مدت زمان رجوع بعد از طلاق

مدت زمان رجوع بعد از طلاق
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

رجوع بعد از طلاق، صرفا در طلاق رجعی امکان دارد و حقی است برای مرد. مدت زمان رجوع بعد از طلاق، صرفا در مدت عده طلاق رجعی، یعنی به مدت، سه ماه یا سه طهر می باشد و بعد از انقضای مدت عده، امکان رجوع نیز از بین می رود. رجوع باید، توسط مرد صورت گیرد و می تواند به هر لفظ و عملی انجام شود. رجوع باید، در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، ثبت شود.

 

 

بر اساس قانون مدنی، طلاق را می توان شامل دو قسم، یعنی طلاق بائن و طلاق رجعی دانست. در طلاق بائن که خود، دارای انواعی مختلفی است، به محض اجرای صیغه طلاق، زن و مرد، از یکدیگر جدا شده و تمامی آثار عقد نکاح، میان آن ها پایان می یابد. اما در طلاق رجعی، مرد، فرصت آن را خواهد داشت تا بعد از طلاق، رجوع کند.

رجوع بعد از طلاق، صرفا در طلاق رجعی امکان دارد. البته، در طلاق خلع و مبارات بائن، در صورتی که زن، از بذل خود، نسبت به مهریه، رجوع کند، به مرد نیز حق رجوع بعد از طلاق داده می شود. رجوع، در هر زمان و تحت هر شرایطی، امکان پذیر نیست و حتما باید در مهلت و مدت معین و با رعایت شرایط مندرج در قانون مدنی، صورت گیرد. 

با توجه به توضیحات فوق، در این مقاله، طلاق رجعی و شرایط رجوع بعد از طلاق را توضیح خواهیم داد؛ سپس، به بررسی این موضوع که مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است، خواهیم پرداخت. چنانچه، پیرامون موضوع شرایط و مدت زمان رجوع بعد از طلاق، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

طلاق رجعی چیست

طلاق و انواع آن، در قانون مدنی، بیان شده است. یکی از انواع طلاق، طلاق رجعی است. طلاق رجعی، زمانی است که مرد، برای جدایی از همسرش، اقدام نموده و از دادگاه، تقاضای صدور حکم طلاق را دارد. در این نوع از طلاق، نیاز به ارایه هیچ نوع دلیلی از جانب مرد نیست و او صرفا باید، پس از صدور حکم دادگاه، جهت جاری شدن صیغه طلاق، تمام حقوق مالی زن را پرداخت نماید، مگر اینکه زن، رضایت دهد.

بر اساس ماده 1148 قانون مدنی: "در طلاق رجعی، برای شوهر، در مدت عده، حق رجوع است". رجوع، به معنای اظهار اراده مرد، مبنی بر تمایل به بازگشت به زندگی می باشد و با اعمال آن، صیغه طلاق، از بین رفته، و بدون نیاز به جاری شدن مجدد خطبه ازدواج، طرفین به زوجیت یکدیگر، باز می گردند. قانون مدنی، در خصوص اینکه مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است، و شرایط آن چیست نیز، صحبت کرده و آن را صرفا، منحصر به مدت عده دانسته است.

حتما بخوانید: رجوع از طلاق چیست

 

شرایط رجوع بعد از طلاق

در قسمت قبل، طلاق رجعی و حق رجوع مرد، در این نوع از طلاق را توضیح دادیم و گفتیم که قانون گذار، در خصوص اینکه مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است، تعیین تکلیف نموده است. رجوع بعد از طلاق، سبب بر هم خوردن آثار طلاق، بین زن و مرد خواهد شد؛ یعنی طلاق، بی اثر می شود و زن و مرد، دوباره به زوجیت هم در می آیند. البته، برای تحقق رجوع بعد از طلاق، شرایطی مورد نیاز است. از جمله شرایط رجوع بعد از طلاق، آن است که :

رجوع بعد از طلاق، صرفا به خواست و اراده مرد بستگی دارد.

رجوع، به هر لفظ یا عملی از طرف مرد که قصد رجوع وی را برساند، تحقق می یابد.

رجوع بعد از طلاق، نیاز به خواندن صیغه عقد مجدد ندارد.

رجوع بعد از طلاق، حتما باید به ثبت برسد.

رجوع بعد از طلاق، صرفا در طول مدت عده طلاق، امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: شرایط رجوع در طلاق رجعی

 

 

 

مدت زمان رجوع بعد از طلاق

در قسمت قبل، در خصوص شرایط رجوع بعد از طلاق، در طلاق رجعی، توضیح دادیم و گفتیم که قانون گذار، در خصوص اینکه مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است، در ماده 1148 قانون مدنی، تعیین تکلیف نموده و آن را، منحصر به زمان عده دانسته است. بنابراین، برای اطلاع دقیق از اینکه میزان مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است، بایستی مدت عده زن، در طلاق رجعی را بررسی کنیم.

بر اساس ماده 1150 قانون مدنی: "عده، عبارت است از مدتی که تا انقضای آن، زنی که عقد نکاح او منحل شده است، نمی‌ تواند شوهر دیگر، اختیار کند." بنابر این، بعد از طلاق، زنان، ملزم به رعایت مدت عده می باشند که با توجه به شرایط زن، نظیر باکره بودن، یائسه بودن، باردار بودن، مدت این عده، متفاوت است. مدت زمان رجوع در طلاق رجعی، با توجه به مدت عده، عبارت است از:

3 ماه یا سه طهر، در طلاق رجعی به درخواست مرد، در صورتی که زن، یائسه یا باکره نباشد. در مواردی که زن، هنگام طلاق، باکره یا یائسه باشد، طلاق بائن است و مرد حق رجوع ندارد.

تا پایان مدت بارداری، در طلاق رجعی زن حامله: از آنجا که مدت عده زن باردار، تا پایان وضع حمل می باشد، حق رجوع نیز تا پایان این زمان، باقی است.

در ادامه بخوانید: عده طلاق رجعی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدت زمان رجوع بعد از طلاق در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارایه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مدت زمان رجوع بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است؟

مدت زمان رجوع بعد از طلاق با توجه به ماده 1148 قانون مدنی صرفا منحصر به مدت عده زن بعد از طلاق یعنی 3 ماه یا سه طهر می باشد که توضیحات آن در متن مقاله ارایه شده است.

 

2- شرایط رجوع بعد از طلاق چیست؟

شرایط رجوع بعد از طلاق عبارت است از اینکه به خواست و اراده مرد در مدت عده باشد و به ثبت برسد و سایر مواردی که توضیحات آن در متن مقاله ارایه شده است.

 

3- رجوع بعد از طلاق در کدام نوع از طلاق امکان پذیر است؟

رجوع بعد از طلاق صرفا در طلاق رجعی که مرد اقدام به طلاق دادن همسرش نموده امکان پذیر است که توضیحات آن در متن مقاله ارایه شده است.

منبع : مدت زمان رجوع بعد از طلاق

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rjv2
نظرتان را بنویسید