باید و نباید ها در هفته چهاردهم بارداری

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
تصمیم برای به دنیا آوردن یک نوزاد یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی هر فردی است و اگر زن و شوهر آمادگی ورود یک عضو جدید را پیدا کنند می توانند با برنامه ریزی کامل بچه دار شوند . اگرچه احتمالا در روزها و هفته های اول ، تغییرات هورمونی آزار دهنده خواهند بود اما با ورود به سه ماهه دوم بارداری شرایط بهتر می شود و علاوه بر این ، با گذر زمان برجسته شدن شکم مادر ، احساس بارداری را واقعی تر می کند . اگر در سه ماهه دوم حاملگی و در هفته چهاردهم هستید ، این مقاله برای شماست و می توانید هر چیزی که لازم است درباره این هفته از بارداری خود بدانید را مطالعه کنید .



وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری
به طور کلی سه ماهه دوم حاملگی راحت ترین و بهترین دوره بارداری خواهد بود . بنابراین برای شما که اکنون سیزده هفته از حاملگی خود را پشت سر گذاشته اید و از روزهای سخت گذر کرده اید ، زمان استراحت و لذت بردن از بارداریتان فرارسیده است . اگرچه همچنان دردهایی وجود دارند اما اغلب تغییراتی که در هفته 14 مشاهده خواهید کرد مثبت هستند و به طور کلی اوضاع در حال بهتر شدن است . در این قسمت از مقاله تغییراتی که در مادر باردار در هفته 14 اتفاق می افتد ، بیان شده اند .

 کاهش اضطراب

با ورود به هفته چهارهم از میزان اضطرابی که داشتید ، کاسته می شود ، زیرا در حال حاضر احتمال سقط جنین بسیار کمتر است . احساس خیلی مثبت تر و انرژی بیشتری خواهید داشت و می توانید از بارداریتان لذت بیشتری ببرید .

حتما بخوانید : علائم سقط جنین
 درد معده

ممکن است در هر دو طرف شکم خود دردهایی داشته باشید که هنگام حرکت بدتر می شوند اما نگران نباشید این درد ها در هفته 14 کاملا طبیعی هستند و به دلیل رشد سریع جنین و کشیدگی رحم اتفاق می افتند .

 ترشحات نوک سینه

در صورت مشاهده لکه های زرد در نوک سینه های خود وحشت نکنید زیرا از هفته چهاردهم تولید شیر در سینه هایتان شروع می شود و این ترشحات اولین نشانه ها هستند .

 افزایش میل جنسی

برای برخی از زنان ، میل جنسی در دوران حاملگی به دلیل افزایش جریان خون در ناحیه لگن افزایش می یابد . یکی دیگر از دلایل این افزایش میل جنسی می تواند تغییرات هورمونی باشد که در بدن اتفاق می افتد .

بیشتر بخوانید : رابطه جنسی در بارداری


وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری
جنین همچنان با سرعت چشمگیری رشد می کند و در هفته 14 از سر تا پایش حدود 8.7 سانتی متر و وزن آن حدود 43 گرم خواهد بود . او اکنون کاملا شبیه یک آدم در ابعاد بسیار کوچک است زیرا گردنش رشد کرده و بازوها تقریباً با بقیه بدنش متناسب است و اکنون می تواند با هماهنگی بیشتری دست و پاهایش را تکان دهد .

تغییر اساسی جنین در هفته 14 مربوط به موهای ظریفی به نام لانگو ( Lanugo ) است که در سر و بدنش ظاهر می شود . لانگو در تنظیم دمای بدن جنین نقش دارد که تا شش هفته آینده ضخیم تر می شود و حدود چهار هفته قبل از موعد تولد جنین شروع به ریزش می کند ، اگرچه ممکن است بعد از تولد فرزندتان هنوز آثاری از آن را ببینید .

رشد اساسی دیگر جنین در هفته چهاردهم مربوط به دستگاه تناسلیش است ، اگرچه احتمالا هنوز تشخیص آن در سونوگرافی دشوار خواهد بود . علاوه بر این ، جنین در هفته 14 برای اولین بار از عضلات صورتش برای لبخند زدن استفاده می کند .

حتما بخوانید: تاثیر کرونا بر جنین


نشانه های حاملگی در هفته چهاردهم بارداری
در هفته 14 بارداری خبری از نشانه های آزار دهنده سه ماهه اول نیست به طوری که به احتمال زیاد ، تهوع هایی که در صبحگاه تجربه می کردید ، از بین خواهند رفت و انرژی بیشتری خواهید داشت. در رابطه با بی خوابی های بارداری که در هفته های پیش تجربه می کردید هم اوضاع بهتر خواهد شد .

به دلیل این که رحمتان به سمت بالا حرکت می کند ، فشار کمتری به مثانه تان وارد می شود ، بنابراین احتمالا شب ها نیازی به دستشویی رفتن های مکرر ندارید و می توانید خواب راحتی داشته باشید . البته اگر بتوانید گرفتگی عضله پاهایتان که در شب اتفاق خواهد افتاد را برطرف کنید . این گرفتگی ها طبیعی هستند و شما می توانید با کشش های قبل از خواب ، ماساژ و حمام آب گرم این مشکل را کاهش دهید .

یک مشکل دیگر که در هفته چهاردم و به طور کلی در سه ماهه دوم حاملگی وجود دارد این است که احتمالا گاه به گاه دچار خون دماغ می شوید . به خاطر هورمون های بارداری و افزایش فشار خون برای خون رسانی بهتر به جنین ، رگ های خونی تان ضعیف می شوند . در این هنگام اگر پوشش بینی خشک شود ، رگ های خونی شکسته و باعث خونریزی بینی می شود . با نوشیدن آب فراوان و چرب کردن داخل بینی می توانید جلوی خشک شدن آن را بگیرید .



