پیشگیری از گرایش به خشونت

پیشگیری از گرایش به خشونت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
بسیار سخت است که فردی پرخاشگر را هنگامی که کودکی بی گناه بوده تصور کرده و با حال وی مقایسه کنیم ، آیا خشونت از زمانی که افراد در این دنیا چشم باز می کنند وجود داشته ؟ آیا خشونت اکتسابی است ؟ چگونه می توان از بروز خشونت در افراد جلوگیری کرد ؟ کدام سبک تربیتی برای پیشگیری از خشونت مناسب می باشد ؟

روزانه در سراسر دنیا گزارش هایی با موضوع اصلی خشونت و مرگ بر اثر آن گزارش می شود ، خشونت از خشم درون افراد نشات می گیرد ، خشم یک هیجان اصلی است که بر اثر ناکامی درون افراد به وجود می آید و نمود بیرونی آن خشونت است و می تواند به صورت فعال و منفعل بروز یابد و گاهی نا آگاهانه رخ دهد .

خشونت در افراد ریشه در گذشته آن ها و نوع تربیت خانوادگی دارد ، خشونتی که تبدیل به عادت شده است مخرب بوده و روی روابط ، عملکرد ، شغل ، جسم و روان فرد تاثیر می گذارد ، بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است ، در این مقاله به بررسی عوامل بروز خشونت ، نحوه جلوگیری و پیشگیری از وقوع آن در کودکان و بزرگسالان پرداخته شده است .



شناخت عوامل بروز خشونت راهی برای پیشگیری آن
خشونت نتیجه تعامل ژنتیک و محیط افراد است که با اهداف متفاوتی صورت می گیرد برای مثال ، سرکوب دیگری ، اجبار برای انجام کار و حتی کشتن فرد دیگر ، در خشونت در اکثر مواقع رفتار پایدار نبوده بلکه در مقطعی به وجود می آید و از بین می رود ، در برخی مواقع به دلیل پیش زمینه های موجود در فرد و سبک تربیتی این الگو پایدار بوده و در مواجه با شرایط مختلف بروز می یابد ، شناخت عوامل گرایش به خشونت در افراد برای پیشگیری آن کمک می کند ، در این جا برخی از این عوامل ارائه شده است .

 الگوگیری : افراد در سنین پایین هنگام مشاهده خشونت دیگران در خانواده ، محیط اطراف و تلویزیون از آن ها الگو برداشته و رفتار آن ها را درونی می کنند و گاهی مشاهده خشونت زیاد در برنامه های تلویزیونی منجر به عادی جلوه کردن خشونت می شود .

 شرطی شدن کودک : زمانی که والدین هنگام جیغ و داد و پرخاشگری کودک خواسته او را بر آورده می کنند ، کودک شرطی شده و خشونت را راه حلی برای رسیدن به خواسته هایش تلقی می کند .

 تاثیر همسالان : در تمام سنین محیط اطراف روی رفتار و طرز فکر افراد تاثیر می گذارد ، این تاثیر در سنین پایین تر به دلیل عدم شکل گیری هویت بیشتر است و اگر همسالان اطراف فرد رفتار پرخاشگر داشته باشند ، فرد نیز یاد می گیرد .

 کمبود توجه و احترام : اگر فرد توجه و احترام کمی را از سمت خانواده و اطرافیان خود دریافت کند ، به دلیل ناکامی به وجود آمده غریزه خشم او بروز می یابد .

 خلق و خو : خلق پایین افراد منجر به افسردگی ، اضطراب و استرس آن ها شده و گاهی به صورت خشم بروز می یابد .

اگر کودک شما رفتار های پرخاشگرانه ای مانند آزار رساندن به حیوانات و یا حتی همسالان ، بازی های خشونت آمیز ، گوشه گیری و ریسک کردن در موارد خطرناک از خود نشان می دهد ، باید اقدام عملی لازم برای پیشگیری از گرایش به خشونت در او را انجام دهید . 



حتما بخوانید: کنترل کودک عصبی


سبک تربیت و تاثیر آن بر بروز خشونت
چهار نوع سبک تربیتی در ارتباط بین والدین و کودکان وجود دارد که می تواند بر خشونت کودکان و بروز آن تاثیر گذارد ، از این چهار نوع تنها سبک مقتدرانه است که می تواند از بروز خشم در فرد جلوگیری کند ، در این متن سبک های تربیتی و تاثیر آن ها بر خشونت افراد توضیح داده شده است .

 سهل گیرانه : والدینی که برای فرزند خود قوانینی را قرار داده ولی اصراری بر انجام آن ندارند ، اجازه می دهند کودک هر کاری را که دوست دارد انجام دهد و کودک را برای انجام کار های خطرناک مورد توبیخ قرار نمی دهند ، این کودکان خشونت را در خود پرورش می دهند زیرا هر کاری که دوست دارند انجام می دهند و کسی آن ها را تنبیه و دعوا نمی کند و این افراد خود شیفته و پر توقع بار می آیند .

 مستبدانه : والدینی که قوانین سخت را برای کودکان خود تعیین کرده و به او اجازه انجام کار های خارج از چهارچوب سرسختانه خود نمی دهند و هنگام خطای کودک او را سرزنش و تنبیه می کنند ، این کودکان خشم زیادی را درونی می کنند و در بزرگسالی به روش های مختلف به صورت خشونت بروز می دهند .

