خشونت علیه مردان

خشونت علیه مردان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
در دنیای امروزی که خشونت علیه زنان یکی از معضلات هر جامعه ای است شاید خیلی در مورد خشونت علیه مردان و حمایت از مردان قربانی این خشونت نشنویم ، در حالی که مردان و پسران کودک و نوجوان بسیاری قربانی خشونت توسط مردان دیگر و یا زنان هستند .

به دلیل ضعیف دیده شدن ، بی آبرویی و سرافکندگی مردان گزارش کمتری از خشونت به قانون می دهند و بنابراین اطلاعات بسیار کمتری در این مورد در دسترس بوده و توجه کمتری به خشونت علیه مردان می شود .

خشونت زنان علیه مردان از مسائلی است که اخیرا به آن توجه بیشتری می شود و تا قبل آن در ذهن همه این گونه جا افتاده بود که خشونت همیشه از سمت مردان به سمت زنان است تا زمانی که مردان هم برای مورد خشونت واقع شدن توسط زنان به روانشناس و روانپزشک مراجعه کردند ، در این مقاله به توضیح خشونت علیه مردان ، انواع ، دلایل مهم پنهان کردن و رخ دادن خشونت و عواقب آن می پردازیم .



خشونت علیه مردان و انواع آن را بشناسیم
در این نوع خشونت قربانی مردان و یا پسران نوجوان هستند که مورد خشونت توسط مردان و یا زنان قرار می گیرند . عموما وقتی حرف از خشونت خانگی در میان است ذهن افراد سمت خشونت مردان علیه زنان و کودکان می رود و به ذهن کمتر کسی خشونت علیه مردان خطور می کند .

در طول تاریخ خشونت مردان علیه مردان بسیار بوده و دیده شده که مردان قوی تر ، مردان ضعیف تر را مورد خشونت قرار داده اند ، از معضلات اخیر برخی مردان خشونت زنان علیه آنان است . خشم و خشونت علیه مردان همانند زنان و کودکان انواع مختلفی دارد که در این متن مشاهده می کنید .

 خشونت فیزیکی : این نوع خشونت شامل درگیری فیزیکی ، کتک زدن ، پرتاب اشیا ، استفاده از اشیای تیز ، خفه کردن و امثال آن است ، از خشونت های فیزیکی خشونت جنسی است که می تواند تجاوز مرد به مرد باشد و یا در برخی موارد گزارش شده است که زنان با تهدید و باج گیری مردان را به دخول اجباری وا می دارند .

 خشونت اقتصادی : هر گونه فشاری که زن به مرد در حوزه اقتصادی وارد کند ، برای مثال او را در خرج کردن منع کند ، کنترل حساب او را در دست بگیرد و یا او را مجبور به خرج های فراتر از توان وی کند .

 خشونت روانی : تهمت ، توهین ، حرف های ناسزا ، فریاد زدن ، آبرو مرد را خدشه دار کردن و اعتماد به نفس او را زیر سوال بردن از مصادیق آن می باشد .

 خشونت اجتماعی : کنترل کردن مرد ، منع او از انجام کارهای دلخواه قانونی ، رفت و آمد با دوستان و خانواده می باشد .

به ترتیب بیشترین خشونت علیه مردان روانی ، اقتصادی ، اجتماعی و در نهایت خشونت فیزیکی است ، گرچه این نوع خشونت ها هم در زنان و هم در مردان نسبت به همسر خود دیده شده و منجر به آسیب می شود .



حتما بخوانید: همسر عصبانی


دلایل عمده پنهان کردن خشونت علیه مردان
افراد بسیاری پس از مورد خشونت واقع شدن ، سکوت را به عنوان راه حل انتخاب می کنند و به مرتکب شونده اجازه می دهند به خشونت خود ادامه دهد . در سال های اخیر به دلیل حمایت های زیاد از قربانیان خشونت ، افراد بیشتری به خصوص زنان خشونت را گزارش می کنند و حمایت می شوند ، اما همچنان برای مردان این موضوع معضلی بزرگ می باشد .

مردان در فرهنگ های مختلف همیشه به دنبال کسب قدرت و نشان دادن نیروی خود بوده و برای کسب این نیرو می جنگیدند ، در کشور های مختلف به دلیل وجود فرهنگ مرد سالاری گزارش خشونت علیه مردان بسیار کم است به خصوص اگر این خشونت توسط زنان صورت گرفته باشد ، بنابراین آمار دقیقی از این موضوع در دسترس نیست ، دلایل عمده پنهان کردن آن توسط مردان و پسران در این جا ارائه شده است .

