آیا رنگ لامپ رشد گیاه روی سرعت رشد تاثیر دارد؟  (قسمت دوم)

آیا رنگ لامپ رشد گیاه روی سرعت رشد تاثیر دارد؟  (قسمت دوم)
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
گرولایت

در مقاله قبل درباره تاثیر رنگ لامپ مخصوص رشد گیاه روی رشد گیاهان صحبت کردیم. امروز نیز در ادامه این مقاله به بررسی انواع رنگ لامپ رشد گیاه و تاثیر هر رنگ روی گیاهان می پردازیم.

نور سبز چه تاثیری بر گیاهان دارد؟

رنگ گیاهان شما عمدتاً به دلیل کلروفیل است و به همین دلیل است که با این طیف نیز ارتباط دارد.طیف سبز باعث افزایش تولید کلروفیل گیاهان شما می شود. کارشناسان از این به عنوان رنگدانه برای مشاهده صحیح گیاهان استفاده می کنند.گیاهان در واقع هنوز از نور سبز برای فتوسنتز استفاده می کنند، اما این طیف را کمتر جذب می کنند.به همین دلیل است که گیاهان ما سبز رنگ هستند. همچنین می توان گفت که بدون طیف سبز، می تواند تأثیر نامطلوبی بر رشد گیاه شما داشته باشد.

چگونه نور بنفش بر رشد گیاه تأثیر می گذارد؟

این رنگ بنفش به اندازه نور آبی برای کمک به رشد گیاهان شما موثر است. گفته می شود که رنگ، طعم و بوی گیاهان شما را افزایش می دهد.با این گفته، نور بنفش یا بنفش به تنهایی برای استفاده به تنهایی ایده آل نیست، زیرا بیشتر یک تقویت کننده است. این رنگ برای استفاده در فرآیند رویشی بسیار عالی است.

چرا گیاهان در نور آبی بهتر رشد می کنند؟

طیف آبی به طور گسترده ای برای رشد گیاهان در داخل خانه استفاده می شود، درست مانند طیف قرمز. این امر به تسریع رشد گیاهان شما کمک می کند و همچنین برای اطمینان از رشد گیاهان شما بسیار مهم است.

اثرات نور آبی بر گیاهان 

در واقع، این در طول چرخه اولیه گیاهان شما ضروری است، زیرا به بذر و رشد برگ کمک می کند. این طیف نور همچنین به تولید کلروفیل کمک می کند، که آن را در طول فتوسنتز نیز ضروری می کند.این امر استحکام ریشه، ساقه و برگ گیاهان شما را تضمین می کند. بدون این طیف، دانه های شما حتی از روی زمین بلند نمی شوند و گیاهان شما ضعیف و زرد رنگ می شوند.

نور قرمز چه تاثیری بر گیاهان دارد؟

این طیف بهتر است در مرحله گلدهی گیاهان شما استفاده شود زیرا طول موج بیشتری نسبت به نور آبی دارد.این طیف در واقع برای رشد گیاه شما مهم است، اما استفاده از این نور واقعاً شما را به جایی خوب در مورد رشد گیاهان نمی رساند.نور قرمز همیشه باید با طیف آبی همراه باشد تا اطمینان حاصل شود که محصولات شما سالم تر خواهند بود.

در حالی که می‌توانید از این طیف در مراحل اولیه رشد گیاهان خود استفاده کنید، اما اثربخشی آن را عمدتاً در قسمت آخر چرخه، زمانی که گیاهان شما در مرحله گلدهی هستند، مشاهده خواهید کرد.مهم نیست چه گیاهی را در خانه می روید، مهم ترین رنگ های مورد نیاز قرمز و آبی هستند. برخی منابع می گویند که 10٪ آبی و 90٪ قرمز است. دیگران می گویند 30٪ آبی و 70٪ قرمز بهترین است.این بستگی به این دارد که شما می خواهید گیاهان شما چه کاری انجام دهند. همچنین بستگی به این دارد که آنها چه گیاهانی هستند. با استفاده از اطلاعات بالا می توانید رنگ های دیگری را از طیف اضافه کنید تا سایر ویژگی های رشد را اضافه کنید.

چرا رتبه‌بندی PAR برای سیستم‌های نور رشد داخلی بسیار مهم است؟

"PAR" یا تشعشع فعال فتوسنتزی برای دانستن میزان نور موجود در طول فتوسنتز مفید است.از آنجایی که قبلاً ثابت کرده‌ایم که طیف نور یا رنگ‌های مختلف بر رشد گیاه شما تأثیر می‌گذارد، دانستن PAR به شما کمک می‌کند تا طول موج‌های لازم را برای رشد گیاهتان تعیین کنید.چیزی که باید بدانید این است که وقتی نور وجود ندارد، به این معنی است که PAR در صفر است. 

برای تولیدکنندگان، اندازه‌گیری Par بین 400 تا 700 نانومتر است که طیف نور متفاوتی را که به آن اشاره کردیم را نیز پوشش می‌دهد.در مرحله رویشی، PAR شما باید 400-490 نانومتر باشد. می توانید یک PAR متر بگیرید تا به سرعت از طول موج هایی که چراغ های رشد شما دارند مطلع شوید.این به شما کمک می کند تا بفهمید چه طیفی را از دست داده اید یا برای اطمینان از رشد گیاه خود به آن نیاز دارید.

