نحوه ثبت نام یارانه

نحوه ثبت نام یارانه
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

بسیاری از افراد برای ثبت نام یارانه 1400 به دنبال روشی هستند. ثبت نام یارانه فرزند جدید و ثبت نام یارانه بعد از ازدواج از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 انجام می شود. همچنین، در بازه های زمانی مختلف امکان ثبت نام یارانه برای افراد جامانده از دریافت یارانه وجود دارد.

 

 

در سال های گذشته یارانه به عنوان یک هزینه کمک معیشتی به کل مردم کشور ایران داده می شد؛ اما کم و کم در طول سالیان مختلف طرح هدفمندی یارانه ها روی کار آمد و بعضی از مردم دیگر قادر به دریافت یارانه نبودند. با توجه به قطع شدن یارانه بسیاری از خانواده ها، دولت تصمیم به راه اندازی سامانه ای برای ثبت نام یارانه کرد تا مردم بتوانند درخواست خود را برای دریافت یارانه جدید ثبت نمایند.

سامانه hemayat.mcls.gov.ir، سامانه ای است که برای ثبت نام یارانه 1400 مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با نحوه ثبت نام یارانه فرزند جدید، نحوه ثبت نام یارانه بعد از ازدواج و به طور کلی نحوه ثبت نام یارانه آشنا کنیم. 



 

نحوه ثبت نام یارانه

یارانه از جمله کمک های معیشتی است که از سوی دولت کشور ایران برای مردم روی کار آمده است. از زمانی که اولین یارانه به مردم پرداخت شد سال های بسیار زیادی می گذرد و معمولا در سال های مختلف میزان یارانه افزایش پیدا کرده است. در سال های اخیر و با توجه به هدفمندی یارانه ها، یارانه بسیاری از افراد قطع شد و همین موضوع باعث شد که بسیاری از افراد درخواست دریافت یارانه داشته باشند. دولت با توجه به این درخواست ها، اقدام به ایجاد بستری جهت ثبت نام یارانه 1400 کرده است تا افرادی که به هر دلیلی امکان دریافت یارانه را ندارند، مراحل دریافت یارانه را انجام دهند.

در سال اخیر روش های مختلفی برای ثبت نام یارانه در نظر گرفته شده بود که هر کدام از این روش ها به نحوی برای مردم مشکل ساز بودند. یکی از ساده ترین روش ها برای ثبت نام یارانه این است که افراد به یکی از دفاتر پیشخوان دولت و یا دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایند و مراحل ثبت نام در یارانه را انجام دهند. استفاده از روش حضوری برای ثبت نام در رایانه زمانی امکان پذیر است که خود دولت زمانی را برای ثبت نام افراد در طرح یارانه نقدی ثبت کند. به همین خاطر لازم است که افرادی که قصد ثبت نام در طرح دریافت یارانه را دارند، منتظر اخبار دولت باشند و در صورت نیاز مراحل ثبت نام در طرح یارانه را انجام دهند.

در ابتدای سال 1400، هیئت وزیران برای آن دسته از افرادی که از ثبت نام یارانه جا ماندند، سامانه ای را به نام سامانه حمایت راه اندازی کردند تا مردم بتوانند بدون مراجعه حضوری و در زمان مشخص به این سامانه مراجعه کنند و مراحل ثبت نام خود را انجام دهند. قرار بود که سامانه حمایت به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir فقط برای ثبت نام یارانه نقدی مورد استفاده قرار نگیرد، بلکه برای ثبت نام یارانه بنزین هم مورد استفاده قرار گیرد.

 

دقت داشته باشید حدود چند روز این سامانه برای ثبت نام جاماندگان یارانه فعال بود و اشخاص می توانستند که برای ثبت نام در طرح دریافت یارانه به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند و با کلیک کردن بر روی گزینه ثبت نام خانوار جدید مراحل ثبت نام در یارانه را انجام دهند؛ اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی و با توجه به تعداد زیادی از مردمی که در این سامانه قصد ثبت نام داشتند، این سامانه توسط دولت غیر فعال شد و دیگر برای ثبت نام یارانه مورد استفاده قرار نگرفت.

