استعلام وضعیت وکیل

استعلام وضعیت وکیل
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

سامانه استعلام وضعیت وکیل بخشی از سایت عدل ایران بوده که از دو طریق برای کاربران، قابل دسترس می باشد: بخش استعلام قضایی و سپس، قسمت استعلام وضعیت وکیل؛ و یا بخش خدمات ویژه و سپس، قسمت خدمات قضایی من . پس از ورود به سایت نحوه پیگیری وکلا می توان، با وارد کردن شماره ملی وکیل، اطلاعات مربوط به نام، نام خانوادگی، نام پدر، مرجع صدور پروانه وکالت، تاریخ اعتبار پروانه و وضعیت اشتغال به کار وکیل را استعلام و از آن کسب اطلاع نمود.  

 

 

افراد زمانی می توانند به عنوان وکیل با موکلین قرارداد بسته و امور آنها را در محاکم قضایی بر عهده بگیرند، که دارای پروانه وکالت از مراجع معتبر (یعنی کانون وکلا یا مرکز وکلا قوه قضایی) بوده و همچنین، پروانه آن ها دارای اعتبار زمانی نیز باشد. به همین دلیل، موکل هنگام مراجعه به وکیل، لازم است تا این دو مورد را مدنظر داشته باشد که اطمینان از وجود این امور ، تنها با استعلام وضعیت وکیل امکان پذیر می باشد.

با توجه به مشکلات استعلام وکیل در گذشته و با هدف راه اندازی سامانه ای جامع که استعلام وکلا (اعم از قوه قضاییه و کانون های وکلا) را برای تمامی افراد از سراسر کشور امکان پذیر سازد، قوه قضاییه مدتی است که اقدام به راه اندازی سامانه ای با عنوان سامانه استعلام وضعیت وکیل نموده که این سامانه از طریق ورود به سایت عدل ایران برای همگان قابل دسترس می باشد.

با در نظر گرفتن اهمیت مساله  نحوه پیگیری وکلا که توضیح دادیم و همچنین اهمیت استعلام وضعیت وکیل به روش اینترنتی و مزایای آن نسبت به روش مراجعه حضوری، در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ داده که سامانه استعلام وضعیت وکیل چیست؟ سپس، نحوه استعلام وضعیت وکیل از سامانه استعلام وضعیت وکیل و نحوه استعلام وضعیت وکیل از سامانه خدمات قضایی من را توضیح خواهیم داد.   



 

سامانه استعلام وضعیت وکیل چیست؟

افرادی که دارای پرونده در محاکم قضایی بوده، به طور کلی دو رویکرد را برای پیگیری پرونده خود در پیش می گیرند: برخی ترجیح داده تا خود شخصا پیگیر پرونده قضایی خود بوده و امور مربوط به پرونده خود را خود شخصا بر عهده بگیرند؛ اما برخی دیگر، با توجه به اینکه پیگیری پرونده قضایی مانند بسیاری از امور دیگر، امری تخصصی بوده که قطعا انجام آن توسط متخصص امر با احتمال موفقیت بیشتری همراه است، طرح دعوای قضایی و پیگیری آن را به متخصص امر یعنی وکیل واگذار می نمایند. این وکیل دادگستری ممکن است وکیل پایه یک دادگستری بوده یا یک کارآموز وکالت باشد.

یکی از شرایطی که به شرط وجود آن اشخاص می توانند به عنوان وکیل با موکلین قرارداد بسته و امور آنها را در محاکم قضایی بر عهده بگیرند، آن است که این اشخاص دارای پروانه وکالت از مراجع معتبر (یعنی کانون وکلا یا مرکز وکلا قوه قضایی) بوده و در صورت داشتن آن پروانه، پروانه آن ها دارای اعتبار زمانی نیز باشد. به همین دلیل، هنگامی که شخصی به وکیل دادگستری مراجعه کرده تا به منظور پیگیری پرونده قضایی خود به وی اعطای وکالت نماید، لازم است تا این دو مورد را مدنظر داشته باشد که اطمینان از وجود این امور ، تنها با استعلام وضعیت وکیل امکان پذیر می باشد.

در گذشته، استعلام وضعیت وکیل تنها به شکل حضوری و از طریق مراجعه حضوری به مرجع صادر کننده پروانه وکالت وکیل امکان پذیر بود؛ یعنی اگر مرجع صادرکننده پروانه وکالت وکیل ، کانون وکلا بوده، لازم بود تا شخص برای استعلام وضعیت وکیل به کانون وکلا در شهرمربوطه مراجعه می کرد و چنانچه مرجع صادرکننده پروانه وکالت وکیل، مرکز وکلا قوه قضاییه بود، ضروری بود تا شخص برای استعلام وضعیت وکیل به مرکز وکلا در شهر مربوطه مراجعه می نمود؛ در صورتی که پروانه وکیل صادر شده از کانون وکلا یا مرکز وکلا شهری غیر از شهر محل سکونت استعلام کننده بود، فرآیند استعلام بسیار وقت گیر و با هزینه بسیار همراه بود.

