مجازات وعده و فریب در ازدواج

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله به بررسی مجازات وعده و فریب در ازدواج می پردازیم .





ازدواج یکی از مهمترین عقودی است که قانون گذار به آن پرداخته است . از لزوم ثبت ازدواج دائم و تشریفات ثبت ازدواج دائم گرفته تا شرایط صحت عقد ازدواج و نحوه فسخ نکاح را جز به جز مشخص کرده است . علاوه بر تمام مسائل حقوقی حاکم بر عقد ازدواج می توان گفت که این قرارداد دارای ابعاد روحی و عاطفی سنگینی است که با ضربه زدن به آن می توان تمام زندگی یک فرد را در معرض نابودی قرار داد . یکی از این اعمال قبیح ، فریب در ازدواج است . قانون گذار برای کسانی که اقدام به فریب دیگری در ازدواج می کنند ، مجازات تعیین کرده است . از این رو در این مقاله به مجازات فریب در ازدواج در قانون مجازات اسلامی و فریب در ازدواج در قانون مدنی می پردازیم .




مجازات فریب در ازدواج در قانون مجازات اسلامی
به موجب ماده 647 قانون مجازات اسلامی ، در صورتی که از زن و مرد قبل از عقد ازدواج طرف خود را با امور غیر واقعی مانند داشتن تحصیلات عالی ، تمکن مالی ، موقعیت اجتماعی ، شغل و سمت خاص ، تجرد و مانند اینها فریب دهند و عقد بر مبنای هر کدام از آنها واقع شود ، مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد . مثال های ذکر شده در این ماده برای اینکه محدود نیستند و می تواند موردی وجود داشته باشد که در این ماده نیامده باشد اما فریب در ازدواج تلقی شود . نکته بعدی که در این باره وجود دارد این است که فریب باید توسط خود زن و مرد صورت بگیرد یعنی خود آنها باید موضوعی غیرواقعی را به طرف دیگر اعلام کنند و اگر این کار توسط شخص دیگری صورت بگیرد فریب در ازدواج محسوب نخواهد شد . ضمن اینکه فریب در ازدواج زمانی محقق می شود که قبل از عقد صورت بگیرد و اگر بعد از عقد ازدواج فریبی صورت بگیرد ، مشمول مجازات فریب در ازدواج نخواهد بود .





فریب در ازدواج در قانون مدنی
علاوه بر این در قانون مدنی نیز به موضوع فریب و وعده در ازدواج اشاره شده است . فریب در ازدواج در ماده 1128 قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است و آمده است که : " هر گاه در یکی از دو طرف صفت خاصی شرط شده باشد و بعد از عقد معلوم شود که طرف فاقد وصف مذکور بوده است ، برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود . خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد " . بنابراین علاوه بر مجازاتی که برای فریب در ازدواج در قانون مجازات در نظر گرفت شده است بر اساس قانون مدنی نیز می توان در صورت وقوع فریب در ازدواج ، عقد را فسخ کرد .



برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات وعده و فریب در ازدواج در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات وعده و فریب در ازدواج پاسخ دهند .

منبع : مجازات وعده و فریب در ازدواج
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/7g1G
نظرتان را بنویسید