افسردگی در زنان

افسردگی در زنان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
امروزه افسردگی جزو شایع ترین بیماری های روانی محسوب می گردد. افسردگی در صورتی که کنترل نگردد می تواند تمام انرژی شما را از بین ببرد و موجب شود احساس خوبی نداشته باشید. افسردگی در زنان و مردان علائم مختلفی دارد و قادر است فشار روانی زیادی را به فرد تحمیل نماید.

به دلیل عاطفی بودن بیشتر خانم ها احتمال ابتلا به افسردگی در آن ها بیشتر است. با این حال افسردگی پایان راه نیست و به خوبی قابل کنترل است. طی این مقاله به طور جامع به بررسی افسردگی در زنان، علائم، علت و راه های درمان آن پرداخته شده است.



علائم افسردگی شدید در زنان چیست
با توجه به روحیه لطیف و بسیار حساس خانم ها، احتمال ابتلای آنها به افسردگی تقریبا دو برابر بیشتر از آقایان است. طبق آمار حدود یک هشتم بانوان در جهان به افسردگی مبتلا هستند و درجات مختلفی از آن را تجربه می کنند. افسردگی چیزی نیست که با گفتن جمله ناراحت نباش و سایر جملات سریعا درمان شود. برای درمان افسردگی زنان ابتدا بایستی به خوبی با علائم آن آشنا شد.

افسردگی در زنان علائم متفاوتی دارد و ممکن است هر زنی یک یا تعدادی از این علائم را داشته باشد. از جمله علائم افسردگی در زنان عبارتند از:

احساس افسردگی و ناراحتی های شدید

از دست دادن علاقه در مقابل چیزهایی که قبلا دوست داشتید.

لذت نبردن از فعالیت‌هایی که در گذشته، از آنها لذت می‌بردید.

احساس خستگی مفرط

کمبود انرژی

احساس گناه، ناامیدی و بی‌ارزشی

احساس ضعف و ناتوانی

کاهش اشتها

عصبانیت بیش از حد و بی سابقه

گریه های مکرر و بدون علت

از دست دادن اعتماد به نفس

دردهای فیزیکی مثل سردرد

از دست دادن انگیزه

تغییر ذائقه

تغییرات ناگهانی وزن

تغییر ناگهانی الگوی خواب (کمتر یا بیشتر خوابیدن)

از دست دادن تمرکز

هجوم تعداد زیادی افکار منفی مثل خودکشی یا زیاد فکر کردن درباره مردن

حتما بخوانید: تست روانشناسی افسردگی











علت افسردگی در زنان چیست
عامل ثابت و مشخصی برای بروز افسردگی در زن وجود ندارد. گاهی ممکن است مجموعه ای از عوامل در کنار یکدیگر منجر به بروز افسردگی می شوند. عوامل هورمونی، ژنتیکی، محیطی و حتی مشکلات روانی از جمله علل بروز افسردگی در زنان هستند.

1عوامل هورمونی:

طبق تحقیقات محققان در مورد نقش تغییرات هورمون های زنانه روی مغز نتایج جالبی به دست آمده است.  هورمون ها یک سری ترکیبات شیمیایی هستند که از غدد درون ریز ترشح شده و روی مغز و سایر بخش ها تاثیر می گذارند.

بعضی از هورمون های زنانه به طور دوره ای احتمالا منجر به افسردگی در زنان شوند. برای مثال بانوان ممکن است در دوران بلوغ، روزهای قبل از آغاز قاعدگی، بعد از زایمان، حین بارداری و حتی در دوران یائسگی نیز درجاتی از افسردگی را تجربه کنند. قسمت لیمبیک مغز افراد افسرده تحت تاثیر هورمون ها ممکن است عملکرد درستی نداشته باشد و در تنظیم و کنترل خواب، خلق و خو، اشتها و ... با مشکل مواجه شود.

اغلب با کمک ام آر آی می توان مغز بیماران را بررسی نمود و به سادگی بیماری افسردگی را تشخیص داد. 

2عوامل ژنتیکی:

عامل ژنتیک نیز یکی از عوامل موثر در ابتلا به افسردگی است. یعنی اگر یکی از بستگان فرد دچار درجاتی از افسردگی باشد، ریسک ابتلای وی به افسردگی کمی بیشتر است.



3عوامل محیطی:

به جرات میتوان ادعا کرد عوامل محیطی مثل فقر مالی،  افسردگی در شکست عشقی، احساس کمبود محبت، از دست دادن نزدیکان، موقعیت های استرس زا؛ بارداری و شیردهی و ... از جمله عواملی اند که منجر به بروز افسردگی در زنان می شوند.

حتما بخوانید: علت افسردگی چیست


راه های درمان افسردگی در زنان
همانگونه که اشاره شد افسردگی چیزی نیست که با بی توجهی برطرف شود. برای درمان افسردگی زن بهتر است از موارد زیر کمک بگیرید.