البته راه اندازی وب سایت های اختصاصی هر یک از این مراکز تا اندازه زیادی این مشکل را برطرف نمود. اما از یک سو، به دلیل متعدد بودن وب سایت کانون های وکلا و اینکه در بسیاری از موارد موکلین اطلاع نداشتند که وکیل مورد نظر آنها پروانه خود را از کدام کانون اخذ کرده و از سوی دیگر، به دلیل اینکه در بسیاری از موارد موکلین مطمئن نبودند که وکیل مورد نظر آن ها پروانه خود را از کدام یک از مراجع کانون وکلا یا مرکز وکلا دریافت داشته است؛ بازهم استعلام وکیل در بسیاری از موارد امکان پذیر نبوده یا با دشواری بسیار هموار بود.

با توجه به مشکلات  نحوه پیگیری وکلا و با هدف راه اندازی سامانه ای جامع که استعلام وکلا (اعم از قوه قضاییه و کانون های وکلا) را برای تمامی افراد از سراسر کشور امکان پذیر سازد، قوه قضاییه اقدام به راه اندازی سامانه ای با عنوان سامانه استعلام وضعیت وکیل نمود که این سامانه از طریق سایت عدل ایران adliran.ir یا همان سامانه ثنا به دو شیوه برای همگان قابل دسترس می باشد.

شیوه های دسترسی به سامانه استعلام وکیل از طریق سایت عدل ایران عبارتند از : بخش استعلام قضایی و سپس، قسمت استعلام وضعیت وکیل؛ و یا بخش خدمات ویژه و سپس، قسمت خدمات قضایی من که ورود به این سامانه خدمات قضایی من و سپس، سامانه استعلام وکیل، مستلزم استفاده از کد ملی و کد ثنا برای ورود می باشد. البته سامانه خدمات قضایی من، اختصاص به استعلام وضعیت وکیل نداشته و خدمات متعدد دیگری همچون ثبت اینترنتی شکایت را نیز به کاربران خود ارائه می نماید.

بنابراین در تعریف سامانه استعلام وضعیت وکیل می توان گفت که سامانه استعلام وضعیت وکیل بخشی از سایت عدل ایران به آدرس adliran.ir بوده که از دو طریق برای کاربران، قابل دسترس می باشد: بخش استعلام قضایی و سپس، قسمت استعلام وضعیت وکیل؛ و یا بخش خدمات ویژه و سپس، قسمت خدمات قضایی من . پس از ورود به سایت استعلام وضعیت وکیل می توان، با وارد کردن شماره ملی وکیل، اطلاعات مربوط به نام، نام خانوادگی، نام پدر، مرجع صدور پروانه وکالت، تاریخ اعتبار پروانه و وضعیت اشتغال به کار وکیل را استعلام و از آن کسب اطلاع نمود.

حتما بخوانید : سامانه عدل ایران

 

نحوه استعلام وضعیت وکیل از سامانه استعلام وضعیت وکیل

در بخش قبل به معرفی سامانه استعلام وضعیت وکیل پرداخته و به این سوال پاسخ دادیم که سامانه استعلام وضعیت وکیل چیست؟ هم چنین توضیح دادیم که سامانه استعلام وضعیت وکیل از دو مسیر و طریق در سایت عدل ایران، قابل دسترس می باشد . اکنون در این بخش به معرفی روش اول یعنی نحوه استعلام وضعیت وکیل از جمله وکیل خانواده از سامانه استعلام وضعیت وکیل پرداخته و در بخش بعدی در مورد استعلام وضعیت وکیل از سامانه خدمات قضایی من صحبت خواهیم کرد.

نحوه  پیگیری وکلا از سامانه استعلام وضعیت وکیل، دارای مراحل ساده ای بوده که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سامانه عدل ایران یعنی adliran.ir را جست وجو کرده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی این سایت شوید. در سمت راست صفحه، در بخش ( استعلام قضایی ) گزینه ( استعلام وضعیت وکیل) را کلیک نمایید.

 

استعلام وضعیت وکیل

 

اکنون ، همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، وارد صفحه اصلی سامانه استعلام وضعیت وکیل شده اید. به منظور استعلام وضعیت وکیل از سامانه استعلام وضعیت وکیل، شماره ملی وکیل را در کادر اول وارد کرده و در کادر دوم، کد امنیتی را که در تصویر می بینید وارد کرده و در نهایت، دکمه بررسی و استعلام را کلیک نماید تا به این ترتیب، اطلاعات مربوط به نام، نام خانوادگی، نام پدر، مرجع صدور پروانه وکالت، تاریخ اعتبار پروانه و وضعیت اشتغال به کار وکیل را استعلام و ملاحظه نمایید.

