تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
تحصیل در آلمان به علت وضعیت بازار کار مناسب و رفاه اجتماعی بالای این کشور که به قطب اقتصادی اروپا نیز معروف است، محبوبیت زیادی دارد و دانشجویان می توانند بنابر شرایط خود در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با هزینه پایین به تحصیل مشغول شوند. هزینه زندگی در آلمان نیز مقرون به صرفه بوده و معادل با حدودا 800 یورو در ماه است.




جمهوری فدرال آلمان کشوری در قلب اروپا و هفتمین کشور بزرگ این قاره است. زبان رسمی این کشور آلمانی بوده و بسیاری از مردم به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند. آلمان با دارا بودن یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان، زمینه فعالیت شرکت های بین المللی و چند ملیتی را فراهم کرده که این موضوع باعث جذب مهاجران به این کشور شده است. آلمان بعد از کشورهای انگلیسی زبان نظیر آمریکا ، انگلیس و استرالیا ، یکی از پرمتقاضی ترین کشورها جهت پذیرش دانشجو می باشد .

تحصیل در آلمان شاید آرزو و خواسته خیلی از متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور باشد ، چون آلمان یک کشور پیشرفته و صنعتی است و آینده درخشانی برای دانشجویان به وجود می آورد . از این رو برای آگاهی بیشتر متقاضیان در ادامه این مقاله به بررسی مزایا ، شرایط ، هزینه زندگی و هزینه تحصیل در آلمان می پردازیم .



مزایای تحصیل در آلمان
آلمان کشوری است که مفاخر علمی مهمی را به جهان معرفی کرده که این موضوع در کنار مزایای زندگی و تحصیل در یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان، این کشور را تبدیل به مقصد جذابی برای بسیاری از دانشجویان بین المللی نموده است. در ادامه برخی از مهمترین مزایای تحصیل در آلمان را برشمرده ایم.



1 امکانات بالای دانشگاه های آلمان

یکی از ویژگی های نظام آموزش عالی آلمان این است که دانشگاه های برتر این کشور فقط در یک شهر متمرکز نیستند، بلکه در سرتاسر این کشور جای گرفته اند؛ به طوری که دانشجویان می توانند از حدود 40 شهر دانشگاهی در آلمان، شهر و دانشگاه مناسب خود را انتخاب نمایند. تعداد زیادی از دانشگاه های آلمان در میان برترین های جهان قرار دارند که دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان (Ludwig Maximilian) و دانشگاه فنی مونیخ به ترتیب اولین و دومین دانشگاه برتر آلمان هستند.



2 شهریه پایین دانشگاه های آلمان

از سال 2014 به بعد تحصیل در بسیاری از دانشگاه های دولتی آلمان در مقطع کارشناسی رایگان اعلام شد و این دانشگاه ها تنها هزینه معینی را بابت هزینه های اجرایی دریافت می کنند. خوشبختانه این موضوع برای دانشجویان بین المللی هم صادق است و هزینه های تحصیلی برای تمام افراد یکسان است.



3 کیفیت و امنیت بالای زندگی در آلمان

آلمان کشوری پیشرفته و قدرتمند با اقتصاد و سیاست با ثبات بوده و خدمات رفاهی زیادی نظیر سیستم درمانی سطح بالا، ساعات کاری کمتر از متوسط کشورهای اروپایی، سیستم حمل و نقل کارآمد و دسترسی آسان به سایر کشورهای اروپای غربی را ارائه می دهد. همچنین این کشور از امنیت بالایی برخوردار بوده و نرخ جرم در آن پایین است.



4 بازار کار مناسب با درآمد بالا در آلمان

نرخ بیکاری در آلمان در سال های اخیر در حدود 3 درصد بوده که جزو پایین ترین نرخ های بیکاری اروپا به شمار می آید. علاوه بر این دانشجویانی که از دانشگاه های آلمانی فارغ التحصیل می شوند عموما می توانند در این کشور به سرعت صاحب شغل شده و بسته به نوع تحصیلات و توانمندی هایشان درآمد متوسط 33 هزار تا 58 هزار یورو در سال داشته باشند.



5 امکان استفاده از دوره های زبان آلمانی

تعداد برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی به خصوص در مقطع کارشناسی چندان زیاد نیست، به همین دلیل برای شرکت در برنامه های درسی دانشجویان می توانند در کالج های یک ساله به زبان آلمانی شرکت کرده و پیش از آغاز تحصیلات خود این زبان را بیاموزند.



6 تعداد بالای دانشجویان بین المللی در آلمان

به دلیل مزیت های فراوان تحصیل در آلمان، سالانه دانشجویان بسیاری از سرتاسر جهان دانشگاه های آلمانی را برای ادامه تحصیلات خود انتخاب می کنند. این موضوع باعث می شود که تنوع نژادی زیادی در دانشگاه های این کشور وجود داشته باشد و افرادی که آلمان را برای تحصیل انتخاب می کنند کمتر احساس تنهایی کرده و می توانند روابط خود را با سایر دانشجویان گسترش دهند.