 

بنابراین، در حال حاضر هیچ روش غیر حضوری برای ثبت نام در طرح دریافت یارانه برای جاماندگان از ثبت نام یارانه در نظر گرفته نشده است و افرادی که جزء جاماندگان ثبت نام در یارانه 1400 می باشند، می بایست که منتظر اعلام دولت باشند و در زمان مشخص برای ثبت نام در این طرح اقدام کنند.

در حال حاضر، به طور دقیق مشخص نیست که چه زمانی امکان ثبت نام جدید یارانه به وجود می آید؛ اما به هر حال پیش بینی می شود که در صورت وجود بازه زمانی جدید برای ثبت نام، داوطلبان بتوانند برای ثبت نام یارانه به سایت hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. البته این امکان وجود دارد که از افراد درخواست شود که برای ثبت نام یارانه به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایند.

 

حتما بخوانید: سامانه اعلام نیاز یارانه نقدی

 

ثبت نام یارانه فرزند جدید

 

یکی از ابهاماتی که برای ثبت نام یارانه 1400 وجود دارد این است آن دسته از افرادی که به تازگی بچه دار شده اند، می بایست برای ثبت نام یارانه فرزند جدید چه کاری انجام دهند؟ به طور کلی و طبق اعلام رییس مرکز آمار ایران، تمامی اطلاعات فرزند جدید از طریق سازمان ثبت احوال کشور برای دریافت یارانه نقدی دریافت می شود و نیازی به انجام مراحل خاصی برای ثبت نام فرزند جدید برای دریافت یارانه نمی باشد. به همین خاطر در حال حاضر هیچ سامانه و یا سایت مشخصی برای ثبت نام جدید افراد خانواده برای دریافت یارانه تعریف نشده است.

اما به هر حال با توجه به سیستمی بودن پرداخت یارانه و با توجه به اعلام رییس مرکز آمار ایران، فرزند جدید در صورت نیاز به یارانه در لیست افراد دریافت یارانه در خانواده قرار می گیرد. نکته حائز اهمیتی که برای دریافت یارانه فرزند جدید وجود دارد این است که یارانه فرزند جدید فقط به افرادی تعلق می گیرد که یارانه نقدی دریافت می کنند. در واقع، آن دسته از خانواده هایی که مشمول دریافت یارانه نقدی نمی باشند، نمی توانند برای دریافت یارانه فرزند جدید ثبت نام نمایند؛ اما در صورتی که یارانه به خانواده تعلق گیرد، می بایست که به فرزند جدید هم یارانه داده شود.

طبق توضیحات داده شده انتظار می رود که یارانه برای فرزندان جدید و نوزادان به صورت خود به خود اعمال شود؛ اما احتمال اشتباه برای اعمال یارانه جدید وجود دارد و نیاز است که اگر یارانه به فرزند جدید تعلق نگرفت، افراد برای دریافت یارانه ثبت نام نمایند. در حال حاضر هیچ سامانه ای برای ثبت نام یارانه 1400 نوزادان طراحی نشده است؛ اما والدین می توانند برای ثبت نام در یارانه نوزادان به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه نمایند و درخواست خود را برای اضافه کردن فرد جدید به خانواده را در این دفاتر ثبت نمایند. در واقع، سامانه ای که می تواند برای اضافه کردن فرزند جدید مورد استفاده قرار گیرد، در دسترس دفاتر پلیس +10 می باشد و برای عموم مردم قابل دسترس نیست و همچنین والدین به زمان مهلت گرفتن شناسنامه برای نوزادان هم پیش از اقدام برای یارانه توجه نمایند.

 

توجه داشته باشید والدینی که قصد اضافه کردن نام فرزند جدید به لیست افراد دریافتی یارانه در خانواده را دارند، می بایست که حتما یک سری مدارک مانند مدارک هویتی مادر و پدر را به همراه داشته باشند. به همراه داشتن کارت ملی پدر و مادر، شناسنامه پدر و مادر و شناسنامه فرزند برای ثبت نام یارانه فرزند جدید الزامی می باشد.

 

بنابراین، در صورتی که سازمان ثبت احوال مراحل ثبت فرزند جدید در لیست یارانه بگیران را انجام ندهد، دفاتر پلیس +10 قادر هستند که مراحل مربوط به ثبت فرزند جدید را از طریق سامانه ای که در اختیار آن ها قرار داده شده است، انجام دهند. بدیهی است که ثبت فرزند جدید از طریق هر دفتر پلیس +10 که نزدیک محل سکونت خانواده باشد، قابل انجام می باشد و نیازی به مراجعه به دفتر پلیس +10 خاصی نیست.