وابستگی مالی : مردانی که بیکار هستند و زن خانواده کار می کند یا معتاد به الکل و مواد مخدر هستند .

وابستگی احساسی : مردانی که زنان و فرزندان خود را دوست دارند و به خاطر این علاقه نمی توانند خشونت را گزارش کنند .

ترس از دست دادن غرور : عموما زنان به صورت کلامی و روانی خشونت خود را نسبت به همسر خود ابراز می کنند که آسیب این نوع بسیار زیاد است و گزارش آن توسط مردان موجب از دست رفتن غرور و ضعیف دیده شدن آن ها می شود .



حتما بخوانید: چگونه خشم را کنترل کنیم


عواقب خشونت علیه مردان
خشونت علیه مردان می تواند عواقب بسیاری داشته باشد که در برخی موارد غیر قابل جبران بوده و یا بسیار سخت می توان آثار روانی و جسمی این خشونت را پاک کرد ، در این متن برخی از این موارد ارائه شده است :

 کاهش اعتماد به نفس : به دلیل کاهش یافتن قدرت مرد ، تحقیر ، توهین و کنترل کردن وی ، اعتماد به نفس آن ها کاهش می یابد .

 اعتیاد : گاهی مردانی که مورد خشونت واقع می شوند برای تسکین خود به دنبال مصرف سیگار ، الکل و مواد مخدر می روند .

 ترک کار : مردانی که در معرض خشونت خانگی هستند ، گاهی به دلیل فشار همسر و گاهی به دلیل افسردگی و اضطراب کار خود را ترک می کنند .

 ترک تحصیل : پسرانی که مورد خشم و خشونت واقع می شوند گاهی به دلیل فشار های روانی ناشی از آسیب ، مدرسه و تحصیل خود را رها می کنند .

 بیماری جسمی : بیماری قلبی ، گوارشی ، فشار خون ، دیابت و سرطان از عواقب خشونت علیه مردان است .

 تغییر خلق : این مردان خلق و خو پایین تر ، اضطراب ، استرس و افسردگی را تجربه می کنند .

حتما بخوانید: افسردگی و شاخه های آن

چه عواملی منجر به خشونت زنان علیه مردان می شود :
عواملی وجود دارند که منجر به خشونت زنان نسبت به مردان می شوند ، برای نمونه زنانی که در دوران عادت ماهانه و یا نزدیک به آن هستند به دلیل تغییرات هورمونی درگیر خلق و خو پرخاشگرانه می شوند و همسر خود را مورد خشونت روانی و حتی فیزیکی قرار می دهند .

گاهی زنان به دلیل تربیت در خانواده ای مرد سالار خشمی را به دلیل ناکامی در نشان دادن قدرت و ضعیف دیده شدن درونی می کنند که منجر به بروز آن در زندگی زناشویی نسبت به همسر خود می شود ، گاهی هم در خانواده به دلیل وجود خشونت زیاد ، کودک آن را فرا گرفته و در زندگی زناشویی خود پیاده می کند .

عواملی مثل بیکاری مرد خانواده ، مصرف مواد ، ناکامی زن در خواسته ها و فشار های محیط کار منجر به بروز خشم نسبت به همسر وی می گردد .



 کلام آخر

در مورد خشونت علیه مردان به خصوص خشونت زنان علیه آنان اطلاعات و آمار بسیار کمی در دسترس است و اخیرا مردان به سمت بیان آن رو آورده اند بنابراین تشویق و آگاهی سازی نسبت به وجود همچین مسئله ای الزامی است ، تشویق این مردان برای مراجعه به روانشناس از راه هایی است که می تواند از خشونت و عواقب آن جلوگیری کند .



در ادامه بخوانید: خشونت علیه زنان



سوالات متداول


1- خشونت علیه مردان چیست ؟
این نوع خشونت از معضلاتی است که کمتر گزارش می شود و اخیرا برخی گزارشات مربوط به خشونت زنان علیه مردان است که در متن مقاله توضیحاتی ارائه شده است .




2- دلایل پنهان کاری خشونت علیه مردان چیست ؟
به دلیل وجود فرهنگ های مختلف و قدرت طلبی مردان ، پنهان کاری آن ها در مورد خشونت علیه آنان کاهش می بابد ، در متن مقاله مهمترین دلایل پنهان این مورد ارائه شده است .




3- عواقب خشونت علیه مردان چیست ؟
خشونت علیه مردان عواقب بسیاری بر روح ، روان و جسم آن ها گذاشته که در متن مقاله برخی از این عواقب بیان شده است .

منبع : خشونت علیه مردان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/mJnR
نظرتان را بنویسید