قرارداد شراکت و شرایط آن

قرارداد شراکت و شرایط آن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

قرارداد شراکت، بین دو یا چند نفر، با ادغام آورده های آنها و با هدف کسب سود ، منعقد می شود. برای انعقاد عقد شراکت به شرایطی، از جمله اهلیت طرفین، تعیین آورده، نیاز است. قرارداد شراکت کاری، مشارکت در ساخت و مشارکت مدنی با بانک، از انواع قرارداد شراکت می باشند.

 

 

قرارداد شراکت از قرارداد های مذکور در قانون مدنی است که بین دو یا چند نفر، با هدف شراکت منعقد می شود. در قرارداد شراکت، دو یا چند شخص، آورده‌های نقدی و غیر نقدی خودشان را که به آن، سهم‌ الشرکه نیز گفته می‌ شود، با یکدیگر، به نحو مشاع و با هدف کسب سود، ادغام می کنند. در روابط تجاری و غیرتجاری امروز، انعقاد این عقد، بسیار رایج شده است.

راه‌اندازی یک کسب‌ و کار، نیازمند وجود مجموعه‌ ای از عوامل مانند سرمایه کافی، ایده و همچنین مهارت و تخصص کافی است که فراهم آوردن تمامی این موارد، برای یک نفر، کار بسیار مشکلی است. همچنین، صاحبان یک خانه کلنگی، ممکن است، قصد بازسازی ملک خود را داشته باشند؛ اما سرمایه لازم برای اقدام به این امر را دارا نباشند. در چنین موقعیت هایی، افراد جامعه برای فراهم کردن سرمایه، کار لازم اقدام به انعقاد قرارداد مشارکت مدنی می کنند. قرارداد شراکت دارای احکام خاص خود است که افراد باید به احکام و مقررات آن آگاهی داشته باشند. 

بنابراین، با توجه به اهمیت بحث قرارداد شراکت، در این مقاله، قصد داریم، در ابتدا، به این سوال پاسخ دهیم که قرارداد شراکت چیست؟ سپس در ادامه، انواع قرارداد مشارکت مدنی را بررسی کرده و شرایط این عقد را توضیح دهیم. اگر در خصوص عقد مشارکت مدنی و انواع آن سوالاتی دارید، در این مقاله، همراه ما باشید.



 

قرارداد شراکت چیست

 

امروزه، در روابط کاری، این موضوع، بسیار رایج شده است که چندین نفر با مشارکت یکدگیر، اقدام به انعقاد قراردادی کنند که هدف از آن، سرمایه گذاری، کار، تامین تجهیزات است. این سری از قراردادها، ذیل قرارداد شراکت مدنی قرار می گیرند. به موجب ماده 571 قانون مدنی، قرارداد مشارکت مدنی، یعنی دو یا چند شخص، آورده‌ های نقدی و غیر نقدی خودشان را که به آن سهم‌ الشرکه نیز گفته می‌ شود، با یکدیگر به نحو مشاع و با هدف کسب سود ادغام کنند. منظور از شخص، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی است.

 

در میان انواع قرارداد شراکت، می توان به قرارداد شراکت کاری اشاره کرد. در این نوع از قرارداد شراکت، چندین نفر متعهد می شوند که برای مدت زمان معینی با یکدیگر فعالیت کاری داشته باشند. مثلا، یک نفر، سرمایه کار را تامین می کند، شخص دیگر، تخصص و دانش خود را به اشتراک می گذارد و شخص سوم، مکان و تجهیزات مورد نیاز کار را فراهم می کند. 

 

به دلیل آن که بسیاری از احکام عقد شراکت، در قانون مدنی ذکر نشده است و افراد می توانند برای تکمیل قرارداد، آن را در ذیل ماده 10 قانون مدنی قرار دهند و با استناد به این ماده، شرایط رو تعیین و قرارداد را منعقد کنند.

 

حتما بخوانید: شرکت مدنی چیست و اوصاف آن

 

انواع قرارداد شراکت

 همان طور که در بخش قبل توضیح دادیم، قرارداد شراکت، با ادغام آورده های نقدی و غیر نقدی دو یا چند نفر، منعقد می شود. مفاد هر قرارداد مشارکت، با توجه به هدف شرکا از انعقاد آن، ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین، بر اساس مفاد قرارداد و قصد طرفین، قرارداد مشارکت مدنی، به انواع مختلفی تقسیم می شوند که شامل موارد ذیل می باشد:

 

قراداد شراکت در ساخت: در قرارداد شراکت در ساخت، صاحبان ملک های قدیمی مانند خانه های کلنگی، که سرمایه لازم برای بازسازی ملک خود را ندارند، با مجریان طرح قرارداد شراکت در ساخت منعقد کرده و ملک خود را در اختیار مجریان طرح، قرار می دهند تا آن‌ ها با سرمایه خود، به ساخت آپارتمان جدید اقدام کنند.