7 امکان کار همزمان با تحصیل در آلمان

آلمان به دانشجویان تابع اتحادیه اروپا اجازه 20 ساعت کار در هفته را می دهد و دانشجویان تبعه سایر کشورها نیز اجازه کار کردن به مدت 120 روز کامل (240 نیم روز) در سال را دارند. علاوه بر آن در صورتی که دانشجویان به عنوان دستیار استاد دانشگاه و یا دستیار در تحقیقات دانشگاهی مشغول به کار شوند، محدودیتی از نظر تعداد ساعات کاری نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: انتخاب بهترین کشور برای تحصیل در خارج از کشور





شرایط تحصیل در آلمان
پیشتر تحصیل در آلمان فقط به زبان آلمانی محدود می شد و فرد متقای حتما باید دارای مدرک زبان آلمانی در سطح B1 یا B2 متناسب با رشته مورد نظرش می بود ، ولی امروزه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان ارائه دروس در بیشتر رشته ها به زبان انگلیسی می باشد و فرد می تواند با داشتن مدرک آزمون آیلتس 6 به بالا در دانشگاه دلخواهش پذیرش بگیرد. سه نوع دانشگاه در کشور آلمان وجود دارد این دانشگاه ها عبارتند از:


دانشگاه های آموزش عالی تخصصی: در دانشگاه های دسته اول حقوق ، پرستاری ، فیزیک و ... تدریس می شود و در نهایت مدرک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجو اعطا می شود .

موسسات آموزش فنی : در دانشگاه های دسته دوم ، سعی بر این است که تحصیلات کاربردی و عملی شوند و طول این دوره ها کوتاه بوده و فارغ التحصیلان را به سرعت برای ورود به بازار آماده می کند.

دانشگاه های آموزش عالی موسیقی و هنر: در دانشگاه های دسته سوم که با مصاحبه همراه است ، رشته هایی همچون موسیقی ، مد ، فشن و ... تدریس می شود .






تحصیل مقطع کارشناسی در آلمان


برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی در اولین قدم فرد متقاضی باید از میان برنامه های آموزشی و دانشگاه های آلمانی که پذیرای دانشجویان بین المللی هستند، گزینه های مناسب برای اپلای را پیدا کرده، سپس شرایط اعلام شده برای پذیرش در دانشگاه را به خوبی مطالعه نماید. از جمله شرایط مهم داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی بوده و داوطلب باید بعد از اخذ پذیرش در دوره یک ساله کالج شرکت کند و برای تحصیل در رشته مورد نظرش آماده شود.

همان طور که گفته شد برای تحصیل به زبان آلمانی می بایست مدرک زبان آلمانی B1 یا B2 داشته باشید که می توانید زبان خود را در دوره کالج یک ساله تقویت کنید. لازم به ذکر است که رشته های گروه پزشکی عموما به آلمانی تدریس شده و برای پذیرفته شدن در رشته های پزشکی باید پس از گذراندن دوره کالج یک ساله در آزمون ورودی شرکت کنید .  میتوانید برای اطلاع دقیق تر در زمینه رشته های پزشکی ، مطالعه مقاله تحصیل پزشکی در آلمان را به شما پیشنهاد می کنیم .

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در آلمان


تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در آلمان


برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد فرد باید حتما دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه دولتی کشور خود باشد ، در غیر این صورت فردی که دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه های غیر انتفاعی ، پیام نور و آزاد باشد ، می بایست مدرک تحصیلی اش را برای ارزیابی به دانشگاه مورد نظرش بفرستد تا مدرک و رزومه تحصیلی اش مورد بررسی قرار گیرد که البته پذیرش با مدرک دانشگاه های غیر دولتی بسیار سخت است .

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان آلمانی می بایست قبل از اپلای در یکی از آزمون های سنجش زبان آلمانی معتبر که DSH و TestDaF نام دارند، شرکت کرده و نمره مناسبی را کسب نماید. علاوه بر آن تمام مدارک مورد درخواست از طرف دانشگاه را به صورت ترجمه شده ارسال کند. افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان تحصیل می کنند امکان این را دارند که در مقطع دکتری بورسیه شوند و رایگان تحصیل کنند .



تحصیل مقطع دکتری در آلمان


اخذ پذیرش در مقطع دکتری در آلمان کمی سخت می باشد اما اگر فردی دارای رزومه بسیار قوی ، معدل بالا باشد و یک پروپوزال تحقیقاتی مناسب ارائه کند ، می تواند در مقطع دکتری پذیرش بگیرد . تحصیل دکتری در آلمان به دو شیوه پژوهشی و ساختاری امکان پذیر است. در روش پژوهشی دانشجو یک استاد راهنما انتخاب کرده و به صورت فردی و یا همکاری با محققان دیگر می تواند در دانشگاه یا موسسات تحقیقاتی و یا بخش های صنعتی پژوهش های خود را انجام دهد که مدت آن حدودا بین 3 تا 5 سال طول می کشد.

