خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
خشونت علیه زنان یکی از معضلات هر جامعه ای است که تا سال های سال به آن توجه نمی شد و روزانه زنان زیادی قربانی این خشونت بودند ، در حال حاضر در سراسر دنیا به این مسئله توجه بیشتری می شود ولی همچنان زنان بسیاری مورد خشم و خشونت واقع می شوند و به دلایل مختلف مثل ترس و قضاوت مردم سکوت می کنند و فرد مرتکب شونده به جزای اعمال خود نمی رسد .

طبق آمارهای ارائه شده و تعریف خشونت علیه زنان ، زنان زیادی در طول زندگی خود حداقل یک بار یکی از انواع آن را تجربه کردند و بسیاری جان خود را از دست داده اند .

سازمان ملل متحد روز 25 نوامبر ( 4 یا 5 آذر ) را روز مبارزه علیه خشونت زنان نام گذاری کرده است و سازمان های مختلف سعی دارند با این معضل مبارزه کنند و جلو آن را بگیرند . عوامل موثر بر خشونت علیه زنان در جوامع و فرهنگ های مختلف متفاوت است و دانستن این ریشه ها و انواع مختلف آن در پیشگیری بسیار موثر می باشد .

خشونت علیه زنان عواقبی دارد که گاهی جبران ناپذیر است و زنان قربانی جان خود را از دست می دهد ، گرچه این خشونت ها علیه مردان نیز رخ می دهد ولی زنان به دلایل مختلف بیشتر قربانی هستند ، در این مقاله تعریف خشونت علیه زنان ، عوامل موثر و عواقبی که در پی دارد ارائه شده است .



تعریف خشونت علیه زنان و عوامل موثر بر آن
هرگونه عمل خشونت ‌آمیز که توسط جنس مخالف ، هم جنس ، اعضای خانواده و دولت که منجر به آسیب فیزیکی ، جنسی یا روانی زنان بشود را خشونت علیه زنان می نامند ، تهدید به انجام این امور و گرفتن آزادی از زنان نیز شامل این تعریف می شود ، ریشه این خشم و خشونت به مردسالاری تاریخی بر می گردد .

در جوامع و فرهنگ های مختلف عوامل متفاوتی موجب خشونت علیه زنان می شود که در این جا برخی از عوامل تاثیر گذار در ایران را آورده ایم ، قابل ذکر است که میزان هر کدام در شهر های مختلف متفاوت است ولی وجود فرهنگ مردسالاری در خانواده ها از مهم ترین عوامل بروز خشونت علیه زنان می باشد .

1. فردی : سن زن ، محل تولد و زندگی

2. خانوادگی : آداب و رسوم خانواده خود و همسر ، مرد سالاری و یا پدر سالاری ، میزان آزادی بیان و رفتار در خانواده ، نوع تربیت

3. اقتصادی : میزان درآمد و مستقل بودن زن

4. فرهنگی : اعتقادات خانواده زن یا همسر ، فرهنگ موجود در محل زندگی

5. اجتماعی : میزان تحصیلات زن و همسر و خانواده آن دو ، نوع شغل آن ها



حتما بخوانید: خشونت جنسی


انواع خشونت علیه زنان
در سراسر دنیا انواع مختلفی از خشونت علیه زنان رخ می دهد و صرفا محدود به خشونت فیزیکی نیست که بسیاری از آن ها به دلایل ترس از آبرو و قضاوت شدن و ترس از فرد مرتکب شونده گزارش نمی شوند و پنهان می مانند ، برخی از عوامل خشونت علیه زنان را در اینجا مشاهده می کنید .

 خشونت فیزیکی : درگیری فیزیکی و آسیب به زنان که منجر به شکستگی عضلات ، کبودی ، درد و ... می شود ، گاهی این خشونت به دلیل عصبانیت همسر صورت می گیرد .

 ازدواج اجباری : مجبور کردن و تحت فشار قرار دادن زنان برای ازدواج با وجود مخالفت آن ها

 تجاوز به همسر : ارتباط جنسی اجباری توسط همسر که دلخواه زن نباشد .

 تجاوز : این عمل توسط فردی غریبه و یا آشنا رخ می دهد .

 روحی و روانی : تحقیر و توهین ، فریاد زدن ، منع رفت و آمد ، منع کار کردن و ...

 فضای مجازی : از جدیدترین خشونت ها ، خشونت در فضای مجازی می باشد ، که به صورت تهدید ، توهین ، اظهارات جنسی و ... صورت می گیرد .

از انواع دیگر این خشونت می توان ، اسید پاشی ، خشونت اقتصادی ، قوانین نابرابر ، خشونت خانگی توسط محارم و قاچاق زنان به عنوان برده داری را نام برد .



