آرای قابل اعتراض در دادگاه کیفری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
احکام دادگاه ها طبق قانون بر مبنای عدالت صادر می شود یعنی بر مبنای موازین شرعی و قانونی . اما قانونگذار مواردی را برای رعایت کامل حقوق طرفین دعوا پیش بینی کرده است که اگر شخصی که رای بر علیه اش صادر می شود را نپذیرد و یا ادله جدیدی کشف شود و یا اگر به هر نحوی اشتباهی صورت پذیرفت فرد محکوم بتواند درخواست تجدیدنظر یا فرجام خواهی از اراء صادره از دادگاه کیفری داشته باشد . نکته حایز اهمیت این است که در واقع تعدادی از آرای صادر شده از دادگاه های کیفری قابلیت اعتراض دارند . در این مقاله به بررسی آرا قابل اعتراض دادگاه کیفری و موارد استثناء می پردازیم .  




آرا قابل اعتراض دادگاه کیفری
آرا قابل اعتراض دادگاه کیفری آرای است که قطعی نباشد در صورتی که حکم قطعی باشد قابل اعتراض نمی باشد . 
بر طبق ماده 472 قانون آیین دادرسی کیفری ، آرای قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان همان حوزه قضایی و یا در دیوان عالی کشور قابل فرجام است ، موارد زیر را شامل می شود : 
جرایم تعزیری درجه هشت .
جرایم مستلزم پرداخت دیه یا ارش ، درصورتی که میزان یا جمع آنها کمتر از یک دهم دیه کامل باشد . 








موارد استثناء
موارد استثناء در تبصره ماده فوق اینگونه بیان شده است که اگر فردی به مجازات حبس طبق قانون محکوم شده باشد ولی دارای شرایط تبدیل مجازا بوده و قاضی او را به یکی از مجازات های جایگزین حبس محکوم کند ، معیار این که قابلیت تجدیدنظر را دارد یا خیر همان مجازات که در قانون ذکر شده یا همان مجازات اولیه او ملاک و معیار است . 
آراء قابل تجدیدنظر شامل محکومیت ، برائت و قرارهای منع و موقوفی تعقیب ، قرار اناطه و تعویق صدور حکم نیز می باشد ، در صورتی که رای راجع به اصل دعوا قابل تجدیدنظر خواهی باشد . 



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آراء قابل اعتراض دادگاه کیفری ​به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون آراء قابل اعتراض دادگاه کیفری​​ پاسخ دهند .

منبع : آرای قابل اعتراض در دادگاه کیفری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/zLWZ
نظرتان را بنویسید