 

بیشتر بخوانید: سامانه خدمات دولت به مردم

 

 

 

ثبت نام یارانه بعد از ازدواج

یکی از سوالاتی که معمولا برای افراد بعد از ازدواج پیش می آید این است که بعد از ازدواج چگونه می توان یارانه نقدی خود را از پدر خودمان جدا کنیم؟ در صورتی که دختر و یا پسر قبل از ازدواج و در خانواده خودشان یارانه دریافت می کردند، می توانند بعد از ازدواج نیر به صورت نقدی یارانه دریافت کنند.

 

دقت داشته باشید طبق اعلام رییس مرکز آمار ایران در صورتی که تعداد اعضای خانوار بعد از ازدواج تغییر پیدا کند، سازمان ثبت احوال کشور موظف است که مراتب را برای تغییر واریز یارانه اعلام کند. بنابراین، معمولا واریز یارانه پس از ازدواج به صورت خود به خود تغییر پیدا می کند؛ اما به هر حال این امکان وجود دارد که تغییر واریز یارانه پس از ازدواج برای دختر و پسر با اختلال مواجه شود. با توجه به اینکه یارانه پس از ازدواج باید به حساب سرپرست خانوار ریخته شود تا در صورت فرزند دار شدن هم خانواده با مشکلی برای دریافت یارانه مواجه نشود، لازم است که حتما در صورت عدم واریز یارانه پس از ازدواج مراحل مربوط به جدا کردن یارانه را از خانواده خودمان انجام دهیم.

 

در حال حاضر هیچ گونه سامانه ای برای ثبت نام یارانه 1400 بعد از ازدواج وجود ندارد و خود دختران و پسران نمی توانند برای دریافت رایانه پس از ازدواج در سامانه ای ثبت نام کنند. این افراد می بایست که برای ثبت نام یارانه بعد از ازدواج به یکی از دفاتر پلیس +10 نزدیک محل سکونت خودشان مراجعه نمایند و مراحل مربوط به ثبت نام یارانه بعد از ازدواج را از طریق دفاتر پلیس +10 انجام دهند اما زوجین می توانند برای دریافت وام ازدواج به صورت غیر حضوری در سامانه وام ازدواج ثبت نام نمایند.

در حال حاضر این امکان به دفاتر پلیس +10 داده شده است که بتوانند بدون نیاز به ثبت احوال مراحل مربوط به تغییر تعداد خانواده برای دریافت یارانه نقدی را انجام دهند. همچنین، افرادی که پس از ازدواج یارانه دریافت نمی کنند و یا یارانه آن ها به حساب پدران آن ها ریخته می شود، می توانند با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 مراحل مربوط به ثبت نام یارانه بعد از ازدواج را انجام دهند. پس از ثبت درخواست برای دریافت یارانه ازدواج، دفاتر پلیس +10 می توانند در سامانه در دسترس خودشان مراحل ثبت درخواست را انجام دهند. پس از گذشت 1 الی 2 ماه، یارانه به حساب جدید سرپرست خانواده زوج جوان ریخته می شود.

در صورتی که قصد دریافت یارانه بعد از ازدواج را دارید، می بایست که حتما یک سری مدارک را در هنگام مراجعه به دفاتر پلیس +10 به همراه داشته باشید. از جمله مدارکی که برای ثبت نام یارانه بعد از ازدواج مورد نیاز می باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

مدارک شناسایی پدر خانم و آقا که شامل اصل و کپی از شناسنامه و اصل و کپی از کارت ملی پدران می باشد.

مدارک شناسایی خانم و آقا که شامل اصل و کپی از شناسنامه و اصل و کپی از کارت ملی می باشد.

