جرم ندادن مهریه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله مهریه زن ، پرداختن مهریه زن و جرم نپرداختن مهریه را توضیح می دهیم .





از جمله مهترین حقوق مالی زنان که به موجب عقد ازدواج به آنها تعلق می گیرد ، مهریه است . بعد از وقوع رابطه زناشویی میان زوجین ، زن مستحق تمام مهریه است . بر اساس قانون ، هیچ امری از جمله عدم تمکین یا خیانت از جانب زن هم سبب از بین رفتن حق مهریه وی نمی شود ؛ مگر اینکه خود زن اقدام به بخشیدن مهریه کند . به همین دلیل ، هر زمان که زن اراده نمود ، می تواند اقدام به مطالبه مهریه کند و مرد نیز موظف به پرداخت آن است . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که جرم ندادن مهریه چیست . بنابراین مهریه زن ، پرداختن مهریه زن و جرم نپرداختن مهریه را توضیح می دهیم .




مهریه زن
بر اساس ماده 1082 قانون مدنی ، " به مجرد عقد زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید " . این ماده بیانگر مالکیت زن بر مهریه و حق مهریه زن است که هم بر اساس اسلام و هم بر اساس قانون به وی تعلق گرفته است . بنابراین ، مسائلی همچون عدم تمکین از سوی زن و نشوز وی مبنایی برای نپرداختن مهریه زن نیست . حتی برقراری رابطه نامشروع از سوی زن اگر چه موجب مجازات وی می شود ، باز هم به حق مهریه وی لطمه ای وارد نمی کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه زن کلیک کنید .





پرداختن مهریه زن
از جمله نتایج و آثار حق مهریه زن آن است که هر زمان که بخواهد می تواند اقدام به مطالبه مهریه اش نماید . به همین دلیل ، مرد نیز موظف است که مهریه را به زن بپردازد . چرا که در حین عقد نکاح ، پرداخت مهریه به زن را پذیرفته و با منعقد شدن عقد این تکلیف بر عهده او مستقر شده است . نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که زن در صورت عدم پرداخت مهریه می تواند هم به دادگاه خانواده مراجعه کرده و هم به اجرای ثبت و مهریه را از این دو روش وصول کند . برای ملاحظه مطالبه مهریه از طریق دادگاه و وصول مهریه از طریق اجرای ثبت کلیک کنید .



جرم نپرداختن مهریه
در این قسمت قصد داریم به بررسی جرم نپرداختن مهریه بپردازیم . سوال مهمی که ممکن است مطرح شود آن است که آیا نپرداختن مهریه جرم است ؟

بر اساس قانون ، در حال حاضر ، عدم پرداخت مهریه تا سقف یکصد و ده سکه طلا یا معادل ریالی آن ، مشمول ضمانت اجرای کیفری است . بنابراین ، میزان مهریه زن هر چقدر که باشد ، بر اساس قانون تا میزان یکصد و ده سکه آن مشمول جرم نپرداختن مهریه است ؛ اما زائد بر آن ضمانت اجرای کیفری ندارد . لذا اگر مهریه خانم تا صد و ده سکه باشد ، می تواند مرد را به جرم ندادن مهریه تحت تعقیب کیفری قرار دهد و مرد بازداشت می شود . البته گفتنی است که مرد تا یک ماه پس از قطعی شدن حکم پرداخت مهریه زن در دادگاه ، فرصت دارد که دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه بدهد که در این صورت ، دادگاه این درخواست را مورد رسیدگی قرار می دهد . در صورتی که اعسار مرد را وارد بداند ، حکم به قسط بندی شدن مهریه صادر می کند . در این شرایط ، اگر مرد باز هم از پرداخت اقساط مهریه خودداری کند ، قسط بندی شدن مهریه منتفی می شود و مرد باید یکجا مهریه را بدهد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جرم ندادن مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم ندادن مهریه پاسخ دهند .

منبع : جرم ندادن مهریه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/63XQ
نظرتان را بنویسید