تنظیم دادخواست تخلیه به شورای حل اختلاف و نمونه آن

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
دعوای تخلیه عین مستاجره از دعاوی ای است که به کرات در مراجع قضایی اقامه می شود . این دعاوی زمانی مطرح می شود که موجر بر مبنای یکی از موارد صدور حکم تخلیه مثل پایان مدت اجاره ، عدم پرداخت اجاره به مدت سه ماه ، انتقال عین مستاجره به دیگری در صورت شرط خلاف در قرارداد اجاره ، استفاده غیر مشروع از ملک از شورای حل اختلاف درخواست صدور حکم تخلیه نماید . از این رو ما در این مقاله ابتدا به بررسی دادخواست تخلیه به شورا و سپس نحوه تنظیم دادخواست تخلیه از شورا می پردازیم . 




دادخواست تخلیه به شورای حل اختلاف
رسیدگی به دعوای تخلیه عین مستاجره در صلاحیت خاص شورای حل اختلاف است ، یعنی این موضوع تنها می تواند در شورا رسیدگی شود . منظور از تخلیه عین مستاجره ، تخلیه اماکن مسکونی است و برای تخلیه اماکن تجاری محاکم دادگستری برای رسیدگی صالح هستند . بنابراین شوراها اجازه رسیدگی به دعاوی مرتبط با حق کسب و پیشه یا سر قفلی را ندارند و تنها به دعاوی تخلیه املاک مسکونی رسیدگی می کنند . حال اگر موجری قصد اقامه دعوای تخلیه عین مستاجره را داشته باشد باید دادخواست نوشته و به شورا ارائه دهد . در ادامه بیان می کنیم که یک دادخواست تخلیه عین مستاجره چگونه باید تنظیم شود .








نحوه تنظیم دادخواست تخلیه از شورا
در دادخواست صدور حکم تخلیه موارد ابتدایی به همان ترتیبی که در همه دادخواست ها تکمیل می شود و در مقاله نحوه تنظیم دادخواست درباره آن صحبت کردیم ، تکمیل خواهد شد . مهمترین قسمتی که در دادخواست تخلیه باید به دقت تکمیل شود ، قمست خواسته و دلایل و منضمات می باشد:



1- خواسته در دادخواست تخلیه : 



در قسمت خواسته دادخواست تخلیه باید درخواست که از قاضی داریم را بنویسیم که در این دادخواست می توان نوشت :" صدور دستور تخلیه با احتساب کلیه خسارات دادرسی "  در این صورت قاضی هم به موضوع تخلیه عین مستاجره و هم به خسارات هایی که به موجر بابت عدم تخلیه وارد شده است رسیدگی می کند .



2-دلایل و منضمات در دادخواست تخلیه :  



در قسمت دلایل و منضماتدادخواست تخلیه ، موجر باید مدارم و دلایلی که برای اثبات ادعای خود را دارد ذکر کند . این دلایلی می توانند از قبیل زیر باشند :



- کپی برابر اصل سند مالکیت به شماره ...

- کپی برابر اصل قرارداد اجاره 

- اظهارنامه به شماره ...



3-شرح دادخواست در دادخواست تخلیه :  





در قسمت شرح دادخواست ، خواسته خود را به طور واضح و مشخص بیان می کنیم . برای مثال درج می کنیم که : 



" ریاست محترم شورای حل اختلاف

با سلام و احترام به استحضار می‌رساند اینجانب به استناد سند شماره ... مالک شش دانگ یک باب آپارتمان مسکونی به پلاک ثبتی ... می‌باشم که با انعقاد قرارداد اجاره ای منافع یک سال آپارتمان مذکور به اجاره خوانده داده ام.  خوانده علیرغم پایان یافتن مدت یک ساله‌ی قرارداد و با وجود اعلام قبلی و نیز مراجعات مکرر و همچنین اظهارنامه رسمی ارسال شده تاکنون اقدامی در راستای تخلیه ملک انجام نداده است و موجب ورود خسارت به بنده شده است؛ لذا با توجه به خودداری خوانده با تقدیم دادخواست تقاضای صدور دستور تخلیه عین مستاجره با احتساب کلیه خسارات قانونی را دارم . " 







برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تنظیم دادخواست تخلیه به شورای حل اختلاف و نمونه آن به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون تنظیم دادخواست تخلیه به شورای حل اختلاف و نمونه آن​ پاسخ دهند .

منبع : تنظیم دادخواست تخلیه به شورای حل اختلاف و نمونه آن
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/yKVE
نظرتان را بنویسید