ارائه اصل و کپی از عقد نامه زوجین

 

بیشتر بخوانید: سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور

راهنمای ثبت نام یارانه برای واریز مجدد

در سال های ابتدایی روی کار آمدن طرح پرداخت یارانه ها، قرار بود که به همه مردم یارانه نقدی تعلق بگیرد؛ اما به هر حال با توجه به اینکه بودجه کافی برای پرداخت یارانه به همه مردم در سال های اخیر وجود نداشت، لازم بود که یارانه نقدی بعضی از افرادی که یارانه دریافت می کردند؛ اما درآمد مناسبی داشتند، قطع شود. به همین خاطر در سال های اخیر یارانه نقدی بعضی از افراد قطع شد و افراد برای دریافت یارانه به تکاپو افتادند.

ابهام اصلی برای این افراد این است که چگونه می توانند برای ثبت نام یارانه 1400 برای واریز مجدد ثبت نام کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ثبت نام یارانه مجدد برای افرادی که قبلا یارانه آن ها قطع شده است، بستگی به اعلام دولت دارد. در واقع، در صورتی که دولت برای ثبت نام این افراد طرحی را در نظر بگیرد، این افراد می توانند مراحل ثبت نام خود را برای دریافت یارانه مجدد انجام دهند.

 

توجه داشته باشید در حال حاضر هیچ سامانه و یا سایتی برای ثبت نام یارانه 1400 جهت واریز مجدد وجود ندارد و افرادی که قبلا یارانه آن ها قطع شده است، از طریق هیچ روشی نمی توانند مراحل ثبت نام یارانه را انجام دهند؛ اما در بازه های زمانی مختلف امکان اعلام روش خاصی جهت ثبت نام در یارانه وجود دارد. بنابراین، آن دسته از افرادی که به هر دلیلی تصور می کنند یارانه آن ها بدون دلیل و بی منطق قطع شده است، بهتر است که حتما منتظر اعلام دولت باشند و یا درخواست خود را در سامانه مردم ثبت نمایند و همچنین در صورت نیاز مراحل ثبت نام در یارانه را انجام دهند.

 

آخرین زمانی که برای ثبت نام یارانه برای افرادی که قبلا یارانه دریافت می کردند؛ اما یارانه آن ها قطع شده است، در نظر گرفته شده بود در سال 1400 بود. در این زمان افراد می توانستند که به سایت حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند و مراحل ثبت نام خود را برای دریافت یارانه انجام دهند؛ اما همانطور که در این مقاله هم به آن اشاره شد، این سامانه فقط در یک مدت زمان کوتاهی فعال بود و افراد برای ثبت نام در آن مجاز به ورود به آن بودند.

اما بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، ثبت نام در این سامانه غیر فعال شد و افراد برای ثبت نام در یارانه دیگر مجاز به ورود به این سامانه نبودند. به هر حال پیش بینی می شود که در صورت نیاز و در صورت تمایل دولت، سامانه حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir دوباره فعال شود. افرادی که قصد ثبت نام یارانه برای دریافت یارانه مجدد را دارند، می توانند با ورود به این سامانه اطلاعات خانواده خود را برای دریافت یارانه ثبت نمایند تا مراحل بررسی اطلاعات آغاز شود. در صورتی که افراد مجاز به دریافت یارانه باشند، یارانه به آن ها تعلق خواهد گرفت. در غیر این صورت ثبت نام در این سامانه نیز بی فایده خواهد بود و یارانه ای به افراد بدون شرایط تعلق نخواهد گرفت.

 

در ادامه بخوانید: سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت نام یارانه به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ثبت نام یارانه پاسخ دهند.

سوالات متداول

 

1- ✔️نحوه ثبت نام یارانه برای فرزندان جدید به چه صورت می باشد؟

✔️نحوه ثبت نام یارانه برای فرزندان جدید از طریق مراجعه به مراکز پلیس +10 امکان پذیر است که در متن مقاله بیان شده است.

 

2- ✔️نحوه ثبت نام یارانه برای زوجین بعد از ازدواج به چه صورت است؟

✔️نحوه ثبت نام یارانه برای زوجین بعد از ازدواج نیاز به اقدامی از سوی زوجین ندارد که در متن مقاله در این مورد توضیحات بیشتری آورده شده است.

 

3- ✔️ثبت نام یارانه برای واریز مجدد امکان پذیر است؟

✔️خیر، ثبت نام یارانه برای واریز مجدد امکان پذیر نیست و در متن مقاله نیز آمده است.

منبع : نحوه ثبت نام یارانه

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lZQg
نظرتان را بنویسید