افزایش وزن در دوران بارداری کاملاً طبیعی است و به دلیل حجم خون بیشتر در بدن ، وجود مایع آمنیوتیک و وزن کودک ، وزنتان افزایش پیدا می کند . برجستگی های شکمتان روز به روز بیشتر می شود ، می توانید آن را در آینه چک کنید . کسانی که در ابتدای بارداری وزن متوسط داشتند ، معمولاً در سه ماهه دوم هفته ای 0/5 تا 1 کیلوگرم به وزنتان اضافه می شود اما مراقب باشید افزایش وزن بیش از حد توصیه شده خطر عوارضی مانند فشار خون بالا ، جنین زودرس و زایمان سزارین را افزایش می دهد .

حتما بخوانید : عوارض زایمان سزارین

تغذیه مادر در هفته چهاردهم بارداری
اصول اساسی تغذیه سالم چه فرد باردار باشد و چه نباشد یکسان است . اما در دوران حاملگی تمرکز روی برخی مواد مغذی ضروری از جمله آهن ، پروتئین ، کلسیم ، فولات و چربی های امگا 3 امری حیاتی است و یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین حیاتی است زیرا تغذیه مناسب از عوارض بارداری از جمله زایمان زودرس و فشار خون بالا جلوگیری می کند .

 آهن

در دوران بارداری ، آهن می تواند اکسیژن جنین در حال رشد را تأمین می کند . اگر رژیم غذایی فاقد آهن باشد ، باعث کم خونی می شود که خطر عوارضی مانند تولد زودرس و افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهد . منابع آهن عبارتند از : گوشت بدون چربی ، غذاهای دریایی پخته شده ، آجیل و خشکبار ، لوبیا و عدس .

نکته : ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد و کلسیم مانع از جذب آن می شود .

 پروتئین

در مراحل بعدی حاملگی ، زنان باردار باید هر روز ، به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود ، 1.52 گرم کلسیم مصرف کنند تا به رشد مغز و سایر بافت های کودک کمک کنند . به عنوان مثال ، زنی که 79 کیلوگرم وزن دارد ، باید سعی کند روزانه 121 گرم پروتئین بخورد . علاوه بر این پروتئین برای رشد رحم و پستان مادر نیز لازم است و منابع خوب آن عبارتند از : گوشت ، آجیل ، تخم مرغ ، ماهی ، نخود فرنگی و غیره .

 کلسیم

مقدار خوراکی توصیه شده برای کلسیم در دوران حاملگی 1000 میلی گرم است . کسی که کمتر از 18 سال دارد و باردار است ، باید روزانه 1300 میلی گرم کلسیم مصرف کند . در هفته چهاردهم بارداری کلسیم به استخوان ها و دندان های کودک کمک می کند و در روند رشد عضلات ، اعصاب و سیستم گردش خون نقش دارد . غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از : لبنیات ، تخم مرغ ، بادام ، سبزیجات و غیره .

 فولات

فولات یک ویتامین B است . فرم مصنوعی فولات اسید فولیک نامیده می شود و در دوران بارداری ضروری است زیرا خطر زایمان زودتر از موعد و نقص قلبی مادرزادی را کاهش می دهد . بهترین منابع عبارتند از: غلات ، سبزیجات ، پرتقال ، حبوبات و غیره . 

 ویتامین D

ویتامین D به ساخت استخوان ها و دندان های جنین در حال رشد شما کمک می کند . این ویتامین را علاوه بر خورشید می توان از موارد خوراکی نیز به دست آود . این مواد عبارتند از : جگر گاو ، پنیز ، زرده تخم مرغ ، قارچ و غیره .

 امگا 3
مصرف اسیدهای چرب امگا 3 در هفته 14 بارداری برای قلب ، مغز ، چشم ها ، سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی مرکزی مفید است . امگا 3 ممکن است از زایمان زودرس جلوگیری کند و احتمال افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد . اسیدهای چرب امگا 3 در موارد زیر وجود دارد : روغن ماهی ، دانه های کتان ، تخم مرغ و غیره .

 مایعات

خانم های باردار در هفته چهاردهم حاملگی خود باید حداقل 8 تا 12 لیوان آب در روز بنوشند تا به عوارضی مانند نقص لوله عصبی و بی کیفیت بودن شیر مادر دچار نشوند .

 کلام آخر

مادران باردار در هفته 14 حاملگی در یک سراشیبی قرار می گیرند و هر روز از درد و ناراحتی هایی که در هفته های اول داشتند کاسته و بر لذت های بارداری افزوده می شود . جنین نیز در این حین با سرعت زیادی در حال رشد خواهد بود ، این در حالی است که خطر سقط جنین نیز از این زمان رو به کاهش می رود .






سوالات متداول


1- وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری به چه صورت است ؟
از جمله علائمی که مادران باردار در هفته چهارده بارداری خواهند داشت درد معده ، افزایش تمایل جنسی و غیره هستند که به همراه توضیحات تکمیلی در متن مقاله بیان شده اند .




2- جنین در هفته چهاردهم چه تغییرات اساسی ای می کند ؟
در این هفته پرز های لانگو ایجاد می شوند و دستگاه تناسلی جنین تکمیل می شود به همراه تغییرات دیگری که در مقاله به طور کامل بیان شده اند .




3- مادران باردار در هفته چهاردهم بارداری چه موادی باید مصرف کنند ؟
در این هفته بدن مادر به یک رژیم غذایی سرشار از آهن ، کلسیم ، ویتامین D و انواع ویتامین ها و مواد معدنی ای که در مقاله عنوان شده اند ، نیاز دارد .

منبع : باید و نباید ها در هفته چهاردهم بارداری
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/V6kz
نظرتان را بنویسید