در شیوه تحصیل دکتری ساختاری نیز دانشجو درس های آکادمیک را تحت نظر گروهی از اساتید گذرانده و علاوه بر دروس تئوری، مهارت های نرم نظیر ارائه دانش و نظرات خود را می آموزد. این دوره به طور معمول 3 تا 4 سال طول می کشد.

بیشتر بخوانید: مدرک آزمون زبان آلمانی


هزینه تحصیل در آلمان
اکثر دانشگاه ها در آلمان دولتی هستند و طبق قوانین تصویب شده در مقطع کارشناسی دانشجویان آلمانی و بین المللی می توانند در این دانشگاه ها به صورت رایگان تحصیل کنند، با این حال برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان باید شهریه بپردازید. پیشنهاد ما این است که قبل از اقدام برای اخذ پذیرش تحقیق کنید که دانشگاه مورد نظرتان شهریه در یافت می کند یا خیر .

البته دانشگاه های دولتی آلمان نیز مبلغی را بابت هزینه های اجرایی از دانشجویان دریافت می کنند که تقریبا می توان گفت که شهریه برای هر ترم بیش از 500 یورو در هر ترم تجاوز نمی کند ، دانشجو در هر ترم باید حدودا 100 یورو بابت امور دانشجویی پرداخت کند که این هزینه صرف شورای دانشجویی و فوق برنامه های داخل دانشگاه می شود .

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در خارج از کشور


بورسیه تحصیلی آلمان
بورسیه تحصیلی دولتی آلمان DAAD نام دارد که معمولا به دانشجویان کارشناسی ارشد و در مواقع خاص به دانشجویان دکتری تعلق می گیرد. این بورسیه برای رشته های توسعه محور دانشگاه های دولتی در نظر گرفته شده است. بورسیه DAAD شامل هزینه سفر به آلمان، بیمه درمانی و حقوق ماهیانه 750 یورو برای مقطع کارشناسی ارشد و 1000یورو برای مقطع دکتری می باشد. متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت www.daad.de/en اطلاعات بیشتری راجع به اخذ بورس کسب کنند. مدارک لازم جهت اخذ این بورسیه شامل :


1.   مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با بورسیه (حداکثر تا 6 سال بعد از اخذ مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد برای اخذ مدرک فرصت دارند)
2.   2 سال سابقه کاری مرتبط با رشته مد نظر که می خواهند در آن بورس دریافت کنند .
3.   ارائه مدرک لازم تعیین شده توسط دانشگاه بورس دهنده (ارائه مدرک تحصیلی و مدرک زبان در صورت مورد نیاز بودن)
4.   ثابت کردن توانایی برای با موفقیت گذراندن دوره تحصیل در آلمان
5.   ارائه مدرک زبان با توجه به نوع زبان لازم برای تحصیل در رشته

بیشتر بخوانید: بورسیه تحصیلی


هزینه زندگی در آلمان
برای هر شخصی که قصد تحصیل در آلمان را دارد، دانستن هزینه های زندگی در آلمان ضروری است. هزینه زندگی در شهر های بزرگ طبیعتا بیشتر از هزینه زندگی در شهر های کوچک تر است اما متوسط هزینه زندگی در آلمان در هر ماه حدود 600 تا 800 یورو است . برای اطلاع دقیق تر از هزینه ها می توانید به مقاله هزینه تحصیل در آلمان مراجعه فرمائید .

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا اطلاعات مفیدی را در زمینه تحصیل در آلمان در اختیار شما قرار دهند . در صورتی که در این زمینه به کسب اطلاعات بیشتر نیاز دارید می توانید از سرتاسر کشور با مرکز مشاوره هیوا تماس تلفنی برقرار نمایید .

در ادامه بخوانید: تحصیل دندانپزشکی در آلمان



سوالات متداول


1- تحصیل در آلمان چه شرایطی دارد ؟
دارا بودن مدرک فارغ التحصیلی در مقاطع قبلی، همچنین با توجه به زبان دوره تحصیلی به زبان آلمانی یا انگلیسی، توانمندی خود را در زبان مورد نظر نشان دهد که در متن مقاله توضیحات تکمیلی ارائه شده است .




2- هزینه تحصیل در آلمان چه میزان است؟
تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان عموما رایگان بوده و هر ترم مبلغی بابت امور دانشجویی دریافت می شود که اطلاعات بیشتر را می توانید در متن مقاله پیدا کنید.




3- آیا برای تحصیل در آلمان باید به زبان آلمانی تسلط داشت؟
برای تحصیل در برنامه های آموزشی به زبان آلمانی، دانشجویان می توانند ابتدا در دوره کالج یکساله شرکت کرده و زبان خود را تقویت کنند که توضیحات تکمیلی در این مورد در متن مقاله اطلاع رسانی شده است.

منبع : تحصیل در آلمان
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NzJ8
نظرتان را بنویسید