چگونه قرار گرفتن در معرض نور بر رشد گیاه تأثیر می گذارد؟

وقتی گیاهان در معرض نور قرار نگیرند، فتوسنتز انجام نمی‌شود و این فقط به این معنی است که گیاهان غذا و انرژی کافی برای سالم بودن یا رشد آن‌ها تولید نمی‌کنند.نیازهای گیاهان شما در مورد نور متفاوت است، بنابراین مطمئن شوید که آیا گیاهان شما در رده کم نور، نور متوسط ​​یا پر نور قرار می گیرند. برای گیاهان کم نور، آنها فقط به حداقل 4 ساعت قرار گرفتن در معرض نور نیاز دارند.گیاهان با نور متوسط ​​حداقل به 8 ساعت و گیاهان با نور زیاد به 12 تا 16 ساعت نوردهی نیاز دارند.همچنین بسیار مهم است که هنگام قرار گرفتن در معرض نور، یک برنامه روتین ایجاد کنید تا گیاهان شما برای سازگاری با فتوسنتز و برعکس آن، که تنفس است، دچار مشکل نشوند.

اگر گیاهان شما نور کافی دریافت نکنند چه اتفاقی می افتد؟

وقتی گیاهان نور کافی دریافت نمی کنند، ممکن است چندین اتفاق بیفتد و به ما اعتماد کنید، هیچ چیز مثبتی وجود ندارد!در اینجا چند علامت وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید آیا گیاهان شما نور کافی دریافت نمی کنند یا خیر:لکه های زرد - این به دلیل کمبود کلروفیل است زیرا گیاه نور کافی برای تولید بیشتر آن را دریافت نمی کند.رشد گیاه - متوجه خواهید شد که گیاهان شما در زمانی که باید بلند نمی شوند.میانگره های گسترده - این فاصله بین برگ ها است.

 اگر گیاهان شما نور کافی دریافت نکنند، فضای بین برگ های گیاهان شما بزرگتر می شود.اندازه برگ کوچک - از آنجایی که برگها انرژی و غذا تولید نمی کنند، آنطور که باید رشد نمی کنند.تکیه - از آنجایی که گیاهان شما در تلاش برای دریافت نور کافی هستند، تمایل این است که به دنبال آنچه که نیاز دارد می‌گردد، بنابراین متوجه خواهید شد که خود گیاه گسترش می‌یابد و به سمت نور متمایل می‌شود. با این حال، به نظر نمی رسد که به طور سالم رشد کند، زیرا به نظر می رسد که برای خم شدن به سمت نور مشکل دارد.

چگونه شدت نور بر رشد گیاه تأثیر می گذارد؟

رشد علف هرزاین یک جنبه مهم در استفاده از چراغ های رشد است. شما نمی خواهید گیاهان خود را در مدت زمانی که در معرض نور قرار می گیرند سرخ کنید. شدت نور را می توان از طریق فاصله گرفتن نور از گیاهان دستکاری کرد.فاصله چراغ رشد شما واقعاً به نوع چراغ رشد شما بستگی دارد. برخی از پرورش دهندگان به سراغ پوست های فلزی می روند و HPS (سدیم پرفشار) چراغ های رشد می دهد، در حالی که برخی از چراغ های رشد فلورسنت یا LED استفاده می کنند.لامپ‌های رشد فلزی و HPS می‌توانند در طول مدت روشن بودن، گرمای شدیدی ایجاد کنند، در حالی که چراغ‌های رشد LED واقعاً گرمای زیادی تولید نمی‌کنند. با این حال، یک راه حل آسان برای گرمای اضافی، تهیه یک تهویه مطبوع برای چادر رشد خود است.

به طور کلی، می توانید آزمایش دست را انجام دهید تا بدانید که آیا گرمایی که چراغ رشد شما تولید می کند تا حدودی مضر است تا مفید.آزمایش دست با قرار دادن دست شما در زیر چراغ های رشد، درست بالای گیاهان، برای حدود سی ثانیه انجام می شود.

اگر گرما را بیش از حد تحمل می کنید که نمی توانید آن مدت را تحمل کنید، به این معنی است که باید فاصله بیشتری بین چراغ های رشد خود و گیاهان خود قرار دهید.همیشه به یاد داشته باشید که این مورد را بررسی کنید تا از حوادث ناگوار جلوگیری کنید. اگر گیاهان شما را در معرض گرمای زیاد تولید شده توسط نورهای رشد خود قرار دهید ممکن است پژمرده شوند، خشک شوند، ضعیف شوند یا بدتر از آن بمیرند.

نتیجه گیری 

اکنون که می دانید چگونه اثر نور رنگ های مختلف بر رشد گیاهان شما تأثیر می گذارد، برای شما آسان تر خواهد بود که این را به عنوان بخش مهمی از چیدمان خود در نظر بگیرید.نکته اصلی در اینجا این است که کمبود نور واقعا نمی تواند شما را به یک پرورش دهنده موفق داخلی تبدیل کند، اما آنچه باید بدانید این است که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور نیز می تواند اتفاق بیفتد، بنابراین مطمئن شوید که چیدمان خود را به خوبی ترکیب کرده اید.در حالی که انواع مختلفی از چراغ‌های رشد وجود دارد که می‌توانید هنگام راه‌اندازی یک باغ سرپوشیده از آنها استفاده کنید، همیشه به گیاهانی که می‌خواهید پرورش دهید و نیازهای خاص آنها توجه داشته باشید.همچنین خوب است که مرحله یا چرخه رشد را در ذهن داشته باشید تا بتوانید طیف نور خود را برای برآوردن نیازهای گیاهان خود تنظیم کنید.

 

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lzR1
نظرتان را بنویسید