 

قرارداد شراکت در کار: قرارداد شراکت کاری بین دو نفر و یا چند نفر منعقد می شود و این افراد قصد دارند، برای مدت زمان خاصی، با یکدیگر همکاری کرده و برای کسب سود با یکدیگر شراکت کاری داشته باشند. که یکی از طرفین، ممکن است سرمایه را تامین کرده و طرف دیگر، از طریق تخصص و مهارت خود در قراداد، شراکت کند.

 

قرارداد مشارکت مدنی با بانک : قرارداد مشارکت مدنی با بانک، معمولا در بازه زمانی یکساله و سه ساله منعقد می شود. در این قرارداد ها، شخص متقاضی، اطلاعات مورد نیاز، مانند میزان سرمایه مورد نیاز، موضوع مشارکت، مدت مشارکت و غیره را در اختیار بانک قرار می دهد. سپس بانک، اطلاعات دریافت شده، مانند میزان سرمایه مورد نیاز برای قرارداد مشارکت مدنی، میزان سهم شرکا، میزان نسبت سود و غیره را بررسی کرده و کلیه ضوابط و قوانین حاکم بر بانک را در نظر گرفته و در صورت داشتن سود اقتصادی، اقدام به انعقاد قرارداد با شخص متقاضی می کند.

 

بیشتر بخوانید: تعریف شرکت و انواع آن

 

 

 

شرایط قرارداد شراکت

قرارداد شراکت، مانند هر عقد دیگری، پیرو شرایط صحت معامله است که در قانون مدنی به آنها اشاره شده است. به موجب ماده 190 قانون مدنی : " برای صحت هر معامله ، شرایط ذیل اساسی است: 

 

قصد و رضای طرفین : انعقاد قرارداد مشارکت مدنی، باید با رضایت کامل طرفین صورت گفته و هیچ گونه اکراه و اجباری در آن نباشد. اکراه سبب عدم نفوذ معامله و اجبار در قرارداد، سبب بطلان قرارداد شراکت می شود.

 

اهلیت طرفین : برای انعقاد قرارداد شراکت، همه شرکا لزوما باید اهلیت معامله داشته باشند. انعقاد قرارداد با محجورین که شامل صغار، مجانین و افراد غیر رشید است، نافذ نمی باشد.

 

موضوع معین که مورد معامله باشد: در قراداد شراکت، باید آورده های هر یک از شرکا مشخص بشود. مثلا، یکی سرمایه کار را تامین می کند و شخص دیگر، تخصص خود را به عنوان آورده، مطرح می کند.

 

مشروعیت جهت معامله : قراداد شراکت، باید جهتی مشروع داشته باشد. برای نمونه، طرفین قرارداد، نمی توانند قراردادی منعقد کنند که هدف آن، ایجاد یک آزمایشگاه تولید مواد مخدر است. 

 

در ادامه بخوانید: قرارداد مشارکت در ساخت

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قرارداد شراکت و شرایط آن در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون قرارداد شراکت و شرایط آن پاسخ دهند.

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- عقد شراکت چیست؟

قرارداد مشارکت مدنی یعنی دو یا چند شخص آورده های نقدی و غیر نقدی خودشان را با یکدیگر به نحو مشاع و با هدف کسب سود ادغام کنند که این موضوع در متن مقاله توضیح داده شده است.

 

2- انواع قرارداد مشارکت مدنی کدام است؟

قرارداد مشارکت مدنی دارای انواع مختلفی مانند مشارکت در ساخت مشارکت مدنی در بانک و مشارکت در کار و غیره است که انواع آن در متن مقاله توضیح داده شده است.

 

3- شرایط عقد شراکت چه مواردی می باشد؟

شرایط عقد شراکت مواردی مانند قصد و رضا و اهلیت طرفین و تعیین موضوع مورد شراکت است که در متن مقاله این موضوع به صورت کامل شرح داده شده است.
منبع : قرارداد شراکت و شرایط آن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gRjY
نظرتان را بنویسید