حتما بخوانید: خشونت و کودک آزاری


عواقب خشونت برای زنان قربانی
خشونت علیه زنان ، عواقب و تاثیرات منفی چشمگیری بر فرد و حتی اطرافیان او می گذارد ، برای مثال قضاوت اطرافیان ، ضغیف دیده شدن و فشار خانواده باعث سکوت فرد شده که این خود عواقب بسیاری در پی دارد . این عواقب می تواند جسمی و یا روحی روانی باشد و گاهی منجر به مرگ زنان توسط فرد مرتکب شونده می شود ، برخی از قربانیان به دلیل عدم تحمل فشار خودکشی می کنند و یا درگیر مصرف مواد مخدر می شوند ، در این جا برخی عواقب خشونت علیه زنان ارائه شده است .

 مرگ : برخی زنان قربانی به دلیل خشونت و آسیب فراوان توسط مجرم ، جان خود را از دست می دهند و برخی دیگر به دلیل عدم تحمل فشار وارد شده اقدام به خودکشی می کنند .

 درد های جسمی : آسیب های جسمی وارد شده به دلیل خشونت فیزیکی مانند شکستگی و کبودی روی بدن به وجود می آیند .

 بیماری : در پی خشونت بیماری های زیادی به سراغ فرد می آید ، مثل بیماری های قلبی ، سرطان و فشار خون ، قربانیان تجاوز جنسی گاهی دچار بیماری های مقاربتی مثل ایدر می شوند .

 بارداری : گاهی تجاوز جنسی منجر به بارداری زنان می شود .

 اختلالات : از مشکلات رایج پس از خشونت خلق پایین ، بی انگیزگی و افسردگی ، اضطراب و استرس ، اختلالات در خواب و به هم ریختن رژیم غذایی می باشد .

 مصرف مواد مخدر ، سیگار و الکل : گاهی زنان برای تسکین درد روحی و جسمی خود به سمت مواد مخدر ، الکل و سیگار می روند و به آن ها اعتیاد پیدا می کنند .



گاهی زنان قربانی تجاوز جنسی به دلیل آسیب روانی وارد شده دیگر قادر به برقراری ارتباط جنسی با همسر خود و فرزندآوری نخواهند بود و گاهی به دلیل برچسب ننگی که به آن ها وارد می شود توسط خانواده و همسر و یا اطرافیان طرد می شوند و مورد تحقیر قرار می گیرند .



حتما بخوانید: همسر آزاری و پیامد های جبران ناپذیر آن


زنان قربانی خشونت سکوت نکنند 
بسیاری از زنان قربانی خشونت به دلیل برچسب هایی که از سوی جامعه بر آن ها وارد می شود راه سکوت و پنهان کردن این موضوع را انتخاب می کنند و به فرد مرتکب شونده فرصت خشونت دوباره نسبت به خود و یا دیگران را می دهند .

امروزه سازمان های مختلف از این زنان حمایت کرده و جلو افرادی که دست به خشونت می زنند را می گیرد ، زنان قربانی می توانند از افرادی که به آن ها اعتماد دارند درخواست حمایت کرده و مشکل خود را با آن ها در میان گذارند . هم چنین آن ها می توانند به روانشناس مراجعه کرده و جلو عواقب جبران ناپذیر خشونت را بگیرند ، در صورتی که فرد مرتکب شونده همسر یا فرد نزدیک قربانی باشد می توان در زمان هایی که خشم او فروکش کرده است او را دعوت به اتاق درمان کرد و یا اگر قربانی شرایط ترک موقعیت و یا مکان را دارد در اسرع وقت این کار را انجام دهد .



در ادامه بخوانید: انواع کودک آزاری


 کلام آخر

در سراسر دنیا امروزه به خشونت علیه زنان و راه های پیشگیری از آن توجه بیشتری می شود ، افراد در یک جامعه باید آگاه باشند که زنان قربانی نیاز به حمایت دارند و لکه ننگ بر آن ها نزنند و خشونت علیه زنان را بشناسند . زنان قربانی باید بدانند زمانی که مورد خشونت واقع می شوند نباید سکوت کرده و آن را گزارش دهند و هر چه سریعتر به روانشناس مراجعه کنند و از عواقب آن جلوگیری کنند و خانواده افراد قربانی حمایت و همدلی خود را از این افراد سلب نکنند .




سوالات متداول


1- تعریف خشونت علیه زنان چیست ؟
هر گونه اعمال خشونت آمیزی که توسط فردی به زن وارد شود خشونت علیه زنان است که عوامل مختلف آن در متن ارائه شده است .




2- انواع مختلف خشونت علیه زنان چیست ؟
خشونت علیه زنان انواع مختلفی مانند خشونت فیزیکی ، تجاوز و ازدواج اجباری دارد که در متن بالا انواع دیگر آن ارائه شده است .




3- عواقب خشونت علیه زنان چیست ؟
خشونت علیه زنان عواقب بسیار و جبران ناپذیری دارد که در متن برخی از آن این عواقب ارائه شده است .

منبع : خشونت علیه زنان
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gzDD
مطلب قبلی
عوارض بی خوابی
مطلب بعدی
خشونت خانگی
نظرتان را بنویسید