کمک گرفتن از دیگران:

در صورت ابتلا به افسردگی بهتر است از دیگران کمک بگیرید. اگرچه ممکن است افسردگی باعث شود کمک گرفتن از دیگران دشوار باشد، با این حال مشورت و کمک گرفتن از کسانی که دوستتان دارند بسیار موثر و کارآمد خواهد بود. برای کمک گرفتن بهتر است از افرادی کمک بگیرید که در شرایط سخت حمایتتان می کنند. بهتر است با افراد حمایت کننده ملاقات هایی داشته باشید.

گاهی اگر خودتان هم نقش حمایت کننده ( مثل سرپرستی حیوانات خانگی و ... ) داشته باشید، ممکن است بتوانید به خوبی به افسردگی غلبه نمایید.

مراقبت از سلامتی:

سلامت جسم نقش موثری در سلامت روح دارد. از این رو بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید و مراقب سلامتی خود باشید.

رژیم غذایی و خواب کافی نقش بسیار مهمی در سلامت جسم و روان دارند. در این راستا بهتر است خواب کافی ( روزانه هشت ساعت  )، تغذیه ی مناسب، ورزش کردن، نظافت و استحمام و حتی کتاب خواندن را به اولویت های خود تبدیل کنید.  

در این دوران حساس خوراکی های حاوی ویتامین های گروه ب، غذاهای حاوی امگا سه و آهن می توانند موثر باشند. علاوه بر این بهتر است از خوردن غذاهای پرنمک و چرب خودداری کنید. در صورت لزوم و بعد از مشورت با روانپزشک می توانید از مکمل های خوراکی برای تامین مواد معدنی مورد نیاز کمک بگیرید.

انجام فعالیت های مناسب:

اغلب افراد به دنبال بروز افسردگی از فعالیت کردن اجتناب می کنند. این احساس کسلی با مصرف داروهای ضدافسردگی افزایش می یابد. برای جلوگیری از سستی و کسالت بهتر است در کلاس های ورزشی ثبت نام کنید، به موسیقی گوش دهید، با دوستان ملاقات کنید و در صورت امکان برای داشتن روحیه ای خوب به سفر بروید.

به چالش کشیدن افکار منفی:

یکی از اصلی ترین دلایلی که منجر به افسردگی در زنان می شود، تفکرات منفی است. در حقیقت این تفکرات به منزله سوخت افسردگی هستند  و در صورتی که کنترل نشوند موجب تشدید افسردگی می شوند. اغلب افراد زمانی که دچار افسردگی هستند به نکات منفی توجه می کنند و از نکات مثبت غافل اند. برای درمان افسردگی در زنان بایستی افکار منفی را سر و سامان داد و از پرورش آن اجتناب نمود. 

مراجعه به روانشناس:

گاهی  ممکن است افراد به تنهایی قادر به درمان افسردگی در زنان نباشند. از این رو اگر احساس کردید دچار افسردگی شده اید و روش های فوق موثر نیستند، سریعا به یک روانشناس ماهر مراجعه کنید. روانشناس مهارت ها و راهکارهای منطقی برای غلبه بر افسردگی به شما خواهد آموخت و شما خواهید توانست سریع تر و راحت تر از شر افسردگی خلاص شوید.

پیدا کردن یک روانشناس حاذق برای درمان افسردگی در زنان حائز اهمیت است. از آنجایی که انتخاب درمانگر حاذق موجب تسریع روند بهبودی می شود، توصیه می کنیم در انتخاب درمانگر وسواس بالایی داشته باشید. سعی کنید هنگام مراجعه به روانشناس سابقه سایر بیماری ها و همچنین سابقه مصرف داروها را با وی در میان بگذارید.

در ادامه بخوانید: تست افسردگی در کودکان و نوجوانان


کلام آخر

افسردگی یکی از مشکلات روانی شایع در سراسر جهان است. افسردگی در زنان بیشتر از مردان است و علائم مختلفی مثل ناراحتی، ناامیدی، بی انگیزگی، تغییر الگوی خواب، تغییر خلق و خو و ... دارد. افسردگی به خودی خود قابل درمان نیست از این رو بهتر است سریعا برای درمان اقدام شود.













سوالات متداول


1- علائم افسردگی شدید در زنان چیست؟
افسردگی در زنان علائم متفاوتی دارد و ممکن است هر زنی یک یا تعدادی از این علائم را داشته باشد که در متن مقاله مطرح شده است.




2- علت افسردگی در زنان چیست؟
عامل ثابت و مشخصی برای بروز افسردگی در زن وجود ندارد اما در متن مقاله برخی علت های احتمالی آن شرح داده شده است.




3- راه های درمان افسردگی در زنان چیست؟
افسردگی چیزی نیست که با بی توجهی برطرف شود بنابراین باید برای درمان از راه هایی که در متن مقاله مسرح شده است استفاده کرد.

منبع : افسردگی در زنان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jzBP
نظرتان را بنویسید