راه های درمان کودک مضطرب

راه های درمان کودک مضطرب
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
از بین بردن تمام اضطراب کودک ممکن نیست ، همه ما گاهی مضطرب می شویم و نیاز داریم یاد بگیریم که چگونه با آن مقابله کنیم . حتی اگر مشاهده اضطراب در کودکتان سخت باشد شما باید پذیرید که کودکانتان مضطرب خواهند شد . شاید شما بخواهید بدانید که من چگونه می توانم در آن موقعی که فرزندم ناگهان بسیار می ترسد و از انجام هر کاری امتناع می کند مانع احساس ترس او شوم ؟ قطعا استفاده از روش های کاهش اضطراب در کودکان به شما در کنترل اضطراب فرزندتان موثر خواهد بود ولی آن روش ها برای لحظه ای که کودک مضطرب شده نیست بلکه برای قبل و بعد آن است ، در ادامه این مقاله روشی بسیار سازمان یافته به شما ارائه می کنیم که بدانید وقتی کودک شما ترسیده و مضطرب است چه کار کنید . 




رویکرد راه حل محور برای مقابله با اضطراب کودک
استفاده از رویکرد راه حل محور در مقابله با اضطراب کودک دو فایده دارد  : 

اول اینکه به شما و فرزندتان روشی همکارانه ارائه می دهد که هر دو می توانید بر حل مشکل و نتیجه ان تاثیر گذار باشید 
دوم اینکه استقلال کودکان را در مدیریت کردن اضطراب خودشان با دادن مسولیت به آنها تشویق می کند . این رویکرد شش مرحله دارد که در ادامه مقاله توضیح می دهیم .











1 . آنچه را که فرزندتان گفته است خلاصه کنید
حرف های فرزندتان را خوب گوش کنید ، سپس دقت فهم خودتان را بررسی کنید یعنی مطمئن شوید که شما می دانید فرزندتان در واقع چه منظوری دارد . از بحث و جدل بپرهیزید و به جای آن حس همدلی خودتان را با آرامش و دلسوزانه به کودکتان اطلاع بدهید . مثلا کودکی را تصور کنید که وقتی با پدر و مادرش در حال بیرون رفتن از خانه است شدیدا گریه می کند چون می ترسد بیرون تصادف کنند ؛ در این حالت پدر و مادر باید به حرف های کودک گوش کنند و دلایل او را بشنوند سپس به او بگویند : پس تو می خواهی ما بیرون نرویم چون فکر می کنی تصادف می کنیم و صدمه می بینیم ، درسته ؟ این دلیل بی تابی تو است ؟

حتما بخوانید: اضطراب جدایی در کودکان


2.آنچه را می توانید تغییر دهید مشخص کنید
از فرزندتان بپرسید که او چه چیزی را می تواند تغییر بدهد ؟ موقعیت ، عکس العمل خودش یا هر دو ؟ در مورد مثال بالا در این مرحله والدین می گویند : " مادرت و من امشب می خواهیم برویم بیرون و این بستگی به تو دارد که چگونه با آن برخورد کنی ، تو می توانی کاری که الان انجام می دهی ادامه دهی و احساس بدی داشته باشی یا اینکه می توانی برای مقابله با این احساس بد کاری کنی . می خواهی با هم فکر کنیم و راهی پیدا کنیم تا حس بهتری داشته باشی ؟ " . 

حتما بخوانید: علت اضطراب در کودکان
3. از فرزندتان بخواهید در مورد تمام روش هایی که ممکن است اضطرابش را کمتر کند بارش فکری انجام دهد
شما نباید مسولیت این تکلیف کودک را به عهده بگیرید به جای آن به او کمک کنید تا راهی پیدا کند که با استفاده از آن اضطرابش کمتر می شود ؛ کودک را به خاطر هر طرحی که ارائه می دهد تشویق کنید ، این حقیقت که آنها همراه با شما در فرایند تلاش برای کاهش اضطراب کودکان به صورت سازنده شرکت کرده اند بسیار مثبت و مهم است . همه ایده هایی که فرزندتان می دهد یادداشت کنید . 



4. هر ایده یا راهبردی که فرزند شما به آن دست می یابد یکی یکی بررسی کنید 
در مورد هر ایده از کودک بپرسید : " اگر تو این کار را انجام دهی چه اتفاقی می افتد ؟" اگر کودک نمی دانست با ملایمت پیشامدهای ممکن را به او متذکر شوید و به خاطر داشته باشید که هدف اصلی شما تشویق فرزندتان برای پیدا کردن راه حل هایی برای کم کردن اضطرابش می باشد . 



5. از فرزندتان بخواهید راهبردی را که بیشترین احتمال را برای گرفتن بهترین نتیجه دارد انتخاب کند 
برای هر راهبرد بیان شده یک مقیاس از 1 تا 10 در نظر بگیرید و به آن راهبرد نمره بدهید .



6. وقتی فرزندتان قو ترین راهبرد را امتحان کرد موفقیت او را ارزیابی کنید 
این مورد آخرین مورد رویکرد راه حل محور است که به شما می گوید وقتی کودک شما مضطرب است چه کار کنید . در این مرحله ، آن راهبرد را با فرزندتان بررسی کنید و توجه داشته باشید که آن چه مقدار موفقیت آمیز بود ، چقدر سخت بود و کودک چه چیزی از آن یاد گرفت که بتواند برای دفعه بعد به کار ببرد.

منبع : کمک به کودک مضطرب ؛ رانلد راپی ، آن ویگنال ، سوزان اسپنس ، ونسا کابم ، هایدی لینهام ، ترجمه سمیرا رستمی 

در ادامه بخوانید: نحوه تاثیر اضطراب بر کودکان












سوالات متداول


1- رویکرد راه حل محور برای مقابله با اضطراب کودک چیست؟
استفاده از رویکرد راه حل محور در مقابله با اضطراب کودک دو فایده اساسی دارد که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.




2- مرحله اول در مدیریت اضطراب کودکان چیست؟
در مرحله اول آنچه را که فرزندتان گفته است خلاصه کنید و حرف های فرزندتان را خوب گوش کنید که در متن شرح داده ایم.




3- مرحله دوم مدیریت اضطراب کودکان چیست؟
در مرحله دوم آنچه را می توانید تغییر دهید مشخص کنید و از فرزندتان بپرسید که او چه چیزی را می تواند تغییر بدهد که در متن ارائه شده است.

منبع : راه های درمان کودک مضطرب
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/P3nn
مطلب قبلی
انواع خودکشی
مطلب بعدی
هفته نهم بارداری
نظرتان را بنویسید