 

ورود به سایت استعلام وضعیت وکیل

 

یکی دیگر از امکاناتی که در سایت عدل ایران برای کاربران فراهم شده است، امکان استعلام مدارک قضایی می باشد که در حال حاضر تنها امکان استعلام گواهی عدم سوء پیشینه از طریق آن وجود دارد. برای آشنایی با سامانه استعلام مدارک قضایی، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود:

بیشتر بخوانید : استعلام مدارک قضایی

 

 

 

نحوه استعلام وضعیت وکیل از سامانه خدمات قضایی من

در بخش های گذشته، سامانه استعلام وضعیت وکیل را توضیح داده و به این سوال پاسخ دادیم که سامانه استعلام وضعیت وکیل چیست؟ هم چنین توضیح دادیم که سامانه استعلام وضعیت وکیل از دو روش در سایت عدل ایران، قابل دسترس می باشد . در بخش قبل، روش اول یعنی نحوه استعلام وضعیت وکیل از سامانه استعلام وضعیت وکیل را توضیح دادیم؛ اکنون در این بخش، به بررسی استعلام وضعیت وکیل از جمله وکیل مهاجرت از سامانه خدمات قضایی من می پردازیم.

نحوه  پیگیری وکلا از سامانه خدمات قضایی من ، مستلزم ورود با اطلاعات کد ملی و کد ثنا (رمز شخصی) بوده که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه عدل ایران یعنی adliran.ir را جست وجو کرده تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی این سایت شوید. در سمت راست صفحه، در قسمت ( خدمات ویژه )، گزینه ( خدمات قضایی من ) را کلیک نمایید.

 

استعلام وضعیت وکیل

 

در صفحه جدید که مطابق تصویر زیر می باشد، کد ملی و رمز شخصی ( یا همان کد ثنا ) را در کادرهای مشخص شده، وارد نموده و دکمه مرحله بعد را کلیک کنید.

 

ورود به سایت استعلام وضعیت وکیل

 

در این مرحله از مراحل استعلام وضعیت وکیل از سامانه خدمات قضایی من ، یک رمز موقت شش رقمی به شماره همراه شما، ارسال می شود. این رمز را در کادر مشخص شده وارد کرده و دکمه ورود را بزنید.

 

استعلام وضعیت وکیل از سایت استعلام وضعیت وکیل

 

در صفحه جدید، دوازده گزینه را ملاحظه می کنید. به منظور استعلام وضعیت وکیل از سامانه خدمات قضایی من ، گزینه (استعلام وضعیت وکیل) را انتخاب نمایید.

 

استعلام وضعیت وکیل

 

اکنون ، همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید، وارد صفحه اصلی سامانه استعلام وضعیت وکیل شده اید. به منظور استعلام وضعیت وکیل از سامانه خدمات قضایی من، شماره ملی وکیل را در کادر اول وارد کرده و در کادر دوم، کد امنیتی را که در تصویر می بینید وارد کرده و در نهایت، دکمه بررسی و استعلام را کلیک نماید تا سامانه خدمات قضایی من ، اطلاعات مربوط به نام، نام خانوادگی، نام پدر، مرجع صدور پروانه وکالت، تاریخ اعتبار پروانه و وضعیت اشتغال به کار وکیل را به شما نشان دهد.

 

ورود به سایت استعلام وضعیت وکیل

 

جستجوی اینترنتی وکیل ، امکانی است که هر دو مرجع کانون وکلا و مرکز وکلا قوه قضاییه از طریق سایت های متعلق به آن دو نهاد، امکان آن را برای کاربران خود فراهم کرده اند. مطالعه مقاله زیر جهت آشنایی با روند و مراحل جست و جوی وکیل در این سامانه ها پیشنهاد می شود:

در ادامه بخوانید : سامانه جستجوی وکیل

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استعلام وضعیت وکیل در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام وضعیت وکیل پاسخ دهند.

سوالات متداول

 

1- سامانه استعلام وضعیت وکیل چیست؟

سامانه استعلام وضعیت وکیل بخشی از سایت عدل ایران بوده که از دو طریق برای کاربران قابل دسترس می باشد بخش استعلام قضایی و یا بخش خدمات ویژه و سپس قسمت خدمات قضایی من و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

 

2- نحوه استعلام وضعیت وکیل از سامانه استعلام وضعیت وکیل به چه صورت می باشد؟

برای استعلام وضعیت وکیل از سامانه استعلام وضعیت وکیل لازم است تا از بخش استعلام قضایی گزینه استعلام وضعیت وکیل اقدام نمود و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

 

3- استعلام وضعیت وکیل از سامانه خدمات قضایی من به چه صورت می باشد؟

برای استعلام وضعیت وکیل از سامانه خدمات قضایی من لازم است تا از بخش خدمات ویژه گزینه خدمات قضایی من اقدام نمود و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

منبع : استعلام وضعیت وکیل

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Pnm1
مطلب قبلی
ترکه چسیت
نظرتان را بنویسید