 طردکننده : این افراد محبت و کنترل خود را از کودک دریغ کرده و توجه زیادی به نحوه رشد او ندارند ، کودکان با این سبک تربیتی به دلیل کمبود توجه و عدم وجود تربیت مناسب معمولا گوشه گیر شده و خشم زیادی را درون خود حس می کنند که در اکثر موارد به صورت پرخاشگری بروز می یابد .

 مقتدرانه : این سبک تربیتی بهترین نوع تربیت فرزندان است ، در این سبک والدین دلیل هر قانون و هر توبیخی را برای کودک خود توضیح داده ، محبت خود را از او دریغ نکرده و در عین حال زمانی که کودک خطا کند با او مقتدرانه صحبت می کنند و در برخی تصمیمات او را شزیک می دانند ، این نوع سبک تربیتی به دلیل شکل گیری درست رابطه فرزند با والدین خشم کمتری را در کودک درونی کرده و هنگام بزرگسالی خشم خود را راحت کنترل می کند .



حتما بخوانید: تربیت فرزندان


برای پیشگیری از بروز خشونت چه کنیم
خشونت در اکثر مواقع از دوران کودکی درون فرد نهادینه شده و در برخی افراد هم می تواند بدون پیشینه قبلی خاصی به دلایل مختلف مانند فشار زندگی ، تغییر خلق و خو و یا اطرافیان فرد در نوجوانی و بزرگسالی نیز بروز یابد و تبدیل به عادت رفتاری فرد و خشونت خانگی در آینده شود . با رعایت برخی نکات می توانیم از بروز خشونت در هر سنی پیشگیری کنیم که در این جا شش مورد از این نکات را مشاهده می کنید .

1. ارتباط مناسب : تحقیقات نشان داده کودکان حداقل به پنج بزرگسال دلسوز احتیاج دارند که این بزرگسالان می تواند علاوه بر والدین از افرادی مثل مادربزرگ ، پدربزرگ ، خاله ، عمه ، معلم ، مشاور و ... باشد که در تربیت مناسب فرزند می توانند تاثیر بسزایی در جلوگیری از گرایش به خشونت داشته باشند .

2. تقویت وجدان : با فرزند خود هماهنگ و همراه باشید ، دعوای خانوادگی را از او دور نگه دارید ، فضای امن و مطمئن را ایجاد کنید و به او آموزش دهید که مسئولیت رفتار خود را گردن بگیرد .

3. همدلی : همدلی یعنی خود را جای دیگران قرار دادن و درد آن ها را درک کردن ، در خود و فرزندان همدلی را تقویت کنید ، برای مثال زمانی که کودکی را در پارک مورد ضربه قرار می دهد ، تذکر دهید و یاد آوری کنید خود را جای آن کودک گذارد و حس او را درک کند .

4. عزت نفس : عزت نفس را در خود و کودک تقویت کنید ، توانایی های فرزندتان را به او یاد آور شوید و هنگام نشان دادن آن او را تشویق کنید .

5. آرمیدگی : تمرین روش های کسب آرامش مثل تنفس شمرده شمرده و آموختن آن ها به کودک می تواند در پیشگیری از بروز خشم جلوگیری کند .

6. صحبت : هنگام احساس خشم در مورد آن با فردی مطمئن صحبت کنید و این روش را به فرزند خود نیز آموزش دهید .



در ادامه بخوانید: راه های کنترل خشم
 کلام آخر

خشونت از تعامل ژنتیک و محیط افراد به وجود می آید ، گاهی ریشه خشونت در درون افراد به صورت ژنتیکی وجود دارد و در دیگر موارد محیط فرد و گذشته و نوع تربیت او در بروز خشم تاثیر می گذارد ، اما با تربیت مقتدرانه و آموزش درست فرزندان و تمرین می توان از گرایش به خشونت پیشگیری کرد و در صورت لزوم و احساس خطر به روانشناس برای دریافت کمک مراجعه کرد .




سوالات متداول


1- چه عواملی منجر به بروز خشونت می شوند ؟
برخی عوامل بروز خشونت به سبک تربیت فرد در دوران کودکی بازگشته و برخی به شرایط زندگی و محیط او در بزرگسالی ، در این جا برخی از عوامل بروز خشونت شرح داده شده است .




2- آیا سبک تربیت فرزندان بر جلوگیری از گرایش به خشم تاثیر دارد ؟
چهار نوع سبک تربیتی والدین برای فرزندان وجود دارد که سه مورد از آن ها می تواند منجر به بروز خشونت در فرد شود ، در متن مقاله سبک های تربیتی و ارتباط آن با بروز خشونت ارائه شده است .




3- برای پیشگیری از بروز خشونت چه کنیم ؟
برای پیشگیری از خشونت در فرزندان و بزرگسالان راه های بسیاری مانند تقویت وجدان و همدلی وجود دارد که در متن مقاله باقی موارد آن ارائه شده است .

منبع : پیشگیری از گرایش به خشونت
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/W4lE
نظرتان را بنویسید