال وجه از آن را دارد، باید دارای رمز پویا یا رمز دوم باشد؛ در غیر این صورت، امکان کارت به کارت اینترنتی از درگاه های سامانه امنیت تراکنش شاپرک، ممکن نخواهد بود.

 

راهنمای کد رهگیری مالیاتی دستگاه های پوز در سامانه شاپرک

در قسمت های قبل، به معرفی امکانات سامانه امنیت تراکنش شاپرک پرداختیم و گفتیم، یکی از این امکانات که با ورود به سایت رسمی  tsm.shaparak.ir ، می توان از آن، بهره مند شد، راهنمای کد رهگیری مالیاتی می باشد. پس از توضیح در خصوص امکانات سامانه شاپرک، در این قسمت، قصد داریم در خصوص کد رهگیری مالیاتی دستگاه های کارتخوان سامانه شاپرک صحبت کنیم و بگوییم که دریافت کد رهگیری مالیاتی، جهت دریافت دستگاه کارتخوان سامانه شاپرک، چگونه می باشد. 

مطابق مقررات جدید و در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌ های فروشگاهی و سامانه مودیان، متقاضیان دستگاه کارتخوان، ابتدا باید، اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد رهگیری مالیاتی نمایند. تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد رهگیری مالیاتی، جهت بهره مندی از دستگاه کارتخوان سامانه شاپرک، با ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی، امکان پذیر می باشد.

 

احراز هویت در سامانه شاپرک

در بخش های قبل، در مورد امکانات سامانه امنیت تراکنش شاپرک  tsm.shaparak.ir توضیح داده و به معرفی شرکت ها و برنامک های مجاز در سامانه شاپرک پرداختیم. اما نکته مهمی که در مورد سامانه شاپرک وجود دارد، آن است که برای ثبت کارت در این سامانه و به دنبال آن، ثبت معاملات مربوط به چک در سامانه صیاد، ابتدا باید برای احراز هویت در سامانه شاپرک اقدام نمود. به همین دلیل، در این قسمت از مقاله، به بررسی نحوه احراز هویت در سامانه شاپرک پرداخته که مطابق راهنمای زیر می باشد:

ابتدا یکی از برنامه موبایلی سامانه صیاد، نظیر برنامه آپ را دانلود کرده و آن را بر روی تلفن همراه خود نصب نمایید.

در مرحله بعد، برنامه را بر روی موبایل خود اجرا کرده و گزینه چک صیادی را انتخاب نمایید.

اکنون، گزینه ثبت چک صیادی را کلیک نمایید. در این مرحله از مراحل احراز هویت در سامانه شاپرک، شماره صیادی 16 رقمی چک را در فیلد مربوطه، وارد کرده و دکمه مرحله بعد را کلیک کنید.

در صفحه جدید، پیغامی تحت عنوان لزوم احراز هویت از طریق کارت بانکی را ملاحظه می کنید. به منظور احراز هویت در سامانه شاپرک  tsm.shaparak.ir ، گزینه تایید را کلیک نمایید.

دکمه اضافه کردن کارت جدید را بزنید.

اکنون، پیغام (بر اساس قوانین بانک مرکزی لازم است تا کارت خود را در سامانه شاپرک ثبت کنید) را ملاحظه می کنید. به منظور احراز هویت در سامانه شاپرک، دکمه ادامه را کلیک کنید.

در این مرحله، به سایت شاپرک وارد می شوید. در این صفحه، متن تصویر را در کادر پایین وارد کرده و دکمه ادامه را کلیک نمایید.

در صفحه جدید، کد پیامک شده به شماره همراه شما و اطلاعات مربوط به شماره کارت و تاریخ انقضای آن را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از زدن تیک کنار عبارت (با شرایط و قوانین ثبت کارت موافقم ) ، دکمه ادامه را کلیک نمایید.

پیغام (کارت با موفقیت ثبت شد) به این معنا است که احراز هویت در سامانه شاپرک، با موفقیت انجام گرفته است.

در ادامه بخوانید: دریافت کد رهگیری مالیاتی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه شاپرک shaparak.ir در کانال تلگرام موضوعات تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه شاپرک shaparak.ir پاسخ دهند.

 

 

آخرین اخبار مرتبط با سامانه شاپرک

 

5 دی 1400

بر اساس اعلام معاون توسعه و نظارت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت بانک مرکزی (شاپرک) ، سامانه شاپرک، بدون تاخیر، اطلاعات دستگاه های کارت خوان را به سازمان امور مالیاتی کشور، ارسال کرده است.

سوالات متداول

 

1- سامانه شاپرک چیست؟

سامانه شاپرک با هدف نظارت بر پرداخت های بانکی از طریق شرکت شاپرک راه اندازی شده که جزییات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

2- امکانات سامانه شاپرک چیست؟

امکانات سامانه شاپرک شامل معرفی شرکت ها و برنامک های مجاز معرفی شبکه پرداخت و مستندات و سایر امکاناتی می باشد که جزییات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

3- پیگیری تراکنش شاپرک چگونه است؟

پیگیری تراکنش شاپرک از طریق تماس با مرکز امداد شاپرک مراجعه به آدرس اینترنتی emdadshetab.cbi.ir یا سایر روش هایی می باشد که جزییات آن در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : احراز هویت در سامانه شاپرک

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qgOk
نظرتان را بنویسید